Selecteer een pagina

ZWANGERSCHAP EN BORSTVOEDING

Een koolhydraatarm/keto aanpak kan je vruchtbaarder maken. Maar jij of je arts vindt het misschien wel spannend om koolhydraatararm / keto te eten tijdens de zwangerschap of borstvoeding. Terwijl het het juist aan te raden is voor jou en je baby! Dat is niet alleen wat steeds meer artsen en wetenschappers adviseren maar ook wat veel vrouwen zelf ervaren. Lees er hier meer over.

GA DIRECT NAAR BORSTVOEDING EN KOOLHYDRAATARM / KETO 
GA DIRECT NAAR DE VEELGESTELDE VRAGEN

=> ZWANGERSCHAP EN KOOLHYDRAATARM / KETO

Tijdens de zwangerschap verandert je hormoonhuishouding, waardoor je heftiger kunt gaan reageren op koolhydraten.  Het beperken van koolhydraten is in veel gevallen een veilige en gezonde manier om je bloedsuikers stabiel en binnen normale waarden te houden.  Vruchtbaarheidsspecialist dokter Michael Fox zegt hierover in een interview: “Mensen aten miljoenen jaren geleden erg weinig koolhydraten, desondanks is de mensheid blijven bestaan. Dit is bewijs dat koolhydraatarm/keto eten tijdens de zwangerschap niet gevaarlijk is.” 

Emmy (33 jaar) at koolhydraatarm tijdens haar zwangerschappen

Beide keren dat ik zwanger was kreeg ik zwangerschapsdiabetes. Ik ben toen koolhydraatarm gaan eten. Hierdoor heb ik tijdens mijn zwangerschappen nooit hoeven spuiten en zijn mijn kinderen ook niet zwaarder geboren dan normaal.


Wat kun je verwachten als je start met deze aanpak?

Stabiele en lagere bloedsuikers
Als zwangere vrouw heb je sneller last van schommelde bloedsuikers. Door koolhydraatarm/keto te gaan eten verminder je de schommeling en blijft je bloedsuiker lager. 

Minder last van ochtendmisselijkheid
Door schommelende bloedsuikers kan je last krijgen van ochtendmisselijkheid. Vrouwen die koolhydraatarm eten geven aan dat ze vrijwel geen last hebben van ochtendmisselijkheid.

Minder risico op zwangerschapscomplicaties
Wisselende bloedsuikers en hoge bloedsuikers kunnen onder andere zwangerschapsdiabetes en zwangerschapsvergiftiging veroorzaken. Door koolhydraatarm/keto te eten heb je minder wisselende bloedsuikers en blijven je bloedsuikers laag en heb je minder risico op het krijgen van zwangerschapsdiabetes en zwangerschapsvergiftiging.

Carolina (31 jaar) at koolhydraatarm tijdens haar zwangerschap

Ik had mijn hele leven problemen met mijn gezondheid, ik had sinds mijn puberteit PCOS en sinds mijn 20e  pre-diabetes. Mij was verteld dat ik nooit zwanger kon worden.

Op de foto ben ik 20 weken zwanger van mijn tweeling. Ik voelde me in het begin van de zwangerschap één week misselijk, maar dat kan ook zeeziekte geweest zijn, ik was namelijk op cruise. 😉 Verder voel ik me fantastisch. Ik ben niet van plan ooit nog anders te gaan eten.

Minder kans op een te zware baby en minder risico aangeboren afwijkingen
Gebleken is dat baby’s van moeders die tijdens de zwangerschap veel koolhydraten eten vaak groter en zwaarder zijn, vaker aangeboren afwijkingen hebben en dat zij meer insuline aanmaken dan kindjes van moeders die minder koolhydraten aten. De kans dat zij op latere leeftijd diabetes krijgen is groter.

