Selecteer een pagina
  1. Blogs
  2.  » 
  3. Koolhydratenmonster
  4.  » BLOG 10: Vacature praatjesmaker

BLOG 10: Vacature praatjesmaker

Welkom bij mijn persoonlijke blog! Ik ben het koolhydratenmonster en ik heb eindelijk mijn eigen podium gekregen. Dat werd hoog tijd natuurlijk. Want ik ben goed in mijn werk en dat mag iedereen weten. Ik laat je zien hoe ik mensen verleid en hoe ik ze onderuithaal. 

Ik heb een idee. Nee, niet zomaar een idee: een meesteridee. Het geweldigste idee ooit. En ik kwam erop toen ik laatst even langsging bij Marjan. Marjan is terug van vakantie. Voor de zomer deed ze haar best. Ze had zich vastgebeten in keto en voelde zich lichter, energieker. Voor het eerst in jaren dacht ze: dit werkt.

Maar eerlijk? Het viel haar zwaar. Want keto gaat niet vanzelf. Ze moest kiezen, ze moest opletten, ze moest “nee” zeggen waar ze vroeger “ja” zei. En daar stond ik, fluisterend: “Kom op, één keer mag toch wel? Je hoeft het jezelf niet zo moeilijk te maken.”

En toen kwam onze vakantie, ik heb het geweldig naar m’n zin gehad met Marjan. Een ijsje hier, een stokbrood daar, een avond wijn. En nu zit ze weer in haar oude patroon en zit ik naast haar… Ze zucht, pakt een kop thee en zegt tegen zichzelf: “Misschien werkt TheNewFood gewoon niet voor mij. Misschien moet ik iets anders proberen. Iets dat makkelijker is. Iets dat wél bij mij past.”

En precies op dat moment ziet ze op Instagram zo’n filmpje. Een vrouw aan een keukentafel, bakjes ingrediënten voor haar neus. Ze gooit wat dingen bij elkaar, een ei, prei, een klodder roomkaas. In de voice-over klinkt het opgewekt: “Wanneer je dit en dat bij elkaar doet, hup even in de airfryer, dan krijg je dit heerlijke koolhydraatarme taartje.”

De vrouw neemt een hap en kijkt recht in de camera, met die brede, blije blik. Alsof ze zojuist het geheim van moeiteloos geluk heeft ontdekt.

Bij het filmpje staat: “Wil je meer van dit soort makkelijke recepten? Zet HERFST in de comments en je krijgt de link naar mijn kookboek. Gezond, lekker, moeiteloos.”

Marjan voelt het meteen. Makkelijk. Moeiteloos. Lekker. Haar hart maakt een sprongetje. Ja, dit is het! Hier hoef ik niet te worstelen. Geen schema’s, geen strijd. Dit wordt mijn laatste poging, dit gaat me redden.

Ze reageert met HERFST en al direct ontvangt ze een link naar het kookboek. Maar nog voor ze kan afrekenen, verschijnen de upsells: een zomereditie, een airfryerboek, een borrelplankboek. En dan nog een programma: “In 6 weken van je suikerverslaving af… nu geen €650 maar slechts €95.”

Marjan aarzelt niet. Klik, klik, klik. Voor ze het weet, staat haar mandje op meer dan 200 euro. Maar ze voelt zich opgelucht. “Dit gaat werken, want dit is makkelijk en moeiteloos. Dit kan ik.” Ik gniffel. Want ik zie hoe eenvoudig dit spel is. Eén filmpje, één hap, één blik in de camera… en een winkelmandje vol illusies.

En dan daar, naast Marjan op de bank, krijg ik mijn meesteridee. Waarom zou ik genoegen nemen met een gastblog bij TheNewFood, terwijl ik een heel imperium kan bouwen? Ik ben tenslotte de uitvinder van verleiding.

Dit is briljant: ik richt mijn eigen bedrijf op. Monster Media BV. Nu alleen nog iemand die de filmpjes voor mij maakt…

Vacature: Praatjesmaker bij Monster Media BV

Bedrijfsprofiel
Ik ben het koolhydratenmonster. Directeur en oprichter van Monster Media BV, de grootste illusiefabriek van de 21e eeuw. Mijn business is simpel: ik verkoop geen resultaten, ik verkoop beloftes. En geloof me: dat verkoopt véél beter.

Functieomschrijving
Jij wordt het gezicht van mijn bedrijf. Met jouw filmpjes laat je mensen geloven dat afvallen makkelijk, moeiteloos en zelfs gezellig is. Je schuift wat bakjes naar elkaar toe, noemt een paar ingrediënten, laat een muffin of ovenschotel “uit de oven” rollen en neemt een hap. Klaar.

Wat ga je doen?
– Je zit in een keuken, met een tafel waar je aan kunt werken en een camera-opstelling.
– Je schuift drie dingen bij elkaar en in de voice-over klinkt: “Wanneer je dit en dat bij elkaar doet, hup even in de airfryer, dan krijg je deze heerlijke koolhydraatarme ovenschotel/muffin/taart.”
– Je neemt een hap.
– Je kijkt recht in de camera, met die doordringende, blije blik, alsof je zojuist het geheim van moeiteloos geluk hebt ontdekt.
– Je sluit af met een geschreven oproep onder je filmpje: “Wil je meer makkelijke recepten? Zet HERFST in de comments.”
– Je strooit gul met hashtags: #makkelijk #lekker #moeiteloos #afvallen #koolhydraatarm.

