Voor sommige mensen kan het goed werken om naast LCHF te eten ook een vorm van vasten toe te passen. Het kan helpen om door een periode van stilstand te breken, of om je gezondheid nog verder te verbeteren. Pien heeft MS en LCHF eten helpt haar om haar ziekte beter onder controle te houden. Lees meer.

Ze heeft ook veel onderzocht op het gebied van vasten en geëxperimenteerd met verschillende vormen van vasten. Haar ervaringen zijn ook heel leerzaam voor anderen. Ik heb haar daarom gevraagd of ze hier een artikel over zou willen schrijven, en dat heeft ze gedaan! Onderstaand informatieve artikel is van haar hand. Heel veel dank Pien!

 

Artikel van gastauteur Pien

Beste ThenewFood lezer, Matty nodigde mij uit om voor jullie een samenvatting te schrijven over vasten en in het bijzonder Intermittend vasten. Ik hoop jullie hiermee te motiveren zelf te onderzoeken of deze manier van eten iets voor je kan betekenen.

Ik ben zelf met een combinatie van vasten en LCHF zeven hele koppige kilo’s kwijt geraakt. Maar bovenal is dat gelukt zonder mijn gevoelige hormoonhuishouding te verstoren. Ik vertel jullie graag meer over mijn bevindingen op het gebied van vasten.

Wat is vasten?

Vasten is het onthouden van voeding/kcal voor een geplande duur. Vasten is van alle tijden. Het wordt al duizenden jaren toegepast en niet voor niets. Vandaag de dag wordt het steeds vaker ingezet om de gezondheid te verbeteren. Door te vasten wordt het lichaam gestimuleerd om “groot onderhoud” uit te voeren.

Vasten wordt gezien als preventiemiddel. Een methode om af te vallen, op gewicht te blijven, om lichaam en geest schoon en jong te houden. Zweverig? Welnee, keiharde wetenschap toont aan dat vasten een uitstekende tool is. Heb je zelf of ken je mensen die vage klachten hebben of wellicht belast zijn met een auto-immuunziekte, insuline resistentie, diabetes type 2, chronische vermoeidheid, overgewicht. Dan is dit wellicht ook interessant voor hen.

Vasten zit in de genen

In de oudheid was heel gewoon om langere tijd niets of minder te eten. Waarschijnlijk aten onze voorouders, net als de nog bestaande jager en verzamellaars stammen, 1, hooguit 2 maaltijden per dag. Zij waren en zijn niet obese en kennen nauwelijks de ziekten waar wij nu mee te kampen hebben. Door een langere periode tussen twee maaltijden wordt het onderhoudssysteem in ons lichaam geactiveerd (autofagie). Vasten zorgt hierdoor voor onderhoud, selectie en herstel van de cellen en onze interne systemen.

Onze voorouders waren daarbij afhankelijk van de seizoenen wat betreft koolhydraten, vetten en eiwitten. Door hun leefomstandigheden waren zij gewend om te schakelen tussen het gebruiken van glucose of vet als voornaamste brandstof. Maar hoe gaat dat vandaag de dag.

Realiteit van vandaag

Vandaag de dag is drie maaltijden met tussendoortjes en avondsnacks heel normaal en wordt zelfs aanbevolen door de meeste huisartsen en diëtisten. Ik kan me er niet van weerhouden je hierin ook bewust te maken van de macht en druk van de voedingsindustrie. Het is vooral de voedingsindustrie die baat heeft bij een minimaal 6 keer per dag etende bevolking. De waarheid is dat het juist zeer belastend kan zijn voor het lichaam om altijd voeding te moeten verwerken en zoveel energie kwijt te zijn aan de spijsvertering. Het lichaam heeft onderhoud nodig om zichzelf te reinigen, te herstellen en te wapenen. Omdat we eigenlijk nooit langer dan 12 uur achter elkaar niet eten/vasten krijgt ons systeem niet meer voldoende de kans om het onderhoud uit te voeren dat nodig is voor een optimale gezondheid.

Voel jij je echt op en top gezond? Ben je blij met je gewicht, ben je fit, uitgerust en vrolijk? Vele van jullie zullen denken, nee eigenlijk niet. Kijk dan eerst naar wat je eet, dan hoe vaak je eet en vervolgens wanneer je eet. Intermittent vasten is 1 van de middelen die je kunt inzetten om het onderhoud te activeren.

Waarom hoor ik dit niet van mijn dokter?

Artsen zijn geschoold in medicijnen, zij leren weinig over voeding en lifestyle. Gelukkig krijgt de gezondheidszorg steeds meer inzicht in het feit dat onze westerse manier van leven en eten ten grondslag ligt aan veel van onze welvaartsziekten. In Nederland is er ook meer bewustwording onder artsen en diëtisten. Ik hoor steeds vaker dat dokters en diëtisten meedenken en zich positief uiten over lchf en daarbij minder eetmomenten adviseren.

