Onderzoek: Extra bewegen om af te vallen heeft niet veel zin

Volgens wetenschappers wordt steeds duidelijker dat lichaamsbeweging erg gezond is maar dat extra bewegen om af te vallen vrijwel niet helpt. Overgewicht heeft veel meer te maken met een slecht dieet dan met een gebrek aan beweging, stellen Britse cardiologen in het British Journal of Sports Medicine in een eerder onderzoek. “Het is tijd om die mythe te ontkrachten: er valt niet te sporten tegen een slecht eetpatroon.”

De auteurs van deze studie geven de voedingsindustrie de schuld. Die zou keer op keer vertellen dat obesitas te wijten is aan te weinig beweging. Men krijgt daardoor ten onrechte het idee dat als ze sporten ze wel zullen afvallen.

Sporten helpt tegen allerlei dingen, zoals de algehele conditie, hart- en vaatziekten, dementie, sommige kankers en diabetes type 2, maar om af te vallen zet het geen zoden aan de dijk. Daarvoor is echt een dieet nodig, waarbij vooral moet worden gelet op de bron van de calorieën, menen de onderzoekers. Calorieën uit suiker worden eerder als vet opgeslagen en maken mensen hongeriger. Calorieën uit vet geven juist een verzadigd gevoel, waar door je makkelijker minder eet.

Natuurlijk is ontzettend belangrijk om voldoende te bewegen. Sporten kan je een boost geven en motiveren om ook gezonder te gaan eten. Met veel minder suikers en koolhydraten en meer vet. Dan werk je echt aan een gezonder lijf en raak je snel die overtollige kilo’s kwijt.


Ook als je niet kúnt bewegen is afvallen mogelijk!

Roos viel ruim 20 kilo af zonder beweging

20160912_141147Dat je ook echt af kan vallen zonder extra beweging heeft Roos ervaren. Zij is door spasticiteit rolstoel gebonden en kan vrijwel niet bewegen. Toch viel ze ruim 20 kilo af door strikt koolhydraatarm en vetrijk te eten! Omdat ze er ook zoveel energie van krijgt wil ze nooit meer anders.

Ik vroeg Roos naar haar verhaal…

Hoe kwam je erbij koolhydraatarm te gaan eten?
“Het is alweer meer dan 12 jaar geleden. Ik wilde graag wat afvallen en mijn moeder adviseerde me om dit te gaan doen. Ze kan erg lekker koken, dus het was niet zo moeilijk om het vol te houden. Al na een paar weken merkte ik dat ik ook veel meer energie kreeg. Ik kon veel langer op een dag actief bezig zijn in mijn rolstoel. Voor ik anders ging eten lag ik vaak al aan het eind van de middag in bed.”

 Je eet nog steeds vrijwel altijd koolhydraatarm, waarom?
“Nadat ik zoveel was afgevallen ging ik toch weer steeds vaker meer koolhydraten eten. Ik merkt dat dat ten koste ging van mijn energie. Ik voelde gewoon hoe ik wegzakte nadat ik bijvoorbeeld een koekje had gegeten. Ik kreeg er ook vaak hoofdpijn van.”

Ik heb al vrij snel besloten om de koolhydraten voortaan zoveel mogelijk te laten staan. Het geeft me meer energie, ik kan psychisch meer hebben, mijn stemming is stabieler, ik slaap beter, en ik blijf makkelijk op gewicht!

Hoe ziet jouw dagmenu eruit?
“Als ontbijt eet ik vaak een restje van het avondeten van de vorige dag, of iets met eieren, of allebei. Ik houd erg van hartig. Soms neem ik yoghurt of een smoothie met groentes, avocado en een klein beetje fruit.

Tussendoor eet ik soms wat kaas of iets anders kleins maar ik heb meestal tussen het ontbijt en avondeten geen behoefte om iets te eten. Avondeten verschilt altijd weer maar over het algemeen maken we een recept van de Online Support site. Ovenschotels vind ik lekker en goedgevulde salades en van alles eigenlijk. Ik kan niet zelf koken maar vind het wel leuk om nieuwe dingen te zoeken en uit te proberen.”

Zijn er wel eens momenten dat je het lastig vindt? En wat doe je dan?
“Als ik mee ga boodschappen doen en ik heb trek dan merk ik wel dat die koolhydraten mij aanstaren. Maar over het algemeen kan ik me goed inhouden en koop ik niks koolhydraatrijks. Er zijn genoeg andere lekkere dingen.

Ik vind het ook niet erg als andere mensen wel taart eten bijvoorbeeld. Ik denk dan: doe maar lekker wat je wilt. Sommige dingen mis ik wel, zoals mijn croissantje op zondagmorgen of een ouderwetse stamppot. Dat is dan zo’n momentje, maar dat gaat snel weer over. Ik vind het prettig om goed voor mijzelf te zorgen. Zowel voor mijn lichaam als voor mijn geest. Daar hoort gezond eten bij en dat doe ik!”

Een paar jaar geleden heb ik een nieuw knie gekregen. Sindsdien ben ik helemaal gemotiveerd om gezond te eten. De kans op problemen door ontstekingen is veel kleiner als je koolhydraatarm eet.

Eet je nooit meer een maaltijd met meer koolhydraten?
“Eerst vond ik het eerlijk gezegd best wel lastig om alles te moeten missen wat ik daarvoor at. Ik heb toen een maandelijkse koolhydraatrijke maaltijd ingesteld. Als extraatje kies ik dan voor een maaltijd met wat meer koolhydraten, soms zelfs met heel veel koolhydraten.

In het begin kon ik daar erg naar uitkijken en was ik steeds bezig met bedenken wat ik dan zou gaan eten. Maar tegenwoordig vergeet ik het zelfs vaak, dus ik kan blijkbaar ook makkelijk zonder.”

Matty Barnhoorn
TheNewFood