Selecteer een pagina

Foto: Pittige amandelroomsoep uit de Soepspecial

 

Zóveel mensen worstelen met hun gewicht of met andere gezondheidsklachten die te maken hebben met het eten van veel te veel koolhydraten, zoals diabetes type 2 en hoge bloeddruk. We zijn dan ook niet gemaakt om zoveel koolhydraten te eten, ons lijf is daar niet op aangepast. We worden er dik en ziek van.

Mijn eigen koolhydraatarme avontuur begon in 2001
In 2001 viel ik zelf ruim 30 kilo af met een strikt koolhydraatarm/keto menu, zonder één dag honger te hebben gehad. En er was meer… ik kreeg bergen energie, was binnen een paar dagen van maagpijn en darmproblemen af en mijn heftige PMS klachten verdwenen binnen een paar maanden. Ik ben nooit meer ‘normaal’ gaan eten. 

Steeds meer mensen ontdekken dat het écht werkt! De laatste jaren is koolhydraatarm eten enorm populair geworden.  En zo ontstonden veel ‘koolhydraatarme varianten’. De vraag is werken die net zo goed? Zijn ze gezond? Hoe weet je welke aanpak je wel of niet moet kiezen? Waar let je op? 

 

Deze acht koolhydraatarme diëten kun je beter niet kiezen

1. Koolhydraatarm + vetarm
We zijn al zo lang gewend om vetarm te eten, dat ineens meer vet gaan eten voor veel mensen best wel eng is, onwennig. Of ze zijn bang er toch van aan te komen. Ze gaan dan koolhydraatarm eten én vetarm! Maar dat is een heel slecht idee! Je lichaam heeft brandstof (energie) nodig om te functioneren en gezond te blijven.

Als brandstof kan je lijf namelijk alleen koolhydraten gebruiken óf vetten. Ga je zowel koolhydraten als vetten weglaten uit je menu dan heb je geen brandstof, dat kan op den duur voor veel gezondheidsproblemen zorgen.

Bovendien gaat je lichaam op een zuinige stand functioneren. Je voelt je daarbij weinig energiek, hebt voortdurend honger en zodra je wat meer vet gaat eten kan je lijf dat vaak niet meer goed verdragen en kom je vaak weer heel snel aan. Eet dus gewoon vet. het gaat je helpen om snel écht af te vallen én gezonder te worden! 

2. Koolhydraatarm + caloriearm
Toen ik zelf 30 kilo afviel in 2001 heb ik nooit calorieën geteld en dat hoeft ook niet. Weinig calorieën eten om af te vallen past ook niet bij een gezonde koolhydraatarme aanpak. Het gaat er juist om je lijf goed te voeden met verse pure voeding rijk aan voedingsstoffen tot je verzadigd bent. Je lijf geeft dat zelf aan, luister daarnaar!
Een gezonde koolhydraatarme aanpak gaat niet over je lijf tekort doen, maar juist over je lijf gezond voeden!

Het hele verhaal dat je minder calorieën moet eten om af te vallen gaat niet op. Dat is een achterhaalde gedachten die je beter kunt vergeten. Je lichaam gaat zelfs veel efficiënter om met vet als brandstof. Je kunt méér calorieën eten zónder dat je ervan aankomt. Je hoeft je dus echt geen zorgen te maken over calorieën. 

3. Koolhydraatarme maaltijdvervangers en shakes
Een gezond koolhydraatarm menu bestaat uit pure verse volwaardige voeding met ruim gezonde vetten. Maar zo denkt de afslankindustrie er niet over. Er komen steeds meer koolhydraatarme, eiwitrijke methodes met maaltijdvervangers (‘nep eten’ zoals shakes of complete maaltijden in zakjes) vaak extreem calorie-arm. 

Er zijn zelfs methodes gebaseerd op 600 calorieën per dag of nog minder, zoals Prodimed en dieetPro! Zó ongezond voor je! Regelmatig ontvang ik paniek mailtjes van mensen die dit soort diëten volgen en zich erg slecht voelen en altijd honger hebben. Maar als ze willen stoppen blijken ze geen normale maaltijd meer te verdragen. 

