Selecteer een pagina

Zeg koolhydraatarm of LowCarb en de meeste mensen denken aan ‘Atkins’, aan afvallen en geen brood eten. Ze denken vaak ook dat LowCarb eten eigenlijk ongezond is! Dat is onterecht want koolhydraatarm kan een belangrijke bijdrage leveren aan de gezondheid van alle mensen! Ook diabetes is goed onder controle te houden met een LowCarb dieet.

LowCarb dieet ten onrechte slechte naam
Onwetendheid speelt een grote rol bij het negatieve imago van Lowcarb dieten. Zo stond een koolhydraatarm, eiwitrijk dieet jaren geleden op de eerste plek in de lijst Diëten Die Men Moet Vermijden van de British Dietic Assocition. Volgens de autoriteiten toen zou je er minder energie door krijgen, te maken krijgen met verstopping van de darmen, en niet zonder vitamine- en mineralensupplementen meer kunnen. NU weten we dat het omgekeerde waar is!

Veel nieuw onderzoek
Inmiddels hebben veel studies aangetoond dat koolhydraatarm eten een effectieve manier is om gewicht te verliezen. In 2003 vergeleken onderzoekers een koolhydraatarm, eiwitrijk en vetrijk dieet met een caloriearm, koolhydraatrijk, vetarm dieet. Uit de eerste resultaten kwam naar voren dat de lowcarb proefpersonen sneller en meer gewicht verloren. Na een jaar was het verschil met de koolhydraatrijke groep minder groot, maar wel werd vastgesteld dat de lowcarb groep minder risico hadden op hart- en vaatziekten dan de andere groep. Authority Nutrition kwam met vergelijkbare resultaten in een ander onderzoek.

Meer dan een dieet om af te vallen!
Veel mensen gaan ervan uit dat lowcarb eten alleen geschikt is om af te vallen, zonder zich te verdiepen in informatie over koolhydraten. Juist die groep zou ook moeten kijken naar andere, potentiële gezondheidsvoordelen van lowcarb eten, zoals het onder controle krijgen van diabetes. De toename van welvaartsziektes zouden kunnen worden stopgezet als mensen beter zouden opletten hoeveel koolhydraten ze eten en waar die precies in zitten.

Liever minder calorieën
Mensen die tegen lowcarb eten zijn, kiezen liever voor het schrappen van calorieën. Maar dat betekent vaak dat juist meer koolhydraten worden gegeten! Het is belangrijk dat er meer bewustzijn komt over waar koolhydraten precies in zitten en kennis over welke koolhydraten je beter kunt laten staan.

Bron: Wall St. Cheat Sheet