Selecteer een pagina

KOOLHYDRAATARM/KETO UIT ETEN

GA DIRECT NAAR tips voor elk restaurant, uit eten bij de Chinees, Mexicaan, Wok, Italiaan en Griek!

Niet elk restaurant weet precies wat een koolhydraatarm/KETO menu precies inhoudt. Wees duidelijk over wat je wel en niet eet. In overleg kun je er altijd uitkomen.   

MAAK VÓÓRAF EEN PLAN!
Op deze pagina laat ik je zien hoe het kan, welke opties er zijn. Uiteraard maak jij je eigen keuzes. Ik raad je wel aan om vooraf met jezelf af te spreken wat je gaat doen. Strikt koolhydraatarm/keto? Of koolhydraatbeperkt? Neem je wijn bij het eten? Maak vast keuzes.

Dat maakt het makkelijker om je aan je plan te houden! 

KIES HET JUIST RESTAURANT *****

In principe kun je in elk restaurant wel een koolhydraatarm/KETO menu samenstellen. Bij het ene restaurant zal dat makkelijker zijn dan bij het anderen. Bij een Mexicaans restaurant kun je bijvoorbeeld fantastisch koolhydraatarm/KETO eten zonder veel moeite en bij een pizzeria kan het wat lastiger zijn. 

In het overzicht hiernaast kun je aan het aantal sterren zien hoe makkelijk het (meestal) is om in dat soort restaurants te eten. In het overzicht vind je gerechten die vaak voorkomen op de kaart. Uiteraard heeft elke restaurant vaak ook eigen/andere gerechten.

BEKIJK VOORAF DE MENUKAART!
Wil je niet voor verrassingen komen te staan? Bekijk dan vast wat het aanbod is. Vrijwel elk restaurant heeft tegenwoordig de menukaart online staan. Zo kun je in alle rust vast een keuze maken die je lekker vindt en die past bij jouw koolhydraatarme leefstijl. Zelf vind ik het fijn vooraf te weten welke keuzes geschikt zijn. Dat geeft de rust om te genieten!

RESTAURANT ZONDER PAKJES EN ZAKJES?
Veel goedkopere restaurant maken gebruik van pakjes, zakjes en kant-en-klaar producten. Saus wordt vaak niet vers gemaakt.

In wat luxere restaurants kun je er vanuit gaan dat de (chef)kok alles zelf maakt. Je kunt dan vaak makkelijker koolhydraatarm/KETO van de kaart kiezen en de kok zal ook je menu kunnen aanpassen.
 

KRITISCHE VRAGEN VAN DE BEDIENING
Soms word je gevraagd waarom je koolhydraatarm wilt eten. Of je misschien een allergie hebt? Of je misschien glutenvrij wilt eten?

Ikzelf antwoord meestal dat ik koolhydraatarm eet omdat ik niet goed tegen veel koolhydraten eten kan, dus dat het daarom belangrijk voor mij is om goed op de hoeveelheid koolhydraten te letten. En dat is precies zoals het is.

BEN JE DE ENIGE AAN TAFEL?
Ben jij de enige aan tafel die koolhydraatarm eet? Door duidelijk aan te geven wat je wel en niet eet kun dan in ieder geval zorgen dat jij geen dingen op jouw bord krijgt die je niet wilt eten.

Wil je liever ‘iets minder opvallend’ koolhydraatarm eten dan kun je bijvoorbeeld vragen: “Ik zie dat er friet bij dit gerecht zit, maar ik heb eigenlijk zin in wat sla (of extra groente) erbij. Kan dat ook? “ Je kunt ook vast vooraf wat eten. Je hebt dan in het restaurant genoeg aan een kleine maaltijd.

RESTAURANT VOORAF INLICHTEN?
Ga je niet heel exclusief uit eten dan is dat niet nodig, met een beetje hulp van de ober en de keuken kom je er altijd wel uit.

Bij een exclusiever restaurant eten dan kan het de moeite waard zijn vooraf je wensen door te geven. Een goede chefkok zal het als een uitdaging zien om hier op in te spelen en heeft daar de kennis voor.

STUUR EEN LIJSTJE VAN WAT JE WEL EN NIET EET
Ik doe dit zelf eigenlijk altijd in zo’n ‘beter restaurant’ en ben al vaak verrast door heerlijke en creatieve koolhydraatarme gerechten die de chefkok heeft bedacht. Je kunt eventueel EEN KORT OVERZICHT naar het restaurant sturen.


