Selecteer een pagina

Veel meer groente eten blijkt nog veel gezonder dan we al dachten. Mensen die dagelijks 5 porties groenten en 300 gram fruit eten blijken 42 % minder kans te hebben op voortijdig overlijden dan mensen die veel minder groente en fruit eten. Daarbij lijkt veel meer groente eten nog belangrijk te zijn dan meer fruit.

Aanpassen adviezen
Op dit moment is het advies voor volwassenen om 200 gram groenten en 2 stuks fruit, dit advies zou daarom drastisch moeten wijzigen. De verwachting is dat de gezondheidsraad de uitkomst van dit onderzoek meeneemt in de nieuwe richtlijnen.

Groente in plaats van brood
Een dieet met minder koolhydraten biedt veel meer ruimte voor meer groenten. Een ontbijt met eieren en groenten, een groene smoothie, een salade bij de lunch en dan nog uitgebreid groentes eten bij het diner. Als brood en pasta niet meer het hoofdbestand vormt van je menu dan is er plotseling ruimte voor wat anders!

Meer groente effectiever dan meer fruit
Uit het onderzoek bleek dat meer groente eten in verhouding nog veel meer gezondheidswinst oplevert dan meer fruit eten. Voor mensen die op hun koolhydraatinname willen letten is dat goed, groente bevatten veel minder koolhydraten dan fruit.

Geen fruit uit blik of diepvries
Opvallend was dat het effect van meer ingeblikt en diepvries fruit juist nadelig lijkt voor de gezondheid. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de toegevoegde suikers.

Gezond eten is duurder
De onderzoekers merkten op dat mensen die van zichzelf vinden dat ze gezond eten, nog geen 50% halen van de geadviseerde hoeveelheid groente en fruit. Hogere kosten lijken vaak een rol te spelen bij het kiezen voor minder groente en fruit.

Vragenlijsten
Voor dit onderzoek werden vragenlijsten bestudeerd van 65.226 deelnemers in Engeland, ouder dan 35 jaar.

Onderzoek: Fruit and vegetable consumption and all-cause, cancer and CVD mortality

.