Selecteer een pagina
TIPS & TRICKS » DE JUISTE PRODUCTEN KIEZEN » Yoghurt in je koolhydraatarme/keto menu

Yoghurt in je koolhydraatarme/keto menu

Yoghurt is voor veel mensen een ideaal ontbijtje! Hier lees je alles wat je wilt weten (en misschien niet wilt weten) over yoghurt…

De beste keuze: Griekse yoghurt 10%

Volvette Griekse (of Turkse) yoghurt met 10% vet is meestal de beste keuze. Het vet voorziet je van energie en brandstof en het verzadigt. Er zijn veel soorten, kijk altijd de koolhydraten na, sommige hebben te veel koolhydraten. Houd maximaal 4,2 gram koolhydraten per 100 gram aan, maar liever minder. Maak je portie niet te groot, houd het per keer bij 150 gram yoghurt. TIP: Maak eventueel zelf dikke yoghurt (hangop). Doe een schone theedoek in een vergiet en laat hier Griekse yoghurt een paar uur in uitlekken. Je hebt dan dikke yoghurt die nog romiger is! 

Ongeschikte soorten yoghurt 
– Griekse yoghurt (of Turkse) met 2% vet of 0% vet.
– Gewone volle of magere yoghurt.
– Yoghurt met toevoegingen, smaakjes of vruchtenyoghurt.
– Alle soorten met meer dan 4,2 gram koolhydraten per 100 gram.

Hoe vaak eet je yoghurt als je wilt afvallen?

Yoghurt kan elke dag, als je je doelen hebt bereikt. Wees tot die tijd voorzichtig, want elke dag een schaaltje yoghurt kan verkeerd uitpakken. We zien vaak dat mensen minder goed afvallen wanneer ze regelmatig een portie yoghurt eten of hogere bloedsuikers houden. Waardoor dit komt, weten we niet zeker. Maar: vallen jouw resultaten tegen? Laat de yoghurt (ook plantaardige) dan even staan. Kies een andere maaltijd. Iets met ei is altijd een goede optie, dit verzadigt vaak erg lang, bevat nauwelijks koolhydraten, en is effectief! Het afvallen lukt dan vaak wel weer! 

Extra vet toevoegen aan je yoghurt

Voldoende vet in de yoghurt is belangrijk, omdat je de brandstof en energie nodig hebt en omdat het beter verzadigt. Extra vet toevoegen is daarom áltijd een goed idee. Bevat je yoghurt minder dan 10% vet, dan MOET je extra vet toevoegen. Kies uit deze opties:
– Ongezoete (lactosevrije) slagroom (je kunt deze even opkloppen en erdoor scheppen, of erbij eten).
– Sojaroom, zoals Alpro Cuisine soya, kies de soort met de minste koolhydraten.
– Kokosroom (de dikke roomlaag in een blikje ijskoude kokosmelk).
– Lijnzaadolie of MCT-olie.

Zuivel-alternatieven voor Griekse yoghurt

Kwark? Wil je liever kwark? Kijk wel goed naar het etiket! Kwark bevat meestal minder vet en meer koolhydraten. Maar er zijn ook een aantal soorten bij die wat koolhydraten betreft wel kunnen, deze soorten bevatten vaak ook wat meer vet. Voeg eventueel zelf vet toe, bijvoorbeeld met wat slagroom (ongezoet en ongeklopt/zelf opgeklopt) erbij. Of maak de citroen-roomkwark uit de ONTBIJT&LUNCHSPECIAL.

Lactosevrij? Er komen steeds meer soorten lactosevrije yoghurt in de supermarkt. Kies altijd de soort met de minste koolhydraten
(maximaal 3,5 gram koolhydraten per 100 gram). Voeg lactosevrije slagroom toe voor extra vet (of kies een andere optie om vet toe te voegen).

Plantaardige alternatieven voor yoghurt

Kies voor soorten met de minste koolhydraten en houd een maximum aan van 4,2 gram koolhydraten per 100 gram. Ook voor deze yoghurt geldt dat het afvallen kan tegenvallen; kies er in dat geval niet voor. Een aantal opties:

Let op: plantaardige alternatieven voor yoghurt bevatten áltijd te weinig vet. Voeg zelf ruim vet toe (zie hierboven) om te zorgen voor verzadiging en voldoende brandstof en energie. Enkele geschikte soorten:
– Kokosyoghurt naturel van Abbot Kinney’s (biowinkel), met ruim voldoende vet (15,8%!) en niet te veel koolhydraten.
– Alpro Mild & creamy naturel, of andere geschikte sojayoghurt. VOEG ALTIJD VET TOE!
– Amandel ongezoet (AH), op dit moment de enige geschikte amandelyoghurt.

Niet geschikt:
– Andere soorten kokosyoghurt, zoals kokosyoghurt uit de supermarkt, want deze bevatten te veel koolhydraten.
– Alle andere soorten plantaardige yoghurt met meer dan 4,2 gram koolhydraten per 100 gram. 

Wat doe je in je yoghurt?

Pitten, zaden, wat rood fruit, zoetstof of suikervrije siroop etc. Je kunt veel kanten op! In de STARTGIDSEN en de ONTBIJT&LUNCHSPECIAL vind je hier ook leuke en lekkere inspiratie voor. 

Niet geschikt: Voeg nooit kant-en-klare muesli of cruesli toe, ook niet als deze (zogenaamd) koolhydraatarm is (zoals Atkins muesli). Havervlokken en dergelijke zijn ook absoluut niet geschikt! En ook geen ander fruit dan rood fruit.

 

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn  TheNewFood 

Wie is Lara Schalk?
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt bij deze aanpak, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. Stuur Lara een bericht.