Selecteer een pagina

KOOLHYDRAATARM/KETO ETEN BIJ GALBLAASPROBLEMEN

Heb jij galblaasproblemen (galstenen of geen galblaas meer)?Koolhydraatarm/keto kan dan een heel goed idee zijn! Vrijwel altijd zien we een verbetering van klachten. Niet alleen bij galblaasproblemen maar ook als de galblaas helemaal is verwijderd. Vaak zelfs verdwijnen eerdere klachten helemaal.

Wat is de ervaring van anderen?
Ik hoor vaak dat klachten van maagzuur al snel helemaal verdwijnen. Ook verminderen of verdwijnen eventuele pijnklachten. En een koolhydraatarm/KETO eten kan je nog veel meer opleveren. Veel meer energie, afvallen en een verbetering van allerlei gezondheidsklachten, zoals minder chronische ontstekingen.  

Pas je menu eventueel wat aan
Gebruik de startgids weekmenu’s om op een effectieve manier te beginnen. Neem onderstaande tips van Lara Schalk eventueel mee. Lees ook de vragen onderaan de pagina!

=> GALSTENEN

Bij een ‘normaal menu’ eet je minder vet waardoor je niet veel gal nodig hebt om het eten te verteren. Galstenen kunnen ontstaan wanneer gal in de galwegen ‘stilstaat’ en indikt. Vaak zijn galstenen dus het gevolg van een vetarm menu.

Maar ook hormonen kunnen een rol spelen bij de vorming van galstenen, met name bij vrouwen na de overgang en vrouwen die de pil slikken. Sommige mensen hebben galstenen zonder dit te weten (zie vragen onderaan de pagina). 

Wat doet koolhydraatarm/keto eten?
Ga je koolhydraatarm / keto eten dan eet je minder koolhydraten en veel meer gezonde vetten. Er is meer gal nodig waardoor er een gezonde doorstroom van gal op gang komt. Vorming van nieuwe galstenen kan daarmee vaak voorkomen worden.

Wat kan deze aanpak je opleveren als je galstenen hebt?
Vrijwel altijd wordt een aanzienlijke verbetering van de klachten gezien. Bij 70% van de mensen met galblaasproblemen verdwijnen de klachten helemaal. In een heel enkele geval vindt in de eerste weken een tijdelijke toename van de klachten plaats (zie veelgestelde vragen). Lees ook de TIPS en de VRAGEN onderaan de pagina!

Starten met koolhydraatarm/keto eten
De weekmenu’s kun je zonder aanpassing volgen. Je gaat niet alleen veel minder koolhydraten eten maar ook meer vet dan je gewend bent. De meeste mensen met galblaasproblemen hebben geen enkele last van deze nieuwe manier van eten.

Maak de overstap eventueel makkelijker!
Het kan zijn dat je last hebt van de overstap naar meer vet. Het komt niet vaak voor, maar het kán dus wel. Denk aan dunne ontlasting en misselijkheid. Heb jij er last van volg dan de tips op die hieronder staan bij ‘als meer vet problemen geeft’ om de overgang soepeler te laten verlopen. 

=> VERWIJDERDE GALBLAAS

Je lever maakt gal aan die nodig is voor het verteren van vet. In de galblaas wordt de voorraad gal tijdelijk opgeslagen. Soms geeft de galblaas problemen, in ernstige gevallen wordt de galblaas verwijderd.

Gal wordt rechtstreeks afgegeven
Zonder galblaas als ‘opslagplaats’ wordt gal rechtstreeks afgegeven aan de dunne darm. Deze galvloeistof is minder geconcentreerd en ook de hoeveelheid kan kleiner zijn. De ‘dosering’ van de hoeveelheid benodigde gal kan wat minder precies zijn.

Wat kan koolhydraatarm/keto je opleveren?
Eventuele  klachten (pijn, misselijkheid, braken, maagzuur) verbeteren meestal snel en verdwijnen op den duur vaak helemaal. Uiteraard genees je niet, omdat de galblaas nou eenmaal verwijderd is en deze niet terug groeit. 

Starten met koolhydraatarm/keto eten
De weekmenu’s kun je zonder aanpassing volgen. Je gaat niet alleen veel minder koolhydraten eten maar ook meer vet dan je gewend bent. De meeste mensen met galblaasproblemen hebben geen enkele last van deze nieuwe manier van eten.

