Selecteer een pagina

Ons lichaam is nog steeds ingesteld op periodes van weinig voedsel. Dat gaat terug tot de tijd van de jager-verzamelaar. Toen was het bittere noodzaak om een periode zonder eten te kunnen overleven. Maar we hebben nog steeds de drive om al het eten dat we vinden direct naar binnen te werken. Terwijl we het nu niet meer nodig hebben.”

Prof. Dr. Hanno Pijl

Internist en hoogleraar Diabetologie, Leids Universitair Medisch Centrum

Vasten is gezond

 

Hoe vaak eet jij per dag? Grote kans dat je net als veel anderen elke drie uur wel iets eet, misschien nog vaker. Je hoort vaak dat ontbijt overslaan niet gezond is, of dat regelmatig tussendoortjes eten móet. Maar kloppen die adviezen wel?

Waarom hebben we ‘geleerd’ dat ontbijten moet?
Er is geen enkele wetenschappelijk bewijs dat ontbijten gezonder is. Of nodig om ‘je motor te laten branden’. Het ontbijtadvies lijkt vooral in de wereld te zijn geholpen door de voedingsmiddelenindustrie die natuurlijk graag ontbijtproducten verkoopt. 

Vasten: een eeuwenoude traditie
In veel culturen en religies wordt minder vaak eten of korte of langere periodes van vasten juist gezien als zeer gezond voor lichaam en geest. Er komen steeds meer wetenschappelijke bewijzen die de heilzame werking van deze tradities bewijzen! 

 

Bewezen gezondheidswinst van minder vaak eten (vasten)

 

1. Je valt sneller af

Vasten is een geweldige manier om vet kwijt te raken. Door slim gebruik te maken van bijvoorbeeld intermittent fasting kun je goede resultaten boeken en toch veel vrijheid houden. Zo was er een onderzoek waarbij om de dag werd gevast door mensen met veel overgewicht. Na tien weken was hun vetpercentage aanzienlijk verminderd, zonder daarbij spiermassa te verliezen.

Behalve dat je door te vasten minder eet en dus afvalt, zorgt de afname van insuline er ook voor dat het lichaam sneller de vetreserves aanspreekt voor energie. Hoe langer de tijd tussen je maaltijden, hoe meer kans het lichaam heeft om de eigen vetreserves aan te spreken!  

2. Je cholesterolwaardes kunnen verbeteren

Uit verschillende onderzoeken (201020132007) blijkt dat regelmatig vasten of deelvasten de triglyceride- en andere cholsterolwaarden kunnen verbeteren. Vasten in combinatie met koolhydraatarm/LCHF kan je dus veel opleveren wanneer je je cholesterolwaardes wil verbeteren!  

3. Je vermindert het risico op diabetes type 2

Insulineresistentie komt vaker voor naarmate je ouder wordt. Uit onderzoeken blijkt dat intermittent fasting een veilig en goed vol te houden middel is voor mensen met type 2 diabetes. De vermindering die dankzij het vasten ontstaat in IGF-1, glucose en insuline kan de gevoeligheid voor insuline verhogen, waardoor het risico op het ontwikkelen van ziektes zoals diabetes type 2 en het metabool syndroom afneemt.  

4. Je hersenen worden beschermd

Niet alleen je lichaam heeft baat bij vasten, ook je brein heeft er voordeel van. Het is bewezen dat intermittent fasting en calorierestrictie je hersenen beschermen tegen genetische- en omgevingsfactoren die normaal voor achteruitgang zouden zorgen van het zenuwstelsel. Dat kan ouderdomsziekten als Alzheimer en de ziekte van Parkinson helpen voorkomen. Het effect van vasten op het brein lijkt op wat er gebeurt in je hersenen als je sport. Ook stimuleert vasten de aanmaak van nieuwe neuronen, houdt het bestaande neuronen langer gezond en ondersteunt het de algehele hersenwerking.
 

5. Reparatie wordt in gang gezet

Vasten zorgt ervoor dat bepaalde ‘repareer’-cellen aan het werk gaan. Omdat je door te vasten ineens niets eet, schrikt je lichaam. Als je honger hebt en een periode niet eet, gaat het lichaam in overlevingsmodus. Het lichaam vindt bescherming dan ineens veel belangrijker dan groeien en voortplanten. Meerdere dagen achter elkaar vasten vergroot dit effect.

Reset bij bijvoorbeeld diabetes
Eén van die processen is ‘autophagy’, waarbij het lichaam oude cellen afbreekt en afvoert. Dit proces is een van de belangrijkste verdedigingsmechanismes in veel ziekten die met ouder worden te maken hebben en wordt veroorzaakt als het lichaam in noodstand gaat of een tekort krijgt aan voedingsstoffen. Autophagy wordt ook aangewakkerd door de afname van insuline/ IGF-1, zoals bij vasten gebeurt.
Uit onderzoeken blijkt dat na 72 uur het procues van authophagy in gang wordt gezet.
 

6. Je verkleint het risico op kanker

Vasten heeft meerdere positieve effecten op de stofwisseling die mogelijk het risico op kanker verminderen. Dat blijkt uit onderzoek op muizen, ratten en mensen. Opvallend is dat vasten ook een rol kan spelen in het verlichten van de bijverschijnselen van de behandeling van kanker. Een korte periode van vasten (maximaal 48 uur) beschermt normale cellen in het lichaam en niet de kankercellen. Om dit verder te onderzoeken hebben tien patiënten met verschillende soorten kanker vrijwillig tussen de 48 en 10 uur voor een behandeling en/ of 5 tot 56 na een behandeling gevast. Zes van de deelnemers gaven aan minder last te hebben van vermoeidheid, zwakte en maag-darmproblemen tijdens het ondergaan van een behandeling. Vasten zou dus mogelijk mensen kunnen helpen die een behandeling voor kanker ondergaan.  

7. Vasten is veelbelovend bij MS (en andere auto-immuunziektes)

Multiple Sclerosis (MS) is een auto-immuun ziekte die ontstaat door de achteruitgang van het zenuwstelsel. Op dit moment wordt onderzocht of vasten mensen met MS misschien kan helpen. Een studie op muizen was veelbelovend. Dezelfde onderzoekers keken ook naar de veiligheid en werkzaamheid van vasten vergeleken met bijvoorbeeld een LCHF/keto-eetpatroon bij mensen met MS. Beide aanpakken lieten een duidelijke verbetering zien in de gezondheid en een lichte verbetering bij MS-specifieke klachten. Op de website met ms en vork lees je hier meer over.

En tot slot…

8. Je blijft langer jong…

En leeft misschien zelfs langer! Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de groepen dieren die vastten tot wel 60% langer leefden dan de dieren die dat niet deden. Eén van de factoren die meespeelt is de verandering van de ‘Insulin Growth Factor (IGF-1). Deze stof zorgt voor groei in bijna elke cel van ons lichaam. Dit is nodig als we jong zijn, maar als we oud worden kan te veel groei veroudering versnellen.

Uit een onderzoek waarbij 48 deelnemers zes maanden lang minder calorieën aten, bleek dat zowel de insulinespiegel als de lichaamstemperatuur flink waren afgenomen. Volgens de onderzoekers een meetpunt voor een langer leven.

 

Verder lezen
Vasten, zo pak je het aan

 

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn
TheNewFood