VOOR ÉÉN AVOND KOOLHYDRAATRIJK?
Is het een optie om één avondje niet koolhydraatarm/keto te eten?
Of koolhydraatbeperkt? 

In de eerste 8 weken raad ik dit absoluut af. Je lichaam is aan het leren om vet te gebruiken als brandstof. Na een avond koolhydraten eten doorbreek je dat leerproces. Je zult ook zeker aankomen.

Na de eerste 8 weken kan het een optie zijn.
Maar alleen als je zeker weet dat je daarna de koolhydratenknop weer om kunt zetten. Vergis je niet, de volgende dag kun je je beroerd voelen en heb je zéker weer trek in veel méér koolhydraten. Eet je om medische reden koolhydraatarm/KETO  dan is  méér koolhydraten geen goed idee.

OP VAKANTIE IN HET BUITENLAND
In de ZOMERSPECIAL vind je veel informatie over reizen, vliegen, hotel, kamperen en koolhydraatarm eten.

In de zomerspecial vertel ik ook wat meer over eten in populaire vakantielanden, zoals Frankrijk, Duitsland, Griekenland en Italië, inclusief authentieke gerechten die je daar vaak op de menukaart terugvindt.
Zo kun je precies zien welke gerechten je wel of niet moet kiezen.

 

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn
TheNewFood

KLIK OP EEN BALK VOOR MEER INFO

ALGEMENE TIPS VOOR JE MENU

HAPJES VOORAF
Brood voor of bij de maaltijd? Geef aan dat je geen brood eet, vraag eventueel om wat olijven. Van tapanades, kruidenboter of roomboter kun je eventueel ook zo wat snoepen, of vraag om wat plakjes komkommer.

OVERLEG WAT ER MOGELIJK IS
Geef bij je bestelling aan dat je geen friet, rijst of pasta bij je maaltijd wilt. Vaak vraagt de bediening uit zichzelf of je dan iets anders wilt, zoals (extra) sla of groentes, doen ze dat niet vraag er dan gerust om.

KRIJG JE TÓCH FRIET?
Heb je gevraagd om friet, rijst of pasta weg te laten en krijg je die toch geserveerd? Laat het dan meteen weghalen. Zo kom je niet in de verleiding. 

SAUS EN DRESSING
Sausen en dressings moet je in de gaten houden. Het is lastig te bepalen wát er precies in zit. In veel restaurants wordt saus bereid met bloem of zakjes. In een luxer restaurant worden sausen meestal vers bereid met room. Je kunt dit altijd even navragen bij de bediening. 

Dressing: Vraag altijd of de dressing van een salade suikervrij is. Kies geen dressing bereid met honing of andere zoete producten.  In plaats van dressing kun je altijd vragen om (olijf)olie en azijn. Dat hebben ze niet altijd, in het uiterste geval kun je zelf een tube mayonaise meenemen.

Saus: Pas op met sausen bereid met marsala, port, honing of andere zoete producten. Ook een zoetzure saus of dressing bevat veel suiker.Vind je geen geschikte saus op de kaart vraag dan om roomboter of kruidenboter voor bij je vlees of vis. Besprenkel je groente met olijfolie.

DESSERT
Als dessert kun je misschien kiezen voor een kaasplankje of wat rood fruit. Misschien hebben ze verse ongezoete slagroom. Ga ervan uit dat in álle andere desserts suiker zit.

Zelf neem ik graag een (stukje) suikervrije chocoladereep mee, zoals puur met stevia van Céreal (supermarkt). Heerlijk en feestelijk bij een afsluitend kopje koffie.

WAT DRINK JE
Drink water (met of zonder bubbels), thee, en zwarte koffie. In sommige restaurants serveren ze ongezoete amandelmelk of sojamelk voor in de koffie (voor een cappuccino). Een scheutje slagroom is meestal lastig.

Drink bij uitzondering eventueel Rivella of light frisdrank als je daar geen last van hebt.

WIJN?
Afhankelijk van je doel kun je wel of niet een glas wijn drinken bij zo’n gelegenheid. Alcohol stopt direct je vetverbranding (je gaat uit ketose).
Alcohol kan je weer hongerig maken, waardoor je meer of andere dingen eet dan je van plan was. Je gaat ook weer vet opslaan in plaats van verbranden. Het effect kan nog dagenlang zichtbaar zijn op de weegschaal. 

