Selecteer een pagina
  1. TIPS & TRICKS
  2.  » 
  3. BUITEN DE DEUR ETEN
  4.  » Koolhydraatarm/keto uit eten TIPS & TRICKS

Koolhydraatarm/keto uit eten TIPS & TRICKS

Of je nu uit eten gaat in een restaurant, in een hotel of terechtkomt bij een buffet, je kunt áltijd een koolhydraatarme/keto maaltijd samenstellen. Soms moet je er iets meer moeite voor doen. Bereid je vast goed voor met onderstaande tips. Wees ook duidelijk over wat je wel/niet eet; niet iedereen weet wat koolhydraatarm/keto precies inhoudt. Hieronder vind je algemene tips & tricks, tips voor aan tafel en advies over de hoeveelheid koolhydraten.

ALGEMENE TIPS & TRICKS

MAAK VÓÓRAF EEN PLAN!
Op deze pagina laat ik je zien hoe het kan, en welke opties er zijn. Uiteraard maak jij je eigen keuzes. Ik raad je wel aan om vooraf met jezelf af te spreken wat je gaat doen. Strikt koolhydraatarm/keto? Of koolhydraatbeperkt? Neem je wijn bij het eten? Maak vast keuzes. Dat maakt het makkelijker om je aan je plan te houden! 

KIES HET JUISTE RESTAURANT 
In principe kun je in elk restaurant wel een koolhydraatarm/KETO menu samenstellen. Bij het ene restaurant zal dat makkelijker zijn dan bij het andere. Bij een Mexicaans of Grieks restaurant, kun je bijvoorbeeld fantastisch koolhydraatarm/KETO eten zonder veel moeite en bij een pizzeria kan het wat lastiger zijn. 

BEKIJK VOORAF DE MENUKAART!
Wil je niet voor verrassingen komen te staan? Bekijk dan vast wat het aanbod is. Vrijwel elk restaurant heeft tegenwoordig de menukaart online staan. Zo kun je in alle rust vast gerechten uitzoeken die je lekker vindt en die passen bij jouw koolhydraatarme leefstijl. Zelf vind ik het ook fijn, vooraf te weten welke keuzes geschikt zijn. Dat geeft de rust om te genieten!

RESTAURANT ZONDER PAKJES EN ZAKJES?
Veel goedkopere restaurants maken gebruik van pakjes, zakjes en kant-en-klaar-producten. Saus wordt bijvoorbeeld vaak niet vanaf de basis zelf gemaakt. Maar in wat luxere restaurants kun je ervan uitgaan dat de (chef)kok alles helemaal zelf maakt. Je kunt dan vaak makkelijker koolhydraatarm/keto van de kaart kiezen en de kok zal ook je menu kunnen aanpassen.  

KRITISCHE VRAGEN VAN DE BEDIENING
Soms word je gevraagd waarom je koolhydraatarm wilt eten. Of je misschien een allergie hebt? Of je misschien glutenvrij wilt eten? Ikzelf antwoord meestal dat ik koolhydraatarm eet omdat ik niet goed tegen veel koolhydraten eten kan, dus dat het daarom belangrijk voor mij is om goed op de hoeveelheid koolhydraten te letten. En dat is precies zoals het is.

BEN JE DE ENIGE AAN TAFEL?
Ben jij de enige aan tafel die koolhydraatarm eet? Door duidelijk aan te geven wat je wel en niet eet, kun dan in ieder geval zorgen dat je geen dingen op je bord krijgt die je niet wilt eten.

Wil je liever ‘iets minder opvallend’ koolhydraatarm eten, dan kun je bijvoorbeeld vragen: “Ik zie dat er friet bij dit gerecht zit, maar ik heb eigenlijk zin in wat sla (of extra groente) erbij. Kan dat ook?” Je kunt ook vast vooraf wat eten. Je hebt dan in het restaurant genoeg aan een kleine maaltijd en kunt aangeven dat je niet zoveel honger hebt.

RESTAURANT VOORAF INLICHTEN?
Ga je niet heel exclusief uit eten dan is dat niet nodig, met een beetje hulp van de ober en de keuken kom je er altijd wel uit. Ga je in exclusiever restaurant eten, dan kan het de moeite waard zijn vooraf je wensen door te geven. Een goede chefkok zal het als een uitdaging zien om hierop in te spelen en heeft daar ook de kennis voor in huis.

Ik doe dit zelf eigenlijk altijd in zo’n ‘beter restaurant’ en ben al vaak verrast door heerlijke en creatieve koolhydraatarme gerechten die de chef-kok heeft bedacht. Je kunt eventueel vooraf DIT KORTE OVERZICHT naar het restaurant sturen. Ook handig als je bijvoorbeeld een paar dagen in een hotel zit vanwege een congres of bijeenkomst. 

