Selecteer een pagina

Uitnodigingen voor feestjes, high tea, bruiloft etc, kunnen een flinke ‘uitdaging’ zijn als je strikt koolhydraatarm / keto eet. Want wat ga je doen? Hoe ga je het oplossen? Hoe vertel je dat jij ‘niet normaal’ eet. Dat jij niet kiest voor heel veel suiker eten?

Met suiker bedoel ik dan niet suiker zoals suikerklontjes. Want álle koolhydraten die je eet worden in je lijf omgezet in suiker. Dus als ik het over suiker heb dan bedoel ik álle koolhydraten. Dit is overigens ook iets wat veel mensen niet weten of zich niet realiseren… Iedere hap brood, pasta, fruit en andere koolhydraten worden in het lichaam direct omgezet in suiker.

Het kan jou helpen en sterken als je op een andere manier kijkt naar wat normaal is en wat niet.

Pasgeboren baby’s zijn van nature in ketose (dus koolhydraatarm)!

Wist je dat een pasgeboren baby altijd in ketose is?  Ja een baby is keto! En dat blijven ze de eerste jaren van hun leven voor het grootste deel. Tot…. tot de ellende begint van voeding die veel mensen ‘normaal’ vinden. Er zijn nu al jonge kinderen die diabetes 2 krijgen of ernstig overgewicht hebben…

Onze verre verre voorouders hadden geen problemen met insulineresistentie, overgewicht en diabetes 2 als welvaartsziektes. Dat is iets van de laatste generaties. Hoe kan dat?

Dat komt omdat we héél veel meer koolhydraten (=suiker) zijn gaan eten dan ons lichaam aankan. Het systeem van koolhydraten verwerking is gemaakt voor de kleine hoeveelheid koolhydraten die je nodig hebt voor energie en niet voor de grote ladingen koolhydraten die mensen tegenwoordig eten.

Maximaal 4 gram suiker in je bloed!

Laten we eens kijken naar een high tea. Of laat ik om te beginnen vertellen dat een gezond lijf zo’n 4 gram suiker (koolhydraten) in het bloed heeft. VIER GRAM SUIKER in je hele lijf! Komt er meer suiker in het bloed dan gaat je lichaam meteen aan de slag om dat extra kwijt te raken.

Een deel daarvan (misschien 10 gram) wordt gebruikt als energie En alles wat niet direct gebruikt kan worden wordt zo snel mogelijk uit het bloed gehaald en in de lever en vetcellen opgeslagen. Want hoge bloedsuikers zijn een bedreiging voor je gezondheid. Hoge bloedsuikers kunnen heel veel schade aanrichten. Je lijf weet dat. Het doet er alles aan om je heel te houden.

We denken dat 200 gram suiker eten ‘normaal’ is

Terug naar de high tea. Ik schat in dat je binnen een paar uur zeker zo’n 200 gram koolhydraten (= 200 gram suiker) naar binnen werkt. In een lijf waar dus normaal maar 4 gram suiker in hoort te zitten. Alarm, paniek. Overbelasting… Dit is niet ‘normaal’ dit is mishandeling van je lijf. Dit gaat over een lichaam stuk maken.

Wat wél normaal is en hoe mensen wel zouden moeten eten is wat jullie nu doen. Dáár is je lijf voor gemaakt! Jullie zijn degene die normaal eten. Jullie die ervoor kiezen je lijf met respect te behandelen en het te voeden met voeding waar het voor gemaakt is. Weinig koolhydraten en ruim gezonde vetten.

Jij bent degene die normaal eet. Daar mag je trots op zijn!

Zie je zelf dus niet als abnormaal qua hoe jij eet. Dat ben je niet. Jij eet dat waarvoor je lijf gemaakt is. Anderen doen dat niet. Wees trots op jouw keuze om goed voor je lijf te zorgen. Jouw lijf wat ook altijd goed voor jou probeert te zorgen.

Schaam je niet om te vragen of jij iets anders kunt eten, of mensen iets anders willen maken, of om aan te geven dat je zelf wat meeneemt om te eten. Wees trots! En realiseer je dat JIJ HET BENT DIE NORMAAL EET!

Maar wat zeg je dan tegen anderen?

Zelf heb ik altijd aangegeven dat ik ziek wordt van teveel koolhydraten. Daar is niets aan gelogen! Word jij ook moe van veel koolhydraten, opgeblazen, beroerd, krijg je hoofdpijn of heb je diabetes 2 (misschien nu niet meer) dan kun je met recht zeggen dat je ziek wordt van koolhydraten. Dat is voldoende weet ik uit ervaring. Ga je eten in een restaurant? Kijk van tevoren even op de kaart en lees deze pagina.

Wat je ook doet, zorg dat je voorbereid bent. Maak een plan, beslis vóóraf wat je gaat doen. Dat maakt het makkelijker voor jezelf. En vergeet niet om te genieten. Dan kan ook zonder veel koolhydraten! <3

 Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie?
Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn
TheNewFood