In de ZOMERSPECIAL ga ik ook in op wijn/drank in je koolhydraatarme menu. Wanneer is dit verstandig, wanneer niet. En waar kies je dan voor. 

CHINEES RESTAURANT **

Elke Chinees maakt gebruik van eigen recepten voor bekende gerechten. Het kan dus best zijn dat een gerecht bij de ene Chinees koolhydraatarm is en bij een andere Chinees helemaal niet! Namen van gerechten en spelling kan afwijken per restaurant.

Onderstaande tips kunnen dus in de praktijk net iets anders uitpakken. Heb je je bestelling voor je neus en blijkt er bijvoorbeeld tóch een zoete/’verdachte’ saus bij te zitten eet het dan niet of neem een paar hapjes.

LET OP
Sauzen worden vaak dikker gemaakt met zetmeel!
Sauzen bevatten vrijwel áltijd suiker, maar soms zó weinig dat het acceptabel is.
Uiteraard eet je álles zonder rijst, bami, mihoen of nasi

 

STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO
Voorbeelden van gerechten die in principe kúnnen passen in je menu.

  • Heldere soep, zoals haaievinnensoep
  • Gestoomde gerechten
  • Vlees/kip & groenten combinaties met dunne, niet zoete saus
    bijvoorbeeld met groentes of champignons met weinig saus
  • Roergebakken gerechten zonder zetmeel of saus => vragen!
  • Kip/vlees/vis eventueel met noten & zonder ‘laagje’ of saus 
  • Curry’s met vlees/vis/kip groentes
  • Loempia alleen de vulling
  • Tjap Tjoy, met vlees/vis/kip of naturel
  • Fu Yong Hai (groente-omelet)  zonder tomatensaus (veel suiker)
  • Babi Pangang alleen het vlees zonder saus
  • Moo Goo Pan Gai (kip met champignons en groentes)
  • Sang Kwak (Tongrolletjes in tomatensaus), eet weinig saus
  • Don Koe ap (gegrilde pekingeend met groenten) zonder saus
  • Shi Choi Ha (groentegerecht) eet weinig saus
  • Guo Naan of Sieuw Yok (geroosterd spek)
  • Zi Ma Ngaw Yuk (Ossenhaas met sezamzaad)
  • Mu shu  (gevulde pannenkoekjes) alleen de vulling eten
  • Siew Maai  (gestoomde pakketjes) alleen de vulling eten

KOOLHYDRAATBEPERKT
Deze gerechten passen in principe in een menu met minder koolhydraten, maar zijn niet strikt koolhydraatarm.

  • Waterkastanjes (eet er slechts een paar)
  • Gerechten met een kleine hoeveelheid zwarte bonensaus
  • Walnootkip
  • Szechuan-garnalen
  • Peking eend zonder saus
  • Ji tin of Kung Po Kai  (kip met cashewnoten)

NIET GESCHIKT
Gerechten die NOOIT GESCHIKT zijn:

  • Gerechten met nasi, bami, noodles, mihoen etc.
  • Gerechten met zoetzure saus
  • Gerechten met oestersaus
  • Gerechten met hoisinsaus
  • Gerechten met pruimensaus
  • Citroenkip (veel suiker)

MEXICAANS RESTAURANT ****

In een Mexicaans restaurant kun je geweldig koolhydraatarm / KETO eten, vaak staan er heerlijke pure vlees of visgerechten op de kaart. Of kies voor de vulling uit typisch Mexicaanse gerechten zoals fajitas en eet er een salade bij met een heerlijke salsa of saus. Die Mexicaanse bijgerechten zijn bijna allemaal geschikt!

Uiteraard eet je álles zonder taco’s, tortilla’s, mais, aardappels, rijst of bonen. Maar je kunt daar een eenvoudige groene salade voor in de plaats vragen en aanvullen met salsa, geschikte sausjes (zie bijgerechten) of vullingen. 

Voorbeelden van gerechten die in principe passen in je menu LET OP: Ieder restaurant zal de gerechten weer anders serveren, kijk goed of er niet toch iets bij wordt geserveerd wat niet geschikt is!

