Selecteer een pagina
  1. TIPS & TRICKS
  2.  » 
  3. BUITEN DE DEUR ETEN
  4.  » Koolhydraatarm/keto uit eten TIPS & TRICKS

Koolhydraatarm/keto uit eten TIPS & TRICKS

Of je nu uit eten gaat in een restaurant, in een hotel of terechtkomt bij een buffet, je kunt áltijd een koolhydraatarme/keto maaltijd samenstellen. Soms moet je er iets meer moeite voor doen. Bereid je vast goed voor met onderstaande tips. 

ALGEMENE TIPS & TRICKS

UIT ETEN ALS JE DE STARTGIDS WEEKMENU’S VOLGT
Volg je de weekmenu’s dan kun je best een keertje van het menu afwijken. Net zo goed als je ook soms een maaltijd van een andere dag of uit één van de andere boeken mag kiezen. Uiteraard eet je dan wel strikt koolhydraatarm/keto. Op deze pagina laat ik je zien hoe het kan, en welke opties er zijn.  Het gaat er niet om dat je dingen wel of niet mag van mij, ik geef advies voor wie graag wil vasthouden aan deze aanpak. Uiteraard maak jij je eigen keuzes. 

MAAK VÓÓRAF EEN PLAN!
Ik raad je wel aan om vooraf met jezelf af te spreken wat je gaat doen. Wil je je aan ‘de regels’ van de startgids houden? Dus strikt koolhydraatarm/keto? Of koolhydraatbeperkt? Neem je wijn bij het eten? Maak vast keuzes vóór je weggaat. Dat maakt het makkelijker om je aan je plan te houden! 

KIES HET JUISTE RESTAURANT
In principe kun je in elk restaurant wel een koolhydraatarm/KETO menu samenstellen. Bij het ene restaurant zal dat makkelijker zijn dan bij het andere. Bij een Mexicaans of Grieks restaurant, kun je bijvoorbeeld fantastisch koolhydraatarm/KETO eten zonder veel moeite en bij een pizzeria kan uiteraard het wat lastiger zijn. Het ligt voor de hand dat een restaurant waar ze ‘gewoon’ vlees/vis en groenten serveren een hele goede keuze is.

BEKIJK VOORAF DE MENUKAART!
Wil je niet voor verrassingen komen te staan? Bekijk dan vooraf vast wat het aanbod is. Vrijwel elk restaurant heeft tegenwoordig de menukaart online staan. Zo kun je in alle rust vast gerechten uitzoeken die je lekker vindt en die passen bij jouw koolhydraatarme leefstijl. Zelf vind ik het ook fijn, vooraf te weten welke keuzes geschikt zijn. Dat geeft de rust om te genieten! En zo maak je niet onder druk toch een keuze waar je spijt van krijgt.

Ga voor een specifiek advies naar: eten bij de Mexicaan, de Italiaan, de Griek, de Chinees, de Pizzeria of in een Wokrestaurant. Ga je in een ander restaurant eten en kom je er écht niet uit? Stuur even een berichtje via onze Facebookpagina, wij kijken graag even met je mee naar de menukaart.

RESTAURANT ZONDER PAKJES EN ZAKJES?
Veel goedkopere restaurants maken gebruik van pakjes, zakjes en kant-en-klaar-producten. Saus wordt bijvoorbeeld vaak niet vanaf de basis zelf gemaakt. Maar in wat luxere restaurants kun je ervan uitgaan dat de (chef)kok alles helemaal zelf maakt. Je kunt dan vaak makkelijker koolhydraatarm/keto van de kaart kiezen en de kok zal ook je menu kunnen aanpassen.

KRITISCHE VRAGEN VAN DE BEDIENING
Soms word je gevraagd waarom je koolhydraatarm wilt eten. Of je misschien een allergie hebt? Of je misschien glutenvrij wilt eten? Ikzelf antwoord meestal dat ik koolhydraatarm en suikervrij eet omdat ik niet goed tegen veel koolhydraten eten kan, dus dat het daarom belangrijk voor mij is om goed op de hoeveelheid koolhydraten te letten. En dat is precies zoals het is.

