Selecteer een pagina
We moeten weer écht eten gaan eten, met minder koolhydraten, meer vet en geen suiker,

heerlijk verzadigend eten, waarvan je juist dacht dat het niet goed voor je was! Prof. Tim Noakes

Hoogleraar Fysieke inspanning en Sportwetenschappen

Koolhydraatarm eten is méér dan een crashdieet!

Het Nieuwe Eten met minder koolhydraten en meer gezonde vetten (koolhydraatarm/keto of LCHF) is geen crashdieet, zoals vaak wordt gedacht. Ook al val je er inderdaad wel snel mee af. Het is een ándere manier van eten, voor élke dag!

Door deze manier van eten kun je insulineresistentie en de gevolgen hiervan zoveel mogelijk verminderen en voorkomen. In combinatie met voldoende beweging en zo min mogelijk stress vormt deze aanpak de basis voor een optimale gezonde levensstijl.

PUUR en ECHT voedsel

Gezond koolhydraatarm/keto eten is zoveel mogelijk vers en puur echt eten. Dus geen kant-en-klaar voeding uit de winkel. Want daar is vaak veel suiker aan toegevoegd en zetmeel of andere koolhydraten. Veel voeding die je kant-en-klaar koopt, is vooral ‘vulling’ en niet echt ‘voeding’.

Je eet dus zoveel mogelijk onbewerkt, weinig koolhydraten en juist meer gezonde vetten.

Je menu bestaat vooral uit groenten, bij voorkeur bladgroente en andere groenten die boven de grond groeien, vis, vlees, kip, eieren, kaas, roomboter, room, yoghurt, gezonde vetten (geen transvetten), noten, avocado’s, een beetje fruit (bij voorkeur bosvruchten) kruiden, thee en koffie. Met dit soort verse producten, liefst van zeer goede kwaliteit, dit échte eten, kun je zelf heerlijke maaltijden bereiden. 

 

Hoeveel koolhydraten eet je?

Hoeveel gram koolhydraten per dag verstandig is, verschilt per persoon. Voor wie erg insulineresistent is kan maximaal 20 tot 25 gram koolhydraten per dag verstandig zijn, veel minder koolhydraten per dag is ook prima, er is geen minimum. 

Je gaat uit van een normale portie eiwitten, aangevuld met vetten en koolhydraatarme groenten. Je eet dus veel minder koolhydraten, maar juist wel méér gezonde vetten (want vet wordt je nieuwe brandstof). Denk aan roomboter, kokosvet, volle kokosmelk, olijfolie en avocado’s. Je eet tot je verzadigd bent en alleen als je honger hebt. Je hoeft geen calorieën te tellen.

Ketose/ketogeen

Wanneer je echt vrijwel geen koolhydraten eet maar wel veel meer vet dan schakelt je lichaam van een koolhydratenverbranding geheel over naar een vetverbranding. In je lever wordt van vet ketonen gemaakt die je lichaam en hersenen voorzien van brandstof. Niet alleen val je met een ketogene aanpak het beste af, dit kan je ook veel gezondheidswinst opleveren. Lees hier meer over ketose.

Een béétje eten gezonder eten, kan dat ook?

Vind je deze verandering van je menu een te grote stap?  Trek er dan wat langer voor uit om over te stappen op dit nieuwe voedingspatroon. Begin gewoon met wat kleine wijzigingen in je menu. Ik heb speciaal voor jou 10 SLIMME TIPS op een rijtje gezet.

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.