VOORGERECHTEN / HAPJES STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO

  • Ceviche (vis ‘gegaard’ in zuur)
  • Camarones (gemarineerde garnalen) zonder coctailsaus
  • Sopa mexicana (tomaten-kippensoep) – zonder mais/tortilla
  • Guacamole – met lepel of  komkommerplakjes om te dippen
  • Chorizo en padrones – zonder brood
  • Gamba’s al ajillo (Gamba’s in knoflooksaus)
  • Albondiga’s (Gehaktballetjes) – vraag of ze zonder rijst of brood zijn gemaakt
  • Jalapeños relleno gegrild (jalapeñopeper met roomkaas)
  • Avocadosoep

HOOFDGERECHTEN STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO
Geen friet/rijst/maiskolf e.d. Vraag extra groentes of sla.

  • Burrito bowl naar keuze vraag zonder bonen/rijst/tortilla chips
  • Carne/Vleesgerechten (bereid in grill/pan/oven) 
  • Pescado/Visgerechten 
  • Pollo/Kipgerechten 
  • Maaltijdsalades met saus/salsa zonder mais/bonen/tortilla chips
  • PAS OP MET: pulled kip en vlees, hier zit suiker in!

AANGEPASTE GERECHTEN STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO
Eet álleen de vulling van de volgende gerechten:

  • Tostadas kan met of zonder sla
  • Fajitas  vraag sla in plaats van tortilla’s
  • Soft taco vraag sla in plaats van taco’s
  • Burrito vraag sla in plaats van tortilla’s 
  • Enchilada’s vraag sla in plaats van tortilla’s 
  • Chalupa’s vraag alleen de vulling, gegratineerd met kaas
  • El cholo (Mexicaanse kip) vraag zónder zwarte bonen
  • Hamburgues (hamburgers) vraag extra sla ipv broodje
  • Quesadillas vraag sla in plaats van tortilla

BIJGERECHTEN SAUZEN & SALSA STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO
Deze sausen en salsa’s zijn meestal geschikt (suikervrij!) 

  • Guacamole
  • Pico de Galo (verse salsa o.a. tomaat/ui/koriander)
  • Chipotleboter (pittige boter)
  • Chipotlemayonaise (pittige mayonaise)
  • Zure room
  • Salsa Roja (pittige tomatensaus)
  • Salsa Verde (pittige saus met groene kruiden)
  • Chimichurri (saus of marinade met veel verse kruiden)
  • Jalapeñopepers
  • Mole verde (groene pittige saus)

NIET GESCHIKT / NIET KOOLHYDRAATARM
Gerechten die NOOIT GESCHIKT zijn:

  • Alle gerechten in/met tortilla’s taco’s e.d.
  • Jalapeños relleno met deeglaagje gefrituurd
  • Gamba’s met deeglaagje gefrituurd
  • Nachos
  • Empanaditas / empanades
  • Chili con carne
  • Mole Poblano (saus met chocola)
  • Coctails en mixdrankjes met suiker

 

WOK RESTAURANT ***

In een wokrestaurant  kun je helemaal zelf bepalen wat je op je bord schept! Het aanbod is overal weer net iets anders dus onderstaande tips zijn richtlijnen.

VOORGERECHTEN / HAPJES STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO

  • Gerookte vissoorten / haring
  • Vleeswaren / carpaccio e.d.
  • Eieren
  • Rauwkost


WOK – GRILL – TEPPANYAKI STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO

PAS OP met (wok)saus, vrijwel álle saus bevat suiker

  • Vlees
  • Vis/garnalen/mosselen
  • Kip
  • Tofu
  • Groentes
  • SAUS: Let op in álle sausen zit vaak veel suiker. Eet je wokgerecht zonder saus of vraag om zoute ketjap.

BIJGERECHTEN STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO

Deze sausen en salsa’s zijn meestal geschikt (suikervrij!) 

  • Champignons gemarineerd/gebakken
  • Groentes gebakken/gegrild
  • Vlees/vis gerechten puur
  • Groene salade (pas op met dressing, vraag olijfolie)
  • Soms zijn er verse aardbeien of meloen (max 1 schijfje)

NIET GESCHIKT / NIET KOOLHYDRAATARM
Gerechten die NOOIT GESCHIKT zijn:

  • WOKKEN: Ananas, mais, pasta
  • Friet
  • Huzarensalade/rundvleessalade
  • Koolsalade en andere salades met suikerrijke dressing
  • Rijst/bami/nasi gerechten
  • Sushi en alle andere gerechten met rijst/deeg
  • Alle fruit in siroop van het dessertbuffet

 

ITALIAANS ***

Italiaanse restaurants bieden vaak veel meer dan alleen maar pizza’s op de kaart. Je kunt er uitstekend koolhydraatarm eten! Bestel eventueel meerdere voorgerechten als er geen geschikt hoofdgerecht op de kaart staat.