Functie-eisen
– Je gelooft zelf heilig in de woorden makkelijk, moeiteloos, simpel, lekker.
– Je kunt overtuigend glimlachen, zelfs als het gerecht nergens naar smaakt.
– Je hebt geen enkele moeite met het verkopen van lucht. Sterker nog: je geniet ervan.
– Je kunt mensen met één blik laten denken: dit is de oplossing voor al mijn problemen.
– Je beschikt over een eigen keuken met tafel en camera, zodat alles strak in beeld komt.

Arbeidsvoorwaarden
– Een croissantpak als uniform (met pizzahoed op aanvraag).
– Een bubbelbad vol frisdrank in mijn hoofdkantoor.
– Toegang tot mijn champagnefontein en mijn privévoorraad borrelnootjes.
– Gratis zakjes poeder en pillen uit eigen collectie.
– Bonussen voor elke kilo die je iemand belooft te laten verliezen.
– Een royaal winstpercentage op elke illusie die je verkoopt. Hoe meer mensen je verleidt, hoe meer je verdient.
– All-inclusive bedrijfsuitjes naar buffetten, om “research” te doen.
– Eeuwige roem als gezicht van de grootste illusiefabriek van de 21e eeuw.

En misschien denk je wel: dat gaat hem toch helemaal niet lukken. Hoe zou hij dat dan voor elkaar moeten krijgen?

Nou, luister goed. Mijn aanpak is zo simpel dat je bijna niet gelooft dat het werkt.

Stap 1: Beloof dat het snel gaat.
“Tien kilo kwijt in een week!”
“Binnen drie dagen maatje 38.”
“Nog voor kerst een compleet nieuw lichaam.”
Hoe absurder, hoe beter. Mensen willen magie.

Stap 2: Zeg dat het makkelijk is.
Mijn gouden woorden: moeiteloos, eenvoudig, simpel, lekker.
“Je hoeft niets te laten.”
“Gewoon een zakje oplossen in water en klaar.”
Mensen willen geen verandering, ze willen sprookjes. En ik verkoop sprookjes.

Stap 3: Speel met timing.
“Zeg je vakantiekilo’s vaarwel in 7 dagen.”
“Start maandag en zie volgend weekend al verschil.”
“Doe mee en straal op oud & nieuw.”
Altijd is er wel een haakje. En zo niet, dan verzin ik er één.

Stap 4: Beloof dat het blijvend is.
“Nooit meer jojo’en.”
“Voor altijd slank.”
“Een nieuw lichaam voor de rest van je leven.”
Hoop verkoopt beter dan waarheid.

Stap 5: Laat het hun eigen schuld lijken.
Als het mislukt, hoef ik niks te zeggen. Mensen doen het zelf:
“Zie je wel, ik ben zwak.”
“Anderen lukt het wel, waarom mij niet?”
Perfect. Want schuldgevoel is mijn gouden ketting. Daarmee hou ik ze vast.

En natuurlijk… de reviews, die heb ik ook al klaar:

“Ik verloor 12 kilo in 10 dagen, gewoon door de filmpjes te kijken. Ik hoefde niets te doen!” – Anita, 43

“Ik herken mezelf niet meer in de spiegel. Letterlijk. Mijn man zei: wie bén jij? Fantastisch!” – Corry, 56

“Ik dronk drie zakjes per dag en na een week paste ik weer in mijn trouwjurk. Moeiteloos! En het blijft er écht af.” – Hennie, 62

“Ik lag de hele dag op de bank en toch viel ik af. Ongelooflijk maar waar. Dit is mijn nieuwe levensstijl!” – Gerard, 51

“Binnen twee weken was ik niet alleen slank, maar ook twintig jaar jonger. Zelfs mijn huisarts wilde het geheim weten.” – Sjaan, 67

Zie je wel? Mijn businessmodel is waterdicht. Vijf simpele stappen, een handvol gouden woorden en een paar stralende nepreviews. 

Mijn hoofdkantoor maak ik in de vorm van een gigantische donut. Voor de deur een standbeeld van mezelf, twintig meter hoog, met in elke hand een croissant. Een champagnefontein in de lobby, een bubbelbad vol frisdrank op de bovenste etage. Mijn personeel loopt rond in pizzapakken en croissantkostuums.

Overal ter wereld verschijnen mijn filialen. In elke supermarkt een schap met Monster Approved-producten. Mijn online cursus vertaald in dertig talen. Van Alaska tot Australië fluister ik in hoofden: “Het kan ook makkelijk. Het is moeiteloos. Gewoon doen.”

Binnenkort ligt de hele wereld aan mijn voeten. Want zeg nou zelf: wie wil er nou niet geloven in sprookjes?

Delen