Selecteer een pagina

KOOLHYDRAATARM

KETO, LCHF 
KOOLHYDRAATBEPERKT

 


WAT IS HET VERSCHIL? WAT WERKT HET BESTE?

Koolhydraatarm eten wordt steeds populairder en daarmee komen er ook steeds meer ‘varianten’ in koolhydraatarm. Wat is het en wat is de beste keuze? Het verschil zit hem vooral in het aantal koolhydraten dat je per dag eet:

STRIKT KOOLHYDRAATARM KETO (LCHF/ketogeen)

Wat is het?
Door koolhydraatarm/keto te eten kom je in ketose, dat wil zeggen dat je helemaal overschakelt op een vetverbranding. Met deze aanpak voel je je al snel energieker en ben je de hele dag lekker verzadigd. En het kan enorm veel voordelen opleveren voor je gezondheid en energie. Lees meer over de voordelen van ketose.

Hoe doe je het?
Je eet koolhydraatarm met maximaal tot 20-25 gram koolhydraten per dag en veel méér gezonde vetten.  Je kunt beginnen met koolhydraatarm/keto eten door de startgids weekmenu’s te volgen. Deze aanpak is het meest effectief om te starten.

Voor wie? Voor iedereen die snel wil afvallen, diabetes 2 wil omkeren en de gezondheid verbeteren.
Werkt super als je insulineresistent bent, diabetes 2 hebt (gehad), snel blijvend wilt afvallen en meer energie wilt hebben.
Volg de keto menu’s uit de STARTGIDS om snel afvallen, je bloedsuikers verlagen en eventueel medicatie afbouwen. Voor diabeten is deze hoeveelheid koolhydraten het meest effectief. (Dit blijkt ook uit een recente studie).

Voor wie niet?
Strikt koolhydraatarm/keto is in principe geschikt voor iedereen.
Sport je veel/intensief houd er rekening mee dat je lichaam een wenningsfase nodig heeft, na die fase zul je merken dat je juist veel beter kunt presteren op een keto aanpak..

KOOLHYDRAATARM LCHF

Wat is het?
LCHF letterlijk vertaald: MINDER KOOLHYDRATEN MEER VET
Je eet veel minder koolhydraten en vooral veel meer gezonde vetten als brandstof. Maximaal tot rond 50 gram koolhydraten per dag en voldoende gezonde vetten om te zorgen dat je verzadigd bent

Hoe doe je het?
Je eet tot 50 gram koolhydraten per dag en meer gezonde vetten. De aanpak is verder gelijk aan keto.

Voor wie?
Is het eenmaal gelukt om je bloedsuikers te verlagen en om op je streefgewicht te komen, dan wil je dat ook zo houden. Meestal werkt doorgaan met maximaal 20 tot 25 gram koolhydraten per dag dan het beste.
Maar sommigen kunnen (misschien af en toe) wat meer koolhydraten -tot 50 gram koolhydraten per dag-, eten.  Hoe vaak je wat meer koolhydraten kunt eten verschilt per persoon en moet je zelf uitvinden.

Voor wie niet?
Heb je heel snel last van overgewicht, verhoogde bloedsuikers en vermoeidheid/minder energie? Of merk je dat je snel moe en slaperig wordt van koolhydraatarijkere producten, zoals zoet fruit, brood of pasta, dan kan dit een te hoge hoeveelheid koolhydraten voor je zijn.
Ik raad je aan om dat strikt koolhydraatarm/keto te kiezen.

 

KOOLHYDRAATARM KOOLHYDRAATBEPERKT

Wat en hoe?
Je eet tussen de 50 en tot 125  gram koolhydraten per dag. Je eet wat minder vetten dan met de eerste twee opties.

Ik ben zelf geen voorstander van deze aanpak omdat ik zie dat mensen vaak snel weer honger krijgen (in koolhydraten) en daardoor gemakkelijk weer veel meer koolhydraten gaan eten. Je maakt het jezelf dus niet echt makkelijk als je koolhydraatbeperkt eet. Maar het is altijd beter dan ‘normaal’ koolhydraatrijk eten.

