Selecteer een pagina
  1. EET JEZELF BETER
  2.  » 
  3. MAAG DARMEN LEVER
  4.  » Colitis Ulcerosa

Colitis Ulcerosa

Colitis Ulcerosa is een darmaandoening van het slijmvlies van de dikke darm, die de darm zeer ernstig kan beschadigen. Soms moet de dikke darm uiteindelijk verwijderd worden, waarna de klachten overigens wel meteen zijn verdwenen. Medicatie kan de ziekte niet genezen, maar alleen de symptomen verminderen. 

WAT KAN GEZOND KOOLHYDRAATARM/KETO JE OPLEVEREN? 

Verbetering en genezing door een koolhydraatarme/aanpak
Veel darmproblemen nemen aanzienlijk af door een gezond koolhydraatarm/keto menu. Ook bij Colitus Ulcerosa zijn de resultaten met een koolhydraatarm/keto aanpak veelbelovend. Veel mensen ervaring al direct in de eerste weken een afname van klachten (bloedverlies, pijn, misselijkheid). Het kan soms wel langzamer gaan dan bij bijvoorbeeld de ziekte van Crohn, maar het is zeker de moeite waard.

Verwachtingen op de lange termijn
Nadat de ziekte tot rust is gekomen zijn nieuwe opvlammingen meestal te voorkomen door gezond keto te blijven eten. Uiteindelijk kan het enkele jaren duren voordat alles volledig tot rust is gekomen. Blijvend gezond koolhydraatarm/keto eten is daarbij een voorwaarde, Je darmen zullen waarschijnlijk altijd gevoelig blijven voor nieuwe aanvallen.

Tracey – Crohn en UC
Mijn zoon (nu 20) heeft al vanaf tweejarige leeftijd de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Hij had ook altijd last van zweertjes in zijn mond, wat eten en drinken lastig maakte.

Binnen tien dagen klachtenvrij!
Twee jaar geleden ontdekten we deze aanpak. Mijn zoon was binnen tien dagen van de zweertjes af, van de zeurende darmpijn en zijn gewrichten deden geen pijn meer. Het gaat steeds beter met hem, hij is vrijwel klachtenvrij. Ik zou dit iedereen met darmproblemen willen adviseren.

Ria – Colitis Ulcerosa
Ik heb Colitis Ulcerosa en ben anderhalf jaar geleden begonnen met de pasta, rijst, aardappelen en brood te laten staan. Dat gaf al verbetering.  Sinds drie maanden eet ik helemaal koolhydraatarm/keto. Dat gaat heel goed! Onlangs had ik een buikvirus en waren mijn darmen flink van slag.  Het was opvallend hoe snel ik herstelde! Anders duurde het maanden voordat ik door zoiets heen was, nu was het al snel weer rustig.

STARTEN MET KOOLHYDRAATARM

Bij Colitus Ulcerosa is het goed om zo snel mogelijk te starten met gezond koolhydraatarm eten, het liefst volgens onze keto-aanpak. Ik raad je aan om dan te beginnen met de STARTGIDS weekmenu’s, zonder iets te wijzigen aan het menu. Voor de meeste mensen werkt dit voldoende om de problemen zeer effectief aan te pakken en op te lossen.  

Extra tips
In principe hoef je niets te wijzigen aan het menu om te profiteren van de voordelen. Je gaat weer eten wat bij je lijf past en dat zul je al snel merken. Je hoeft niets toe te voegen of weg te laten uit het menu. Maak eventueel gebruik van onderstaande tips van Lara, om deze aanpak extra te ondersteunen als de klachten niet binnen enkele weken beginnen af te nemen.

EXTRA TIPS VOOR VERMINDEREN PRIKKELING 

Bij een prikkelbare darm, maar ook bij darmziektes, kunnen de darmen heel snel geïrriteerd. Vaak kun je gewoon de weekmenu’s van de startgids volgen om dit op te lossen. Helpt dit onvoldoende, kijk dan of (één van) de volgende tips je extra kunnen helpen.

Last van rauwe groente?
Je darmen kúnnen overgevoelig reageren op rauwe groente. Is dat bij jou het geval, kook dan eerst je groentes. Na een paar weken kun je nogmaals kijken of je groente rauw kunt eten.
 

