Selecteer een pagina

In een bakje yoghurt met 0% vet zitten 5 suikerklontjes, in een Starbucks caramel Frappuccino 11 klontjes en in een klein flesjes Yakult 2,5 klontje. Ongemerkt krijgen we ladingen suiker binnen. En dat terwijl er meer en meer bewijs komt, dat suikerconsumptie gekoppeld is aan obesitas, diabetes en hart- en vaatziekte.

Maximaal 10 klontjes per dag!
De WHO adviseert de inname van suiker te beperken tot 10 klontjes suiker per dag. Door de samenstelling van het hedendaagse voedsel wordt dat door veel mensen moeiteloos overschreden.

Vooral voor kinderen een bedreiging
Speciaal voor kinderen die hun hele leven nog voor zich hebben, is dit een ernstige bedreiging. Artsen en wetenschappers adviseren de hoeveelheid suiker in voedsel te reduceren met minstens 30% om een te voorkomen dat nog veel mensen ziek worden en sterven.

Professor Capewell, woordvoerder van de campagnegroep ‘Action on Sugar’, zegt, dat de oproep aan fabrikanten om vrijwillig het suikergehalte in producten te verlagen, is mislukt. Een reductie van 30% zou al een grote bijdrage betekenen in het verlagen van de kans op welvaartsziektes, zoals obesitas en diabetes.

Bron: Sugar is ‘the new tobacco’ door SEAN POULTER