Voor wie?
Ben je jong en actief en ben je (nog) niet insulineresistent dan kun je waarschijnlijk wel wat meer koolhydraten eten. 125 gram koolhydraten per dag is dan ook mooie grens. Dat geldt ook voor kinderen!

Voor wie niet?
Heb je heel snel last van overgewicht, verhoogde bloedsuikers en vermoeidheid/minder energie? Of merk je dat je snel moe en slaperig wordt van koolhydraatarijkere producten, zoals zoet fruit, brood of pasta, dan kan dit een te hoge hoeveelheid koolhydraten voor je zijn.
Ik raad je aan om dat strikt koolhydraatarm/keto te kiezen.

 

Koolhydraatarm KETO, de meest effectieve aanpak

De aanpak die in de praktijk bij vrijwel iedereen heel erg goed werkt is starten met 20-25 gram koolhydraten, volgens de STARTGIDS. Je kunt dan heel snel afkicken van suikers en veel koolhydraten. Je ziet meteen geweldige resultaten. Na deze start bouw je dan eventueel langzaam het aantal koolhydraten op (maar dat hoeft niet) tot de hoeveelheid koolhydraten die bij jou past. Lees meer over onze aanpak…

Diabetes 2 omkeren
Ik zie dat mensen met diabetes 2 de beste en snelste resultaten behalen wanneer ze keto koolhydraatarm starten, volgens de LCHF/KETO aanpak van de STARTGIDS. Ook hoge bloeddruk wordt snel weer lager en cholesterol verbetert.

Hoe lang kun je koolhydraatarm blijven eten?
Weinig koolhydraten en meer gezonde vetten eten is een manier van eten die veel beter bij ons past en veel gezonder is dan de hoeveelheden koolhydraten die mensen normaal eten. Je kunt dit gewoon je leven lang zo blijven doen!

Hoeveel koolhydraten eet je als je je doelen hebt bereikt?
De hoeveelheid koolhydraten die je uiteindelijk zonder problemen per dag kunt eten verschilt per persoon en die grens moet iedereen voor zichzelf uitvinden. Daar is geen vaste regel voor. Heb je diabetes (gehad) of heb je snel last van overgewicht, of andere gezondheidsproblemen dan kan het heel verstandig zijn om niet meer terug te gaan naar je oude voedingspatroon met veel meer koolhydraten, maar vast te houden aan koolhydraatarm.

Is er een minimale hoeveelheid koolhydraten die je moet eten?
In principe zou je zelfs zonder koolhydraten eten kunnen. Er is dus geen minimum hoeveelheid. Alleen je hersenen hebben wat koolhydraten nodig maar die maakt je lichaam zo nodig zelf uit vet en eiwit (dit proces heet gluconeogenese).

Maar helemaal koolhydraatvrij betekent ook dat je ook geen groentes eet en dat is weer niet een goed idee. Kies vooral groentes die boven de grond groeien, die zijn koolhydraatarmer. Bekijk hier hoeveel koolhydraten in groentes zitten.

Wat kies je als je zwanger bent of borstvoeding geeft?
Een gezonde koolhydraatarme aanpak is het beste wat je kunt doen voor jezelf en je kind, tijdens de zwangerschap en tijdens de borstvoeding. Vrouwen die LCHF/keto eten tijdens de zwangerschap hebben vaak minder klachten en lopen geen kans op ‘zwangerschapssuiker’. En maak je over de moedermelk geen zorgen, baby’s zijn door de moedermelk altijd in ketose!

Waar ik wel voor wil waarschuwen: als je nog borstvoeding geeft en veel afvalt dan komen afvalstoffen ook in de moedermelk. Ik zou dan kiezen voor LCHF (tot 50 gr kh) en zeer ruim vet eten. Je eet dan optimaal gezond. 

  

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn
TheNewFood

Koolhydraatarm eten. Zó doe je dat!

Een effectieve LCHF/keto aanpak om snel weer slanker en gezonder te worden. Uit deze serie: