Selecteer een pagina
  1. TIPS & TRICKS
  2.  » 
  3. GEZOND KOOLHYDRAATARM/KETO
  4.  » Keto, ketogeen of koolhydraatarm?

Keto, ketogeen of koolhydraatarm?

Koolhydraatarm eten wordt de laatste jaren steeds populairder en daarmee komen er ook steeds meer ‘varianten’ in koolhydraatarm. Er komen striktere vormen, ineens is er ook keto, of ketogeen… Maar wat is wat? Je ziet bijna door de bomen het bos niet meer! Veel varianten lijken op elkaar of zijn eigenlijk hetzelfde. De verschillen zitten hem in het aantal koolhydraten per dag.

Je kunt koolhydraatarm eten in drie groepen indelen.

1. STRIKT KOOLHYDRAATARM/KETO 
tot ± 25 gram koolhydraten

2. KOOLHYDRAATARM/LCHF
25 – 50 gram koolhydraten

3. KOOLHYDRAATBEPERKT
50 – 125 gram koolhydraten 

1. KOOLHYDRAATARM/KETO (ketogeen)

Wat is het?
Je eet koolhydraatarm tot maximaal 20-25 gram koolhydraten per dag (veel minder mag ook) en je eet veel meer gezonde vetten. Je lichaam maakt vrijwel alleen gebruik van vet (ketonen) als brandstof. Je komt daardoor ‘in ketose’. Dit is de aanpak van TheNewFood. Deze aanpak wordt ook wel ‘ketogeen’ of ‘ketodieet’ genoemd.

Wat kan het je opleveren?
Met deze aanpak voel je je al snel energieker, ben je de hele dag lekker verzadigd en kun je optimaal gezondheidswinst behalen. Keto wordt steeds vaker ingezet bij de behandeling van diabetes 2, epilepsie en bijvoorbeeld kanker. Lees meer over de voordelen van ketose.

Voor wie?
Strikt koolhydraatarm/keto is in principe geschikt voor iedereen.  Voor wie (snel) wil afvallen of voor wie andere gezondheidsproblemen heeft die verbeterd kunnen worden met keto. Voor mensen met diabetes type 2 is deze hoeveelheid koolhydraten het meest effectief (dit blijkt ook uit een recente studie).  Ook sporters kunnen veel beter presteren op een keto aanpak. 

Wat eet je?
Zoveel mogelijk puur, vers en écht eten met heel weinig koolhydraten en producten die van nature vetter zijn. Je eet geen producten die ervoor kunnen zorgen dat je uit ketose raakt (en dus weer op koolhydratenverbranding overgaat). Lees hier meer over je menu samenstellen.

Hoe pak je het aan?
Je kunt gebruik maken van de weekmenu’s uit de STARTGIDSEN, naast weekmenu’s vind je hier ook veel extra recepten en informatie. Wil je liever zonder de STARTGIDSEN aan de slag? Gebruik de koolhydratentabel en ga je uit van voedingsmiddelen die GROEN staan aangegeven als basis. De voedingsmiddelen die BLAUW staan aangegeven neem je alleen af en toe en met mate.

Ongezonde varianten van koolhydraatarm/keto
Helaas kun je ook ‘keto eten’ op een ongezonde manier. Er komen ook steeds meer varianten op deze aanpak die niet allemaal even gezond zijn. Bijvoorbeeld een vetarme variant, waardoor je lijf uithongert, met op den duur nare gevolgen. Of een variant met veel maaltijdvervanger of pakjes en zakjes… Daar schiet je lijf niet veel mee op. Pas goed op dat je kiest voor een gezonde aanpak. Meer info vind je hier!

2. KOOLHYDRAATARM/LCHF

Wat is het?
LCHF is een afkorting van Low Carb High Fat. Dit betekent letterlijk vertaald: MINDER KOOLHYDRATEN MEER VET. Je eet tot rond 50 gram koolhydraten per dag en voldoende gezonde vetten om te zorgen dat je verzadigd bent. In Zuid-Afrika noemen ze deze vorm ‘Banting’.

Is het keto?
In principe kun je met deze hoeveelheid koolhydraten ook nog in ketose blijven. Of je wel of niet in ketose blijft, verschilt per persoon. Vaak hangt dat ook af van de soort koolhydraten die je eet. Maar voor veel mensen zijn het net te veel koolhydraten om in ketose te blijven.

Hoe doe je het?
Je eet tot 50 gram koolhydraten per dag en meer gezonde vetten, voldoende om verzadigd te blijven. De aanpak is verder gelijk aan keto.

Voor wie?
Is het eenmaal gelukt om je bloedsuikers te verlagen en om op je streefgewicht te komen? Dan wil je dat ook zo houden. Meestal werkt doorgaan met maximaal 20 tot 25 gram koolhydraten per dag dan het beste. Maar sommigen kunnen (misschien af en toe) wat meer koolhydraten -tot 50 gram koolhydraten per dag-, eten.  Hoe vaak je wat meer koolhydraten kunt eten verschilt per persoon en moet je zelf uitvinden.

