Selecteer een pagina

STARTGIDS VRAGEN

VRAGEN OVER HET WEEKMENU / RECEPTEN
Waar vind ik informatie over producten uit het weekmenu?

 

 

Voor een toelichting op de producten en welke keuzes je het beste kunt maken ga je naar thenewfood.nl/startproducten

Voor hoeveel personen zijn de porties?

Lees pagina 28 van de STARTGIDS
Of pagina 29 van de VEGA-STARTGIDS

Kan ik maaltijden wisselen met die van een andere dag?

Lees pagina 28  van de STARTGIDS
Of pagina 29 en 30 van de VEGA-STARTGIDS

De porties zijn te groot (of te klein) voor mij, wat moet ik doen?

Op pagina 28 vind je het antwoord op deze vraag!

Eet nooit meer dan je op kan. Stop als je vol en verzadigd bent. Ook als je bord nog niet leeg is. Ga ook nooit eten wanneer je geen trek heb.

Zijn de porties te klein? Eet net zoveel als jij nodig hebt om verzadigd te raken. In het begin zal dat meer zijn dan na de eerste dagen/week. Geen probleem. Maak je porties gerust groter.
Neem eventueel nog een toetje (pagina 76/77) of neem warme chocomelk (pagina 33) toe.

Waar vind ik meer recepten zoals in de STARTGIDS?

 

Na het volgen van de menu’s in de STARTGIDS kun je op dezelfde wijze koolhydraatarm blijven eten. Herhaal de menu’s, kies er jouw favoriete gerechten uit en wissel eventueel af met andere koolhydraatarme recepten. Je kunt hier goed de OVENSPECIAL of de EENPANSPECIAL voor gebruiken.

In de STARTGIDS vind je op pagina 79 een kortingscode waarmee je voordelig lid kunt worden van ONLINE SUPPORT. Op deze supportsite van TheNewFood staan nog veel meer van Matty haar recepten, met als kenmerk: snel, simpel en lekker. Hier komen steeds nieuwe recepten bij. Hier vind je ook veel meer tips over koolhydraatarm eten en vervolgfases.

Er komen steeds nieuwe gidsen uit in deze serie ‘Koolhydraatarm eten Zó doe je dat‘. Schrijf je in voor de nieuwsbrief, dan blijf je steeds op de hoogte van nieuwe uitgaves.

 

Hoe krijg ik de kaascrackers knapperiger?

 

De crackers horen luchtig en krokant te zijn.

Als je oven niet heet genoeg is (iedere oven is anders!) dan kan het zijn dat je kaascrackers een beetje taai blijven. Je lost dit op door je oven 20 graden hoger te zetten en ze eventueel nog 10 minuutjes langer in de oven te bakken.

Zijn je crackers al afgekoeld en blijken ze taai te zijn? Ook dan kun je ze weer terugzetten in de voorverwarmde oven en nog 10 minuten bakken.

Wat wordt bedoeld met 'ongeklopte slagroom'

Het gaat om slagroom uit bekertjes (korthoudbare) of pakjes (langhoudbare) ongezoete en ongeklopte slagroom. Wil je die slagroom opkloppen dan kan dat uiteraard. Je kunt eventueel zoetstof gebruiken.

Gebruik nooit kant-en-klare opgeklopte slagroom, zoals veel mensen gewend zijn uit een spuitbus (met suiker).

Kun je ook gerechten kiezen uit de andere boeken?

In principe kun je alle ontbijt/lunch/diner van het startgids weekmenu vervangen door een gerecht uit één van de specials. De eerste 4 weken af en toe en daarna zo vaak je wilt. De eerste 4 weken raad ik wel aan zoveel mogelijk het startgidsmenu te volgen dat is het meest effectief. 

Als je wilt afvallen eet dan maximaal 2 keer per week yoghurt en houd ook rekening met het effect van vaak amandelmeel e.d. eten, dat kan ook het afvallen vertragen. Zie ook de opmerkingen hierover in de ontbijt&lunch special. Is je doel niet afvallen maar je bloedsuikers te verlagen (bij diabetes) dan hoef je hier na de eerste 4 weken geen rekening meer mee te houden.

Ik heb een hoog cholesterol, kan ik dan wel zoveel vet eten?