Last van bepaalde groentes (zoals kool)
Je darmen kúnnen overgevoelig reageren op bepaalde groente, zoals bloemkool, broccoli, spruitjes, groene koolsoorten en rode kool (kruisbloemigen). Vervang deze groente eventueel een periode door andere groente. Kijk na bijvoorbeeld een maand of je ze alweer kunt toevoegen. 

Last van zoetstoffen?
Kunstmatige zoetstoffen kúnnen de darm prikkelen. Ook polyolen (zoals erythirol en maltitol). Ze kunnen zorgen voor een opgeblazen gevoel en ernstige diarree veroorzaken. Stevia lijkt tot nu toe geen negatieve effecten te hebben op de darmen en kan daardoor veilig gebruikt worden. Er zijn vele soorten stevia, onderzoek eventueel welke soort jij lekker vindt, veel mensen gebruiken graag stevia van Greensweet. 

Last van cafeïne, alcohol of koolzuur?
Deze voedingsmiddelen kunnen de darmen op een onplezierige manier prikkelen. Je kunt deze voedingsmiddelen beter helemaal vermijden. Drink eventueel cafeïnevrije koffie. 

Vasten of minder vaak eten om je darmen te genezen
Heb je darmproblemen dan is (deels) vasten een heel goed idee. Als je niet eet heb je geen prikkeling en ontstekingen worden aangepakt. Je darmen en darmwand krijgen zo de kans om te herstellen. Hier vind je meer informatie over vasten en deelvasten (ook wel IF of OMAD).

Veel stress? Weinig beweging?
Stress kan darmproblemen negatief beïnvloeden. Lichaamsbeweging zorgt voor een normale peristaltiek en vermindert stress. Wandelen en fietsen zijn al goede manieren om aan je dagelijkse beweging te komen. Beweeg alles bij elkaar liefst minimaal 60 minuten per dag. 

EXTRA TIPS VOOR VERMINDEREN ONTSTEKINGEN 

Ontstekingen nemen altijd af wanneer je strikt koolhydraatarm/keto eet. Je hoeft je menu hiervoor niet aan te passen. Wil je dit proces een handje helpen dan kun je de extra tips opvolgen, om ontstekingen te verminderen. Je vind ze bij de veelgestelde vragen hieronder. 

Na enkele maanden nog geen verbetering?
In uitzonderlijke gevallen vindt in de eerste maanden geen enkele vooruitgang plaats. Probeer dan eens een periode van 6 weken geen zuivel te eten, terwijl je verder gewoon deze koolhydraatarme aanpak volgt. Harde kazen, roomboter of ghee geven meestal geen problemen.  Bij de startgidsvragen en in de startgids zelf vind je uitleg over zuivel vervangen.

VEELGESTELDE VRAGEN BIJ DARMZIEKTES EN KOOLHYDRAATARM/KETO
Hoe kan ik het beste starten?

In principe kun je gewoon starten met gezond koolhydraatarm eten, tenzij dat problemen geeft. Pas dan de tips toe.

Effectief en gezond beginnen met deze aanpak kun je het beste doen met de weekmenu’s uit de startgids. De meeste mensen volgen de menu’s twee keer, dus 8 weken.

In de eerste 4 tot 8 weken leert je lichaam effectief gebruik te maken van een vetverbranding. Daar wordt het steeds beter in en dat kan jou veel gezondheidswinst opleveren. Je leert in die eerste weken precies hoe je het aanpakt en daarna kun je je eigen menu samenstellen, eventueel met behulp van één of meer van de specials.

Heb ik nog meer nodig voor de start?
Alles wat je moet weten staat in de startgids. De menu’s zijn simpel, boodschappen doe je in de supermarkt en je gezin kan gewoon met je mee-eten. Zorg dat je zout en mineralen aanvult, lees hiervoor pagina 87.

Eet je bepaalde producten niet dan vind je opties voor vervangers bij de startgidsvragen.

Moet ik eerst naar de huisarts?