Sarah at tijdens haar derde zwangerschap koolhydraatarm

Ik at al 3,5 jaar koolhydraatarm voor ik zwanger werd van ons derde kindje. Ik was toen 29. Door de koolhydraatarme aanpak ben ik weinig aangekomen tijdens de zwangerschap. Dit in tegenstelling tot mijn eerste twee zwangerschappen. Toen at ik wel koolhydraten en kwam 25+ kg aan. 

Ook had ik tijdens deze zwangerschap geen hoge bloeddruk en geen zwangerschapsvergiftiging . Dit had ik wel bij mijn eerste twee kinderen. 

 

STARTEN MET KOOLHYDRAATARM

Als je zwanger bent of van plan bent zwanger te worden kan je heel goed starten met een gezonde koolhydraatarme aanpak zoals de startgids met weekmenu’s Pas daarbij de menu’s iets aan, volgens de volgende tips.

Nog niet zwanger?
Het is het meest ideaal als je tenminste 2-3 maanden voordat je zwanger wil worden te beginnen met de koolhydraatarme/keto aanpak. Je kan gewoon starten met de startgids, je hoeft hierin niks aan te passen. Door al eerder te beginnen met het eten volgens de startgids kan je lijf goed wennen aan deze manier van eten en een vetverbranding. Kun je niet eerder starten dan is dat ook geen probleem.

Al zwanger?
Als je al zwanger bent, kan je ook koolhydraatarm/keto gaan eten. Dit is in sommige gevallen (bijvoorbeeld als je zwangerschapsdiabetes krijgt) zelfs heel verstandig omdat je zo kunt voorkomen dat je medicatie moet gaan gebruiken of complicaties krijgt. Bouw wel je koolhydraten langzaam af zodat je minder kans hebt op heftige afkickverschijnselen in de eerste week.

Eet voldoende
Het is daarnaast erg belangrijk voldoende te eten en NIET te vasten tijdens de zwangerschap. Eventueel maak je de maaltijden in de startgids iets groter, of neem een voorafje/toetje. Kijk hiervoor op pagina 28 van de startgids. Dokter Michael Fox adviseert aan zwangere vrouwen: “Eet vanaf het moment van ontwaken iedere 2 uur, dit mag ook iets kleins zijn.” Je kan voor tussendoortje het best kiezen uit de startgids of neem een stuk fruit (zie tip hieronder).

Eet iets meer koolhydraten
Omdat je baby wel iets van koolhydraten nodig heeft voor de ontwikkeling, eet je tijdens de zwangerschap wat meer koolhydraten dan in de weekmenu’s van de startgids. Dr. Andreas Eenfeldt raadt aan om tot maximaal 75 gram koolhydraten te eten.  Zwangere vrouwen kunnen iets meer koolhydraten eten zonder uit ketose te raken. Dit komt doordat hun verbranding hoger ligt. Ze gaan meestal sneller en dieper in ketose.

Haal deze extra koolhydraten uit je dagmenu, de tussendoortjes en eventueel wat extra fruit, kies voor appel, peer, mandarijn, kiwi of sinaasappel (geen tropisch fruit zoals mango, ananas, banaan of bijvoorbeeld druiven).

VIND JE ARTS HET SPANNEND? Gebruik deze tip van diëtiste Lily Nichols: “Als je arts vraagt wat je eet, kan je beter aangeven dat je echte voeding eet: vlees, vis, eieren, groenten, noten, zuivel en gezonde vetten. Vaak vinden ze dit heel gezond en zullen ze dit zelfs aanmoedigen!”
Tijdens het keto congres in Denver vertelt Lily Nichols meer over koolhydraatarm / keto eten tijdens de zwangerschap. 

Jill (31 jaar) at koolhydraatarm tijdens haar derde zwangerschap

Tijdens mijn derde zwangerschap werd ik enorm misselijk. Pas toen ik rond week 16 koolhydraatarm ging eten, hield dit op, binnen 24 uur! Wat een ontdekking!

Daarnaast had ik tijdens mijn eerste twee zwangerschappen veel last van een opgeblazen gevoel, hoge bloeddruk en infecties. Tijdens deze derde ‘koolhydraatarme zwangerschap’ heb ik hier geen last van gehad. Mijn baby (van 3 kg) werd helemaal gezond geboren en ik was nauwelijks aangekomen.

