Selecteer een pagina
  1. NIEUWS
  2.  » 
  3. gezondheid
  4.  » Meer groente en fruit?

Meer groente en fruit?

Eet meer fruit!
Ook weer zo’n slogan uit voorbije jaren; en heden ten dage is de norm om ook meer groenten te eten: 2 ons maar liefst per dag. En 2 stuks fruit. Maar wat als je niet tegen fruit kunt? Of het gewoon niet zo lekker vindt? Krijg je dan wel voldoende vitamines, mineralen en anti-oxidanten binnen?

Wees gerust, het antwoord is ‘ja’. Fruit eet je voor het lekker, voor de vezels en alle gezonde stofjes die erin zitten. Maar er is echt geen man overboord als je het niet eet! En gelukkig maar, want dan zou een groot aantal mensen een probleem hebben.
Sommige mensen kunnen namelijk niet tegen bepaalde soorten specifiek fruit zoals steenvruchten (kers, pruim, abrikoos, perzik). Anderen zijn gevoelig voor fruit met het eiwitsplitsend enzym (in bijvoorbeeld kiwi, ananas en papaya) of kunnen niet tegen fruit met een hoog suikergehalte (Fructose Malabsorptie) zoals in druiven, mango en peren. Er zijn ook mensen die niet tegen fructose kunnen, voor hen is het lastiger omdat dat ook in verschillende groenten voorkomt. HFI bijvoorbeeld (High Fructose Intolerance) is een erfelijke aandoening veroorzaakt door het ontbreken van een enzym in de lever wat de stofwisseling van fructose regelt.
En natuurlijk zijn er ook mensen die nu eenmaal niet zo dol zijn op fruit. Smaken verschillen.

Fruit is tegenwoordig ook veel zoeter dan vroeger. Door veredeling is men erin geslaagd het suikergehalte te verhogen. De mens houdt van nature van zoet, dus dat is een heel slimme ontwikkeling geweest, het verkoopt beter. Maar je krijgt zo wel veel meer (fruit)suikers binnen.
Als je koolhydraten mindert is dat een extra belasting. Dan is het prettig te weten dat je toch heel gezond bezig bent als je niet de dagelijks aanbevolen hoeveelheid fruit consumeert.

Zoete smaak
Ja, die mis je natuurlijk wel als je geen fruit eet, maar ook daar voorzien groenten in. Wat dacht je van tomaten? Wel de lekker rijpe natuurlijk, niet die bleke, te-vroeg-geoogste koelcel gevallen. Of rode puntpaprika en wortels. Lekker knabbelen op een paar bospeentjes, hoe langer je kauwt hoe zoeter de smaak.
Ook voor de liefhebber van warme groenten is er genoeg zoets te bereiden: bietjes, courgettes, uien, sugarsnaps en peultjes, bataat, pastinaak en niet te vergeten de peulvruchten. Honger maakt rauwe bonen zoet, maar dat is dan weer af te raden, rauw. Ook hiermee moet je natuurlijk wel opletten als je koolhydraat beperkt eet; zoete groenten zijn suikerrijk, met mate dus.

Eet meer groenten!
En dat mag gerust heel wat meer zijn dan die 2 aanbevolen onsjes! In de meest gangbare soorten vers fruit zit vooral vitamine C en kalium, maar dat is ook in de meeste soorten groenten aanwezig.
Ook fosfor, magnesium, zink en andere micronutriënten in fruit komen voor in groenten. Als je voldoende varieert -zowel in welke soorten je kiest als in de manier van bereiden- mis je dus niets en krijg je echt alles binnen wat je nodig hebt. Samen met de vezels van vooral rauwkost kom je zonder fruit helemaal niets tekort.

Groenten bevatten naast alle stoffen die je nodig heb ook veel vezels. Die zorgen voor een lekker lang gevuld gevoel in onze maag, waardoor we minder snel trek krijgen en dus minder zullen snaaien. En omdat ze weinig suikers bevatten blijft je bloedsuiker er mooi stabiel bij waardoor je niet snel weer trek zult krijgen. Ook onze darmen zijn blij met vezels, ze blijven er goed van in beweging waardoor er meer voedingsstoffen zullen worden opgenomen. Het eten van groenten is goed voor je gezondheid en het verlaagt het risico op chronische ziekten. Win-win!

Het hoeft echt niet allemaal altijd vers te zijn, ook diepvries-, pot- en blikgroenten zijn gezond (let daarbij wel op het toegevoegde zout). Het hoeft ook echt niet duur te zijn; als je kiest voor seizoensgroenten ben je niet alleen prijs- maar ook milieubewust. Bovendien kun je combinaties maken waarmee je heel goed een stukje vlees kunt vervangen, groene bladgroenten met paddenstoelen en peulvruchten bijvoorbeeld. En een keer per week vegetarisch eten scheelt ook weer in je portemonnee.

Ga eens lekker experimenteren met groenten bij alle maaltijden. Wij zijn het niet gewend, maar er is niets mis met een omelet met champignons als ontbijt, een frisse bonte salade met rauwkost en noten als lunch en dan ’s avonds bij een lekker stukje vis of kipfilet nóg eens 2 ons groenten.
Stomen, blancheren, grillen, rauw of roerbakken… de mogelijkheden zijn eindeloos!

Karin
TheNewFood