Selecteer een pagina

Kan het eten van veel margarine slecht zijn voor je lichaamsfuncties? De ‘experts’ die altijd vol overtuiging mensen aanraden om verzadigde vetten, zoals roomboter, te vervangen voor meervoudige onverzadigde vetten, zoals halvarine, lijken plotseling onzeker. Professor Jeremy Pearson van de British Heart Foundation heeft het steeds lastiger als hij moet uitleggen waarom onverzadigd vet nog steeds goed is, terwijl er steeds meer bewijs van het tegendeel is.

Geen effect op hart- en bloedvaten
Uit 72 academische onderzoeken onder 600.000 deelnemers blijkt nu dat de consumptie van verzadigd vet niet kan worden geassocieerd met hart- en vaatziekten. Ook blijkt uit het onderzoek van de British Heart Foundation dat meervoudig onverzadigd vet niet helpt bij het voorkomen van hart- en vaatziekten.

Herschrijven van voedingsrichtlijnen
Hoofdonderzoeker Dr. Rajiv Chowdhury spreekt over de noodzaak van het herzien van de norm voor gezond eten. Hij zei: ‘Dit zijn interessante resultaten die mogelijk een nieuwe uitgangspositie stimuleren bij wetenschappelijke onderzoeken en voorzichtig aanmoedigen om onze huidige voedingsrichtlijnen te herschrijven’.

Hij waarschuwt vooral dat het vervangen van verzadigde vetten door koolhydraten zoals witte rijst, wit brood en aardappelen of met geraffineerde suikers en zouten in bewerkte voedingsmiddelen, moet worden ontmoedigd. Het huidige gezondheidsadvies ‘baseer uw maaltijden op zetmeelrijke voedingsmiddelen’ is verontrustend.

Foute voedingsadviezen
Natuurlijk hebben we al een bittere smaak van hoe misleidend het voedingsadvies kan zijn vanuit de overheid. Het is nog niet zo lang geleden dat 2 eieren per week het maximum was omdat eieren te veel cholesterol zouden bevatten. Achteraf bleek dat cholesterol in eieren bijna geen effect heeft op het cholesterol in het bloed. Het gevolg van het advies was dat de ei-producenten zonder werk zaten en de bevolking een betaalbaar, voedingsrijk en natuurlijk product misliep.

Transvetten werden aanbevolen!
Nog groter is de schade die het adviseren van margarine veroorzaakt heeft. Terwijl we allang weten dat transvetten (die ontstaan bij het produceren van smeerbare boter zoals margarine) vaatvernauwingen veroorzaken is margarine steeds weer aanbevolen in plaats van roomboter, omdat dat beter zou zijn voor je hart! Ongezonde margarine wordt soms zelfs vergoed door de ziektekostenverzekering!

Kijk kritisch naar adviezen
Wat voor les kunnen we trekken uit de waarschuwende verhalen van de eieren en transvetten? Zelf met een kritisch oog naar de adviezen kijken! Is het nog wel zo belangrijk om op de calorieën te letten? Of moeten we ons meer focussen op verzadiging, dat wil zeggen hoe goed bepaalde voedingsmiddelen aan onze eetlust voldoen. Eiwitten en vetten blijken meer te verzadigen dan koolhydraten. Een calorie arm dieet van crackers en rauwkost is helemaal geen oplossing voor obesitas.

Vetgemest met koolhydraten
Een gezond voedingsadvies bestaat nu meestal nog voor grotendeels uit koolhydraten. Maar we voeren dieren koolhydraatrijke producten om aan te komen dus waarom zouden wij er dun van blijven? Onderzoeken tonen aan dat LowCarb diëten effectiever zijn om een gezond gewicht te behouden dan vetarme en eiwitarme diëten.

Vetarm verkocht goed
De voedingsmiddelen industrie heeft ingespeeld op de vetarm ‘ hype’ , producten met ‘ vetarm’ verkochten goed. Maar ondertussen werden deze ‘ gezonde ‘ vetarme voedingsmiddelen volgestopt met suiker en andere zoete vervangers om het product toch een lekkere smaak te geven. We ruilden producten die we al eeuwenlang eten in voor lucratievere, voedingsstofarme verwerkte producten, stijf met additieven en goedkope vulstoffen. Het is tijd voor veranderingen.

Vermijd bewerkt voedsel
De overheid zou er goed aan doen de machtige fabrikanten en hun lobbyisten een les te leren door het cruciale advies uit te brengen: ‘vermijd bewerkt voedsel’. Helaas is dit advies nergens te vinden in de voedingsrichtlijnen. Toch is dit de meest beknopte manier om samen te vatten wat gezond is en wat niet. Ga voor zelf bereide maaltijden en niet voor gemaksvoeding

Wat is goed en wat niet?
• Eieren: Ooit werd ons verteld dit 2 keer per week te eten. Nu lijken eieren de meest voedzame voeding die je kan eten, dus is er geen limiet.
• Boter: De eerste generatie margarine boters bleken slecht voor het hart te zijn, dat maakt het moeilijk om iets wat de margarine industrie zegt te vertrouwen. Kies veilig en ga voor heerlijke roomboter.
• Rood vlees: Verwerkt rood vlees dat stijf staat van de additieven moet worden vermeden, maar vlees van vrije uitloop, gras gevoede dieren is een rijke bron van geconjugeerd linolzuur die risico op diabetes, kanker en obesitas verminderd.
• Zout: Gemaksvoeding beladen met zout is geen goed idee, maar er is nog geen bewijs dat een beetje zout toevoegen bij een zelf bereide maaltijd slecht is.
• Suiker: Suikers en de meeste zoetstoffen kun je het beste vermijden. Laat je smaakpapillen wennen aan een minder zoete smaak.

Bron: Bad Food Britain en What to Eat?