In principe kun je gewoon gaan starten met deze aanpak als je de ziekte van Crohn, UC of PDS hebt, je gaat alleen anders eten.  Medicatie afbouwen doe je wel áltijd in overleg met je behandelaar, dus huisarts of specialist.

Wil je liever eerst overleggen met je huisarts of specialist, doe dat dan. Ook als je zorgen hebt over je klachten. Is je huisarts of specialist niet op de hoogte van deze aanpak verwijs hem of haar dan naar onze informatie voor zorgprofessionals.

PDS: Ik heb een FODMAP beperkt advies gekregen, hoe ga ik daarmee om?

Vaak zien we een enorme verbetering nadat mensen zijn gestart met een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak. Zonder rekening te houden met de FODMAP voedingsmiddelen.

Voor een enkeling gaat dat mogelijk niet op, maar dat ontdek je pas als je het probeert. Ik raad je aan gewoon te starten met de startgids weekmenu’s. Merk je dat je klachten in de loop van de eerste 4 weken juist toenemen en niet afnemen, dan raad ik je aan FODMAP voedingsmiddelen te laten staan. Je past je startgidsmenu dus aan!

Je kunt een paar weken later nog eens proberen hoe het gaat op een ‘normaal’ koolhydraatarm/keto menu. Daarbij kun je producten één voor één weer terugbrengen in je menu om uit te vinden welke producten eventueel slecht vallen. Daar kun je dan voortaan rekening mee houden!

PDS: Ik heb last van noten, zaden en/of pitten

Vezels zijn over het algemeen van belang voor een goede darmwerking. Normaal gesproken wordt het eten van 20-30 gram vezels per dag aanbevolen. In een gezonde koolhydraatarme /keto aanpak komen deze vezels vooral uit groente, noten, pitten en zaden.

Misschien gaat het beter met veel minder vezels!
Echter het kan zo zijn dat je darmen juist minder goed reageren op het eten van vezels. Je kunt onderzoeken hoe je darmen reageren op vezels door minimaal 2 weken minder vezels te eten. Hiervoor vermijd je noten, zaden en pitten en eet je minder groente. Als je darmen daardoor rustiger worden, kan het zijn dat je darmen minder goed reageren op vezels. Eet dan een periode maar weinig vezels en probeer daarna weer eens hoe het gaat mét vezels.

PDS: Ik lijk last te hebben van gluten, kan dat?

Ja, dat kan blijkbaar. Ik hoor het zelfs heel vaak en zelf merk ik dat ook. Als ik eens een koolhydraatarme boterham eet, of een ander product met gluten, dan merk ik direct dat mijn darmen onrustig worden en vooral heb ik al snel een opgeblazen gevoel.

Merk je dat je last hebt van gluten, vermijd ze dan. Een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak is glutenvrij, dus dat is geen enkel probleem. Eet geen kant-en-klaar koolhydraatarme producten waar gluten in zitten.

CROHN EN UC: EXTRA TIPS VOOR VERMINDEREN ONTSTEKINGEN
Zowel de ziekte van Crohn als Colitus Ulcerosa zijn chronische ontstekingsziektes. Een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak heeft een ontstekingsremmende werking. Je kunt dus gewoon de weekmenu’s volgen. Eventueel gecombineerd met onderstaande tips.

Pas op met plantaardige vetten rijk aan omega 6
Omega 6-rijke vetten  (zoals zonnebloemolie, margarine, vloeibare boter of arachideolie) bevorderen ontstekingen en dat is voor niemand gezond!  Daarom wordt in de startgids ook specifiek roomboter, olijfolie en kokosolie aangeraden. Ook reuzel, ghee of ossenwit zijn goede opties. Kies ook voor de vettere vleessoorten, zoals speklapjes, spekjes en kippendijen met vel. Sommige vette plantaardige voeding is wel geschikt, zoals avocado en kokos. 

Eet meer omega 3
Vette vis is rijk aan omega 3. Omega 3 werkt ontstekingsremmend en kan daardoor positieve effecten hebben bij mensen met de ziekte van Crohn. Vette vissoorten zijn bijvoorbeeld zalm, haring en makreel. Je kunt ook visoliecapsules of krill slikken. Zorg er bij de aanschaf van visolie voor dat de verpakking donker is en bewaar de pot in de koelkast. 

