Hoeveel koolhydraten per dag
is (voor jou) verstandig?

 

Steeds meer mensen ontdekken dat minder koolhydraten eten veel kan doen voor je gewicht en je gezondheid. Maar hoeveel koolhydraten is nou verstandig? Deze vraag wordt mij vaak gesteld en er is eigenlijk niet één antwoord op deze vraag, want niet iedereen is gelijk.

Hoeveel koolhydraten is verstandig?
Hoe minder koolhydraten je eet hoe groter het effect kan zijn op je gewicht, bloedsuikers en je algehele gezondheid. De hoeveel koolhydraten die je uiteindelijk zonder problemen per dag kunt eten verschilt per persoon en die grens moet iedereen voor zichzelf uitvinden. Daar is geen vaste regel voor. 

De meest effectieve aanpak
De aanpak die in de praktijk bij vrijwel iedereen heel erg goed werkt is starten met 20-25 gram koolhydraten, volgens de STARTGIDS. Je kunt dan heel snel afkicken van suikers en veel koolhydraten. Je ziet meteen geweldige resultaten. Na deze start bouw je dan eventueel langzaam het aantal koolhydraten op (maar dat hoeft niet) tot de hoeveelheid koolhydraten die bij jou past. Lees meer over onze aanpak… 

INDELING IN DRIE GROEPEN
De hoeveelheid koolhydraten die je uiteindelijk zonder problemen per dag kunt eten verschilt per persoon en die grens moet iedereen voor zichzelf uitvinden. Daar is geen vaste regel voor. In grote lijnen houden we de volgende indeling aan:

 

STRIKT KOOLHYDRAATARM / ketogeen

Hoeveel koolhydraten en vetten?
Maximaal 20 tot 25 gram koolhydraten per dag en ruim voldoende gezonde vetten om te zorgen dat je verzadigd bent.

Voor wie?
Heb je diabetes 2 (gehad) of kom je heel snel weer aan? Met de menu’s uit de STARTGIDS kun je snel afvallen, je bloedsuikers verlagen en eventueel medicatie afbouwen. Voor diabeten is deze hoeveelheid koolhydraten het meest effectief. (Dit blijkt ook uit een recente studie).

Is het eenmaal gelukt om je bloedsuikers te verlagen en om op je streefgewicht te komen, dan wil je dat ook zo houden. Meestal werkt maximaal 20 tot 25 gram koolhydraten per dag, met misschien een enkele keer wat meer koolhydraten, dan het beste.

 

KOOLHYDRAATARM

Hoeveel koolhydraten en vetten?
Maximaal tot rond 50 gram koolhydraten per dag en voldoende gezonde vetten om te zorgen dat je verzadigd bent

Voor wie?
Heb je niet heel snel last van overgewicht of verhoogde bloedsuikers, maar bijvoorbeeld wel snel last van minder energie? Of merk je dat je snel moe en slaperig wordt van koolhydraatarijkere producten, zoals zoet fruit, brood of pasta, dan kan dit een geschikte hoeveelheid koolhydraten voor je zijn.

 

KOOLHYDRAATBEPERKT

Hoeveel koolhydraten en vetten?
Tot rond de 100 -120  gram koolhydraten per dag. Je eet wat minder vetten dan met de eerste twee opties.

Voor wie?
Ben je jong en actief en ben je (nog) niet insulineresistent dan kun je waarschijnlijk wel wat meer koolhydraten eten. Toch is het verstandig om dagelijks niet meer dan 100 tot 120 gram koolhydraten te eten. Dat geldt ook voor kinderen!

Veel mensen voelen zich beter bij een stuk minder koolhydraten, zo rond de 50 gram per dag, dus ‘koolhydraatarm’. Voor mensen met veel gezondheidsproblemen door insulineresistentie is deze hoeveelheid koolhydraten niet aan te raden en adviseer ik strikt koolhydraatarm/ketogeen te eten.

 

 

Is er een minimale hoeveelheid koolhydraten die je moet eten?
In principe zou je zelfs zonder koolhydraten eten kunnen. Er is dus geen minimum hoeveelheid. Alleen je hersenen hebben wat koolhydraten nodig maar die maakt je lichaam zo nodig zelf uit vet en eiwit (dit proces heet gluconeogenese).

Maar helemaal koolhydraatvrij betekent ook dat je ook geen groentes eet en dat is weer niet een goed idee. Kies vooral groentes die boven de grond groeien, die zijn koolhydraatarmer. Bekijk hier hoeveel koolhydraten in groentes zitten.

 

Hoe lang kun je minder koolhydraten blijven eten?
Weinig koolhydraten en meer gezonde vetten eten is een manier van eten die veel beter bij ons past en veel gezonder is dan de hoeveelheden koolhydraten die mensen normaal eten. Je kunt dit gewoon je leven lang zo blijven doen!

Heb je diabetes (gehad) of heb je snel last van overgewicht, of andere gezondheidsproblemen dan kan het heel verstandig zijn om niet meer terug te gaan naar je oude voedingspatroon met veel meer koolhydraten.

 

Heb je nog vragen naar aanleiding van deze informatie stuur me dan een bericht. 

Matty Barnhoorn
TheNewFood

 

 

 

 

 

 

 

 

Koolhydraatarm eten Zó doe je dat!

Succesvolle praktische aanpak met koolhydraatarme menu’s en recepten voor elke dag.

Koolhydraatarm eten boek

STARTGIDS

PDF of BOEK

 

Koolhydraatarm eten boek

VEGA STARTGIDS

PDF of BOEK

 

Koolhydraatarm eten boek

40 OVENMAALTIJDEN

PDF of BOEK