Namen van gerechten en spelling kan afwijken per restaurant. Elk restaurant bereid de gerechten op eigen wijze. Onderstaande tips kunnen dus in de praktijk net iets anders uitpakken. Heb je je bestelling voor je neus en blijkt er bijvoorbeeld tóch een zoete/’verdachte’ saus bij te zitten eet het dan niet of neem een paar hapjes.

VOORGERECHTEN / HAPJES STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO

  • Olijven, worst, kaas,  groente (Antipasto)
  • Salade tonijn ansjovis (Insalata Arlecchino)
  • Tomaten salade (Insalata pomodore)
  • Salade tomaten mozzarella  (Insalata Caprese)
  • Salade met feta of andere kaas (insalata formaggio)
  • Carpaccio van ossehaas
  • Parmaham met mozzarella (Prosciutto e mozzarella)
  • Vitello tonato (dungesneden vlees met tonijnmayonaise en kappertjes)
  • Gebakken champignons met knoflook (Funghi trifolati)
  • Gemarineerde champignons
  • Gebakken gamba’s in knoflooksaus (Gamba’s aglio)
  • Gebakken mosselen met knoflook
  • Gebakken inktvis => zónder deeglaag
  • Gebakken garnalen in tomatensaus
  • Gehaktballetjes in tomatensaus
  • Slakken in kruidenboter uit de oven
  • Aubergine, tomaat en mozzarella uit de oven (Melanzane Parmigiana)
  • Aubergine met Parmezaanse kaas uit de oven (Melanzana ripiena)
  • Vissoep of romige soep => niet gebonden met meel maar met room
  • Heldere soep => niet gebonden met meel, geen vermicelli e.d.
  • Stracciatella soep (met ei en kaas) => niet gebonden met meel!

VOORGERECHTEN / HAPJES KOOLHYDRAATBEPERKT

  • Gerookte zalm met dressing => let op suiker in dressing
  • Parmaham met meloen (Prosciutto e melone)


HOOFDGERECHTEN STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO
PAS OP zónder pasta, friet of aardappels

  • Vlees, kip of vis, gegrild, gebakken of uit de oven zonder deeglaag of paneer
  • Vlees, kip of vis in tomatensaus uit de oven
  • Vlees of kip Alfredo (met champignons/room/kaassaus)
  • Vlees, vis of kip in wijnsaus => geen marsala (suiker!)
  • Vlees, vis of kip in kaas of roomsaus => niet gebonden met meel
  • Mixed grill => pas op met sausjes, liever kruidenboter
  • Ossobuco  (kalfsschenkel op Italiaanse wijze, vaak met groente en saus)
  • Scaloppina saltinbocca (kalfsoester met ham, salie en kaas)
  • Gamba’s in knoflooksaus
  • Bolognesesaus zónder de pasta! vraag of je pasta kunt ruilen voor wat groente!
  • Gehaktballetjes met tomatensaus vraag sla en groente erbij

BIJGERECHTEN STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO

  • Gemengde salade (Insalata mista)
  • Andere salades (zie voorgerechten)

NIET GESCHIKT / NIET KOOLHYDRAATARM
Gerechten die NOOIT GESCHIKT zijn:

  • Garnalencocktail (veel suiker in de saus)
  • Bruschettes (gebakken broodjes)
  • Calamaris fritti – Inktvisringen met deeglaag gefrituurd
  • Kroketjes (alle soorten)
  • Alle pizza’s (behalve het beleg)
  • Alle pastagerechten (behalve de saus)

TIP: Ga je in Italië zelf uit eten dan raad ik je de adviezen in de zomerspecial aan!

PIZZARIA* (met alleen pizza)

Ben je beland in een restaurant (of take away) waar alleen pizza’s op het menu staan? Geen paniek, ook hier kun je eten!

Een pizzabodem is natuurlijk niet geschikt, maar het beleg wel. Kies een pizza met jouw favoriete beleg en vraag eventueel om meer beleg toe te voegen. Eet vervolgens alleen het beleg.

Een groene salade erbij met olijfolie en azijn maakt je maaltijd compleet! 

Je hoeft niet bang te zijn dat het ‘niet genoeg’ is, die vulling voedt je voldoende om verzadigd te zijn. Dat is ook het voordeel van strikt koolhydraatarm eten, je hebt geen enorme hoeveelheden eten nodig.

