Selecteer een pagina

Of je nu uit eten gaat in een restaurant, een hotel of terecht komt bij een buffet, je kunt áltijd (soms met een beetje moeite) een koolhydraatarme/keto maaltijd samenstellen. Bereid je goed voor met onderstaande tips.
Wees ook duidelijk over wat je wel/niet eet, niet iedereen weet wat koolhydraatarm/keto precies inhoudt.

KIEZEN VAN DE KAART ALGEMEEN
Zie hier voor Tips&Trics, Mexicaan, Italiaan, Griek, Chinees, Pizzeria of Wok 

HAPJES VOORAF
Brood voor of bij de maaltijd? Geef aan dat je geen brood eet, vraag eventueel om wat olijven. Van tapanades, kruidenboter of roomboter kun je eventueel ook zo wat snoepen, of vraag om wat plakjes komkommer.

OVERLEG WAT ER MOGELIJK IS
Geef bij je bestelling aan dat je geen friet, rijst of pasta bij je maaltijd wilt. Vaak vraagt de bediening uit zichzelf of je dan iets anders wilt, zoals (extra) sla of groentes, doen ze dat niet vraag er dan gerust om.

KRIJG JE TÓCH FRIET?
Heb je gevraagd om friet, rijst of pasta weg te laten en krijg je die toch geserveerd? Laat het dan meteen weghalen. Zo kom je niet in de verleiding.

SAUS EN DRESSING
Sausen en dressings moet je in de gaten houden. Het is lastig te bepalen wát er precies in zit. In veel restaurants wordt saus bereid met bloem of zakjes. In een luxer restaurant worden sausen meestal vers bereid met room. Je kunt dit altijd even navragen bij de bediening.

DRESSING Vraag altijd of de dressing van een salade suikervrij is. Kies geen dressing bereid met honing of andere zoete producten. In plaats van dressing kun je altijd vragen om (olijf)olie en azijn. Dat hebben ze niet altijd, in het uiterste geval kun je zelf een tube mayonaise meenemen.

SAUS Pas op met sausen bereid met marsala, port, honing of andere zoete producten. Ook een zoetzure saus of dressing bevat veel suiker.Vind je geen geschikte saus op de kaart vraag dan om roomboter of kruidenboter voor bij je vlees of vis. Besprenkel je groente met olijfolie.

DESSERT
Als dessert kun je misschien kiezen voor een kaasplankje of wat rood fruit. Misschien hebben ze verse ongezoete slagroom. Ga ervan uit dat in álle andere desserts suiker zit.

Zelf neem ik graag een (stukje) suikervrije chocoladereep mee, zoals puur met stevia van Céreal (supermarkt). Heerlijk en feestelijk bij een afsluitend kopje koffie.

WAT DRINK JE
Drink water (met of zonder bubbels), thee, en zwarte koffie. In sommige restaurants serveren ze ongezoete amandelmelk of sojamelk voor in de koffie (voor een cappuccino). Een scheutje slagroom is meestal lastig.

Drink bij uitzondering eventueel Rivella of light frisdrank als je daar geen last van hebt.

WIJN?
Afhankelijk van je doel kun je wel of niet een glas wijn drinken bij zo’n gelegenheid. Alcohol stopt direct je vetverbranding (je gaat uit ketose). Alcohol kan je weer hongerig maken, waardoor je meer of andere dingen eet dan je van plan was. Je gaat ook weer vet opslaan in plaats van verbranden. Het effect kan nog dagenlang zichtbaar zijn op de weegschaal.

In de ZOMERSPECIAL ga ik ook in op wijn/drank in je koolhydraatarme menu. Wanneer is dit verstandig, wanneer niet. En waar kies je dan voor.

KIEZEN VAN EEN BUFFET

Een lopend buffet is ideaal als je koolhydraatarm eet. Je bepaald namelijk zelf je menu. Lees bovenstaande tips en neem die mee. Kies gewoon alleen wat geschikt is van het buffet en neem er zoveel van als je wilt. Als je vol zit stop je. 

GESCHIKTE OPTIES DIE JE VAAK ZIET BIJ EEN FEESTBUFFET OF LUNCHBUFFET
– Soep alleen als het een heldere soep is zonder vermicelli (of laat de vermicelli liggen)
– Gerookte zalm of andere gerookte vis
– Ham, rosbief of andere vleeswaren of worst
– Gebakken kip, vlees of vis zonder saus (eventueel laat je de saus er zoveel mogelijk afdruipen als je opschept)
– Rauwkost of salade zónder dressing (hier zit vrijwel altijd suiker in), vraag olie en azijn, vaak staat dat er al
– Gekookte of gebakken groente zonder saus
– Alle soorten kaas
– Roomboter, boter of kruidenboter, lekker bij gebakken vlees/vis/kip
– Tapenade, guacamole, olijven, kappertjes e.d.
– Fruit: alleen wat rood fruit zoals aardbeien, frambozen of bessen (houd het bij een kleine portie)
– GEEN: gebakken vlees/kip/vis met een paneerlaagje of in deeg
– GEEN: warme sausen, deze bevatten vaak veel koolhydraten, jus kan wel
– GEEN: mayonaise of andere sausjes (hier zit veel suiker in), neem eventueel je eigen tube mayonaise mee
– Uiteraard geen gerechten die niet in een koolhydraatarm menu passen met rijst, pasta, aardappels etc.

 GESCHIKTE OPTIES DIE JE VAAK ZIET BIJ EEN ONTBIJTBUFFET
– Eieren, gekookt of gebakken eventueel met spek
– Omelet 
– Gerookte zalm of andere gerookte vis
– Ham, rosbief of andere vleeswaren of worst
– Rauwkost 
– Alle soorten kaas
– Yoghurt: alleen naturel yoghurt
– Noten: alleen naturel noten (houd het bij een kleine portie)
– Zaden en pitten: alleen naturel zaden en pitten
– Fruit: alleen wat rood fruit zoals aardbeien, frambozen of bessen (houd het bij een kleine portie)
– GEEN: Roerei!! Dit wordt vaak gemaakt van kant-en-klaar poeder en bevat veel koolhydraten
– Uiteraard geen gerechten die niet in een koolhydraatarm menu passen zoals brood, muesli, havermout, gebak etc.

 GESCHIKTE OPTIES DIE JE VAAK ZIET BIJ EEN LUNCH/BROODJES BUFFET
– Eieren, gekookt of gebakken eventueel met spek
– Omelet 
– Alleen beleg – als je vooral de keuze hebt uit belegde broodjes kies deze dan en eet alleen het beleg
– Alleen vulling-  als je vooral de keuze hebt uit wraps kies deze dan en eet alleen de vulling
– Soep alleen als het een heldere soep is zonder vermicelli (of laat de vermicelli liggen)
– Fruit: alleen wat rood fruit zoals aardbeien, frambozen of bessen (houd het bij een kleine portie)
– Roomboter/boter je zou wat boter zo kunnen eten om aan je vetten te komen en verzadigd te raken
De samenstelling is nooit gelijk natuurlijk, kijk ook even bij het feest buffet

TERUG NAAR ALLE RESTAURANTS EN TIPS