Selecteer een pagina

Onderzoeken gezond koolhydraatarm/keto eten 

Inmiddels is veel onderzoek gedaan naar deze aanpak met drastisch minder koolhydraten en veel meer gezonde vetten. Op deze pagina vind je veel van deze onderzoeken. Verderop de pagina vind je de conclusies van 23 onderzoeken die deze aanpak vergelijken met een ‘normaal’ calorie-arm dieet. Tenslotte vind je nog een link naar heel veel nieuwe onderzoeken, waaronder ook de meest recente, op het gebied van koolhydraatarm/keto.

Maar we starten met…

Tien bewezen resultaten die laten zien dat koolhydraatarm/keto een goed idee is!

 

Meer gewichtsverlies dan bij ander dieet

Koolhydraten beperken is één van de meest simpele en effectieve manieren om gewicht te verliezen. Onderzoeken wijzen uit dat mensen op een koolhydraatarm dieet meer en sneller gewicht verliezen dan mensen met een caloriearm dieet.

Met een koolhydraatarm dieet verliezen mensen twee tot drie keer meer gewicht dan met een caloriearm dieet. En dat zonder honger! Koolhydraatarme diëten zijn effectief gebleken tot zes maanden. Daarna komt het gewicht langzaam terug als mensen het dieet opgeven en terug gaan naar de oude eetgewoontes.

Koolhydraatarme voeding moet daarom niet gezien worden als een dieet, maar als een eetgewoonte. Dat is de enige manier om blijvend succes te hebben. Voor sommige mensen is het mogelijk om gezondere koolhydraten aan het dieet toe te voegen zodra het streefgewicht is gehaald.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12430970
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa022637
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022347602402065
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12761365
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29466592

Conclusie: Bijna zonder uitzondering verliezen mensen met Koolhydraatarme diëten meer gewicht dan met andere diëten. Vooral in de eerste zes maanden.

Makkelijk vol te houden door minder eetlust

De hoofdreden waarom mensen zich ellendig voelen en stoppen met een traditioneel caloriearm dieet is honger. Het voordeel van minder koolhydraten eten is dat het de eetlust vermindert. Onderzoeken laten zien dat als mensen koolhydraten weglaten en meer eiwitten en vetten gaan eten, ze minder honger hebben en daardoor uiteindelijk minder calorieën binnen krijgen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17228046

Conclusie: Bij een koolhydraatarm dieet is het makkelijk om minder te eten omdat je minder eetlust hebt.

 

Verlaagt de bloeddruk

Een hoge bloeddruk (hypertensie) is een risicofactor voor meerdere ziekten zoals hart- en vaatziekten, nierziekten, hartaanval en vele andere. Koolhydraatarme diëten zijn effectief in het verlagen van de bloeddruk waardoor het risico op deze ziekten lager wordt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16409560
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17341711
 

Conclusie: Onderzoeken wijzen uit dat het drastisch verminderen van koolhydraten leidt tot een significante verlaging van de bloeddruk. Verlaging van de bloeddruk zou moeten leiden tot een verlaging van het risico op vele ziekten.

Meeste vetverlies buikholte

Niet al het vet in het lichaam is hetzelfde. Wáár het lichaam vet opslaat, is van invloed op de gezondheid en het risico op ziekte.
Niet al het vet in het lichaam bevindt zich direct onder de huid. We hebben namelijk ook visceraal vet; dat is vet in de buikholte en dat zit   rondom de organen. Te veel van dit vet kan leiden tot ontstekingen. Insuline resistentie en het visceraal vet wordt beschouwd als de grootste oorzaak van het metaboolsyndroom, een groot risico voor de gezondheid.

Koolhydraatarme diëten zijn zeer effectief om vet in de buikholte te verminderen. Deze diëten zorgen niet alleen voor meer vetverlies dan andere diëten, maar ook voor meer vetverlies in de buikholte. Dit zou op lange termijn het risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 verlagen.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1038/oby.2006.277/abstract
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15533250

Conclusie: Een grote percentage van het verloren vet bij koolhydraatarme diëten komt van de buikholte. Dit vet vormt het grootste gevaar voor de gezondheid.

