Selecteer een pagina

KOOLHYDRAATARM/KETO ETEN BIJ SCHILDKLIERPROBLEMEN

 

Heb jij schildklierproblemen?
Het is zeker de moeite waard om te kijken wat deze manier van eten jou kan opleveren! Bij zowel een traagwerkende schildklier (hypothyroïdie), als een snelwerkende schildklier (hyperthyroïdie) kan koolhydraatarm / keto eten een heel goed idee zijn.

Wat kan het je opleveren?
Niet alleen om af te vallen maar vaak hoor ik ook dat mensen minder klachten krijgen en weer veel meer energie. Soms kan zelfs medicatie worden geminderd. De resultaten wisselen per persoon en vaak heeft deze aanpak ook echt even tijd nodig.

Pas je menu eventueel wat aan
Gebruik de startgids weekmenu’s om op een effectieve manier te beginnen. Neem onderstaande tips (voor bij traagwerkende schildklier en tips voor bij te snel werkende schildklier) van Lara Schalk eventueel mee. Lees ook de vragen onderaan de pagina!

 

=> EEN TRAAGWERKENDE SCHILDKLIER

EN KOOLHYDRAATARM/KETO ETEN

Vrijwel altijd is er sprake van insulineresistentie. Door koolhydraatarm/keto eten kun je weer beter gaan reageren op insuline, waardoor de omzetting van inactief schildklierhormoon (T4) weer beter wordt omgezet naar actief schildklierhormoon (T3). Daarnaast zorgt deze aanpak er voor dat chronische ontstekingen afnemen. Chronische ontstekingen kunnen auto-immuunziektes veroorzaken, zoals Hashimoto’s.  

AFVALLEN
Bij een traagwerkende schildklier kan het (ondanks de medicatie) lastiger zijn om af te vallen. Ik hoor regelmatig dat mensen al allerlei diëten hebben geprobeerd met weinig of geen resultaat. Het fijne is dat het met een koolhydraatarme/keto aanpak wél heel goed mogelijk is om af te vallen! Het kan wat langzamer gaan, maar het is een kwestie van volhouden en omdat je je met deze aanpak verzadigd voelt gaat dat makkelijk. 

Hoeveel koolhydraten per dag?
Eet rond 25 gram koolhydraten per dag, liever niet minder. Je kunt de startgids weekmenu’s aanhouden en eventueel tussendoor iets kiezen met wat meer koolhydraten.

Eet nooit te weinig calorieën
Dit kan er namelijk voor zorgen dat je schildklier nog langzamer gaat werken, waardoor je stofwisseling ook lager wordt. Dit belemmert herstel van de schildklier en het afvallen. Volg het liefst de weekmenu’s uit de startgids, met ruim voldoende vetten.

Starten met koolhydraatarm/keto eten
Het is zeker de moeite waard om te starten met een strikt koolhydraatarme/keto aanpak. Ik zou zeggen ga ervoor! Haal de startgids in huis en  ontdek hoe veel makkelijker afvallen is met deze aanpak! Je kunt gewoon de weekmenu’s volgen. Neem bij je lunch of diner een toetje of snack uit de startgids zodat je iets meer koolhydraten (rond 25 gram per dag) eet. Maak eventueel gebruik van onderstaande extra tips van Lara!

Vast niet langer dan 24 uur achter elkaar
Je kunt zeker wel deelvasten (IF) als je wilt, maar vast maximaal 24 uur achter elkaar. Als je langer vast gaat je schildklier namelijk langzamer werken.

4 EXTRA TIPS BIJ TRAAGWERKENDE SCHILDKLIER

TIP 1 Geef het minimaal 6 maanden de kans
In het begin kan het zijn dat je niet direct positieve effecten merkt. Dit kan komen omdat je lijf bezig is met herstel. Geef niet te snel op!  Ook het afvallen kan wat langzamer gaan dan bij anderen, maar houd vooral vol!

TIP 2 Eet zo puur en gevarieerd mogelijk
Dit is bij schildklierproblemen extra belangrijk omdat je lijf meer behoefte heeft aan bepaalde micronutriënten (kleine elementen in voeding die belangrijk zijn voor je gezondheid, bijvoorbeeld vitaminen en mineralen). Als je de startgids weekmenu’s volgt eet je puur en gevarieerd.