Jazeker! We zien juist dat cholesterolwaardes binnen enkele maanden aanzienlijk verbeteren. Ook hoge bloeddruk verbetert al binnen enkele maanden enorm. Vaak kan al na enkele maanden vrijwel alle medicatie voor dit soort gezondheidsproblemen worden afgebouwd.

Vroeger werd aangenomen dat vet de veroorzaker is van hart en vaat problemen. Dat is ten onrechte. Het zijn de suikers en overmaat aan geraffineerde koolhydraten die hebben gezorgd voor een enorme toename van ziekte en overgewicht. Gelukkig zijn deze gevolgen terug te draaien door het anders aan te pakken.

Meer inf0: https://thenewfood.nl/koolhydraatarm-eten-en-cholesterol/

Mijn vraag staat hier niet bij

 

 

Staat jouw vraag hier niet bij stuur me dan een bericht met jouw vraag. Is jouw vraag mogelijk ook voor anderen interessant dan zetten we jouw vraag ook op deze pagina.

PRODUCTEN EN/OF MAALTIJDEN VERVANGEN
Kan ik VLEES/VIS of BEPAALDE GROENTES vervangen?

Kiezen voor een anders soort vlees/vis of groentes? Lees pagina 28  van de STARTGIDS
Of pagina 29 en 30 van de VEGA-STARTGIDS

Varkensvlees vervangen? Lees pagina 91 van de STARTGIDS

Kan ik gerookte kip vervangen?
Gerookte kip is snel en makkelijk. Maar eet je liever gebakken kipfilet dan is het natuurlijk geen probleem om zelf kip te bakken en die te gebruiken in plaats van gerookte kip.
Kan ik GRIEKSE YOGHURT vervangen?

Je kunt yoghurt vervangen door een ander ontbijtje uit de menu’s of één van de extra recepten. Zoals de chocomousse met avocado.

KOKOSYOGHURT
Je kunt Griekse yoghurt ook vervangen door kokosyoghurt. Erg lekker zelfs en goed voedend! Let wel goed op de koolhydraten want er zijn soorten/merken met weinig maar ook met teveel koolhydraten.

Deze soorten zijn in ieder geval geschikt:
Coyo kokos yoghurt naturel (AH)
Abbot Kinney’s kokosstart (bio winkel)
Andere geschikte soorten met maximaal 2 gram koolhydraten per 100 gram.

PLANTAARDIGE YOGHURT
Je kunt ook kiezen voor een plantaardige yoghurt, bijvoorbeeld van Alpro (bijvoorbeeld Mild & crea­my na­tu­rel on­ge­zoet). Let goed op het aantal koolhydraten en dat het ongezoet is.
Plantaardige yoghurt is meestal vetarm, zorg dat je zelf nog ruim vet toevoegt, bijvoorbeeld sojaroom.

Ik lust geen GEKOOKTE EN/OF GEBAKKEN EIEREN

Eieren passen enorm goed in een strikt koolhydraatmenu, niet alleen vanwege de voedingswaarde, ze verzadigen ook enorm en ondersteunen het afvallen.

GEEN GEKOOKTE EIEREN MAAR WEL GEBAKKEN EI ETEN (OF ANDERSOM)
Sommige mensen lusten geen gekookte eieren of merken dat deze niet zo goed ‘vallen’. Vaak zijn gebakken eieren dan wel een optie , bijvoorbeeld als omelet, uitsmijter of frittata. Kies daar dan voor.

In plaats van gekookte eieren door een salade kun je ook een omelet bakken en deze in repen snijden. Je kunt ook kiezen voor zoet ontbijtje waar eieren in verwerkt zijn. In de STARTGIDS vind je de eiercake.

Eet eieren altijd zoals jij ze het lekkerste vindt. Dus liever gekookt in plaats van gebakken is ook prima!

HELEMAAL GEEN EIEREN ETEN
Eet je helemaal geen eieren dan is hier geen één op één vervanging voor. Je zult per gerecht moeten kijken of je de eieren kunt weglaten en dan meer van de andere ingrediënten kunt toevoegen. Avocado kan in een salade vaak wel ei vervangen.
Let op dat je aan je eiwit komt, bijvoorbeeld gerookte of gebakken kip of vis kan ei heel goed vervangen.

Meer ontbijt en lunchgerechten met ei-alternatieven voor gekookt ei vind je in de ONTBIJT&LUNCH SPECIAL.

Ik lust geen KAAS hoe kan ik dat vervangen?