4. Koolhydraatarm eten met macro’s en app’s
Ze waren er zomaar ineens, uit het niets, allerlei macro’s die je precies kunnen vertellen hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten jij op een dag moet eten. Ik volgde deze ontwikkeling met verbazing. Het idee van gezond koolhydraatarm eten is namelijk dat je jouw lijf precies alles geeft wat het nodig heeft. En jouw lijf is uniek.

Daarom heb je niets aan standaard formules, macro’s dus. Vertrouw liever op je lijf. Dat weet precies wat goed voor je is, je leert vanzelf om daar (weer) naar te luisteren. Het gaat er ook om te ontdekken welke voeding voor jou werkt, welke producten jij misschien beter kunt laten staan. Dat leer je niet van een app.

Daarnaast merk ik dat mensen er helemaal van in de stress raken. Omdat ze bang zijn dat ze hun macro’s niet halen. Of teveel van dit of dat hebben gehad. Waar ben je dan mee bezig? Liepen mensen in de oertijd rond met een app om ze te vertellen wat ze konden eten? Nee toch. Ik zeg doe het niet, vertrouw op je wijze lijf! 

5. Een koolhydraatarm menu van de diëtist met te weinig kennis van écht koolhydraatarm
Je verwacht dit misschien niet maar veel diëtistes hebben onvoldoende kennis over koolhydraatarm. Ze schrijven vaak een vetarm koolhydraatbeperkt menu voor. Dat is géén gezonde aanpak en ook niet effectief om af te vallen of diabetes 2 om te keren. Wees gewaarschuwd. Minder koolhydraten gaat níet samen met vetarm/calorie-arm.

Oók niet als een diëtiste het voorschrijft. Je doet je lichaam tekort.

6. Een koolhydraatarm menu met vooral bewerkt eten (‘dirty keto’)
Als je zou willen kun je een koolhydraatarm/keto menu samenstellen zonder puur vers eten. Met bijvoorbeeld vooral suikervrije frisdranken, koolhydraatarm brood of crackers, suikervrij beleg, ongezonde olie of margarine en kant-en-klaar koolhydraatarme producten zoals gebak, pudding, shakes en dergelijke. Niet voeden maar vullen.

In principe kun je daarmee in ketose komen (al zal dat niet altijd lukken) en ook afvallen. Maar uitsluitend bewerkt voedsel eten kan je lijf niet veel gezonder maken en houden.  Bewerkte voeding met allerlei toevoegingen zijn zelfs als ze suikervrij zijn en koolhydraatarm een slecht idee voor je lijf. Ga voor zoveel mogelijk puur en écht!

7. Koolhydraatarm met veel ‘koolhydraatarme baksels’ en tussendoortjes
Wanneer je naast je normale koolhydraatarme menu veel (eigengebakken) koolhydraatarm gebak, koek, brood ed eet, dan kan het moeilijk zijn om je doelen te halen. Zo kan gebak van amandelmeel of koolhydraatarm brood een flinke insulinereactie geven. Je lichaam kan dan geen lichaamsvet verbranden maar gaat juist extra lichaamsvet opslaan! Je valt niet af.

Ook je bloedsuikers gaan schommelen. Je kunt dat merken omdat je steeds meer en meer wilt eten. Schommelende bloedsuikers bevorderen je gezondheid niet. Zo mis je de voordelen van koolhydraatarm eten. Ook als je steeds tussendoortjes neemt zoals yoghurt, nootjes, crackers, suikervrije dropjes en dergelijk dan geeft dat een insulinereactie. s’ Avonds reageer je nog heftiger op voedsel en maak je veel meer insuline aan. 

Mijn advies: Eet maaltijden die verzadigen (voeg meer eiwitten en vet toe) zodat je geen honger hebt tussendoor. Bewaar baksels voor als het feest is en eet geen tussendoortjes, vooral niet ná het diner.  