Maak de overstap eventueel makkelijker!
Het kan zijn dat je last hebt van de overstap naar meer vet. Het komt niet vaak voor, maar het kán dus wel. Denk aan dunne ontlasting en misselijkheid. Heb jij er last van volg dan de tips op die hieronder staan bij ‘als meer vet problemen geeft’ om de overgang soepeler te laten verlopen. 

9 TIPS VOOR ALS MEER VET PROBLEMEN GEEFT

Deze tips zijn vooral belangrijk wanneer je merkt dat je lichaam moeite heeft met het eten van meer vet. De tips kunnen helpen om de overgang wat soepeler te laten verlopen, zodat je er minder last van hebt. Geef je lichaam een paar maanden de tijd. Je zult merken dat je lichaam zich snel aanpast en dat deze tips/aanpassingen dan niet meer nodig zijn.

TIP 1 Verhoog je vetten langzaam
Door het aantal vetten dat je eet langzaam te verhogen, kan je lijf wennen aan de inname van meer vetten.  Je geeft je lever de kans om stapsgewijs meer galvloeistof te produceren.

HOE? Je volgt de startgids weekmenu’s maar eet eerst minder dan de aangegeven hoeveelheden vet. Houd hierbij vooral je ontlastingspatroon in de gaten. Verandert deze niet/weinig dan kan je lijf de vertering van de hoeveelheid vetten goed aan en kan je je vetten steeds wat verder ophogen, tot de hoeveelheid vet van de weekmenu’s.

TIP 2 Eet in het begin kleinere porties
Eet wat vaker op de dag en eet kleinere porties. Gaat dit goed? Dan kan je je porties wat vergroten en wat minder vaak op de dag gaan eten. Je lijf krijgt zo de kans te wennen aan de verhoging van de vetten. Uiteindelijk ga je dan naar 3 maaltijden per dag (of nog minder).

HOE? Verdeel de hoofdmaaltijden van de weekmenu’s in het begin in 2 porties óf neem de helft van de hoofdmaaltijd en eet tussen de hoofdmaaltijden een tussendoortje uit de lijst. 

TIP 3 Drink niet vlak vóór, na of tijdens de maaltijd
Drinken vlak vóór, na of tijdens de maaltijd verdunt je galvloeistof. Hierdoor kan het minder goed vetten verteren. Daarnaast verdunt drinken tijdens de maaltijd je maagsap en wordt je maag minder zuur, wat ook de vertering van voeding belemmerd.

HOE? Een half uur voor en een half uur na de maaltijd drink je niets. 

TIP 4 Eet in het begin géén producten die meer gal vragen
Avocado, olijven, noten, zaden en vlees hebben veel gal nodig om afgebroken te worden. Geeft dat problemen laat deze producten dan nog even staan en eet andere producten die minder gal vragen zoals kokosolie, Griekse yoghurt (10% vet!), kaas en roomboter. Voeg eventueel MCT-olie toe aan je menu.

HOE? Let goed op wélke producten eventueel klachten geven. Dat kan voor iedereen anders zijn. Laat producten waar je last van hebt de eerste weken weg. Zodra je lijf gewend is aan het eten van meer vetten, kun je gewoon het weekmenu volgen.

TIP 5 Voeg gember toe aan je menu
Gember stimuleert de vetvertering.

HOE? Je kunt gember toevoegen aan je menu door er thee van te maken, eenvoudig door plakjes verse gember te overgieten met kokend water. Je kunt ook wat geraspte gember in gerechten gebruiken. (drink niet vlak vóór, na of tijdens te maaltijd)

TIP 6 Voeg appelciderazijn en/of citroensap toe aan je menu
Appelciderazijn (of citroensap) zorgt ervoor dat galvloeistof wordt verdunt en makkelijker stroomt. Daarnaast zorgt het voor een juiste zuurgraad in de maag wat de vetvertering ook positief ondersteunt.