Triglyceriden in het bloed worden verlaagd

Triglyceriden zijn vetmoleculen. Het is bekend dat de nuchtere triglyceriden, de hoeveelheid die we na een nacht vasten in het bloed hebben, een sterke risicofactor is voor hart- en vaatziekten. De grootste oorzaak van de aanwezigheid van deze triglyceriden in het bloed is de koolhydraatinname, en dan met name de suiker fructose. Als mensen minder koolhydraten eten verlaagt de hoeveelheid triglyceriden in het bloed. Bij de gewone caloriearme diëten wordt het triglyceriden gehalte in het bloed in de meeste gevallen juist verhoogd.

http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=207954 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11584104 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12088525 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23674606 
http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=217514 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16424116 
http://www.jci.org/articles/view/6572 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1262445 

Conclusie: Koolhydraatarme diëten zijn erg effectief voor het verlagen van triglyceriden in het bloed. Oftewel de vetmoleculen in het bloed die een groot risico vormen voor hart- en vaatziekten.

Verhoging van HDL-cholesterol

HDL-cholesterol (High Density Lipoprotein) is ‘het goede’ cholesterol. Eigenlijk is het verkeerd om het cholesterol te noemen want zowel HDL als LDL zijn als lipoproteïnen alleen de vervoermiddelen van het cholesterol door het bloed. LDL vervoert het cholesterol van de lever naar de rest van het lichaam en HDL haalt het cholesterol uit het lichaam en vervoert het naar de lever. In de lever kan het worden hergebruikt of uitgescheiden.

Het is bekend dat hoe hoger het HDL is, hoe kleiner de kans op hart- en vaatziekten. Om HDL te verhogen moet vet worden gegeten en juist bij koolhydraatarme diëten wordt er veel vet gegeten. Het is daarom niet verrassend dat het HDL-cholesterol stijgt bij een koolhydraatarm dieet. Terwijl bij diëten laag in vet, het HDL-cholesterol stabiel blijft of zelfs daalt.

De Triglyceriden/HDL-ratio is een andere factor om hart- en vaatziekten te voorspellen. Hoe hoger deze is, hoe groter de kans op hart- en vaatziekten. Door het verlagen van de triglyceriden en het verhogen van het HDL is een koolhydraatarm dieet een verbetering voor deze factor.

http://europepmc.org/abstract/MED/11374850/ 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10584043 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1386252 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12716665 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12761365
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19439458 

Conclusie: Koolhydraatarme diëten hebben een positieve invloed op het cholesterol. Meer info over cholesterol en koolhydraatarm.

Sterke vermindering diabetes 2

Als we koolhydraten eten worden deze tijdens de spijsvertering afgebroken tot simpele suikers, ook wel glucose genoemd. Deze glucose wordt vervolgens opgenomen in het bloed en daardoor verhogen de bloedsuikers. Het hormoon insuline haalt de glucose uit het bloed en brengt het naar de lever- en spiercellen. Deze cellen kunnen glucose als energiebron gebruiken of opslaan als glycogeen. Bij gezonde mensen voorkomt de snelle reactie van insuline de piek van het stijgen van de bloedsuiker die schadelijk is voor ons.

Veel mensen hebben echter problemen met dit systeem. Ze zijn insulineresistent, waardoor niet alle glucose uit het bloed kan worden gehaald door middel van de insuline. Dit kan uiteindelijk tot diabetes mellitus type 2 leiden. Het lichaam kan dan niet meer voldoen aan de extreem grote vraag naar insuline die nodig is om de bloedsuikers te verlagen na een maaltijd. Ongeveer 300 miljoen mensen over de hele wereld hebben deze ziekte.

De simpele oplossing voor dit probleem is koolhydraten verminderen. Hierdoor is er minder insuline nodig om de bloedsuiker te verlagen. Hierdoor verlaagt de insuline én de bloedsuiker onmiddelijk.

Volgens Dr. Eric Westman, die veel patiënten met diabetes heeft behandeld met een koolhydraatarm dieet, moet de dosis insuline direct worden gehalveerd op de eerste dag. In een onderzoek met diabetes type 2-patiënten had 95,2 procent de glucoseverlagende medicijnen verminderd of helemaal niet meer nodig in zes maanden tijd.

Mensen die glucoseverlagende medicatie gebruiken en starten met een koolhydraatarm dieet moeten regelmatig worden gecontroleerd, omdat de dosis vaak al na enkele dagen kan worden aangepast. Dit is belangrijk om hypo’s te voorkomen.

http://care.diabetesjournals.org/content/14/3/173.short
https://link.springer.com/article/10.1007/s00125-002-1009-0
http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/34
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16403234
http://www.nutritionandmetabolism.com/content/5/1/10
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2633336

Conclusie: De beste manier om bloedsuiker en insuline te verlagen is door de koolhydraten drastisch te beperken. Deze manier is ook heel effectief om diabetes mellitus type 2 te behandelen en mogelijk de ziekte te laten verdwijnen.