TIP 3 Zorg dat je jodium binnenkrijgt
Aan brood wordt jodium toegevoegd. Eet je geen brood meer (als onderdeel van een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak) dan moet je zelf zorgen dat je jodium binnenkrijgt. Dat kan door gejodeerd zout te gebruiken (Jozo zout, supermarkt) en eventueel met kelptabletten.

TIP 4 Vermijd gluten, granen, soja en peulvruchten
Dit zijn voedingsgroepen die een ontstekingsbevorderende werking hebben en de schildklierfunctie negatief beïnvloeden. Als je de menu’s en recepten van de startgids volgt dan eet dan zit je altijd goed. 


  

 

=> EEN TE SNEL WERKENDE SCHILDKLIER EN KOOLHYDRAATARM/KETO ETEN

We zien ook goede hoopgevende resultaten bij hyperthyroïdie. Door het verlagen van de hoeveelheid insuline in het bloed wordt minder T4 omgezet wordt in T3. Daarnaast is bijvoorbeeld Graves een auto-immuunziekte waarbij de schildklier te snel werk. Met koolhydraatarm/keto eten is er minder sprake is van chronische ontstekingen. Deze chronische ontstekingen kunnen auto-immuunziektes veroorzaken. 

Starten met koolhydraatarm/keto eten
Het is zeker de moeite waard om te starten  met een strikt koolhydraatarme/keto aanpak. Geef daarbij je lichaam de kans om weer in balans te komen (dat kan echt een paar maanden tijd nodig hebben) en maak gebruik van onderstaande tips!

Hoeveel koolhydraten per dag?
Eet maximaal 20 gram koolhydraten per dag, maar liever nog minder. Er is geen minimale hoeveelheid koolhydraten waar je je aan hoeft te houden. Je kunt zelfs zónder koolhydraten!
Volg de startgids weekmenu’s en eet geen tussendoortjes of kies een tussendoortje met de minste hoeveelheid koolhydraten.

Vasten of deelvasten vertraagt je schildklier
Bij een te snel werkende schildklier kan deelvasten (IF) een goed idee zijn. Het kan je schildklier vertragen.

 

5 EXTRA TIPS BIJ SNELWERKENDE SCHILDKLIER

TIP 1 Geef het minimaal 3 maanden de kans
In het begin kan het zijn dat je niet direct positieve effecten merkt. Dit kan komen omdat je lijf bezig is met herstel. Geef niet te snel op! 

TIP 2 Eet wat meer kruisbloemige groenten 
Paksoi, bloemkool, broccoli, radijs en boerenkool remmen de werking van de schildklier doordat ze goitrogenen bevatten.

HOE? Je kunt deze groentes extra toevoegen aan je weekmenu of eten in plaats van de groente die in je dagmenu staat. 

Tip 3 Eet voeding rijk aan vitamine D en omega-3
Zowel vitamine D als omega-3 zorgen voor een gezonde werking van de schildklier. Denk aan eieren, vette vis (zoals zalm, makreel, tonijn, haring), walnoten(olie) en lijnzaad(olie) en omega-3.

HOE? Volg de startgids weekmenu’s, dan eet je al deze producten al. Voeg ze eventueel nog extra toe. Overweeg supplementen.
Omega 3 -> Visolie capsules, omega-3 (visvriendelijker) of krill capsules.
Vitamine D -> Vitamine D tabletten, hooggedoseerd (ruim 3000 per dag – bron).  Vitamine D slikken is trouwens voor iedereen een goed idee (tenzij je elke dag een poosje zonder veel kleren in de zon kunt zijn), vooral ook oudere mensen en mensen met een donkere huid.

Tip 4 Vermijd voeding met veel jodium
Zeewier, witvis en garnalen bevatten meer jodium. Jodium bevordert de werking van de schildklier en dat wil je juist niet.

Tip 5 Vermijd gluten, cafeïne, soja en plantaardige olie  
Deze stoffen werken ontstekingsbevorderend en kunnen de schildklierwerking versnellen (cafeïne).  Plantaardige olie is rijk aan omega 6 en werkt ontstekingsbevorderend, kokosolie is daarop een uitzondering, dat kan wel.