HOE? Voeg twee theelepels appelciderazijn (of citroensap) toe aan een klein glas water en drink dit een half uur voor de maaltijd. (drink niet vlak vóór, na of tijdens te maaltijd)

TIP 7 Eet meer producten die de productie van galvloeistof in de lever bevordert
Als er meer galvloeistof wordt geproduceerd zorgt dit voor een betere vertering van vetten. Voorbeelden van voeding die de productie van galvloeistof bevorderen zijn artisjok, asperges, selderij, radijs en verse kruiden als peterselie en koriander. Ook gefermenteerde voeding als zuurkool, kimchi en kefir bevorderen de productie van galvloeistof. (let op: Kefir alleen als deze heel weinig koolhydraten bevat)

HOE? Je kunt deze groentes extra toevoegen aan je weekmenu of eten in plaats van de groente die in je dagmenu staat. Kies ook vaker voor de zuurkoolschotel uit de startgids.

TIP 8 Eet voldoende vezels uit groente
Bij een tekort aan gal worden vetten niet volledig verteerd, dit zorgt vaak voor diarree. Extra vezels kunnen helpen de ontlasting wat binden. Haal deze vezels met name uit koolhydraatarme groenten, zoals spruitjes, broccoli en kool. Ook in zaden en pitten zitten veel vezels. Pas op met toevoegen van vezels zoals psylliumvezels. Soms helpt het, maar vaak verergert het juist darmproblemen (verstoppingen, buikpijn).

HOE? Als je het weekmenu volgt krijg je ruim vezels uit groente binnen. Eet bijvoorbeeld ook bij elke maaltijd een snelle kaascracker (startgids).

TIP 9 Ondersteunde supplementen – voor als het niet beter wordt
Een heel enkele keer zien we dat bovenstaande tips niet voldoende helpen en het toevoegen van meer vet aan het menu lastig blijft. Het kan dan zijn dat je lever (nog) niet voldoende galvloeistof produceert. Het is dan meestal een kwestie van doorzetten.

HOE: Start eventueel met onderstaan supplementen om je vetvertering te ondersteunen. Slik ze tijdelijk, kijk of je na 30 dagen weer kunt afbouwen.

Verteringsenzymen Bijvoorbeeld het enzymencomplex van Holland&Barrett, of ander merk. Let op dat er lipase in zit.
– Of ox bile (ossengal) om je vetvertering te ondersteunen. Ox bile is niet in Nederland verkrijgbaar, bestel het via internet bijvoorbeeld bij iHerb.

 

LEES HIERONDER ERVARINGEN VAN ANDEREN MET DEZE AANPAK

Jacqueline (51 jaar) – 2 jaar keto

Ik kreeg 6 jaar geleden last van hevige pijnaanvallen waarvan ze dachten dat het een hartaanval was. Mijn galblaas is toen verwijderd. De pijnklachten verdwenen maar ik moest maagzuurremmers blijven gebruiken.

Ruim 2 jaar geleden ging ik over op koolhydraatarm/keto, dat ging zonder problemen. Nu heb ik zelfs geen maagzuurremmers mee nodig en ook mijn problemen met chronisch ontstoken holtes zijn helemaal over!

Inmiddels ook zo’n 40 kilo afgevallen! 

Stella (52 jaar) – 10 jaar keto

Ik heb al zeker 20 jaar galstenen en heel veel hevige aanvallen, maar ik wil mijn galblaas niet kwijt.

Sinds ruim 10 jaar eet ik keto waarmee de gal-aanvallen wegblijven.

Ik heb totaal geen problemen met vet eten en realiseer me ook dat het heel belangrijk is m’n galblaas goed door te spoelen met verse gal.

Af en toe ga ik toch weer de fout in met eten en dat merk ik meteen. Het is voor mij dus heel belangrijk om keto te blijven eten.

Heleen

Ik heb al lang geen galblaas meer en had daardoor veel last van maagzuur.

Sinds ik koolhydraatarm/keto eet helemaal geen last meer van. De overstap naar keto ging probleemloos. 

Lara  (25 jaar) – 3 jaar keto

Ik heb al 6 jaar geen galblaas meer ivm galstenen en galblaasontsteking.

Na verwijderen van de galblaas had ik veel last van darmproblemen, diarree, enorme krampen. Drie jaar geleden ben ik begonnen met keto

In het begin had ik wel wat ondersteuning nodig, ik slikte toen bij iedere maaltijd ox bile (zie tip 9).
Zonder ox bile had ik soms steken in de rechter bovenbuik of dunne ontlasting.