Effectieve behandeling metaboolsyndroom

Het metabool syndroom is een medische conditie die wordt geassocieerd met diabetes  type 2 en hart- en vaatziekten. Het is een verzameling van symptomen:

• Te hoge middelomtrek
• Verhoogde bloeddruk
• Verhoogde nuchtere bloedsuikers
• Verhoogde triglyceriden
• Verlaagd HDL cholesterol

Het goede nieuws is dat alle vijf symptomen verbeteren met een koolhydraatarm dieet! Helaas wordt door de overheid en gezondheidsinstanties nog steeds een caloriearm dieet geadviseerd; wat niet alleen onderliggende metabole probleem niet oplost, maar het vaak nog verergert!

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/31 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18370662  

Conclusie: Koolhydraatarme diëten verbeteren al de vijf symptomen van het metabool syndroom. Een ernstige aandoening die mensen kwetsbaar maakt voor onder andere hart- en vaatziekten en diabetes mellitus type 2.

Meer gezonde LDL cholesteroldeeltjes

Low Density Lipoprotein (LDL) wordt ook het slechte cholesterol genoemd. Er wordt aangenomen dat mensen met een hoog LDL-cholesterol meer kans hebben op hartaanvallen. Nieuwe onderzoeken laten echter zien dat het uitmaakt wat voor type LDL-cholesterol het is. Niet elk LDL-cholesteroldeeltje is gelijk. De grootte van de deeltjes kan verschillen en dat is belangrijk.

Mensen die voornamelijk kleine LDL-deeltjes hebben, hebben een verhoogde risico op hart- en vaatziekten. Terwijl mensen die voornamelijk grote LDL-deeltjes hebben, een lage risico op hart- en vaatziekten hebben. Het blijkt dat Koolhydraatarme diëten de kleine LDL-deeltjes omzetten naar de grote LDL-deeltjes en ondertussen de totale hoeveelheid LDL-deeltjes in het bloed verlagen.

https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/01.atv.20.3.830
https://www.ahajournals.org/doi/abs/10.1161/01.cir.97.18.1837
https://www.ahajournals.org/doi/abs/10.1161/01.atv.12.2.187
https://www.ahajournals.org/doi/abs/10.1161/01.cir.95.1.69
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167527399001072
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16424116  

Conclusie:  Met een koolhydraatarme aanpak worden de slechte kleine LDL-deeltjes omgezet naar de goede grote LDL-deeltjes. Daarnaast helpt verminderen van koolhydraten mogelijk bij het verlagen van het totaal aantal LDL-deeltjes in het bloed.

Behandeling verschillende hersenaandoeningen

Sommige delen van de hersenen kunnen alleen glucose verbranden. Om deze reden maakt de lever glucose uit eiwit als we te weinig koolhydraten eten. Maar het grootste gedeelte van de hersenen kan ook ketonen verbranden en doet het daar beter op. Ketonen worden gevormd in tijden van honger of wanneer je strikt koolhydraatarm eet. Dit is het mechanisme achter het ketogene dieet, wat al tientallen jaren wordt gebruikt om epilepsie bij kinderen te behandelen die niet op medicatie reageren. In de meeste gevallen kan dit dieet de kinderen genezen. 

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1474442208700929
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1177/0884533608326138
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2367001

Conclusie: Diëten die erg laag zijn in koolhydraten en ketogene diëten lijken een positieve invloed te hebben op de hersenen. Ze worden nu onderzocht bij andere hersenaandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer en Parkinson.

Bron: De evidence-based healthsite Authority Nutrition

Conclusie op basis van 23 onderzoeken naar effect koolhydraatarm/keto 

 

Je verliest meer gewicht met een koolhydraatarm dieet en je houdt het dieet ook beter vol. Ook blijken mensen die een koolhydraatarm/vetrijk dieet volgen na een op den duur gezonder, dan mensen die een vetarm dieet volgen. Mensen met diabetes type 2 kunnen vaak minder medicijnen gebruiken of zelfs stoppen met medicatie.

