Selecteer een pagina

Of je nu uit eten gaat in een restaurant, een hotel of terecht komt bij een buffet, je kunt áltijd (soms met een beetje moeite) een koolhydraatarme/keto maaltijd samenstellen. Bereid je goed voor met onderstaande tips.

Wees ook duidelijk over wat je wel/niet eet, niet iedereen weet wat koolhydraatarm/keto precies inhoudt.

TIPS & TRICS VOOR LEKKER ETEN BUITEN DE DEUR 
Zie hier voor Resturant & buffet, Mexicaan, Italiaan, Griek, Chinees, Pizzeria of Wok 

MAAK VÓÓRAF EEN PLAN!
Op deze pagina laat ik je zien hoe het kan, welke opties er zijn. Uiteraard maak jij je eigen keuzes. Ik raad je wel aan om vooraf met jezelf af te spreken wat je gaat doen. Strikt koolhydraatarm/keto? Of koolhydraatbeperkt? Neem je wijn bij het eten? Maak vast keuzes. Dat maakt het makkelijker om je aan je plan te houden! 

KIES HET JUIST RESTAURANT 
In principe kun je in elk restaurant wel een koolhydraatarm/KETO menu samenstellen. Bij het ene restaurant zal dat makkelijker zijn dan bij het anderen. Bij een Mexicaans restaurant, of Griek kun je bijvoorbeeld fantastisch koolhydraatarm/KETO eten zonder veel moeite en bij een pizzeria kan het wat lastiger zijn. 

BEKIJK VOORAF DE MENUKAART!
Wil je niet voor verrassingen komen te staan? Bekijk dan vast wat het aanbod is. Vrijwel elk restaurant heeft tegenwoordig de menukaart online staan. Zo kun je in alle rust vast een keuze maken die je lekker vindt en die past bij jouw koolhydraatarme leefstijl. Zelf vind ik het fijn vooraf te weten welke keuzes geschikt zijn. Dat geeft de rust om te genieten!

RESTAURANT ZONDER PAKJES EN ZAKJES?
Veel goedkopere restaurant maken gebruik van pakjes, zakjes en kant-en-klaar producten. Saus wordt vaak niet vers gemaakt. In wat luxere restaurants kun je er vanuit gaan dat de (chef)kok alles zelf maakt. Je kunt dan vaak makkelijker koolhydraatarm/KETO van de kaart kiezen en de kok zal ook je menu kunnen aanpassen.  

KRITISCHE VRAGEN VAN DE BEDIENING
Soms word je gevraagd waarom je koolhydraatarm wilt eten. Of je misschien een allergie hebt? Of je misschien glutenvrij wilt eten? Ikzelf antwoord meestal dat ik koolhydraatarm eet omdat ik niet goed tegen veel koolhydraten eten kan, dus dat het daarom belangrijk voor mij is om goed op de hoeveelheid koolhydraten te letten. En dat is precies zoals het is.

BEN JE DE ENIGE AAN TAFEL?
Ben jij de enige aan tafel die koolhydraatarm eet? Door duidelijk aan te geven wat je wel en niet eet kun dan in ieder geval zorgen dat jij geen dingen op jouw bord krijgt die je niet wilt eten.

Wil je liever ‘iets minder opvallend’ koolhydraatarm eten dan kun je bijvoorbeeld vragen: “Ik zie dat er friet bij dit gerecht zit, maar ik heb eigenlijk zin in wat sla (of extra groente) erbij. Kan dat ook? “ Je kunt ook vast vooraf wat eten. Je hebt dan in het restaurant genoeg aan een kleine maaltijd.

RESTAURANT VOORAF INLICHTEN?
Ga je niet heel exclusief uit eten dan is dat niet nodig, met een beetje hulp van de ober en de keuken kom je er altijd wel uit.

Bij een exclusiever restaurant eten dan kan het de moeite waard zijn vooraf je wensen door te geven. Een goede chefkok zal het als een uitdaging zien om hier op in te spelen en heeft daar de kennis voor.

STUUR EVENTUEEL EEN LIJSTJE VAN WAT JE WEL EN NIET EET
Ik doe dit zelf eigenlijk altijd in zo’n ‘beter restaurant’ en ben al vaak verrast door heerlijke en creatieve koolhydraatarme gerechten die de chefkok heeft bedacht. Ook handig als je bijvoorbeeld een paar dagen in een hotel zit vanwege een congres of bijeenkomst.
Je kunt eventueel DIT KORTE OVERZICHT naar het restaurant sturen. 

 

VOOR ÉÉN AVOND KOOLHYDRAATRIJK IS DAT EEN GOED IDEE?
Is het een optie om één avondje niet koolhydraatarm/keto te eten? Of koolhydraatbeperkt?  

In de eerste 8 weken raad ik dit absoluut af. 
Je lichaam is aan het leren om vet te gebruiken als brandstof. Na een avond koolhydraten eten doorbreek je dat leerproces. Je zult ook zeker aankomen. Pak de volgende dag direct de draad weer op, dus ga verder met de startgids weekmenu’s. Iets anders hoef je niet te doen.

Na de eerste 8 weken kan het een optie zijn.
Misschien wil je toch een avond meer koolhydraten eten. Ik raad dat in principe af. Doe dat echt alleen als je zeker weet dat je daarna de koolhydratenknop weer om kunt zetten. Vergis je niet, de volgende dag kun je je beroerd voelen en heb je zéker weer trek in veel méér koolhydraten. De één kan daar beter mee omgaan dan de ander. Eet je koolhydraatarm/keto om medische reden (omdat je diabetes 2 wilt omkeren of hebt omgekeerd bijvoorbeeld) koolhydraatarm/KETO dan is  méér koolhydraten vaak geen goed idee

 

TERUG NAAR ALLE RESTAURANTS EN TIPS

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn
TheNewFood