=> BORSTVOEDING EN KOOLHYDRAATARM / KETO

Wist je dat baby’s altijd in ketose zijn als ze worden geboren. Daarom is het voor je baby erg gezond en prettig als jij ook in ketose bent wanneer je borstvoeding geeft. Dit is niet schadelijk voor je baby maar zelfs goed voor hun ontwikkeling. 

Wat kan je verwachten als je start met deze aanpak?

Betere kwaliteit borstvoeding
Borstvoeding bestaat voor een groot gedeelte uit vetten. In deze vetten zitten belangrijke voedingsstoffen en bouwstenen die je kindje hard nodig heeft. Als je zelf meer vetten eet kun je de kwaliteit van je borstvoeding verbeteren.

Langzaam terug naar je oude gewicht
Normaal diëten kan dit ten koste gaan van de kwaliteit van de borstvoeding. Maar bij een koolhydraatarme/keto aanpak geldt dit niet. Daarbij kun je makkelijker afvallen tijdens het geven van borstvoeding als je koolhydraatarm/keto eet. 

PAS WEL OP! Eet voldoende en zorg dat je niet teveel afvalt! Een halve kilo per week is goed genoeg! Val je meer af dan komen er teveel afvalstoffen vrij die in de moedermelk terecht kunnen komen. Val je teveel af voeg dan extra vet toe aan je menu. 

Mirjam (43 jaar) eet koolhydraatarm en geeft borstvoeding

Ik heb een dochter van één die ik nog steeds borstvoeding geef. Ik heb het idee dat mijn melk nu veel rijker is door de koolhydraatarme/keto aanpak!

STARTEN MET KOOLHYDRAATARM

Als je borstvoeding geeft of van plan bent te gaan geven kan je dit heel goed doen terwijl je koolhydraatarm eet, het liefst volgens onze keto aanpak. Ik raad je aan om dan te beginnen met de startgids weekmenu’s, neem de tips hieronder mee en pas eventueel de menu’s aan.

Borstvoeding maar nog niet koolhydraatarm?
Eet je nog niet volgens de koolhydraatarme/keto aanpak en wil je dit toch gaan doen? Begin dan geleidelijk. Als je in één keer overgaat op de koolhydraatarme/keto aanpak kan dit problemen met de melkproductie opleveren. Bovendien kun je dan last krijgen van afkickverschijnselen. Bouw daarom je koolhydraten af en let daarbij op eventuele veranderingen in je melkproductie.

Eet iets meer koolhydraten
Als je borstvoeding geeft moet je wel iets meer koolhydraten eten dan bij een normale koolhydraatarme/keto aanpak, namelijk minimaal 50 gram (ga niet hoger dan 75 gram). 

Dr. Andreas Eenfeldt zegt hierover: “een deel van de koolhydraten wordt via moedermelk wordt uitgescheiden. Minder dan 50 gram koolhydraten eten kan schadelijke gevolgen hebben voor de moeder.” Haal deze extra koolhydraten uit je dagmenu, de tussendoortjes en eventueel wat extra fruit, kies voor appel, peer, mandarijn, kiwi of sinaasappel (geen tropisch fruit zoals mango, ananas, banaan of bijvoorbeeld druiven).

Ga niet (deel)vasten
Je hebt continu aanvoer van energie en voedingsstoffen nodig. Het is daarom gevaarlijk voor je baby en voor jouzelf om te (deel)vasten zolang je borstvoeding geeft. 

VEELGESTELDE VRAGEN
Verdwijnt ZWANGERSCHAPSDIEABTES helemaal?