Tip 6 Minder met zuivel
Eet minder zuivel, laat bijvoorbeeld yoghurt als ontbijt weg uit je menu. Ook zuivel kan ontstekingsbevorderend werken. 
Uiteindelijk is het misschien beter voor jouw lijf om de zuivel helemaal weg te laten, maar meestal is dat niet nodig. Kijk eerst hoe het gaat met minder zuivel.

LEES HIERONDER ERVARINGEN VAN ANDEREN MET DEZE AANPAK

Ikzelf heb de ziekte van Hashimoto (traagwerkende schildklier) en nam een behoorlijk hoge dosis schildklierhormoon (200mg L-thyroxine).

Na acht weken deze aanpak volgen ben ik verminderd naar 150mg per dag, heb ik tonnen energie en ben ik helder en vrolijk.

Ook gewicht verliezen, wat hiervoor amper lukte, gaat vlotjes (-8 kg op 8 weken) zonder honger.

Kim - Hashimoto

“Het is opmerkelijk dat sinds ik met deze andere voeding bezig ben er pas écht een verbetering heeft plaatsgevonden in mijn ziekteproces.

Ik ben nog niet beter maar deze manier van eten heeft mij veel meer energie opgeleverd. Ik heb er veel aan te danken.”

Dete, huisarts - Graves

Lees haar verhaal .....

Ik heb Hashimoto en volg sinds een half jaar de aanpak van TheNewFood.

Ik ben heel erg tevreden. Ik heb gelukkig geen overgewicht eerder te licht. Maar ik had altijd last van een hele opgezette buik en opgeblazen gevoel. Door nu volgens deze aanpak te eten heb ik dat geen last meer van. En de gerechten zijn heerlijk. Ik moet alleen oppassen dat ik niet afval. 

Esther - Hashimoto

Ik ben al 6 jaar schildklier patiënt en slik euthyrox ik ben met deze leefstijl heel stabiel geworden maar mooier vind ik nog dat de wolk in mijn hoofd is verdwenen ik had angstaanvallen en depressieve gedachtes en ik ben ze kwijt mijn waardes blijven perfect

Ik ben zelfs gezakt met medicijn ik heb me werkelijk nog nooit zo goed gevoeld als nu en oh ja cholesterol gezakt naar gezonde waardes 👍😍😍

Sandra - traagwerkende schildklier

Mijn schildklier werkt te traag. Ben inmiddels een jaar met deze aanpak bezig en mijn medicatie is nu verlaagd van 150 Mg naar 100 Mg per dag!

Verder ben ik ben in de eerste zeven maanden 20 kilo afgevallen en sindsdien netjes op gewicht.

Rianne - traagwerkende schildklier

Ik heb geen galblaas meer en een traagwerkende schildklier.

Toch ben ik met deze aanpak 17 kilo afgevallen in een jaar tijd!

Aïra - traagwerkende schildklier

VEELGESTELDE VRAGEN OVER DEZE AANPAK BIJ SCHILDKLIERPROBLEMEN
Hoe kan ik het beste starten?

Effectief en gezond beginnen met deze aanpak kun je het beste doen met de weekmenu’s uit de startgids. De meeste mensen volgen de menu’s twee keer, dus 8 weken.

In de eerste 4 tot 8 weken leert je lichaam effectief gebruik te maken van een vetverbranding. Daar wordt het steeds beter in en dat kan jou veel gezondheidswinst opleveren. Je leert in die eerste weken precies hoe je het aanpakt en daarna kun je je eigen menu samenstellen, eventueel met behulp van één of meer van de specials.

Heb ik nog meer nodig voor de start?
Alles wat je moet weten staat in de startgids. De menu’s zijn simpel, boodschappen doe je in de supermarkt en je gezin kan gewoon met je mee eten. Zorg dat je zout en mineralen aanvult, lees hiervoor pagina 87.

Eet je bepaalde producten niet dan vind je opties voor vervangers bij de startgidsvragen.

Moet ik eerst naar de huisarts/specialist?

In principe kun je gewoon gaan starten met deze aanpak als je schildklierproblemen hebt. Je gaat anders eten maar blijft uiteraard gewoon je voorgeschreven medicatie gebruiken. 