Ondersteun herstel van de darmflora 
 Je kunt je darmflora extra ondersteunen door gefermenteerde voeding of probiotica. Dit zorgt voor meer gezonde bacteriën in je darmen, belangrijk voor de vertering, het verminderen van ontstekingen en voor bijvoorbeeld het immuunsysteem en je stemming. 

GEFERMENTEERDE VOEDING: Rauwmelkse yoghurt, (liefst troebele) appelciderazijn, (liefst verse) zuurkool. Iets minder bekende opties (bijvorbeeld van Ekoplaza, kies koolhydraatarme soort): kimchi (gefermenteerde groente), kombucha (gefermenteerde thee) en kefir. 

PROBIOTICA KUUR: Een probiotica-kuur (van een goed, meestal wat duurder, merk) kan ook helpen bij herstel van de darmflora. Liefst pas nadat je een paar maanden bezig bent met anders eten en het al beter gaat. Laat je adviseren in een goede winkel of nog beter: ga naar een orthomoleculair therapeut!

Ik heb DIVENTRICULITIS (divertikels), kan ik deze aanpak ook volgen?

Dat kan zeker! Ontstekingen nemen al snel af en je darmen worden al snel veel gezonder.

Houd je last van divertikels, met  pijn en misschien ook koorts? Kijk dan nog eens kritisch naar je menu. Schrap koolhydraatarm brood, crackers en gebak van amandelmeel etc. helemaal uit je menu. Kijk of het dan beter gaat. Schrap eventueel ook noten, zaden of pitten.

Merk je dat dat veel beter gaat? Houd dit dan minstens een paar maanden vol. Het geeft je lijf de rust en ruimte om te genezen. Na een paar maanden kun je kijken of je weer wat van deze voedingsmiddelen kunt toevoegen.

HET VRAAGT VEEL VAN JOU, MAAR HET KAN JE OOK HEEL VEEL OPLEVEREN!
Een valkuil kan zijn dat je wel af en toe deze producten eet. Of dat je als je ergens anders eet toch ‘met de pot mee’ eet. Of misschien laat je je op vakantie toch af en toe gaan. Voor jou is dit allemaal niet verstandig.
Maak voor jezelf gewoon de keuze om je heel strikt te houden aan de voeding die goed is voor jouw lijf. Altijd en overal! Dat geeft rust, je hoeft die keuze niet meer steeds opnieuw te maken. Geen keuzestress meer. Ook naar anderen toe is dit veel duidelijker.

Kan of moet ik MAAGZUURREMMERS blijven gebruiken?

Indien je maagzuurremmers (bijvoorbeeld omeprazol/pantoprazol) gebruikt, dan zul je merken dat deze niet meer nodig zijn. De meeste mensen ervaren al dat hun klachten verdwijnen vanaf de eerste dag dat ze anders eten. Gelukkig kun je dan ook direct stoppen met maagzuurremmers.

Maagzuurremmers zijn minder onschuldig dan de meeste mensen denken. Ze ontregelen de zuurgraad in je maag, doordat je maag in reactie op een tijdelijke verlaging, juist weer meer zuur gaat aanmaken. Daarnaast hebben ze veel nare bijwerkingen, zoals een negatieve invloed op je darmflora en je loopt het risico op meerdere tekorten (onder meer magnesium, calcium, ijzer en B12) of zelfs hartfalen.

Gebruik je (es)omeprazol? Dan is er een extra waarschuwing: uit een groot onderzoek is gebleken dat (es)omeprazol kan leiden tot vroegtijdig overlijden door hartfalen. Cardiologen adviseren daarom Ranitidine te gebruiken als beslist maagzuurremmers nodig zijn.

Afbouwen/stoppen/wijzigen van medicatie doe je altijd in overleg met je huisarts of specialist.

Ik heb een 'LEKKENDE DARM', kan ik starten met deze aanpak?

Een lekkende darm of ‘leaky gut’ is een symptoom dat bij veel darmziektes kan voorkomen.  De doorlaatbaarheid van de darm is groter dan normaal waardoor meer stoffen dan de bedoeling is uit je darmen in de bloedsomloop terechtkomen. Vandaar de term lekkende darm.