Intermittent vasten

Er zijn vele vormen van vasten. Bij alle vormen komt het er op neer dat je voor een bepaalde periode niet eet. De vormen van vasten in dit artikel beperken zich tot Intermittend vasten. Wil je weten hoe wat langer vasten voor je gezondheid kan doen lees dan het complete artikel op metmsenvork. De uren dat je niet eet mag je wel water koffie en thee drinken.

Intermittent vasten in de vorm van Time Restricted Feeding TRF

Intermittent vasten of time restricted feeding is een geplande duur van niet eten (ook geen vet) variërend van 14 uur tot meerdere dagen dagen. We beperken ons hier tot 18 uur per dag vasten en hanteren een eetwindow van 6 uur waarbinnen je twee maaltijden eet.

De meeste mensen slaan het ontbijt over en eten lunch en avondeten. Als je moeite hebt met een maaltijd overslaan kun je proberen of bulletproof koffie je helpt. Deze koffie wordt gemaakt door er boter en kokosolie doorheen te blenden (of octane olie). Het vermindert honger zonder te veel in te leveren op de voordelen van het vasten. Let wel bulletproof vasten is een vorm van mimicking. De koffie bevat veel kcal en is geen echt vasten meer. Er is een andere mogelijkheid die misschien beter bij jou past.

Intermittent vasten in een andere vorm

In mijn zoektocht naar een manier om met minimale stresssignalering in het lichaam te kunnen intermittent vasten kwam ik op het pad van Jack Kruse. Jack is deskundig op het gebied van hoe energie en leven wordt beïnvloed en de rol die daglicht daarbij heeft. Volgens hem is het dna van mens en dier afgesteld op de ritmes van dag en nacht het zgn. circadiaan ritme. Je hoeft geen professor te zijn om te begrijpen dat wij ons hiervan distantiëren door het gebruik van kunstlicht en onze manier van leven. Vandaag de dag forceren we ons bioritme van dag(licht) en nacht, activiteit en rust maar ook eten en vasten.

Aansluiten bij je bioritme

Met early Time Restricted Feeding (eTRF) sluit je beter aan bij je bioritme. Doordat je eet met het daglicht mee en voor of tijdens je actieve uren van de dag. Op die manier krijg je de voedingsstoffen, energie en bouwstenen eerder op de dag en kunnen deze direct worden gebruikt. Met eTRF sla je echter ook een maaltijd over, namelijk het avondeten! Je eet een ontbijt en sluit je eetwindow af met de lunch. De rest van de dag en nacht wordt gevast. Water, thee en koffie zijn wel oké.

Waarom zou je dit verkiezen boven het ontbijt overslaan en welke verschillen merk je? Dit is voor iedereen verschillend. De meeste energie verbruik je gedurende de dag. Eten na de lunch betekent dat de meeste energie hiervan niet direct zal worden gebruikt maar hoofdzakelijk zal worden opgeslagen in mijn vetreserves. Het zijn juist die vetreserves waar mensen die niet kunnen afvallen zo moeilijk bij kunnen komen. Wil je dus afvallen en lukt dat niet met pure voeding dan is het wel degelijk zinvol om te kijken naar wanneer en hoe vaak je eet.

Je doet een beroep op je reserves

Door na twee uur s’middags niet meer te eten (na je lunch) zal je de genuttigde maaltijd hoofdzakelijk verbranden en niet opslaan. Tijdens het vasten moet je lichaam een beroep doen op de reserves voor energie. Zelf merk ik met eTRF dat mijn lichaam minder moeite heeft met de 18 uur vasten, immers de laatste 8 uur slaap ik. Ik ervaar hiermee geen honger (lees stress voor je lichaam) en is makkelijk toepasbaar zowel in als uit ketose. Het belangrijkst is dat deze wijze een einde maakte aan mijn hormonale disbalans. En het mogelijk bij jou gaat voorkomen dat je hormoonhuishouding verstoort raakt.

Voor vrouwen van 40 plus wellicht betere keus

Er zit echter 1 MAAR aan eTRF en dat is het sociale aspect. De avondmaaltijd is het moment dat je het meeste aandacht besteedt aan de maaltijd (warm eet met gezin). Voor de meeste is dit het moment dat je samen de dag doorneemt, uit eten gaat, borrel drinkt enz.. Met een glas water is dit in de praktijk wel even een dingetje. Maar ook dat is een kwestie van wennen.