Zwangerschapsdiabetes is een vorm van diabetes die in de meeste gevallen na de zwangerschap weer verdwijnt. Het is alleen wel zo dat vrouwen die zwangerschapsdiabetes krijgen erg insulineresistent zijn. Bijna alle vrouwen (70%) die zwangerschapsdiabetes hebben gehad krijgen volgens diëtiste Lily Nichols op latere leeftijd diabetes type. Het is verstandig om koolhydraatarm/keto te blijven eten als je (ooit) zwangerschapsdiabetes hebt gehad. Zo verklein je de kans op het krijgen van diabetes type 2.

Helpt deze aanpak bij OCHTENDMISSELIJKHEID

Ja, deze aanpak is heel geschikt. Ochtendmisselijkheid wordt veroorzaakt door een lage bloedsuiker. Doordat je tijdens de zwangerschap gevoeliger wordt voor insuline, heb je hier sneller last van in de ochtend, maar door koolhydraatarm/keto te gaan eten verminder of voorkom je dit. Het is wel belangrijk binnen een uur na wakker worden iets te eten, anders kan je alsnog last krijgen van ochtendmisselijkheid.

Ik heb DIABETES TYPE 2 - moet ik ergens extra rekening mee houden?

Tijdens de zwangerschap verandert je hormoonhuishouding. Veel vrouwen worden in de eerste helft van de zwangerschap gevoeliger voor insuline waardoor hun bloedsuiker lager wordt. Gebruik je bloedsuikerverlagende medicatie? Bespreek dit dan altijd met je huisarts.

Tijdens de tweede helft van de zwangerschap worden veel vrouwen meer insulineresistent. Hun bloedsuikers gaan weer omhoog. Bespreek ook dit met je huisarts als dit gebeurt.

Lees ook even de informatie op de site over diabetes type 2 en koolhydraatarm eten!

Ik heb DIABETES TYPE 1 - moet ik ergens extra rekening mee houden?

Tijdens de zwangerschap verandert je hormoonhuishouding. Veel vrouwen worden in de eerste helft van de zwangerschap gevoeliger voor insuline waardoor hun bloedsuiker lager wordt. Gebruik je bloedsuikerverlagende medicatie? Bespreek dit dan altijd met je huisarts.

Tijdens de tweede helft van de zwangerschap worden veel vrouwen meer insulineresistent. Hun bloedsuikers gaan weer omhoog. Bespreek ook dit met je huisarts als dit gebeurt.

Lees ook even de informatie op de pagina over diabetes type 1 en koolhydraatarm/keto eten

Waarom vindt MIJN ARTS deze aanpak spannend?

Er wordt gedacht dat deze aanpak mogelijk gevaarlijk voor de baby is. Dit komt doordat artsen vaak een verkeerd beeld hebben van wat ketose inhoudt, zij verwarren dit met ketoacidose. Dit zijn twee heel verschillende dingen. Ketose is niet gevaarlijk. Hou er wel rekening mee dat je wat meer koolhydraten toevoegt. Hoe je dit doet lees je onder de vraag ‘IK BEN ZWANGER OF GEEF BORSTVOEDING – HOE VOEG IK KOOLHYDRATEN TOE?’.

Moet ik eerst naar de huisarts?

In principe kun je gewoon gaan starten met deze aanpak als je zwanger bent of borstvoeding geeft. Volg wel de tips op die beschreven zijn in bovenstaand artikel. Heb je diabetes type 1 of diabetes type 2? Bespreek dit dan altijd met je behandelaar, dus huisarts of specialist. Wil je liever eerst overleggen met je huisarts of specialist? Doe dat dan. Is je huisarts/specialist niet op de hoogte van deze aanpak verwijs ze dan naar onze informatie voor zorgprofessionals.

 

Hoe lang kan ik koolhydraatarm blijven eten?

Je kunt een koolhydraatarme/keto aanpak je leven lang blijven volgen. Het is een puur gezonde manier van eten waarbij je alleen verse producten gebruik die goed zijn voor je lijf. De kans is zo het grootste dat je klachten voor altijd weg blijven. Zeker als je zwangerschapsdiabetes hebt (gehad) is het verstandig koolhydraatarm/keto te blijven eten. Je hebt namelijk een groter risico om diabetes type 2 te ontwikkelen.