AAN TAFEL / TIPS

HAPJES VOORAF
Brood voor of bij de maaltijd? Geef aan dat je geen brood eet, vraag eventueel om wat olijven. Van tapenades, kruidenboter of roomboter kun je eventueel ook zo wat snoepen, of vraag om wat plakjes komkommer.

OVERLEG WAT ER MOGELIJK IS
Geef bij je bestelling aan dat je geen friet, rijst of pasta bij je maaltijd wilt. Vaak vraagt de bediening uit zichzelf of je dan iets anders wilt, zoals (extra) sla of groentes. Doen ze dat niet vraag er dan gerust om.

KRIJG JE TÓCH FRIET?
Heb je gevraagd om friet, rijst of pasta weg te laten en krijg je die toch geserveerd? Laat het dan meteen weghalen. Zo kom je niet in de verleiding.

SAUS EN DRESSING
Sauzen en dressings moet je in de gaten houden. Het is lastig te bepalen wát er precies in zit. In veel restaurants wordt saus bereid met bloem of zakjes. In een luxer restaurant worden sauzen meestal vers bereid met room. Je kunt dit altijd even navragen bij de bediening.

DRESSING Vraag altijd of de dressing van een salade suikervrij is. Kies geen dressing bereid met honing of andere zoete producten. In plaats van dressing kun je altijd vragen om (olijf)olie en azijn. Dat hebben ze niet altijd; in het uiterste geval kun je zelf een tube mayonaise meenemen.

SAUS Pas op met sauzen bereid met marsala, port, honing of andere zoete producten. Ook een zoetzure saus of dressing bevat veel suiker. Vind je geen geschikte saus op de kaart, vraag dan om roomboter of kruidenboter voor bij je vlees of vis. Besprenkel je groente met olijfolie.

DESSERT
Als dessert kun je misschien kiezen voor een kaasplankje of wat rood fruit. Misschien hebben ze verse ongezoete slagroom. Ga ervan uit dat in álle andere desserts suiker zit. Zelf neem ik graag een (stukje) suikervrije chocoladereep mee, zoals puur met stevia van Céreal (supermarkt). Heerlijk en feestelijk bij een afsluitend kopje koffie.

WAT DRINK JE
Drink water (met of zonder bubbels), thee, en zwarte koffie. In sommige restaurants serveren ze ongezoete amandelmelk of sojamelk voor in de koffie (voor een cappuccino). Een scheutje slagroom is meestal lastig. Drink bij uitzondering eventueel Rivella of light frisdrank als je daar geen last van hebt.

WIJN?
Afhankelijk van je doel kun je wel of niet een glas wijn drinken bij zo’n gelegenheid. Alcohol stopt direct je vetverbranding (je gaat uit ketose). Alcohol kan je weer hongerig maken, waardoor je meer of andere dingen eet dan je van plan was. Je gaat ook weer vet opslaan in plaats van verbranden. Het effect kan nog dagenlang zichtbaar zijn op de weegschaal.

In de ZOMERSPECIAL ga ik ook in op wijn/drank in je koolhydraatarme menu. Wanneer is dit verstandig, wanneer niet. En waar kies je dan voor.

VOOR ÉÉN AVOND KOOLHYDRAATRIJK, IS DAT EEN GOED IDEE?
Is het een optie om één avondje niet koolhydraatarm/keto te eten? Of koolhydraatbeperkt? 

In de eerste 8 weken raad ik dit absoluut af.
Je lichaam is aan het leren om vet te gebruiken als brandstof. Na een avond koolhydraten eten doorbreek je dat leerproces. Je zult ook zeker aankomen. Pak de volgende dag direct de draad weer op, dus ga verder met de startgids weekmenu’s. Iets anders hoef je niet te doen.

Na de eerste 8 weken kan het een optie zijn, maar niet voor iedereen.
Misschien wil je toch een avond meer koolhydraten eten. Ik raad dat in principe af. Doe dat echt alleen als je zeker weet dat je daarna de koolhydratenknop weer om kunt zetten. Vergis je niet, de volgende dag kun je je beroerd voelen, dat kan dagen duren. Bovendien heb je vrijwel zeker weer trek in veel méér koolhydraten. De één kan daar beter mee omgaan dan de ander.

Eet je koolhydraatarm/keto om medische redenen (omdat je diabetes 2 wilt omkeren of hebt omgekeerd bijvoorbeeld) dan is een enkele keer méér koolhydraten eten zeker geen goed idee. Ook als je nog veel gewicht wilt verliezen raad ik dit af, je wilt immers je doelen halen!

 

SPECIFIEK ADVIES VOOR IN VERSCHILLENDE SOORTEN RESTAURANTS
Zie hier voor Hotel & buffet, Mexicaan, Italiaan, Griek, Chinees, Pizzeria of Wok 

Heb je een vraag of wil je reageren? Dan kan hier.

Matty Barnhoorn
TheNewFood