8. Koolhydraatbeperkt 
Dan is er nog een zogenaamde koolhydraatbeperkte variant. Bij deze variant eet je meestal tot 75 gram koolhydraten per dag, niet zoveel koolhydraten als ‘normaal’ dus maar ook niet koolhydraatarm. Net teveel koolhydraten om in ketose te blijven. Werkt het?

Ik zie vaak dat mensen met deze aanpak moeizaam afvallen of zelfs weer aankomen. En ook om diabetes 2 te verslaan werkt koolhydraatbeperkt vaak niet voldoende. De bloedsuikers blijven hoger en schommelen.

Vaak wordt vooral koolhydraatarm brood en gebak toegevoegd, in plaats van pure verse voeding en dat is niet zo’n goed idee. Daarmee profiteer je niet optimaal van de gezondheidswinst zoals bij een gezonde koolhydraatarme aanpak. Bovendien houd je dan je honger in koolhydraten (cravings) vaak in stand. 

 

Welke koolhydraatarme aanpak is wel een goed idee?

Mijn advies aan iedereen is om lekker te doen wat ik ook gedaan heb. Gewoon strikt koolhydraatarm dus, dat werkt heel erg goed en je eet héérlijk! Ingewikkelder hoeft het niet te zijn. Je valt snel af zonder honger, kunt op gewicht blijven, krijgt bergen energie en je gezondheid gaat met sprongen vooruit. Verstandige keuzes zijn:

=> Een strikt koolhydraatarme aanpak (ook wel keto of ketogeen)
Mijn aanpak die ik al volg vanaf het begin in 2001 is een gezonde aanpak met maximaal 25 gram koolhydraten per dag, een normale portie eiwitten bij elke maaltijd, aangevuld met ruim gezonde vetten. Alleen puur vers eten. Geen pakjes of zakjes, geen repen of maaltijdvervangers. Dus écht normaal eten en ook nog eens héérlijk!

Tegenwoordig heet deze aanpak keto of ketogeen. Een nieuwe naam, maar verder is er niets veranderd.
Je eet nog steeds maximaal 25 gram koolhydraten  waardoor je in ketose komt, je lichaam gaat vet gebruiken als voornaamste brandstof. Daardoor kan het ook makkelijker lichaamsvet gebruiken. Sommige mensen kunnen iets meer koolhydraten eten en komen of blijven dan nog steeds in ketose, maar 25 gram is een ‘veilige’ marge.

=> Lazy keto
Keto eten zoals keto bedoeld is. En zoals ik dat zelf al sinds 2001 doe. Je let alleen op de koolhydraten (na de eerste maanden gaat dat ‘vanzelf’ en je voegt eiwitten en vetten toe op gevoel, zoveel je lijf nodig heeft. Je blijft in ketose. Geen schema’s, geen macro’s, geen verhoudingen. Simpel en eenvoudig, gewoon keto!

=> Koolhydraatarm  (ook wel LCHF of LowCarb HighFat) 
Eigenlijk is dit hetzelfde als ‘mijn aanpak’ dus met alleen puur vers en écht eten en weinig koolhydraten. De meeste mensen die een koolhydraatarme aanpak volgen eten eigenlijk gewoon keto, maar niet altijd. Er is ruimte voor wat meer koolhydraten uit puur écht eten, al ben je dan niet in ketose.

=> Vasten combineren met een strikt koolhydraatarme/keto aanpak
Als je wat langer bezig bent met deze aanpak zul je merken dat je zo verzadigd bent dat je niet meer altijd hoeft te eten. Vaak slaan mensen op een gegeven moment een maaltijd over. Bijvoorbeeld het ontbijt. Dit heet deelvasten of IF is erg gezond voor je lijf. Je kunt er vaak sneller mee afvallen.  Hier vind je meer informatie.

Ook een langere tijd vasten kan veel doen voor je gezondheid. Na 3 dagen watervasten, dus alleen water/thee/koffie drinken, gaat je lichaam een grote schoonmaak houden (autofagie). Hierbij worden onder andere kapotte cellen opgeruimd. En ook bij mensen met te hoge bloedsuikers, of te hoge nuchtere waardes kan wat langer watervasten helpen om de waardes te verlagen doordat het insulinesysteem beter gaat werken. 

