Selecteer een pagina

WAT IS WAT?
Koolhydraatarm eten wordt steeds populairder en daarmee komen er ook steeds meer ‘varianten’ in koolhydraatarm. 
Veel varianten lijken op elkaar of zijn eigenlijk hetzelfde. Wat is wat en wat? 
Je kunt vrijwel alle varianten grofweg onderverdelen in drie groepen:

KOOLHYDRAATARM/KETO 
tot ± 25 gram koolhydraten

KOOLHYDRAATARM/LCHF
25 – 50 gram koolhydraten

KOOLHYDRAATBEPERKT
50 – 125 gram koolhydraten 

 

KOOLHYDRAATARM/KETO (of ketogeen)

Wat is het?
Je eet koolhydraatarm met maximaal tot 20-25 gram koolhydraten per dag en veel méér gezonde vetten. Je lichaam maakt vrijwel alleen gebruik van vet (ketonen) als brandstof. Je komt daardoor ‘in ketose’. Met deze aanpak voel je je al snel energieker, ben je de hele dag lekker verzadigd en kun je optimaal gezondheidswinst behalen. Lees meer over de voordelen van ketose.

Voor wie?
Strikt koolhydraatarm/keto is in principe geschikt voor iedereen.  Voor wie (snel) wil afvallen of andere gezondheidsproblemen heeft die kunnen verbeteren met keto. Voor mensen met diabetes 2 is deze hoeveelheid koolhydraten het meest effectief (dit blijkt ook uit een recente studie).  Ook sporters kunnen veel beter kunt presteren op een keto aanpak..

Wat eet je?
Zoveel mogelijk puur, vers en écht eten met heel weinig koolhydraten en producten die van nature vetter zijn. Je eet geen producten die ervoor kunnen zorgen dat je uit ketose raakt (en dus weer op koolhydratenverbranding overgaat). Sommige zeer koolhydraatarme geraffineerde producten passen binnen deze aanpak.

Varianten op koolhydraatarm/keto 
LAZY KETO – Koolhydraatarm/keto op gevoel. Voor ervaren keto-eters die zonder tellen weten hoe zij persoonlijk in ketose kunnen blijven.
OPTIMAAL KETOGEEN = OKL – Bij deze variant eet je alleen puur en echt eten (dus geen geraffineerde producten), meer eiwitten en wat minder vet, volgens vaste verhoudingen, afhankelijk van leeftijd, lengte en gewicht.

 

KOOLHYDRAATARM/LCHF 

Wat is het?
LCHF is een afkorting van Low Carb High Fat. Dit betekent letterlijk vertaald: MINDER KOOLHYDRATEN MEER VET
Maximaal tot rond 50 gram koolhydraten per dag en voldoende gezonde vetten om te zorgen dat je verzadigd bent

Hoe doe je het?
Je eet tot 50 gram koolhydraten per dag en meer gezonde vetten, voldoende om verzadigd te blijven. De aanpak is verder gelijk aan keto.

Voor wie?
Is het eenmaal gelukt om je bloedsuikers te verlagen en om op je streefgewicht te komen, dan wil je dat ook zo houden. Meestal werkt doorgaan met maximaal 20 tot 25 gram koolhydraten per dag dan het beste.
Maar sommigen kunnen (misschien af en toe) wat meer koolhydraten -tot 50 gram koolhydraten per dag-, eten.  Hoe vaak je wat meer koolhydraten kunt eten verschilt per persoon en moet je zelf uitvinden.

Voor wie niet?
Heb je heel snel last van overgewicht, verhoogde bloedsuikers en vermoeidheid/minder energie? Of merk je dat je snel moe en slaperig wordt van koolhydraatarijkere producten, zoals zoet fruit, brood of pasta, dan kan dit een te hoge hoeveelheid koolhydraten voor je zijn.
Ik raad je aan om dat strikt koolhydraatarm/keto te kiezen.

Varianten op koolhydraatarm/LCHF
BANTING Dit is eigenlijk niet een variant maar meer een andere naam voor hetzelfde principe. In Zuid-Afrika noemen ze LCHF  dus Banting. 

 

KOOLHYDRAATARM/KOOLHYDRAATBEPERKT

Wat en hoe?
Je eet tussen de 50 en tot 125  gram koolhydraten per dag. Je eet wat minder vetten dan met de eerste twee opties.

Voor wie?
Ben je jong en actief en ben je (nog) niet insulineresistent dan kun je waarschijnlijk wel wat meer koolhydraten eten. 125 gram koolhydraten per dag is dan ook mooie grens. Dat geldt ook voor kinderen!

