Selecteer een pagina
  1. TIPS & TRICKS
  2.  » 
  3. BUITEN DE DEUR ETEN
  4.  » Koolhydraatarm/keto uit eten bij de Griek

Koolhydraatarm/keto uit eten bij de Griek

In een Grieks restaurant kun je uitstekend en heerlijk strikt koolhydraatarm eten! Bestel eventueel meerdere voorgerechten als er geen geschikt hoofdgerecht op de kaart staat. Vaak staan ook kleine gerechtjes (mezes) op de kaart, waar je zelf een maaltijd mee samenstelt.

LET OP: Namen van gerechten en spelling kunnen afwijken per restaurant. Bij elk restaurant bereiden de koks de gerechten op eigen wijze. Onderstaande tips kunnen dus in de praktijk net iets anders uitpakken. Heb je je bestelling voor je neus en blijkt er bijvoorbeeld tóch een zoete of ‘verdachte’ saus bij te zitten, of iets anders wat je niet vertrouwt, eet het dan niet of neem een paar hapjes.

VOOR- & BIJGERECHTEN STRIKT KOOLHYDRAATARM/KETO

  • Olijven, worst, kaas, groente (Antipasto).
  • Griekse salade (Choriatiki).
  • Bladsla salade (Maroeli salata) => let op de dressing.
  • DIP: Tzatziki (yoghurt met komkommer) => vraag stukjes komkommer om te dippen.
  • DIP: Taramosalata (viskuit), zonder brood of aardappel erdoor => vraag stukjes komkommer om te dippen.
  • DIP: Tirokafeteri (fetadip) => vraag stukjes komkommer om te dippen.
  • DIP: Melitzanosalata (auberginedip) => vraag stukjes komkommer om te dippen.
  • Feta (of andere kaas) uit de oven (Feta fourno).
  • Vis/vlees uit de oven met kaas en tomaat.
  • Gerookte zalm met kaasvulling.
  • Gemarineerde visjes (Marides).

HOOFDGERECHTEN STRIKT KOOLHYDRAATARM/KETO
Altijd zónder friet, rijst of aardappels (vraag ze weg te laten!)

  • Giros (stukjes vlees) met tzatziki => vraag sla of groente erbij.
  • Suflaki (vlees/kipspies van de grill) met tzatziki => vraag sla of groente erbij.
  • Kebab (soort frikandel/vlees met ui) => eet met tzatziki en vraag sla of groente erbij.
  • Mix-grill met tzatziki (zonder burgers e.d.) => vraag sla of groente erbij.
  • Vlees, vis, van de grill of oven => eet met tzatziki en vraag sla of groente erbij.
  • Bekri Metze (roergebakken vlees/worst) => eet met tzatziki en vraag sla of groente erbij.
  • Vlees/vis/kip gevuld of gebakken met feta => eet met tzatziki en vraag sla of groente erbij.
  • Groentegerechtjes met kaas => eet met tzatziki en vraag sla of groente erbij.
  • Imam bayildi (aubergine met tomaat en ui uit de oven).

VOOR/HOOFDGERECHTEN KOOLHYDRAATBEPERKT

  • Bifteki (gekruid gehakt), dit wordt vaak met wat paneermeel of brood bereid.
  • Gehaktballetjes in tomatensaus (kefthedes), dit wordt vaak met wat paneermeel of brood bereid.
  • Saganaki gebakken (Gebakken feta of andere kaas, door de meel gehaald).
  • Tyri Saganaki sto Fourno (kaas uit de oven, soms met paneerlaag -> vraag zonder laag: ypárchei psomiá se aftó to piáto)

NIET GESCHIKT / NIET KOOLHYDRAATARM/KETO
Deze gerechten zijn NOOIT GESCHIKT 

  • Kroketjes (alle soorten).
  • Spanakopita (gevulde pastei/pasteitjes).
  • Garnalencocktail (want er zit suiker in de saus).
  • Dolma’s of Dolamadakia (druivenblad met rijstvulling).
  • Calamaris (inktvisringen met deeglaag/gepaneerd).
  • Gefrituurde mosselen/garnalen/groente in deeglaagje.
  • Mousaka (ovengerecht met aardappels).
  • Fava (dip van spliterwten).
  • Dakos (beschuit/brood gebakken).
  • Bakaliaros (gerecht uit de oven met krokante laag van brood/aardappel).
  • Kakavia (vissoep met aardappel).

TIP: Ga je in Italië zelf uit eten, dan raad ik je aan de adviezen in de zomerspecial te lezen!

TERUG NAAR ALLE RESTAURANTS EN TIPS

Heb je een vraag of wil je reageren? Dan kan hier.

Matty Barnhoorn
TheNewFood