Selecteer een pagina
  1. TIPS & TRICKS
  2.  » 
  3. GEZONDHEID
  4.  » Afvallen na een gastric bypass

Afvallen na een gastric bypass

Heb je een gastric bypass (sleeve of maagbandje) gehad? En gaat het afvallen op een gegeven moment moeizaam, terwijl je toch nog wat kilo’s kwijt wil? Of begin je weer aan te komen? Twijfel je of de koolhydraatarme/keto aanpak ook geschikt is voor jou? Hier lees je er meer over. Ik heb het op deze pagina steeds over gastric bypass (GBP), maar heb je een sleeve of maagbandje dan is de informatie hetzelfde voor jou.

IS EEN MAAGVERKLEINING EEN GOED IDEE?  Wij vinden het een ontzettend slecht idee om jou en je lijf dit soort ingrepen aan te doen. We zien veel ellende door deze ingrepen, het kan echt heel erg mis gaan. Je loopt tekorten op en kan nare complicaties krijgen. Het is pure mishandeling van je lijf, waar je op den duur ook heel veel spijt van kunt krijgen. Sta je nog voor de keuze? Doe het niet alsjeblieft. Kies voor een gezonde manier om snel af te vallen, kies voor koolhydraatarm/keto. Je eet heerlijk, ziet snel resultaten en het allerbelangrijkst: je eet jezelf gezonder.

Dit artikel hebben we geschreven om jou te helpen als je hier in het verleden voor hebt gekozen. Maar zie het niet als aanmoediging. 

Waarom stopt het afvallen op een gegeven moment?

Doordat er minder in je maag past, val je vaak snel en veel af, zonder dat je daarvoor je eetkeuzes hoeft te veranderen.  Maar op een gegeven moment kan je lichaam zich hebben aangepast aan de situatie, waardoor je weer grotere porties kunt eten. Hierdoor ga je ongemerkt steeds meer eten, waardoor afvallen moeilijker kan worden. Je kunt dan zelfs weer aankomen. Maar vooral, doordat je lijf zich heeft aangepast aan te weinig brandstof (spaarstand). 

Dat je zo gemakkelijk en snel weer aankomt is niet zo vreemd, want je kunt DE OORZAAK van je overgewicht niet oplossen met een gastric bypass. De  oorzaak van ernstig overgewicht is namelijk insulineresistentie of koolhydratenmoeheid. Wanneer je dus niets verandert aan wát je eet dan zal het probleem blijven terugkomen.

De hele dag door eten

Het eetadvies wat je krijgt na de operatie is vaak gebaseerd op de schijf van vijf, dus koolhydraatrijk en vetarm. Verder wordt geadviseerd om meerdere keren per dag (minstens zes keer) te eten. Wanneer je koolhydratenmoe bent en je lijf daardoor niet goed met koolhydraten om kan gaan, wordt bij elk hapje wat je eet insuline aangemaakt.

Insuline is een hormoon dat ervoor zorgt dat je vet OPSLAAT als reserve. Als er steeds insuline aanwezig is dan is het onmogelijk voor je lijf om die reserve later weer te gebruiken en zo af te vallen. Hoe dat precies zit lees je hier.

Het goede nieuws: gezond koolhydraatarm/keto is een goed idee voor jou!

Wanneer je stopt met veel koolhydraten eten en je gaat richten op gezond koolhydraatarm/keto, dan zul je zien dat ook jij weer kunt afvallen én gezonder worden! En wat ook heel fijn is: je voelt je eindelijk verzadigd en krijgt weer energie.

Houd er wel rekening mee dat je, doordat je structureel te weinig hebt gegeten, mogelijk wat ondervoed bent (ook als je er niet ondervoed uitziet kan je lijf ondervoed zijn!). Als je gaat eten volgens onze koolhydraatarme/keto aanpak ga je je lijf weer voeden. Het kan zijn dat je daardoor niet direct afvalt, en misschien zelfs (een beetje) aankomt. Geef de moed niet op, als je stofwisseling hersteld is, volgt het afvallen vaak snel! 

Hoe kun je starten?

Je kunt gewoon de weekmenu’s uit de STARTGIDS gaan volgen. Waarschijnlijk zul je wel je menu iets moeten aanpassen, maar dat wijst zich vanzelf in de praktijk. Het is maatwerk, daarom kunnen we geen standaard aanpak geven. Luister naar je lijf, leer van je ervaringen, en vind al doende uit, welke maaltijden het geschiktst zijn voor jou. Je kunt maaltijden onderling ruilen, op pagina 28 van de STARTGIDS lees je hoe.

Vaak horen we dat de porties te groot zijn. Spreid je maaltijd liever niet uit over meerdere eetmomenten, het is belangrijk om tussen de maaltijden door ook periodes niet te eten! Neem dan liever wat minder groenten bij je hoofdmaaltijden en voeg wat meer vetten toe. Hierdoor krijg je meer voedingsstoffen binnen met een kleinere maaltijd en ben je toch verzadigd. 

Supplementen (slik niet alleen calcium)

Vaak krijgen mensen met een GBP, calciumtabletten (CalciChew) voorgeschreven. Het is belangrijk daarbij altijd vitamine D3 en K2 te slikken, zodat calcium goed word opgenomen en op de juiste plek in het lichaam komt. Slik je nog geen D3 en K2, overleg dit dan met je behandelaar.  
Ook voor jou is het heel belangrijk voor je gezondheid om het zout- en mineralenadvies op te volgen.

Slik je andere supplementen of medicatie op advies van je behandelaar, overleg dan of dit nog noodzakelijk is en hoe lang. 

Dumping

We horen vaak dat mensen minder vaak last hebben van dumping.  Je zal je daardoor snel beter gaan voelen. Ook omdat je minder last hebt van bloedsuikerschommelingen, die na een dumping voor een hypo kunnen zorgen. Misschien ben je wat huiverig voor meer vet eten? Vetten in combinatie met koolhydraten geeft inderdaad vaak dumping. Maar nu ga je de koolhydraten vrijwel weglaten en dan reageert je lijf vaak anders.

Je kunt eerst kijken hoe het gaat. Krijg je toch veel last van dumping na het eten van vetten? Bouw de hoeveelheid vet dan langzaam op! Bijvoorbeeld iedere dag wat meer, zodat je na een week of twee het menu gewoon kunt volgen. Het vet toevoegen is heel erg belangrijk in een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak, want het is je brandstof. Ga dus NIET vetarm en koolhydraatarm eten. Je lijf heeft dan nog maar één optie en dat is ‘aan zichzelf beginnen’ om aan brandstof te komen. Echt niet doen dus!

Neem deze tips ook mee

Drink niet (tot een halfuur) voor of tijdens de maaltijd. Vloeistoffen vullen je maag en zorgen er daarnaast voor dat je het eten minder goed kan verteren. Je kunt daardoor last krijgen van maag- en darmproblemen. 

En tot slot: zet door en houd vol! Het afvallen kan even op zich laten wachten, omdat je lijf erg uit balans is. Het evenwicht moet worden hersteld! Op een gegeven moment ga je de positieve effecten van de koolhydraatarme/keto aanpak merken. Ondertussen wordt je lijf steeds gezonder, dus het heeft áltijd zin! Ik wens je heel veel succes. 

Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt mensen, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. 

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur een bericht.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.