Tot deze conclusie kwam de onafhankelijke website over gezondheid Healthline.com, waarvan een analyst maar liefst 23 vergelijkende gerenommeerde wetenschappelijke studies op een rijtje zette. Hij wilde hiermee een eind maken aan de discussie wat beter is: een vetarm (caloriearm) dieet of juist een koolhydraatarm vetrijk dieet.

Gewichtsverlies
– De koolhydraatarme groepen verloren vaak 2 tot 3 keer zoveel aan gewicht als de vetarme groepen.
– Opvallend, want de vetarme groepen hadden vaak een calorieënbeperking, terwijl de koolhydraatarme groepen zoveel aten als gewenst.
– Zelfs als beide groepen evenveel calorieën aten, verloren de ‘koolhydraatarmen’ nog steeds meer gewicht.
– Qua abdominaal vet (rondom de buik en de organen), hadden de ‘koolhydraatarmen’ een duidelijke voorsprong.

HDL Cholesterol
Eén van de beste manieren om het ‘goede’ HDL-cholesterol te verhogen is door meer vet te eten. Het is dan ook niet verrassend dat bij de koolhydraatarme diëten, waarbij meer vet gegeten werd, het HDL duidelijk verhoogde. Een hoger HDL-niveau zorgt voor een beter metabolische gezondheid en minder risico op hart- en vaatziekten.

LDL Cholesterol
De angst van sommigen dat koolhydraatarme diëten een hoger totaal- en LDL-cholesterolgehalte veroorzaken, is volgens de bevindingen ongegrond. Vetarme diëten zorgen weliswaar voor een lager totaal- en LDL-cholesterolgehalte, maar meestal is dat maar tijdelijk, zo komt naar voren. Na drie tot zes maanden is er geen verschil tussen beide dieetvarianten aan te tonen. Bij beide diëten werden er geen nadelige gevolgen op dit vlak gerapporteerd.

Triglyceriden Cholesterol
De hoeveelheid triglyceriden in je bloed vormt een sleutelaanwijzing voor het hebben van het metabool syndroom (met grote kans op hart- en vaatproblemen). De beste manier om het aantal triglyceriden terug te dringen is door minder koolhydraten te eten, met name suikers. Door deze studies werd duidelijk dat zowel bij een vetarm als een vetrijk dieet het aantal triglyceriden in het bloed afneemt, maar het effect was veel groter bij de koolhydraatarme groepen.

Bloedsuikerspiegel, insulinepeil, diabetes type 2
Onder de deelnemers aan de onderzoeken bevonden zich mensen met gezondheidsproblemen, inclusief overgewicht/obesitas, diabetes type 2 en het metaboolsyndroom (of stofwisselingssyndroom). Dat zijn een paar van de grootste gezondheidsproblemen ter wereld.

De onderzochte personen met diabetes type 2 die zich goed hielden aan een koolhydraatarm dieet en voldoende koolhydraten schrapten, hadden veel succes. Meer dan 90 procent van deze ‘koolhydraatarmen’ slaagde erin om veel betere resultaten te krijgen. Zij konden minder medicijnen tegen diabetes gaan gebruiken of hoefden die zelfs helemaal niet meer te nemen.
Bij niet-diabetici verbeterden de bloedsuikerspiegel en het insulineniveau in zowel de koolhydraatarme groepen als de vetarme dieetgroepen. Het verschil tussen deze groepen was meestal klein.

Bloeddruk
Bij beide groepen ging de bloeddruk omlaag. Maar de analyst van Healthline merkt op dat het veel uitmaakte of de deelnemers hun dieet volhielden. Het percentage volhouders lag hoger bij de koolhydraatarmen. Dat komt waarschijnlijk omdat het hongergevoel bij mensen die koolhydraatarm eten afneemt omdat vet beter verzadigt. Bovendien mogen ze dooreten totdat ze vol zitten.

Nooit meer een vetarm dieet
Een vetarm dieet zou niet meer moeten worden voorgeschreven, aldus de onderzoekers.

Bron: Healthline

Meer onderzoek?

Op de website van Dietdoctor.com vind je een enorme hoeveelheid onderzoeken (ook de meest recente), overzichtelijk aangegeven per onderwerp. Over deze aanpak en afvallen, gezondheid, diabetes 2, cholesterol etc.

Daarbij staat meestal ook aangegeven of het ‘sterke’ of ‘zwakke’ onderzoeken zijn. Dus hoeveel waarde we kunnen hechten aan de uitkomst.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.