KOOLHYDRAATARM ETEN:

VEELGESTELDE VRAGEN

KOOLHYDRAATARM ETEN: Veelgestelde vragen

Een menu met veel minder koolhydraten en meer gezonde vetten (we noemen dit LCHF) kan een enorm positieve bijdrage leveren aan je gezondheid. De ervaringen zijn verbluffend. Binnen korte tijd ervaren mensen meer energie, minder overgewicht, betere bloedsuikerwaardes en hebben ze minder tot geen medicatie meer nodig.

Maar er zijn ook vragen en dat is niet heel raar, want dit is voor de meeste mensen een totaal nieuwe manier van eten. In onze STARTGIDS vind je al veel antwoorden op vragen die ons vaak worden gesteld. Op deze pagina ga ik op een aantal van deze vragen wat verder in.

VRAAG Kan het geen kwaad om zoveel (verzadigde) vetten te eten?

Nee! Er is een lange periode geweest dat eieren en verzadigd vet in verband werden gebracht met een toename van hart en vaatziektes en een hoger cholesterol.
De laatste jaren komt er steeds meer bewijs dat deze aannames niet juist waren. Er is geen verband tussen teveel (onverzadigde en verzadigde) vetinname en de kans op hart- en vaatziektes, dit blijkt uit veel nieuwe wetenschappelijke onderzoeken.

Lees hier een uitgebreid antwoord op de vraag hoeveel vet gezond is.

Lees hier meer over koolhydraatarm eten en cholesterol.

VRAAG Ik vind het afvallen tegenvallen, doe ik iets fout?

Een vraag die mij regelmatig wordt gesteld door mensen die de STARTGIDS volgen of een andere koolhydraatarme aanpak.
Het antwoord op deze vraag is niet zo makkelijk, want het kan aan veel dingen liggen dat je minder goed afvalt!

Het beste kun je zelf goed nagaan of jouw aanpak optimaal is en dat kun je doen aan de hand van deze 20 TIPS!

VRAAG Hoeveel eieren kun je eten als je gezond wilt eten?

Zoveel je wilt! Eieren bevatten superveel belangrijke voedingsstoffen, ze geven je een verzadigd gevoel, ze zijn betaalbaar, lekker en je kunt er eindeloos mee variëren. Ze passen daarom geweldig in een LCHF menu!

Hoe zit het dan met cholesterol en eieren? Eieren bevatten cholesterol, een vetachtige stof waarvan men dacht dat je vaten ervan dichtslibben. Maar die beweringen zijn gebaseerd op oude studies die inmiddels achterhaald zijn.

Recente studies laten zien dat er in dichtgeslibde aderen helemaal geen cholesterol aanwezig is! Veel eieren eten heeft dus niets te maken met dichtslibben van aderen. Ook op lange termijn zijn de effecten positief. Een tweejarige studie laat zien dat na twee jaar LCHF eten de kans op hart- en vaatziekten nog steeds afnemen.

Eieren zijn dus onnodig altijd als ‘fout’ gezien. Eieren zijn juist erg gezond! Ze bevatten veel gezonde vetten en zijn rijk aan belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine A, B2, B9 (beter bekend als foliumzuur), B12, E en bevatten mineralen zoals seleen, ijzer, fosfor, jodium en zink.

Eieren zijn ook nog eens goed voor je ogen. Recente studies bij senioren tonen aan dat het consumeren vanaf al één ei per dag het niveau van antioxidanten verhoogt -overigens zónder dat het cholesterol stijgt- en preventief werkt bij macula degeneratie (netvliesveroudering).

VRAAG Krijg je geen tekorten wanneer je koolhydraatarm (LCHF) eet?

Nee! Je hoeft niet bang te zijn voor tekorten. Sterker nog: met een gezond koolhydraatarm menu krijg je waarschijnlijk veel meer gezonde voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnen dan met een ‘normaal menu’. Neem alleen al de voedingsstoffen in eieren, boordevol belangrijke voedingsstoffen. Ook groentes, vlees, vis en volle zuivel bevatten veel waardevolle voedingsstoffen. Die vind je niet in pasta, brood, rijst, en koolhydraatrijke snacks.

Fruit wordt vaak gezien als ‘onmisbaar’ in een gezond menu. Echter de voedingswaarde van fruit wordt enorm overschat. Fruit bevat meer en meer suikers en lang niet meer zoveel gezonde voedingsstoffen als heel vroeger waarschijnlijk wel het geval was. Fruit wordt namelijk doorgekweekt op zoetheid. Dus behalve vitamine C (die je ook in groentes vindt) levert fruit je vooral suikers. Wat dat betreft is fruit eerder ‘snoep’ dan volwaardige gezonde voeding.

Mis je fruit eet dan wat frisse rauwkost op je ‘fruitmomenten’. Zoals een stuk komkommer, wat bloemkoolroosjes of een stengel bleekselderij (eventueel met een zelfgemaakte dipsaus op basis van mayonaise). Of misschien een kleine hoeveelheid snoeptomaatjes, frambozen, bramen of aardbeien.

VRAAG Kunnen je hersenen zonder koolhydraten uit voeding?

Ja! Dat wil zeggen: je hersenen hebben wel wat koolhydraten nodig, maar als je die maar weinig eet dan lost je lichaam dat zelf op! Je lichaam kan zelf de nodige koolhydraten aanmaken.

Daarnaast kun je ketonen gebruiken. Wanneer je heel weinig koolhydraten eet en meer vet dan kom je in ketose. Je lichaam maakt dan zelf uit vet ketonen, een uitstekende brandstof voor je hersenen.

Voor het functioneren van je hersenen is er dus geen enkele noodzaak koolhydraten te eten. In de praktijk zien we vrijwel altijd dat mensen ‘helderder’ worden in hun hoofd. Ze geven aan dat het voelt alsof ze beter kunnen denken.

VRAAG Waarom weten niet álle artsen dat LCHF gezonder is?

Dat kost tijd… Veel artsen zijn nog niet op de hoogte van de enorm positieve invloed die koolhydraatarm eten op de gezondheid kan hebben. Ze lopen in feite wat achter en dat is ook niet zo raar. Tijdens hun opleiding hebben ze niets over voeding geleerd. Ze weten dus alles over ziektes en medicijnen, maar weinig tot niets over hoe je gezonder kunt worden door anders te gaan eten. Ze zijn daarom vaak nog erg voorzichtig met koolhydraatarm eten, omdat kennis hierover ontbreekt.

Het aantal artsen dat wél bekend is met koolhydraatarm eten neemt gelukkig in heel snel tempo toe! Wij werken samen met artsen en diëtisten door het hele land en dit worden er steeds meer.

Veel praktijken werken inmiddels met onze STARTGIDS en ervaren de enorm positieve invloed die de menu’s hebben op de gezondheid van hun patiënten met overgewicht, diabetes 2 of andere problemen.

 

Heb je andere vragen gebruik dan de zoekfunctie op deze website om het antwoord op je vraag te zoeken. Vind je het antwoord op jouw vraag niet stuur me dan een bericht.

Matty Barnhoorn
TheNewFood