 

Als je geen kaas eet

Vervangen van kaas is lastig, laat het gewoon weg uit gerechten en kies een andere maaltijd als het gerecht uit vooral kaas bestaat. In salades en dergelijk voeg je dan wat meer van de andere ingrediënten die in het gerecht worden gebruikt toe.

Het is op zich niet zo’n probleem om kaas weg te laten. Gerechten kunnen er wel wat ‘saaier’ van worden. Om gerechten toch wat meer pit te geven kun je eventueel wat edelgist toevoegen. Hoeveel je gebruikt hangt van je eigen smaak af.

Roomkaas of mascarpone in warme gerechten kun je natuurlijk wel gebruiken, dat smaakt niet echt naar kaas. Of kies voor Griekse yoghurt 10% of kwark als vervanger in gerechten. 

Ik lust geen KOKOS hoe kan ik dat vervangen?

kokos/kokosmelk 
In gerechten kun je ook ONGEZOETE amandelmelk gebruiken. Om het wat voller van smaak te maken zou je dan een scheutje room kunnen toevoegen, want amandelmelk is vrij waterig.

Slagroom (ongeklopt) kan vaak ook heel goed, of half slagroom half amandelmelk.

kokosmeel 
In recepten waarin een beetje kokosmeel wordt gebruikt proef je dat eigenlijk niet terug. Misschien toch gewoon eens proberen?

Kokosmeel is lastiger te vervangen, omdat je dan het hele recept aan zou moeten passen.
Dus zoek gewoon een ander recept uit om te maken! 

kokosolie
Er bestaat ook ontgeurde kokosolie, zo heb je wel de voordelen van kokosolie maar geen kokossmaak. Wel belangrijk is dat je een hele goede kwaliteit kiest, die niet chemisch is bewerkt en gebleekt. Bijvoorbeeld de ontgeurde kokosolie van Pit en Pit

Ik lust/eet geen AVOCADO hoe kan ik dat vervangen?

 

Sommige mensen verdragen geen avocado. Ze worden er misselijk van. Uiteraard is het dan geen goed idee om avocado te eten. Ook als je het gewoon niet lekker vindt.

Als je geen avocado eet

Ook avocado is helaas niet te vervangen. Net als bij kaas geldt: laat het gewoon weg en voeg wat meer van de andere ingrediënten toe. Of kies een maaltijd van een andere dag.
Zorg voor variatie en verzadiging in je menu, voeg eventueel wat meer vet toe (om het vet uit avocado te vervangen).

 

Kan ik GLUTENVRIJ, LACTOSEVRIJ of ZUIVELVRIJ eten?

Glutenvrij of lactosevrij: Lees pagina 90 van de STARTGIDS

Zonder zuivel? Zuivel past heel goed in een gezond LCHF/keto menu. Eventueel lactosevrij of zuivel van geiten/schapen, sommige mensne verdragen dat beter. Kun je écht helemaal geen zuivel verdragen dan kun je kiezen voor plantaardige vervangers. Houd de hoeveelheid koolhydraten goed in de gaten! 

Ik volg de VEGA-STARTGIDS maar eet wel vis, hoe pak ik dat aan?

Eet je geen vlees maar wel af en toe vis dan kun je dat zelf makkelijk aanpassen in je menu:

in plaats van vleesvervanger
In de VEGA-STARTGIDS stel ik regelmatig voor om een zelf een vleesvervanger te kiezen (die je zelf maakt volgens één van de recepten of kant en klaar uit het overzicht). In plaats daarvan zou je vis kunnen kiezen. Je kunt iedere soort vis of schaaldieren kiezen die je wilt, zolang deze maar onbewerkt is en zonder paneer- of meel laagje.

Extra toevoegen
Ook kun je aan lunchsalades makkelijk gerookte vis toevoegen of tonijn (op olijfolie) uit blik

Vette vis
Kies bij voorkeur vaker vette vis, zoals makreel, haring, zalm, heilbot, bokking en sardines.
Of iets minder vette vis zoals baars, schar, tong, tonijn, zeewolf en zeeduivel.

Andere gidsen
In de ovenspecial en eenpanspecial staan ook veel vis en vegetarische gerechten. Je kunt deze gerechten heel goed combineren met de weekmenu’s uit de vega-special.

Mijn vraag staat hier niet bij

 

 

Staat jouw vraag hier niet bij stuur me dan een bericht met jouw vraag. Is jouw vraag mogelijk ook voor anderen interessant dan zetten we jouw vraag ook op deze pagina.