Wees ook duidelijk over wat je wel/niet eet; niet iedereen weet wat koolhydraatarm/keto precies inhoudt. 

BEN JE DE ENIGE AAN TAFEL?
Ben jij de enige aan tafel die koolhydraatarm eet? Door duidelijk aan te geven wat je wel en niet eet, kun je er in ieder geval zorgen dat je geen dingen op je bord krijgt die je niet wilt eten. Dus geef aan: voor mij liever geen friet of brood of rijst. Wil je liever ‘iets minder opvallend’ koolhydraatarm eten, dan kun je bijvoorbeeld vragen: “Ik zie dat er friet bij dit gerecht zit, maar ik heb eigenlijk zin in wat sla (of extra groente) erbij. Kan dat ook?”

Je kunt ook vast vooraf wat eten. Je hebt dan in het restaurant genoeg aan een kleine maaltijd en kunt aangeven dat je niet zoveel honger hebt. Vooral een eerste keer uit eten kan dat fijn zijn, dan weet je in ieder geval dat je genoeg hebt. Maar in principe is dit niet nodig.

RESTAURANT VOORAF INLICHTEN?
Ga je niet heel exclusief uit eten dan is dat niet nodig, met een beetje hulp van de ober en de keuken kom je er altijd wel uit. Ga je in exclusiever restaurant eten, dan kan het de moeite waard zijn vooraf je wensen door te geven. Een goede chefkok zal het als een uitdaging zien om hierop in te spelen en heeft daar ook de kennis voor in huis.

Ik doe dit zelf eigenlijk altijd als ik heel soms in zo’n ‘beter restaurant’ eet en ben al vaak verrast door heerlijke en creatieve koolhydraatarme gerechten die de chef-kok heeft bedacht. Je kunt eventueel vooraf DIT KORTE OVERZICHT naar het restaurant sturen. Ook handig als je bijvoorbeeld een paar dagen in een hotel zit vanwege een vakantie, congres of bijeenkomst. Kijk in dat geval ook even bij de tips voor hotel/buffet.
 

KIEZEN WAT JE GAAT ETEN

HAPJES VOORAF
Brood voor of bij de maaltijd? Geef aan dat je geen brood eet, vraag eventueel om wat olijven. Van tapenades, kruidenboter of roomboter kun je eventueel ook zo wat snoepen, of vraag om wat plakjes komkommer.

OVERLEG WAT ER MOGELIJK IS
Geef bij je bestelling aan dat je geen friet, rijst of pasta bij je maaltijd wilt. Vaak vraagt de bediening uit zichzelf of je dan iets anders wilt, zoals (extra) sla of groentes. Doen ze dat niet vraag er dan gerust om.

KRIJG JE TÓCH FRIET?
Heb je gevraagd om friet, rijst of pasta weg te laten en krijg je die toch geserveerd? Laat het dan meteen weghalen. Zo kom je niet in de verleiding.

SAUS EN DRESSING
Sauzen en dressings moet je in de gaten houden. Het is lastig te bepalen wát er precies in zit. In veel restaurants wordt saus bereid met bloem of zakjes. In een luxer restaurant worden sauzen meestal vers bereid met room. Je kunt dit altijd even navragen bij de bediening.

DRESSING Vraag altijd of de dressing van een salade suikervrij is. Kies geen dressing bereid met honing of andere zoete producten. In plaats van dressing kun je altijd vragen om (olijf)olie en azijn. Dat hebben ze niet altijd; in het uiterste geval kun je zelf een tube mayonaise meenemen.

