Selecteer een pagina
  1. TIPS & TRICKS
  2.  » 
  3. GEZONDHEID
  4.  » Corona-risico: leptine en overgewicht?

Corona-risico: leptine en overgewicht?

Het heeft ons allemaal in de greep: het coronavirus. Wij volgen artsen en wetenschappers (overal ter wereld) die gespecialiseerd zijn in gezond koolhydraatarm/keto eten en die relevante inzichten en (volgens ons) betrouwbare informatie hebben m.b.t. het coronavirus. De belangrijkste informatie delen we met jullie. We kijken dan ook naar de vraag: wat kan een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak op dit punt voor je doen.

Want voeding wordt vrijwel nooit meegenomen in onderzoek naar gezondheidsproblemen. Terwijl daar vaak wel de oorzaak te vinden is.

Leptine en het immuunsysteem

De afgelopen dagen was het al meerdere malen in het nieuws te zien: volgens IC-hoofd van der Voort lijkt er een verband te zijn tussen een verhoogde hoeveelheid leptine (door overgewicht) en een groter risico op ernstig verloop van de ziekte na een coronabesmetting. Van der Voort is niet de eerste die dit verband ziet, al een paar weken geleden gaf dokter Rosedale, specialist op dit gebied, een interview hierover.

Dokter Rosedale onderzoekt al tientallen jaren de rol en werking van leptine 

Dokter Rosedale houdt zich al tientallen jaren bezig met het verband tussen voeding, leptine, insuline en het metabolisme. Zelf eet hij al meer dan 25 jaar gezond koolhydraatarm/keto en al zijn patiënten behandelt hij ook al al die tijd zeer succesvol met deze aanpak. Tijdens zijn tientallen jaren van onderzoek heeft hij veel kennis opgedaan over de rol van leptine in ons lichaam.

Interview dokter Rosedale over leptine en het coronavirus

Onlangs legde hij in een video uit (de opname werd gemaakt op zijn hotelkamer in India, waar hij vanwege de lockdown vastzit) welke rol leptine volgens hem speelt bij het immuunsysteem van ernstig zieke coronapatiënten, wat we hiertegen kunnen doen en wat volgens hem nog meer een rol speelt. De video is hieronder te bekijken, wij hebben voor het gemak alvast wat feiten uit het interview op een rijtje gezet.

“De aanwezigheid van veel leptine in het bloed verzwakt het immuunsysteem en maakt het systeem minder accuraat.” 

Belangrijkste punten uit het interview (een samenvatting)

De rol van leptine in ons lichaam
Leptine speelt een rol in je honger- en verzadigingsgevoel en je vetaanmaak. Het speelt ook een belangrijke rol in het immuunsysteem. Leptine organiseert als het ware de verdediging. Maar als je steeds heel veel leptine in je bloed hebt, dan stopt het lichaam, dus ook je immuunsysteem, met luisteren naar leptine. Je bent dan ‘leptineresistent’. Dit is zeer vergelijkbaar met insulineresistentie en deze twee gaan meestal ook samen op. Dus mensen die insulineresistent zijn, zijn vrijwel altijd ook leptineresistent.

Welke rol speelt leptine bij het coronavirus?
Zoals gezegd: leptine organiseert als het ware de verdediging. Maar wanneer je leptineresistent bent, dan luistert je immuunsysteem niet meer goed naar de opdrachten van leptine. Het resultaat is dat je immuunsysteem ongecontroleerd ‘lukraak’ gaat schieten op alles; niet alleen op de indringers, maar ook op je eigen gezonde cellen. Zo wordt veel weefsel vernietigd en komen organen in gevaar, soms met dodelijke afloop.

Hoe kom je aan te veel leptine?
Leptine wordt door onszelf aangemaakt in het buikvet. Hoeveel leptine je aanmaakt, is deels afhankelijk van je hoeveelheid vet, maar vooral afhankelijk van wat je eet. Wanneer je veel koolhydraten eet, dan ga je extreem veel leptine aanmaken. Wat je eet, heeft zelfs een grotere invloed dan de hoeveelheid vet die je hebt. Dus voeding speelt een nog grotere rol dan de mate van overgewicht bij leptineresistentie.

Wat kun je doen om snel van die grote hoeveelheid leptine af te komen?
Het advies van dokter Rosedale is heel simpel. Iedereen zou onmiddellijk moeten starten met koolhydraatarm/keto eten. De hoeveelheid leptine in het bloed is dan al binnen een dag gehalveerd en binnen twee weken is je immuunsysteem weer optimaal.