VRAGEN OVER AFKICKEN EN/OF LICHAMELIJK ONGEMAK
Hoe snel kun je afkickverschijnselen verwachten?

Afkickverschijnselen kun je al merken na één dag. Na de eerste week tot 10 dagen zijn meestal alle verschijnselen over.

Je hoeft je geen zorgen te maken als je je wat ziekig voelt, je lichaam moet wennen aan een nieuwe brandstof. Zorg dat je de adviezen van pagina 87 opvolgt.

Ik voel me af en toe duizelig of 'flauwig'

Probeer het volgende: neem een kop bouillon (van een blokje) en kijk of je je veter voelt.
Als dat zo is dan gebruik je blijkbaar niet voldoende zout. Volg het extra zout en mineralenadvies op!
Ook al heb je nooit zout gebruikt, je hebt dat nu wel nodig. Je verliest mineralen/zouten omdat je vochthuishouding verandert.

  • Slik 3 keer daags magnesium (citraat of malaat), dit ondersteunt ook de stoelgang én het afvallen (Een soort waar veel mensen heel veel aan hebben is bijvoorbeeld deze: Trio Softgels  van het merk NOW. Dit zijn drie vormen magnesium in een pil.
  • Neem extra zout! Neem elke dag één of twee keer een 1/2 theelepeltje opgelost in wat water. Liefst gebruik je LoSalt jodium, zo krijg je jodium binnen en kalium.

Bloeddrukmedicatie
Slik je medicatie tegen hoge bloeddruk dan kan het zijn dat je medicatie moet worden afgebouwd. Deze manier van eten heeft een bloeddrukverlagende werking. Doe je dat niet op tijd dan kan dat klachten geven.

Bloedsuikermedicatie
Heb je diabetes en slik je medicatie om de bloedsuikers te verlagen of gebruik je insuline? Je kunt een hypo krijgen als je de dosis niet op tijd afbouwt (in overleg met je behandelaar). Blijf in overleg met je behandelaar. Bouw medicatie op tijd af!

Ik heb kramp in mijn kuiten/benen, of 'vermoeide benen'

Volg het extra zout en mineralenadvies op!
Ook al heb je nooit zout gebruikt, je hebt dat nu wel nodig. Je verliest mineralen/zouten omdat je vochthuishouding verandert.

  • Slik 3 keer daags magnesium (citraat of malaat), dit ondersteunt ook de stoelgang én het afvallen
  • Neem extra zout! Neem elke dag één of twee keer een 1/2 theelepeltje opgelost in wat water. Liefst gebruik je LoSalt jodium, zo krijg je jodium binnen en kalium.

Bloeddrukmedicatie
Slik je medicatie tegen hoge bloeddruk dan kan het zijn dat je medicatie moet worden afgebouwd. Deze manier van eten heeft een bloeddrukverlagende werking. Doe je dat niet op tijd dan kan dat klachten geven.

Wat is een goed opneembare magnesium?

Ik heb goede ervaring met Magnesium  Triosoft van Now. De ze werkt bij iedereen efficiënt.

Neem 3 keer per dag een capsule. 

Waar kan ik doen bij obstipatie?

 

Het andere eten kan even wennen zijn, ook voor maag en darmen. Obstipatie komt vaak voor in het begin en gaat vanzelf weer over. Besteed er wel aandacht aan!

Zorg in ieder geval dat je je mineralen (zouten) aanvult.

  • Slik 3 keer daags magnesium (citraat of malaat), dit ondersteunt de stoelgang én het afvallen
  • Neem extra zout! Neem elke dag één of twee keer een 1/2 theelepeltje opgelost in wat water. Liefst gebruik je LoSalt jodium, zo krijg je jodium binnen en kalium.

En zorg verder voor extra vezels:

  • Wees niet zuinig met vet!
  • Ontbijt (dat kan iedere morgen) met de lijnzaadpap van dag 6
  • Bij de maaltijd 1 of 2  kaascrackers (met een glas water, want zaden kunnen ook weer verstoppend werken) of neem een lijnzaadcrackers van RAW bij de maaltijd
  • Psylliumvezels en lijnzaad in de yoghurt
  • Slik eventueel een periode een hoge dosering vitamine C, dit kan laxerend werken

 

Kan ik kauwgum of dropjes eten voor een betere adem?