SAUS Pas op met sauzen bereid met marsala, port, honing of andere zoete producten. Ook een zoetzure saus of dressing bevat veel suiker. Vind je geen geschikte saus op de kaart, vraag dan om roomboter of kruidenboter voor bij je vlees of vis. Besprenkel je groente met olijfolie.

DESSERT
Als dessert kun je misschien kiezen voor een kaasplankje of wat rood fruit. Misschien hebben ze verse ongezoete slagroom. Ga ervan uit dat in álle andere desserts suiker zit. Zelf neem ik graag een (stukje) suikervrije chocoladereep mee, zoals puur met stevia van Céreal (supermarkt). Heerlijk en feestelijk bij een afsluitend kopje koffie.

WAT DRINK JE
Drink water (met of zonder bubbels), thee, en zwarte koffie. In sommige restaurants serveren ze ongezoete amandelmelk of sojamelk voor in de koffie (voor een cappuccino). Een scheutje slagroom is meestal lastig. Drink bij uitzondering eventueel Rivella of light frisdrank als je daar geen last van hebt.

WIJN?
Afhankelijk van je doel kun je wel of niet een glas wijn drinken bij zo’n gelegenheid. Alcohol stopt direct je vetverbranding (je gaat uit ketose). Alcohol kan je weer hongerig maken, waardoor je meer of andere dingen eet dan je van plan was. Je gaat ook weer vet opslaan in plaats van verbranden. Het effect kan nog dagenlang zichtbaar zijn op de weegschaal. Hier vind je meer informatie.

HOEVEEL KOOLHYDRATEN?
Volg je de aanpak van TheNewFood, met de weekmenu’s of stel je zelf je menu samen uit de boeken? Houd je dan aan maximaal zo’n 12 gram koolhydraten voor je maaltijd. Dat hoef je niet precies uit te rekenen, houd je gewoon aan de koolhydraatarm/keto adviezen hierboven en op de andere pagina’s over uit eten.

VOOR ÉÉN AVOND ‘GEWOON’ ETEN WAT JE WILT?

Is het een optie om één avondje of dagje niet op de koolhydraten te letten? Natuurlijk kan dat, jij bepaalt, er is niemand die jou verplicht om het niet te doen. De vraag is alleen of het ook een goed idee is… 

In de eerste 8 weken raad ik dit absoluut af.
Je lichaam is aan het leren om vet te gebruiken als brandstof. Na een keer flink koolhydraten eten doorbreek je dat leerproces. Je zult ook zeker aankomen. Kies je er toch voor? Pak de volgende dag direct de draad weer op, dus ga verder met de startgids weekmenu’s. Iets anders hoef je niet te doen. Maar let op! Juist dat meteen de draad weer oppakken is voor veel mensen erg moeilijk. Ik zou zeggen: wees lief voor jezelf en doe het niet.

Na de eerste 8 weken kan het een optie zijn, maar niet voor iedereen.
Misschien wil je toch een avond meer koolhydraten eten. Ik raad dat in principe nog steeds af. Doe dat echt alleen als je zeker weet dat je daarna de koolhydratenknop weer om kunt zetten. Dus in principe kan het een enkele keer wel, maar vaak maak je het jezelf eigenlijk alleen maar onnodig moeilijk.

Vergis je niet, de volgende dag kun je je beroerd voelen, dat kan dagen duren. Bovendien heb je vrijwel zeker weer trek in veel méér koolhydraten. De één kan daar beter mee omgaan dan de ander.

Medische reden?
Eet je koolhydraatarm/keto om medische redenen (omdat je diabetes 2 wilt omkeren of hebt omgekeerd bijvoorbeeld) dan is een enkele keer méér koolhydraten eten zeker geen goed idee.  Met diabetes 2 blijvend van je medicatie afkomen vraagt om een strikte navolging van een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak. Ook als je nog veel gewicht wilt verliezen raad ik dit af, je wilt immers je doelen halen! 

Heb je een vraag of wil je reageren? Dan kan hier.

Matty Barnhoorn
TheNewFood