Wil je liever eerst overleggen met je huisarts/specialist doe dat dan. Is je huisarts/specialist niet op de hoogte van deze aanpak verwijs ze dan naar onze informatie voor zorgprofessionals.

Het is raadzaam 3-6 maanden na het starten met ketogeen eten je bloedwaarden (TSH, T3, T4 en indien mogelijk rT3) te laten controleren. Aan de hand van deze controles kan je kijken of je schildklierfunctie verbetert. 

Wat kan koolhydraatarm/keto eten opleveren?
Het verschilt per persoon, maar de resultaten zijn veelbelovend.
– meer energie
– minder moe
– beter slapen
– minder hongerig
– eindelijk afvallen
– afname van allerlei ‘vage’ gezondheidsklachten
Hoe snel zie/voel je resultaat?

Het kan even duren voor je iets merkt van je nieuwe manier van eten. De eerste weken/maanden is je lijf vooral bezig met de omschakeling naar een vetverbranding, herstel en een nieuwe balans vinden.

Geef niet op!
Het kan maanden duren voor je grote veranderingen merkt, dus houd vooral vol, het is de moeite waard!

Waar vind ik ervaringsverhalen van anderen?

Op de site staat het verhaal van huisarts Hollemans. We zijn nog op zoek naar meer mensen die hun verhaal willen delen zodat we nog meer mensen kunnen inspireren.

Op dietdoctor.com vind je ook ervaringsverhalen.

Moet ik mijn medicatie blijven gebruiken?

Jazeker! Je menu gaat er anders uitzien, maar je blijft gewoon de voorgeschreven medicatie gebruiken als je start.

Aanpassen van medicatie
Je medicatie is afgesteld op je gewicht. Als je veel afvalt (meer dan 10 – 15 kilo) dan moet je medicatie waarschijnlijk worden aangepast. Doe dit altijd alleen in overleg met je huisarts/specialist!!

Afbouwen van medicatie
Soms gaat het zoveel beter dat medicatie kan worden afgebouwd of zelfs geen medicatie meer nodig is. Ook dit besluit je natuurlijk nooit zelf maar samen met je huisarts/specialist, op basis van de uitkomst van onderzoeken.

Hoe lang kan ik koolhydraatarm/keto blijven eten?

Je kunt een koolhydraatarme/keto aanpak je leven lang blijven volgen. Het is een puur gezonde manier van eten waarbij je alleen verse producten gebruik die goed zijn voor je lijf. 

Ik heb geen schildklier meer, kan ik koolhydraatarm/keto eten?

Ook wanneer je schildklier is verwijderd kun je met deze aanpak starten. We zien vaak heel mooie resultaten.
Mensen krijgen weer meer energie en het lukt ook om weer af te vallen.

Hoe lang duurt het voor je verschil merkt?
Het kan wat langer duren voor je verschil merkt. Geef het de tijd, dus eerder maanden dan weken!

Hoe pak ik het aan?
Volg de tips/adviezen die staan bij een traagwerkende schildklier hierboven.
Belangrijk: Je gebruikt juist geen (extra) jodium, want zonder schildklier heeft je lichaam daar niets aan. Je kunt dan zelfs teveel jodium binnenkrijgen.

Bij te snel werkende schidklier: waarom minder dan 20 gram koolhydraten?

Voor omzetting van T4  naar T3 is insuline nodig.
Je lijf geeft insuline af als je koolhydraten eet (en in minder mate bij het eten van eiwitten).

Minder T4 omgezet in T3
Als je minder koolhydraten eet, is er minder insuline aanwezig en wordt T4 minder omgezet in T3. Dat is precies wat je wilt als je een te snel werkende schildklier hebt.

Bij traagwerkende schildklier: kun je afvallen?

Bij een traagwerkende schildklier kan het (ondanks de medicatie) lastiger zijn om af te vallen. Ik hoor regelmatig dat mensen al allerlei diëten hebben geprobeerd met weinig of geen resultaat.

Het fijne is dat het met een koolhydraatarme/keto aanpak wél heel goed mogelijk is om af te vallen! Het kan wat langzamer gaan, maar het is een kwestie van volhouden en omdat je je met deze aanpak verzadigd voelt gaat dat makkelijk.