Goed om op dit soort dingen te letten! Dit zijn precies de koolhydraten die vaak over het hoofd worden gezien.

Er is vrijwel geen geschikte kauwgum zónder koolhydraten en zonder aspartaam. Ook dingen als suikervrije Smintjes bevatten veel koolhydraten. 

Kauwgum gezoet met polyolen zijn eventueel geschikt zoals ‘AH Kauw­gom pep­per­mint sui­ker­vrij’ of bijvoorbeeld ‘Sport­li­fe N-iced sweet­mint’.  De gebruikte zoetstoffen hebben (bij de meeste mensen) weinig invloed op de bloedsuiker maar zijn wel laxerend. Ik raad het af om veel van deze kauwgum te eten.

Je kunt beter je mond spoelen met mondwater of even je tanden poetsen.

Is dat praktisch onhaalbaar gebruik dan zo’n kleine mondverfrisser spray (maar daar zitten vaak ook koolhydraten in!) Of gebruik Toco-Tholin (Kruidvat), een drupje opgelost in een beetje water, als mond/adem verfrisser.

Heel andere optie: kauw even op een takje peterselie, een blaadje salie of munt wanneer je een nare smaak of adem hebt.

En schraap je tong, daar heb je heel handige eenvoudige schrapers voor.

Werkt allemaal mogelijk nog beter dan een kauwgummetje!

Mijn vraag staat hier niet bij

 

 

Staat jouw vraag hier niet bij stuur me dan een bericht met jouw vraag. Is jouw vraag mogelijk ook voor anderen interessant dan zetten we jouw vraag ook op deze pagina.

VRAGEN OVER DEZE KOOLHYDRAATARME/LCHF AANPAK
Mag je ook minder koolhydraten per dag eten?

Ja! Er geldt geen minimale hoeveelheid koolhydraten!

Er geldt wel een maximum van 20 tot 25 gram koolhydraten per dag. Maar veel minder koolhydraten op een dag is in principe geen probleem. De koolhydraten in je menu komen uit zuivel en groentes. Als je zuivel voor een deel weglaat en vooral kiest voor groene bladgroentes dan kun je de hoeveelheid koolhydraten eventueel nog verder verlagen. 

HEB JE DAN HELEMAAL GEEN KOOLHYDRATEN NODIG?
Alleen je hersenen hebben een klein beetje koolhydraten nodig maar die kan het lichaam zelf maken uit eiwitten. Voor de rest van je hersenen is vet als brandstof juist een veel betere brandstof!

Kun je starten met schildklierproblemen?

Ja! Overwegend zien we goede resultaten bij mensen met schildklierproblemen. Het afvallen kan langzamer gaan maar is zeker mogelijk. Vaak hoor ik ook dat mensen een toename van energie ervaren.

IK wil niet (verder) afvallen maar wel LCHF (blijven) eten, kan dat?

Je volgt deze LCHF manier van eten voor je gezondheid, maar wilt niet afvallen.

Dat kan heel goed!  Zorg dat je veel meer vet eet dan genoemd in de startgids. Zo krijg je meer caloriën binnen. Ga vooral NIET extra koolhydraten eten!

  • Eet je groentes en sla met extra olijfolie erover.
  • Bak in extra roomboter en eet extra roomboter over je vlees/vis.
  • Neem regelmatig tussendoor de chocolademelk uit de startgids.
  • Neem regelmatig de smoothies of warme dranken uit de ontbijt&lunchspecial (met extra vet)  als extraatje
  • Drink je koffie en thee bulletproof: met 1 el roomboter en 1 el kokosolie erdoor geklopt. (erg lekker!)
  • Enzovoort
Mijn vraag staat hier niet bij

 

 

Staat jouw vraag hier niet bij stuur me dan een bericht met jouw vraag. Is jouw vraag mogelijk ook voor anderen interessant dan zetten we jouw vraag ook op deze pagina.

STARTGIDS KOOLHYDRAATARM Uitleg, Weekmenu's & Recepten

Honderden heerlijke recepten en eenvoudige weekmenu’s. Online je eetdagboek en vorderingen bijhouden. Advies van onze experts via de site.

NIEUW: JE EIGEN COACH

Samen met je eigen LCHF expert/coach beginnen met de STARTGIDS.
24 uur per dag vragen stellen, deskundig advies en een stok achter de deur als je dat wilt.

Hier vind je meer informatie!