Waarschuwing: Kies niet voor ‘eet alleen het beleg’ optie als je weet dat de kans groot is dat je toch de pizzabodem gaat eten. Kun je die verleiding weerstaan? Je kent jezelf het beste!
Ga anders als het kan voor een ander restaurant.

Andere optie: Je kunt ook alleen een groene salade nemen en eventueel wat ‘extra eiwitrijke vulling’ vragen, vraag dingen die ze normaal op een pizza doen zoals tonijn, ham/salami, kaas etc., dat hebben ze vast wel in huis!

 

GRIEKS ***

In een Grieks restaurant kun je uitstekend en heerlijk strikt koolhydraatarm eten! Bestel eventueel meerdere voorgerechten als er geen geschikt hoofdgerecht op de kaart staat. Vaak staan ook kleine gerechtjes (mezes) op de kaart, waar je zelf een maaltijd mee samenstelt.

Namen van gerechten en spelling kan afwijken per restaurant. Elk restaurant bereid de gerechten op eigen wijze. Onderstaande tips kunnen dus in de praktijk net iets anders uitpakken. Heb je je bestelling voor je neus en blijkt er bijvoorbeeld tóch een zoete/’verdachte’ saus bij te zitten eet het dan niet of neem een paar hapjes.

VOORGERECHTEN / BIJGERECHTEN STRIKT KOOLHYDRAATARM

  • Olijven, worst, kaas, groente (Antipasto)
  • Griekse salade (Choriatiki)
  • Bladsla salade (Maroeli salata) => let op de dressing
  • DIP: Tzatziki (yoghurt met komkommer) vraag stukjes komkommer om te dippen
  • DIP: Taramosalata (viskuit) vraag stukjes komkommer om te dippen
  • DIP: Tirokafeteri (fetadip) vraag stukjes komkommer om te dippen
  • DIP: Melitzanosalata (auberginedip) vraag stukjes komkommer om te dippen
  • Feta/kaas uit de oven of gebakken (Saganaki)
  • Vis/vlees uit de oven met kaas en tomaat
  • Gerookte zalm met kaasvulling
  • Gemarineerde visjes (Marides)

HOOFDGERECHTEN STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO
PAS OP zónder friet, rijst of aardappels

  • Giros (stukjes vlees) met tzatziki vraag sla of groente erbij
  • Suflaki (vlees/kipspies van de grill) met tzatziki vraag sla of groente erbij
  • Kebab (soort frikandel / vlees met ui) met tzatziki vraag sla of groente erbij
  • Mix-grill met tzatziki (zonder burgers e.d.) vraag sla of groente erbij
  • Vlees, vis, van de grill of oven met tzatziki vraag sla of groente erbij
  • Bekri Metze (roergebakken vlees/worst) met tzatziki vraag sla of groente erbij
  • Vlees/vis/kip gevuld of gebakken met feta met tzatziki vraag sla of groente erbij
  • Groentegerechtjes met kaas met tzatziki vraag sla of groente erbij
  • Imam bayildi (aubergine met tomaat en ui uit de oven)

VOOR/HOOFDGERECHTEN KOOLHYDRAATBEPERKT

  • Bifteki (gekruid gehakt) => vaak met wat paneermeel of brood bereid
  • Gehaktballetjes in tomatensaus (kefthedes) => vaak met wat paneermeel of brood bereid

NIET GESCHIKT / NIET KOOLHYDRAATARM
Gerechten die NOOIT GESCHIKT zijn:

  • Kroketjes (alle soorten)
  • Spanakopita (gevulde pastei/pasteitjes)
  • Garnalencocktail => suiker in de saus
  • Dolma’s of Dolamadakia (druivenblad met rijstvulling)
  • Calamaris (inktvisringen met deeglaag/gepaneerd)
  • Gefrituurde mosselen/garnalen/groente in deeglaagje
  • Mousaka (ovengerecht met aardappels)
  • Fava (dip van spliterwten)
  • Dakos (beschuit/brood gebakken)
  • Bakaliaros (gerecht uit de oven met krokante laag van brood/aardappel
  • Kakavia (vissoep met aardappel)

TIP: Ga je in Griekenland zelf uit eten dan raad ik je de adviezen in de zomerspecial aan!

Aan deze lijst met restaurant wordt nog verder gewerkt! Heb je specifieke verzoeken voor restaurants? Laat het weten!