Het drinken van vruchtensap is door de hoeveelheid suiker potentieel net zo slecht als het drinken van met suiker gezoete dranken, waarschuwen Prof Naveed Sattar en Dr Jason Gill (Cardiovasculair en Medisch Onderzoek, Universiteit van Glasgow). Zij roepen dan ook op tot betere labels op verpakkingen om consumenten duidelijk te maken niet meer dan 150ml vruchten sap per dag te drinken. Medici maken zich zorgen over de hoge suikeropname en ziekten van hart- en bloedvaten.

EFruit drinken is niet gezond
Het idee dat een vruchtensapje net zo gezond is als een stuk fruit zorgt er volgens de onderzoekers voor dat mensen minder snel een limiet stellen aan hun vruchtensap consumptie.
“Veel mensen zien een stuk fruit en een vruchten sapje nog als gelijkwaardige producten terwijl een glas vruchtensap substantieel meer suiker bevat en minder, of zelfs geen, voedingsvezels.” Zo stelt Prof Sattar. “Daarnaast wordt het eten van fruit geassocieerd met een verminderd of neutraal risico op diabetes, terwijl er bewijs gevonden is dat het drinken van veel vruchtensap juist geassocieerd wordt met een verhoogde kans op diabetes.”

7 klontjes suiker per glas
Vruchtensap bevat vitaminen en mineralen die niet in frisdranken zitten, dat wil echter niet zeggen dat het effect van de aanwezige suikers bij het consumeren van grote hoeveelheden sap wordt verminderd, aldus Dr Gill. “Vruchtensap heeft een vergelijkbare energiewaarde en suikergehalte als suiker gezoete dranken. Een glas appelsap van 250ml bevat bijvoorbeeld 110kcal en 26gr suiker en een glas cola bevat gemiddeld 105kcal en 26.5gr suiker.”

Dik en insulineresistent door druivensap
Door middel van een test werd al eens aangetoond dat, ondanks de hoge antioxidant waarden, het drinken van 500ml druivensap per dag gedurende 3 maanden zorgde voor een toename van insuline resistentie en taille omtrek bij mensen met overgewicht.

Weinig besef van suiker in drankjes
Prof Sattar en Dr Gill voerden eveneens een test uit om het publieke bewustzijn betreffende de suikerwaarden van vruchtensap te onderzoeken. Ze deden dit aan de hand van een online poll met een groep van 2000 volwassenen. Deelnemers aan het onderzoek kregen foto’s te zien van de verpakkingen van verschillende non-alcoholische dranken en er werd gevraagd te raden naar de hoeveelheid suiker per weergegeven portie. De suikerwaarden van alle drankjes waren vergelijkbaar. Toch werd de hoeveelheid suiker in vruchtensap en smoothies onderschat met een gemiddelde van 48%. Het tegenovergestelde gebeurde met koolzuurhoudende frisdranken waarbij het suikergehalte gemiddeld met 12% werd overschat.

Onterecht gezond label
“Er lijkt een duidelijke publieke misvatting te bestaan waarbij men er vanuit gaat dat vruchtensap en smoothies een goed ‘laag-suiker’ alternatief zijn voor suiker gezoete drankjes.” Aldus Dr Gill.