En het advies voor mensen die al ziek zijn?
Ook wie ziek is, heeft direct voordeel bij starten met deze aanpak, ook in het ziekenhuis. Dokter Rosedale: “Als ze dat zouden doen bij mensen die nu al zijn opgenomen in het ziekenhuis, dan zouden ze een hele snelle verbetering zien. Het immuunsysteem wordt direct veel sterker. Er zijn dus helemaal geen medicijnen nodig, helaas is dat waarschijnlijk de reden dat dit zo weinig bekend is: niemand kan er geld aan verdienen. In werkelijkheid krijgen patiënten waarschijnlijk juist veel glucose toegediend, wat ze zieker maakt, doordat nog meer leptine wordt aangemaakt.”

Nog een waarschuwing aan het eind van de video
“Witte bloedcellen zijn een belangrijk onderdeel van het immuunsysteem. Je hebt er nu zoveel mogelijk van nodig. Je lichaam kan geen nieuwe witte bloedcellen maken zonder cholesterol. Dus cholesterol is belangrijk, je hebt het nodig. Helaas zijn veel mensen aan de cholesterolverlagers en houden vast aan een vetarm dieet. Terwijl juist nu gezond koolhydraatarm/keto eten een goed idee is, ook voor hart- en bloedvaten!” 

Bekijk het interview

Hoe pak je het aan?

De aanpak van dokter Rosedale en TheNewFood gaat over gezond koolhydraatarm/keto, met puur, vers en écht eten. Meer informatie vind je hier op de website. Voor een snelle effectieve start kun je DE STARTGIDS gebruiken. Hier staat alle informatie in die je nodig hebt en vier simpele weekmenu’s. Hiermee kun je al binnen een dag de hoeveelheid leptine in je bloed halveren en bovendien snel slanker en gezonder worden.

Eet jij al gezond koolhydraatarm/keto?

Als jij op dit moment al volgens de aanpak van TheNewFood eet, dan hoef je je niet druk te maken over de hoeveelheid leptine in je bloed. Die zal minimaal zijn. Blijf vooral zo doorgaan! Je valt ook snel af en eet jezelf met de dag gezonder. Het is wel belangrijk dat je vasthoudt aan deze aanpak, dus waak ervoor dat je niet terugvalt in oude gewoontes en smokkel niet. Zo houd je je immuunsysteem optimaal sterk!

En ben je al wel begonnen met deze aanpak, maar heb je op dit moment nog wel overgewicht? Ook dan maken je vetcellen veel minder leptine aan dan wanneer je niet koolhydraatarm/keto zou eten. Daarmee verbeter je je leptineresistentie en de kwaliteit van je immuunsysteem.

Waarom hoor je dit niet van deskundigen in de media?

Het bekende verhaal: er wordt niet gekeken naar voeding, net als bij diabetes 2. Als je veel koolhydraten eet dan verhoogt dat je bloedsuikers. Stop je met veel koolhydraten eten dan worden je bloedsuikers weer normaal. Je hebt dan geen pillen en insuline nodig. De kans is groot dat onderzoek naar leptine uiteindelijk weer veel nieuwe pillen gaat opleveren in plaats van dat de rol van voeding wordt gezien. Waarom? Zoals dokter Rosedale ook zegt in het interview: pillen leveren geld op, anders eten niet.

Wat kan een gezonde koolhydraatarm/keto je nog meer opleveren?

Deze aanpak met eten wat bij je lijf past en wat je gezondheid op veel vlakken kan verbeteren. Niet alleen je leptinewaardes verbeteren, je kunt snel afvallen, krijgt ook veel meer energie en minder gezondheidsproblemen. Zo dalen/normaliseren bloedsuikers (je kun diabetes 2 omkeren), dalen/normaliseert je bloeddruk en verbeter je hart- en bloedvaten. Je hebt minder (of geen) medicatie nodig. Hier zie je alle voordelen.

STARTEN ALS JE GEZONDHEIDSPROBLEMEN HEBT

Starten met gezond koolhydraatarm/keto bij hoge bloedruk
Starten met deze aanpak bij diabetes 2 
Starten met gezond koolhydraatarm/keto bij andere gezondheidsproblemen 

 

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn
TheNewFood 
Verpleegkundige Lara Schalk Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto 
voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak.
Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of
 stuur Lara een bericht.

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.