Selecteer een pagina

In een recent interview weerlegt Professor Tim Noakes de drie grootste mythes rond een LowCarb voedingspatroon en dan vooral in combinatie met hardlopen. (LCHF)

Mythe 1: Vet is levensgevaarlijk

Dit is niet waar. Er is absoluut geen wetenschappelijk bewijs dan ook dat een vetarm dieet is gezonder is of je hart beter beschermt dan een vetrijk voedingspatroon.
Het is naar alle waarschijnlijkheid juist andersom. Het is waarschijnlijker dat een koolhydraatrijk dieet schade aanricht aan bloedvaten, vooral als je in meer of mindere mate insuline resistent bent. Volgens Noakes is dat de belangrijkste boodschap.

boter, vlees en kaas
Er is een prachtig boek met de titel The Big Fat Surprise – Waarom boter, vlees en kaas thuis in een gezonde voeding, geschreven door Nina Teicholz. Nina deed tien jaar onderzoek naar de wetenschap achter het vetarme dieet zoals we dat na 1977 zijn gaan volgen. Zij heeft heel veel wetenschappelijke studies één voor één geanalyseerd op de tekortkomingen en sterke punten van al deze studies. Zo kwam ze tot de conclusie dat er volstrekt geen wetenschappelijke basis voor het geloof dat een vetarm dieet gezond is of dat vetrijke diëten leiden tot hart- en vaatziekten.

Advies op basis van onderzoeken
“Het advies dat uit dit boek komt, is dat een vetrijk dieet vrijwel zeker gezonder is, op elk gebied, dan een vetarm dieet met veel koolhydraten. De wetenschap ondersteunt nu deze verklaring “en ze concludeert:” Praktisch komt dit neer op het eten van hele vette zuivelproducten, eieren en vlees. Zelfs vet vlees. ”

Kortom, al deze rijke verzadigende voedingsmiddelen hebben we onszelf al die jaren voor niets ontzegd. Na 10 jaar studie concludeert Teicholz dat we helaas volledig zijn misleid, eerst door wetenschap en vervolgens door de industrie, waardoor we het tegenovergestelde gingen geloven.

Mythe 2: Mensen presteren beter door vooral koolhydraten te eten als ze sporten

De realiteit is dat de meeste sporters duursporters zijn die trainen en sporten met een betrekkelijk lage intensiteit. 95% van alle atleten die dit lezen lopen waarschijnlijk marathons in meer dan drie en een half uur en ze doen waarschijnlijk meer dan 13 uur over Ironman triatlons. Dat is een lage intensiteit oefening. Het is niet hoog intensiteit, geen krachtsport. Hoge intensiteit training is 5 km rennen in 15 minuten, dat is een hoge intensiteit. Als je niet doet, dat je doet veel lagere intensiteit.

Er is voldoende wetenschappelijk bewijs dat je hier vetreserves voor kunnen worden gebruikt. Met andere woorden: je eigen vetreserves voorzien in alle energie die je nodig hebt voor deze activiteiten.
Mensen die insuline resistent zijn, zoals een groot deel van de Zuid-Afrikaanse bevolking, worden dik van koolhydraatrijk eten. Dat helpt niet bij het neerzetten van een sportieve prestatie.

Mythe 3: Je moet koolhydraten verbruiken tijdens het sporten om betere prestaties neer te zetten.

Een recente richtlijn geeft aan dat je 100g koolhydraten per uur moet drinken om een concurrerende prestatie neer te kunnen zetten. Dit is onzin.

Je kan misschien een klein beetje koolhydraten nodig hebben, maar als je lichaam gewend is om vet te verbranden, zal het alle energie die nodig is uit vet kunnen halen.

Hardnekkige mythes
Achter elk van deze genoemde mythes gaat een industriële invloed en commerciële invloed te schuil. Het is heel belangrijk dat mensen dat begrijpen.

Mensen vragen mij vaak: “Is dit een complot theorie?” En het antwoord is nee, dit is gewoon een normale bedrijfsuitoefening. De taak van het bedrijfsleven is niet om u één Coca Cola per dag te laten drinken, maar tien per dag. En als je tien cola’s per dag drinkt is hun taak om je er twintig te laten drinken. Dat is het geval.

Nadelige consequentie hiervan is dat als je drie Coca Cola op een dag drinkt dat je gezondheid al zal worden aangetast, maar dat is niet het probleem van het bedrijfsleven. Een bedrijf moet zijn product te verkopen.

Argumenten
Mensen moeten begrijpen dat wij zelf verantwoordelijk zijn voor onze eigen gezondheid. Het beste is om zo veel als je kunt te lezen en te proberen te begrijpen van alle argumenten.

Ik was zelf vroeger een koolhydraatrijke jongen, en nu ben ik een grote dikke man. Ik heb beide kanten gezien en ik weet nu wat we nodig hebben om gezond en sterk te blijven.