Ook hier kan een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak de problemen oplossen (ook de onderliggende). De darmflora is uit balans en moet dus hersteld worden; dat kan met deze aanpak.  Ook kan de darmwand daarmee weer gezond worden. 

Advies: Start met deze aanpak met gebruik van de startgids. Volg eventueel de tips op om de darmen minder te prikkelen. Merk je dat bepaalde voedingsmiddelen die gebruikt worden in de startgids bij jou slecht vallen, eet deze dan voorlopig niet. Geef je darmflora de tijd om te herstellen en je darmwand de tijd om te genezen.

 

Ik heb CANDIDA (of vermoed dat) kan ik dan ook starten?

Candida is een schimmel die verschillende klachten (onder meer huidproblemen) kan veroorzaken. Candida komt vooral voor wanneer de darmflora niet goed in balans is. Deze schimmel krijgt dan meer kans om te groeien.

Suikers en geraffineerde koolhydraten voeden de Candidaschimmel. Als je dus stopt met suikers en veel koolhydraten dan kan candida niet meer groeien. Vaak is een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak al voldoende om het candidaprobleem op te lossen.

Deze aanpak zorgt ook voor een gezondere darmflora die in balans is. Bij veel darmziektes is de darmflora uit balans, waardoor de kans groter is op Candida.

Advies: Ga beginnen met deze aanpak met gebruik van de startgids. Volg eventueel de tips op om de darmen minder te  prikkelen. Merk je dat bepaalde voedingsmiddelen die gebruikt worden in de startgids bij jou slecht vallen eet deze dan voorlopig niet. Geef je darmflora de tijd om te herstellen en je darmwand de tijd om te genezen.

Aanpassen menu: In sommige gevallen kan het nodig zijn om gefermenteerde (yoghurt, zuurkool, azijn) en schimmelhoudende voeding (champignons, schimmelkaas) een periode te laten staan. Ze veroorzaken geen Candida, maar ze kunnen Candida wel in stand houden.

Als het écht niet voldoende helpt: Mocht je na enkele maanden nog geen enkele verbetering merken ga dan naar je huisarts of (liever nog in dit geval) een orthomoleculair therapeut. Zij kunnen deze ‘andere-voeding-aanpak’ ondersteunen met supplementen als dat nodig is.

In de startgids wordt MAGNESIUM aangeraden, maakt de soort uit?

Ja! Magnesium kan invloed hebben op je darmwerking. Het kan de darmen ontspannen en daardoor zorgen voor dunne ontlasting.

Als alternatief voor tabletten kun je magnesiumolie of magnesium badzout of een epsomzout/bitterzout voetenbadje gebruiken. Magnesium wordt namelijk goed opgenomen via de huid. Maar vaak werkt alleen opname via de huid onvoldoende voor in de eerste weken.

Mocht je daarom toch tabletten willen of moeten gebruiken (omdat je veel last hebt van nachtelijke kramp bijvoorbeeld) dan is magnesium glycinaat een van de meest veilige opties voor je darmen.

Mijn DARM IS (geheel of deels) VERWIJDERD, kan ik ook starten?

In principe kun je met een (gedeeltelijke) darmverwijdering ook koolhydraatarm/keto eten. Maar we adviseren je wel om eerst contact op te nemen met je huisarts of specialist om te overleggen en na te vragen of bovenstaande tips voldoende zijn. Zeker als je een dringend voedingsadvies hebt gekregen.

Is je huisarts of specialist niet op de hoogte van deze aanpak verwijs ze dan naar onze informatie voor zorgprofessionals.

Hoe lang kan ik koolhydraatarm/keto blijven eten?

Je kunt een koolhydraatarme/keto aanpak je leven lang blijven volgen. Het is een puur gezonde manier van eten waarbij je alleen verse producten gebruikt die goed zijn voor je lijf. De kans is zo het grootst dat je klachten voor altijd weg blijven.

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? 
Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn  TheNewFood 

Wie is Lara Schalk?
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt bij deze aanpak, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. Stuur Lara een bericht.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.