Ik zou zeggen ga ervoor! Haal de startgids in huis en ga de weekmenu’s volgen en ontdek hoe makkelijk afvallen is met deze aanpak!

Bij traagwerkende schidklier: waarom rond 25 gram koolhydraten?

Eet rond 25 gram koolhydraten per dag (en nooit minder dan 20 gram koolhydraten!)
Waarom? Voor omzetting van T4  naar T3 is insuline nodig. Je lijf geeft insuline af als je koolhydraten eet (en in minder mate bij het eten van eiwitten). 

Een beetje insuline is nodig voor omzetten T4 in T3
Als je te weinig koolhydraten eet, wordt er te weinig insuline geproduceerd en is er minder omzetting van T4 naar T3. Houd voor de zekerheid rond de 25 gram koolhydraten per dag aan, dan zit je altijd goed

Bij traagwerkende schildklier: Na 6 maanden nog geen resultaat

Mocht je na 6 maanden geen verbetering merken, dan kan je ook overwegen cyclisch ketogeen te gaan eten. Hierbij eet je 6 dagen in de week ketogeen en 1 dag in de week wat meer koolhydraten (tot 100 gram). Hierdoor heb je éénmaal per week een hogere insulinerespons waardoor meer T4 (inactief schildklierhormoon) in T3 (actief schildklierhormoon) omgezet wordt.

Het is de bedoeling dat je deze koolhydraten uit volwaardige en pure voeding (bijvoorbeeld zoete aardappel, wat fruit en fase 2/3 producten van de koolhydraatlijst) haalt. Blijf gluten, granen, soja, peulvruchten en zuivel vermijden in verband met de ontstekingsbevorderende werking van deze producten.

PAS OP
Cyclish eten is een veel minder effectieve manier van koolhydraatarm/keto eten en ook niet makkelijk omdat je iedere keer weer ‘de knop moet omzetten. Ik raad deze aanpak dan ook beslist af als het niet écht nodig is.

 

Wanneer moet ik stoppen met koolhydraatarm/keto?

Als je je na 6 maanden ketogeen eten slechter voelt dan voor de start met ketogeen eten, kun je overwegen te stoppen met ketogeen eten. Het kan echter ook geen kwaad om het nog langer aan te zien, je eet immers puur en gezond. Geef je lijf voldoende tijd om te wennen aan een nieuwe leefstijl en om te herstellen van klachten en ziekte.

Het is raadzaam 3-6 maanden na het starten met ketogeen eten je bloedwaarden (TSH, T3, T4 en indien mogelijk rT3) te laten controleren. Aan de hand van deze controles kan je kijken of je schildklierfunctie verbetert. Als je plotseling verergering van klachten krijgt, staak het ketogeen eten (tijdelijk) en overleg met je huisarts/specialist. Bouw eventuele medicatie niet af zonder overleg met de huisarts/specialist.

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk (foto rechts).
Lara is keto-expert en heeft een medische achtergrond.

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie?
Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn
TheNewFood

Koolhydraatarm eten Zó doe je dat!

Succesvolle praktische aanpak met koolhydraatarme menu’s en recepten voor elke dag.

STARTGIDS 
Alles wat je moet weten om succesvol te starten inclusief 4 eenvoudige weekmenu’s

OVENSPECIAL 
40 makkelijke & heerlijke maaltijden uit de oven (passen in de weekmenu’s)

EENPANSPECIAL 
43 makkelijke & complete eenpansmaaltijden (passen in de weekmenu’s)

VEGA-STARTGIDS
Alles wat je moet weten om succesvol te starten inclusief 4 eenvoudige weekmenu’s

STAMPPOTSPECIAL
Heerlijke stamppot en andere wintergerechten
(passend in het weekmenu)

KERSTSPECIAL
Heerlijk gerechten voor de feestdagen, menu’s hartige en zoet hapjes en veel meer.

SOEPSPECIAL
Soepen en soepjes voor elke dag van het jaar
(passend in het weekmenu)

ZOMERSPECIAL
Maaltijdsalade, Reizen, Uit eten, Barbeque & feest (passend in de weekmenu’s)

ONTBIJT & LUNCH
Inspiratie voor (snelle) ontbijtjes en lunches to go
(passend in het weekmenu)