=> Zero koolhydraten of koolhydratenvrij
Er is geen minimum hoeveelheid koolhydraten waar je je aan moet houden. Je kunt zelfs helemaal geen koolhydraten eten. We adviseren dat soms aan mensen die al lange tijd strikt koolhydraatarm/keto eten maar toch last blijven houden van bepaalde allergieën of hardnekkige gezondheidsproblemen.

Bij een ‘zero koolhydraten aanpak’ eet je geen of vrijwel geen koolhydraten maar alleen dierlijke eiwitten en gezonde vetten. Hiermee komt je systeem vaak tot rust en na een periode kun je weer gaan experimenteren met koolhydraten toevoegen. Je let dan goed op hoe je lijf reageert. Hiermee kun je ook een plateau doorbreken.

=> Een koolhydraatarm menu van een diëtist mét kennis over koolhydraatarm
Het goede nieuws: ook onder diëtisten is gelukkig een nieuwe beweging gaande. Er komen steeds meer diëtistes (en ook artsen en diabetesverpleegkundigen) met kennis over een echt gezonde koolhydraatarme (keto) aanpak  die dit hun patiënten adviseren en hierin deskundig kunnen begeleiden. Hier vind je een aantal van deze diëtisten en andere zorgprofessionals. We hopen snel meer van deze pioniers op de kaart te kunnen zetten!

 

Ga ook voor lekker gewoon koolhydraatarm, gewoon keto! 

Je kunt heel eenvoudig en effectief starten met de handige weekmenu’s uit de startgids. Je ziet en merkt snel resultaat en krijgt snel meer energie. Je eet heerlijk en super gezond. Begin meteen! Hier vind je de startgids.

ALLE  ONZE KETO BOEKEN

STARTGIDS

OVENSPECIAL

SOEPSPECIAL

ZOMER & SALADES

ONTBIJT & LUNCH

STAMPPOTSPECIAL

EENPANSPECIAL

VEGA-STARTGIDS

KERSTSPECIAL

Suzanne – PDS

Ik eet sinds 2 weken koolhydraatarm/keto en vanaf dag 1 geen darmproblemen meer.

Heb ruim 1,5 jaar lang bijna dagelijks heel veel last gehad en nu helemaal niet. Top!  Ook geen last meer van honger en 4 uur dip.

Ik startte om af te vallen, maar dit is zo’n fijne bijkomstigheid. Dank!!

Joyce – Overgewicht

Ik eet al bijna 2 jaar koolhydraatarm maar met weinig resultaat. Ik was erg teleurgesteld want anderen vallen wel snel veel af.

Gelukkig kwam ik TheNewFood tegen, met deze aanpak ben ik nu bijna 20 kilo afgevallen in 6 maanden.

Ik ben zó blij! Ik voel me beter dan ooit.

 

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn
TheNewFood

 

 

Delia (52) – EX-DIABEET

Ik kreeg de diabetes niet onder controle. De bloedwaardes bleven maar stijgen en de praktijkondersteuning stuurde me naar de internist stuurden omdat alle medicatie niet afdoende was en mijn waardes de pan uit rezen!

Een HbA1c van 147!
Op een gegeven moment kreeg ik een hartinfarct, volgens de cardioloog door de hoge suikers. Mijn HbA1c zat op 147!

Er moest dus écht wat gebeuren! En dat heb ik gedaan, ik ben begonnen met de startgids. Dat heeft mijn leven compleet veranderd!

Vanaf dag 1 geen medicatie meer
Ik kon al meteen mijn dosis van 3 pillen gliclazide laten staan, die heb ik nooit meer nodig gehad. De metformine kon ik ook na een paar maanden mee stoppen!

Ik heb mijn diabetes terug kunnen draaien, mijn HbA1c zit nu op 41, en dat helemaal zonder medicatie! Met dank aan jouw startgids Matty!