Voor wie niet?
Heb je heel snel last van overgewicht, verhoogde bloedsuikers en vermoeidheid/minder energie? Of merk je dat je snel moe en slaperig wordt van koolhydraatarijkere producten, zoals zoet fruit, brood of pasta, dan kan dit een te hoge hoeveelheid koolhydraten voor je zijn.
Ik raad je aan om dan koolhydraatarm/keto of koolhydraatarm/LCHF te kiezen.

 

DE AANPAK VAN THENEWFOOD (STARTGIDS AANPAK)

KOOLHYDRAATARM/KETO De aanpak die in de praktijk bij vrijwel iedereen heel erg goed werkt is starten met 20-25 gram koolhydraten, volgens de STARTGIDS. Je kunt dan heel snel afkicken van suikers en veel koolhydraten. Je ziet meteen geweldige resultaten.

KOOLHYDRAATARM/LCHF Na deze start bouw je dan eventueel langzaam het aantal koolhydraten op (maar dat hoeft niet) tot de hoeveelheid koolhydraten die bij jou past. Lees meer over onze aanpak…

Diabetes 2 omkeren
Ik zie dat mensen met diabetes 2 de beste en snelste resultaten behalen wanneer ze keto koolhydraatarm starten, volgens de LCHF/KETO aanpak van de STARTGIDS. Ook hoge bloeddruk wordt snel weer lager en cholesterol verbetert.

Hoe lang kun je koolhydraatarm blijven eten?
Weinig koolhydraten en meer gezonde vetten eten is een manier van eten die veel beter bij ons past en veel gezonder is dan de hoeveelheden koolhydraten die mensen normaal eten. Je kunt dit gewoon je leven lang zo blijven doen!

Hoeveel koolhydraten eet je als je je doelen hebt bereikt?
De hoeveelheid koolhydraten die je uiteindelijk zonder problemen per dag kunt eten verschilt per persoon en die grens moet iedereen voor zichzelf uitvinden. Daar is geen vaste regel voor. Heb je diabetes (gehad) of heb je snel last van overgewicht, of andere gezondheidsproblemen dan kan het heel verstandig zijn om niet meer terug te gaan naar je oude voedingspatroon met veel meer koolhydraten, maar vast te houden aan koolhydraatarm.

Is er een minimale hoeveelheid koolhydraten die je moet eten?
In principe zou je zelfs zonder koolhydraten eten kunnen. Er is dus geen minimum hoeveelheid. Alleen je hersenen hebben wat koolhydraten nodig maar die maakt je lichaam zo nodig zelf uit vet en eiwit (dit proces heet gluconeogenese).

Maar helemaal koolhydraatvrij betekent ook dat je ook geen groentes eet en dat is weer niet een goed idee. Kies vooral groentes die boven de grond groeien, die zijn koolhydraatarmer. Bekijk hier hoeveel koolhydraten in groentes zitten.

Wat kies je als je zwanger bent of borstvoeding geeft?
Een gezonde koolhydraatarme aanpak is het beste wat je kunt doen voor jezelf en je kind, tijdens de zwangerschap en tijdens de borstvoeding. Vrouwen die LCHF/keto eten tijdens de zwangerschap hebben vaak minder klachten en lopen geen kans op ‘zwangerschapssuiker’. En maak je over de moedermelk geen zorgen, baby’s zijn door de moedermelk altijd in ketose!

Waar ik wel voor wil waarschuwen: als je nog borstvoeding geeft en veel afvalt dan komen afvalstoffen ook in de moedermelk. Ik zou dan kiezen voor LCHF (tot 50 gr kh) en zeer ruim vet eten. Je eet dan optimaal gezond. 

  

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn
TheNewFood

Koolhydraatarm eten Zó doe je dat!

Succesvolle praktische aanpak met koolhydraatarme menu’s en recepten voor elke dag.

STARTGIDS 
Alles wat je moet weten om succesvol te starten inclusief 4 eenvoudige weekmenu’s

OVENSPECIAL 
40 makkelijke & heerlijke maaltijden uit de oven (passen in de weekmenu’s)

EENPANSPECIAL 
43 makkelijke & complete eenpansmaaltijden (passen in de weekmenu’s)

VEGA-STARTGIDS
Alles wat je moet weten om succesvol te starten inclusief 4 eenvoudige weekmenu’s

STAMPPOTSPECIAL
Heerlijke stamppot en andere wintergerechten
(passend in het weekmenu)

KERSTSPECIAL
Heerlijk gerechten voor de feestdagen, menu’s hartige en zoet hapjes en veel meer.

SOEPSPECIAL
Soepen en soepjes voor elke dag van het jaar
(passend in het weekmenu)

ZOMERSPECIAL
Maaltijdsalade, Reizen, Uit eten, Barbeque & feest (passend in de weekmenu’s)

ONTBIJT & LUNCH
Inspiratie voor (snelle) ontbijtjes en lunches to go
(passend in het weekmenu)