De weekenden bleven voor mij echter lastig. En in het kader van theorie versus tevredenheid heb ik een compromis gevonden. Pijler bij eTRF is dat je met name je bouwstenen nl eiwitten (vlees,vis) in de ochtend eet. Met dat in mijn hoofd ben ik gaan proberen om twee dagen in het weekend wel s’-avonds wat eenvoudigs te eten. Die maaltijd bevat slechts groene bladsla met dressing en dus geen aanvullende eiwitten. Voor mij bleek dit de oplossing. Ik kan altijd deelnemen als er iets te vieren valt. Zo eet ik gezellig mee en blijf ik toch een beetje in het ritme.

Welke methode past bij jou?

Vasten is een persoonlijke keuze die draagvlak vraagt van je huisgenoten. Als je bovenstaande opties leest heb je vast een idee gekregen wat het beste bij jou past. Praat er eerst over en leg uit wat de voordelen kunnen zijn voor je gezondheid en je gewicht. Weet, dat je zeker in het begin steun nodig hebt van je omgeving. Welke methode je kiest is aan jou.

Het komt best vaak voor dat het niet lukt om bij die vetreserves te komen, zelfs niet als je lchf bent gaan eten. Vaak ligt hieraan ten grondslag een verstoring in het lichaam. Het vet dat je eet wordt dan verbrand als energie en niet het lichaamsvet dat je zo graag kwijt wil. Om die verbranding te activeren kan het helpen om iedere dag een aantal uur te vasten en in feite je totaal kcal iets te verminderen. Let wel geen honger porties gewoon twee verzadigende maaltijden is de truc.

Wanneer niet te vasten

Advies van de meeste deskundigen is dat kinderen, jong volwassenen (in de groei), zwangere en voedende vrouwen, mensen die medicijnen gebruiken of ondergewicht hebben niet moeten vasten zonder overleg met hun arts. Ook als je veel stress hebt is vasten niet aan te raden. Bij medicijngebruik (bv insuline) kan het zijn dat je de hoeveelheid medicatie onder begeleiding moet aanpassen. Luister goed naar je lichaam en stop direct als het niet goed voelt.

Er zijn ook geluiden dat intermittent vasten op de lange termijn (hormonale) klachten kan geven, vooral bij vrouwen. Ik heb hierover veel studie en experimenten gedaan. Hormonale problemen ontstaan als het lichaam stress ervaart door het niet eten of tekort aan voedingsstoffen. Door deze stress worden de bijnieren overbelast en kunnen uitgeput raken met als gevolg dat de schildklier trager gaat werken. Ook kan het zijn dat de menstruatie cyclus verstoort raakt. Het spreekt voor zich dat de drempel hierbij voor iedereen verschilt. Voor diegenen die in ketose zijn en willen vasten is Early Time Restricted Feeding misschien beter.

Hoe gaat het in zijn werk?

Met intermittent vasten is het zo dat we allemaal verschillend reageren en het is niet voor iedereen even gemakkelijk. Neem de tijd om het aantal uren uit te bouwen en te wennen. Bij echte buikhonger is het tijd om iets te eten, bij trek moet je beroepen op je wilskracht en zoek je afleiding. Mijn ervaring is dat als je al in ketose bent (LCHF) het makkelijker is een maaltijd over te slaan. Mannen makkelijker kunnen vasten dan vrouwen. Oefening baart kunst! Dat geldt ook voor vasten. Het neemt meestal twee weken om te wennen.

Vasten en je gewicht

Met intermittent vasten en time restricted feeding is duurzaam gewichtsverlies te bereiken. Door een maaltijd over te slaan eet je dagelijks minder kcal. Waak er dus voor dat je niet heel veel meer gaat eten tijdens je maaltijden maar ook niet te weinig. Doe dit in combinatie met pure voeding (oervoeding, paleo, paleo ketogeen), beweging en stressreductie.

Met een dergelijke aanpak zal je niet alleen afvallen doordat je minder eet maar vooral doordat je het vermogen om je vetreserves te verbranden herstelt. Het is wel van belang een goed evenwicht te bewaren en niet te extreem te snijden in je kcal. Het combineren van interventies om af te willen vallen kan de stress in je lichaam vergroten, de bijnieren uitputten met alle gevolgen van dien. Een verstoring kan afvallen in de weg zitten en zelfs er voor zorgen dat je aankomt.
Val je niet af ondanks dat je alles “goed” doet. Zoek dan hulp bij een deskundige. Soms is het een simpel tekort aan een vitamine of mineraal. Zoek aansluiting bij een orthomoleculair voedingsdeskundige of oervoedingsspecialist om te onderzoeken wat maakt dat jou lichaam geen eigen vet verbrand.

 

Tot slot
Wat je reden ook is om te vasten, ik wens je hierbij alle wijsheid en succes. Wees je eigen experiment en kijk wat vasten met jouw gezondheid doet. Het hele verhaal over vasten en de bronnen die ik heb gebruikt kun je nalezen op metmsenvork.

Heel veel succes met gezonde groet,
Pien van metmsenvork