40 kilo afgevallen
Inmiddels gaat het steeds beter, ben ik veel gezonder dan vóór ik keto at en bijna 40 kilo afgevallen. Deze aanpak heeft veel klachten verholpen. 

Anita (64 jaar) – 6 maanden keto

10 jaar geleden had galsteen aanvallen ( oei wat een pijn!) en is mijn galblaas verwijderd. Daarna heb ik meteen alles kunnen eten.

Ik eet nu sinds 6 maanden koolhydraatarm/keto en heb ook nu geen last. Af en toe nog wel eens wat gerommel maar niet vervelend. 

Joke (64 jaar) – 2 jaar keto

Ik ben al sinds 1979 mijn galblaas kwijt. Ik had een infectie in de galblaas. Na de operatie kreeg ik van de chirurg het advies bij alles dat ik wilde eten te voelen of ik het me niet tegenstond.

Behalve uien heb ik altijd alles kunnen eten en nergens laat van gehad. Sinds twee jaar eet ik koolhydraatarm/keto en dat is geen enkel probleem. 

Marianne – 1 jaar keto

Mijn galblaas is 2 maanden geleden verwijderd vanwege een galsteen koliek, waarbij antibiotica niet hielp.

Vóór de operatie was ik ’s morgens misselijk, had ik vaak zweetanvallen, en sliep ik slecht.

2 weken na de operatie ben ik (weer) keto gaan eten. Inmiddels voel ik me echt veel beter. 

Jolanda – 1 jaar keto

Ik heb al 40 jaar geen galblaas meer.
Sinds ruim een jaar eet ik vegetarisch keto. Alles gaat goed. Ook met veel vet of spinazie.

Ik wil nog zonder koffie proberen want ik voel mijn lever wel. Als je ooit galstenen hebt gehad weet je precies waar die zit. 

Veelgestelde vragen over koolhydraatarm/keto eten bij galblaasproblemen
Hoe kan ik het beste starten?

In principe kun je gewoon starten met gezond koolhydraatarm eten, tenzij dat problemen geeft. Pas dan de tips toe.

Effectief en gezond beginnen met deze aanpak kun je het beste doen met de weekmenu’s uit de startgids. De meeste mensen volgen de menu’s twee keer, dus 8 weken.

In de eerste 4 tot 8 weken leert je lichaam effectief gebruik te maken van een vetverbranding. Daar wordt het steeds beter in en dat kan jou veel gezondheidswinst opleveren. Je leert in die eerste weken precies hoe je het aanpakt en daarna kun je je eigen menu samenstellen, eventueel met behulp van één of meer van de specials.

Heb ik nog meer nodig voor de start?
Alles wat je moet weten staat in de startgids. De menu’s zijn simpel, boodschappen doe je in de supermarkt en je gezin kan gewoon met je mee eten. Zorg dat je zout en mineralen aanvult, lees hiervoor pagina 87.

Eet je bepaalde producten niet dan vind je opties voor vervangers bij de startgidsvragen.

Kun je last krijgen van het extra vet?

De meeste mensen met galblaasproblemen (zowel bij galstenen als bij een verwijderde galblaas) kunnen zonder problemen van de ene op de andere dag overstappen op het startgids weekmenu. Een enkeling heeft wel last van de overgang.

Klachten kunnen zijn:
– Drijvende, vettige en dunne ontlasting
– Misselijkheid na het eten

Kun je last krijgen als je galstenen hebt?

Ja! Een heel enkele keer zien we dat in de eerste weken klachten van galstenen verergeren. Dit komt omdat de op gang gekomen gal-stroom eventueel aanwezige galstenen in beweging kan brengen. Volg in dat geval zoveel mogelijk bovenstaande TIPS op! 

Het gaat dus om galstenen die al aanwezig waren toen je begon, niet door nieuwe galstenen. De kans dat je al galstenen had voor je koolhydraatarm/keto ging eten is erg groot.

Ga tijdig naar de huisarts met ernstige klachten van galstenen.

Kun je galstenen hebben zonder het te weten?

Ja dat kan. Veel mensen hebben galstenen zonder het te weten omdat ze niet of nauwelijks klachten hebben. 

