Selecteer een pagina

Extra bewegen om af te vallen heeft niet veel zin

Sporten is erg gezond, maar extra bewegen om af te vallen helpt vrijwel niet. Het wordt steeds duidelijker dat overgewicht meer te maken heeft met verkeerd eten dan met een gebrek aan beweging. Dit gaven Britse cardiologen in het British Journal of Sports Medicine in een eerder onderzoek al aan en het wordt inmiddels door meer en meer wetenschappers bevestigd . “Het is tijd om die mythe te ontkrachten: er valt niet op te sporten tegen een slecht eetpatroon.”

“Minder eten, meer bewegen”

Wie wil afvallen heeft bovenstaande kreet meestal vaak gehoord. Hierdoor denken mensen vaak dat ze enkel succesvol kunnen afvallen als zij meer gaan bewegen (en daarbij óók nog eens minder gaan eten). Gelukkig blijkt uit steeds meer onderzoek dat dit niet zo werkt. Het blijkt steeds vaker dat je voeding een heel veel belangrijkere en grotere rol speelt. En dan niet per se de hoeveelheid calorieën die je eet, maar vooral hoe je de calorieën invult: koolhydraten worden namelijk makkelijk opgeslagen als vet en zorgen er bovendien voor dat je meer honger krijgt.

Een koolhydraatarme aanpak is de manier om blijvend gewicht te verliezen: vetten zorgen voor een verzadigd gevoel, waardoor je zonder honger minder eet en je stofwisseling niet vertraagt.

Hoe zit dat dan met sporten? Sporten is erg gezond en absoluut aan te raden, daarover hieronder meer. Maar sporten om af te vallen is dus niet zo effectief. Wat je zult merken: als je net begint met sporten zal je zeker resultaat zien, je gaat afvallen! Uiteindelijk stopt dit. Hoe komt dit? Je lijf went aan het bewegen en zal er alles aan doen om niet steeds meer energie te verbranden dan het binnen krijgt. Het gaat zuiniger om met de energie: het afvallen komt stil te staan. 

Bewegen voor je gezondheid!

Dit neemt niet weg dat bewegen wel erg gezond is voor lichaam en geest. Je kunt door te sporten je conditie verbeteren en veel gezondheidswinst boeken bij hart- en vaatziekten, dementie, sommige kankers en diabetes type 2. Sporten maakt je namelijk ook weer gevoeliger voor insuline! Daarnaast bouw je door te sporten je meer spiermassa op, waardoor je stofwisseling op peil blijft en je minder risico hebt op bijvoorbeeld botbreuken op oudere leeftijd.

Ook kan sporten je een boost geven, mensen die sporten voelen zich vaak zekerder. Sporten werkt ontspannend en je slaap verbetert, en daarnaast blijkt ook dat sporten je kan motiveren om ook gezonder te gaan eten. Belangrijk is vooral te doen wat bij jou past. Dan houd je bewegen het langste vol!

Beweegadvies

Wil jij graag meer bewegen om gezonder te worden? Je hoeft daarvoor niet meteen de sportschool in. Ook in het dagelijks leven kun je al aanpassingen doen, zodat je meer beweegt: neem de trap in plaats van de lift, ga vaker op de fiets, ga regelmatig zwemmen als je dat leuk vindt of misschien een sport? Dansen is ook een goede optie, samen met anderen of lekker alleen! Yoga kan ook veel voor je doen, zowel voor je lijf als voor je geest.

Ook wandelen is erg effectief! Vooral als je dit in de ochtend doet, nog voor je eerste maaltijd. Dan komt je stofwisseling goed op gang. Bovendien zorgt stevig doorwandelen ook voor een betere conditie en zorgt het ervoor dat je botten sterk blijven zonder hierbij je lijf heel erg te belasten. Waarschijnlijk heb je regelmatig gehoord dat je minimaal 10.000 stappen per dag moet zetten. De gemiddelde mens zet ongeveer 6.000 stappen per dag in het dagelijks leven. De 4.000 extra stappen is ongeveer een half uurtje stevig doorwandelen. Dit halfuurtje kan enorm veel doen voor je gezondheid en is voor veel mensen een kleine toevoeging in hun dagelijks leven!

Afvallen zonder bewegen

Ben jij door een beperking niet in staat om te bewegen? Dan is er ook niets aan de hand! Je kan namelijk ook afvallen, zonder te bewegen. Zoals we inmiddels weten wordt je gewicht en het afvallen vooral beïnvloed door wat je eet, en dan vooral hoeveel koolhydraten je eet. Kun jij dus niet bewegen? Dan is een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak ook voor jou de oplossing voor blijvend gewichtsverlies. Ook Roos ervoer dit, haar verhaal lees je hier.

Sporten

Wil jij wel sporten? Kies dan voor een sport die je echt leuk vindt. Probeer verschillende dingen uit om te ontdekken wat bij je past. Ga bijvoorbeeld een maandje proefsporten in de sportschool en bezoek verschillende groepslessen daar, of ga naar een sportclub en vraag of je een proefles mag doen. Hou er rekening mee dat je als je intensief gaat sporten misschien ook wel meer trek hebt. Je kunt je porties dan gerust wat groter maken. Hoe lees je in de STARTGIDS op pagina 28.

KOOLHYDRAATARM SPORTEN
Als je net begonnen bent met de koolhydraatarme/keto aanpak, kan sporten wat lastiger zijn. Je spieren hebben namelijk meer tijd nodig om te wennen aan vetten als brandstof. Dit kan zeker een paar maanden duren. Je kunt hierover meer informatie lezen op deze pagina.

VUL JE MINERALEN AAN!
Als je gaat sporten is het belangrijk om je mineralen extra goed aan te vullen. Voor iedereen die start met de koolhydraatarme/keto aanpak is het belangrijk om mineralen aan te vullen. Voor sporters geldt dit helemaal! Je verliest namelijk nog meer vocht. Doe je dat niet dan kun je last krijgen van kramp, vermoeide benen, pijnlijke spieren e.d. Ook kan extra magnesium je spierherstel bevorderen en vermindert het mogelijk spierpijn! Hier vind je meer info: Mineralen aanvullen! 

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? 
Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn  TheNewFood 

Wie is Lara Schalk?
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt bij deze aanpak, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. Stuur Lara een bericht.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.