Voor wie is strikt keto geschikter?
Heb je heel snel last van overgewicht, verhoogde bloedsuikers en vermoeidheid/minder energie? Of merk je dat je snel moe en slaperig wordt van koolhydraatrijkere producten, zoals zoet, fruit, brood of pasta, dan kan dit een te hoge hoeveelheid koolhydraten voor je zijn. Je bloedsuikers worden dan hoger en je maakt weer veel insuline aan. Dat is jammer. Ik raad je aan om dan strikt koolhydraatarm/keto te kiezen.

Hoe pak je het aan?
Om te starten raad ik je altijd aan om met strikt keto te beginnen, je kunt gebruik maken van de weekmenu’s uit de STARTGIDSEN. Na 8 weken kun je wat extra koolhydraten toevoegen. In de koolhydratentabel ga je dan uit van producten die in GROEN en BLAUW aangegeven zijn.

3. KOOLHYDRAATBEPERKT

Wat is het?
Je eet tussen de 50 en tot 125  gram koolhydraten per dag. Je eet wat minder vetten dan met de eerste twee opties, omdat je lichaam ook de aangeboden koolhydraten kan gebruiken als brandstof.

Is het keto?
Nee, iedereen raakt uit ketose bij deze hoeveelheid koolhydraten, een heel enkele uitzondering daargelaten.

Voor wie?
Tussen 50-125 gram per dag is vooral geschikt voor kinderen die (nog) niet insulineresistent zijn. Ben je jong en actief en ben je (nog) niet insulineresistent dan kun je waarschijnlijk ook wel wat meer koolhydraten eten. 125 gram koolhydraten per dag is dan ook een mooie grens. Uiteraard kun je er ook ruim onder gaan zitten. Op zich profiteer je zo wel van minder heftige pieken in je bloedsuikers.

Voor wie niet?
Heb je heel snel last van overgewicht en val je moeilijk af? Heb je verhoogde bloedsuikers en last van vermoeidheid/minder energie? Of merk je dat je snel moe en slaperig wordt van koolhydraatrijkere producten, zoals zoet, fruit, brood of pasta, dan kan dit een te hoge hoeveelheid koolhydraten voor je zijn. Ik raad je aan om dan koolhydraatarm/keto of koolhydraatarm/LCHF te kiezen.

Is het haalbaar?
Ik zie bij veel mensen dat het lastig is om vol te houden. Je mist de verzadiging die je wel hebt bij strikt koolhydraatarm/keto eten. Het is daardoor ook lastiger om maat te houden en niet terug te vallen in oude eetpatronen.

Welke producten eet je?
In de koolhydratentabel ga je dan uit van producten die in GROEN en BLAUW aangegeven zijn en heel soms iets wat ROOD aangegeven is.

VRAGEN OVER DE KETO AANPAK VAN THENEWFOOD (STARTGIDS AANPAK)

Kan iedereen starten?
Heb jij gezondheidsproblemen of gebruik je medicatie? Kijk dan eerst even hier of jij ook direct kunt beginnen. 

Diabetes type 2 omkeren
We zien dat mensen met diabetes type 2 de beste en snelste resultaten behalen wanneer ze keto koolhydraatarm starten, volgens de LCHF/KETO aanpak van de STARTGIDS. Ook hoge bloeddruk wordt snel weer lager en cholesterol verbetert.

Hoe lang kun je koolhydraatarm/keto blijven eten?
Uitgaan van weinig koolhydraten en meer gezonde vetten is een manier van eten die veel beter bij ons past en veel gezonder is dan de hoeveelheden koolhydraten die mensen normaal eten. Je kunt dit gewoon je leven lang zo blijven doen!

Hoeveel koolhydraten eet je als je je doelen hebt bereikt?
De hoeveelheid koolhydraten die je uiteindelijk zonder problemen per dag kunt eten, verschilt per persoon en die grens moet iedereen voor zichzelf uitvinden. Daar is geen vaste regel voor. Heb je diabetes 2 (gehad) of heb je snel last van overgewicht, of andere gezondheidsproblemen dan kan het heel verstandig zijn om niet meer terug te gaan naar je oude voedingspatroon met veel meer koolhydraten, maar vast te houden aan koolhydraatarm.

Is er een minimale hoeveelheid koolhydraten die je moet eten?
In principe zou je zelfs zonder koolhydraten kunnen. Er is dus geen minimum hoeveelheid. Alleen je hersenen hebben wat koolhydraten nodig maar die maakt je lichaam zo nodig zelf uit vet en eiwit (dit proces heet gluconeogenese).

Maar helemaal koolhydraatvrij betekent ook dat je geen groenten eet en dat is weer niet een goed idee. Kies vooral groenten die boven de grond groeien, die zijn koolhydraatarmer. Bekijk hier hoeveel koolhydraten in groenten zitten.

Wat kies je als je zwanger bent of borstvoeding geeft?
Een gezonde koolhydraatarme aanpak is het beste wat je kunt doen voor jezelf en je kind, tijdens de zwangerschap en tijdens de borstvoeding. Vrouwen die LCHF/keto eten tijdens de zwangerschap hebben vaak minder klachten en lopen geen kans op ‘zwangerschapssuiker’. En maak je over de moedermelk geen zorgen, baby’s zijn door de moedermelk altijd in ketose!

Ik zou dan kiezen voor koolhydraatarm/LCHF (tot 50 gr kh) en zeer ruim vet eten. Je eet dan optimaal gezond. Hier vind je alles over zwangerschap, borstvoeding en deze aanpak.

  

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.