Als je koolhydraatarm/keto gaat eten kunnen de galstenen loskomen en dat merk je wel! Zie de vorige vraag!

Moet ik eerst naar de huisarts?

In principe kun je gewoon gaan starten met deze aanpak als je galstenen hebt. Het kan er zelfs voor zorgen dat je geneest van je galstenen.  Ook kan je gewoon starten met deze aanpak als je geen galblaas meer hebt.

Wil je liever eerst overleggen met je huisarts/specialist doe dat dan. Is je huisarts/specialist niet op de hoogte van deze aanpak verwijs ze dan naar onze informatie voor zorgprofessionals.

Merk je dat je lijf moeite heeft met extra vet in het menu volg dan de tips op. Na een aantal weken/maanden zal het steeds beter gaan.

Als je klachten verergeren, of als je na 3 tot 6 maanden geen verbetering van je klachten bemerkt, overleg dan eventueel met je huisarts/specialist. Houd je last van ernstige diarree, of krijg je last van ‘oude galstenen’ dan doe je dit uiteraard eerder. Ook bij koorts is het belangrijk een huisarts te zien.

Hoe snel zie/voel ik resultaat?

Meestal merk je direct verbetering. Maar het kan even duren voor je iets merkt van je nieuwe manier van eten. De eerste weken/maanden is je lijf vooral bezig met de omschakeling naar een vetverbranding, herstel en een nieuwe balans vinden.

Geef niet op!
Het resultaat wisselt per persoon zoals je kunt lezen in de ervaringen!

Hoe lang kan ik koolhydraatarm/keto blijven eten?

Je kunt een koolhydraatarme/keto aanpak je leven lang blijven volgen. Het is een puur gezonde manier van eten waarbij je alleen verse producten gebruik die goed zijn voor je lijf. 

Kun je galstenen voorkomen?

 

Ja! De lever maakt galvloeistof aan voor het verteren van vet. Deze galvloeistof wordt opgeslagen in de galblaas. Blijft het gal lang stilstaan in de galblaas dan dikt deze in en kunnen galstenen ontstaan.

Bij een koolhydraatarm/keto aanpak eet je meer vetten, daar is meer gal voor nodig. De doorstroming van galwegen en galblaas is daardoor veel beter. Zo voorkom je de vorming van galstenen.

Mijn galblaas is pas heel recent verwijderd, is dat een probleem?


Vlak na de operatie kan de afwezigheid van de galblaas zorgen voor verteringsproblemen. Dit kun je merken aan drijvende, vettige en dunne ontlasting. Wanneer het lichaam gewend is aan het niet meer hebben van een galblaas kan dit weer normaliseren. Dit duurt voor de meeste mensen ongeveer een maand.

Het kan verstandig zijn om pas te starten met een koolhydraatarme/keto aanpak als je lichaam gewend is aan het ontbreken van de galblaas. 

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk (foto rechts). Lara is keto-expert en heeft een medische achtergrond.

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie?
Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn
TheNewFood

Koolhydraatarm eten Zó doe je dat!

Succesvolle praktische aanpak met koolhydraatarme menu’s en recepten voor elke dag.

STARTGIDS 
Alles wat je moet weten om succesvol te starten inclusief 4 eenvoudige weekmenu’s

OVENSPECIAL 
40 makkelijke & heerlijke maaltijden uit de oven (passen in de weekmenu’s)

EENPANSPECIAL 
43 makkelijke & complete eenpansmaaltijden (passen in de weekmenu’s)

VEGA-STARTGIDS
Alles wat je moet weten om succesvol te starten inclusief 4 eenvoudige weekmenu’s

STAMPPOTSPECIAL
Heerlijke stamppot en andere wintergerechten
(passend in het weekmenu)

KERSTSPECIAL
Heerlijk gerechten voor de feestdagen, menu’s hartige en zoet hapjes en veel meer.

SOEPSPECIAL
Soepen en soepjes voor elke dag van het jaar
(passend in het weekmenu)

ZOMERSPECIAL
Maaltijdsalade, Reizen, Uit eten, Barbeque & feest (passend in de weekmenu’s)

ONTBIJT & LUNCH
Inspiratie voor (snelle) ontbijtjes en lunches to go
(passend in het weekmenu)