Selecteer een pagina
  1. RECEPTEN
  2.  » Koolhydraatarme/keto notenfruitreepjes of -koekjes

Koolhydraatarme/keto notenfruitreepjes of -koekjes

Handige reepjes of koekjes voor de kinderen (of voor jezelf, als toetje), geen oven nodig.
Voeg eventueel wat stukjes noot toe of geef ze een chocoladejasje (zie foto onder).

VOOR 20 REEPJES OF KOEKJES ± 0,7 GRAM KOOLHYDRATEN PER STUK 

DIT HEB JE NODIG

100 gram bruine amandelpasta
225 gram pompoenblokjes (vers of diepvries, iets ontdooid)
50 gram proteïnepoeder (ik nam Protifar; zie productinfo)
2 volle el kokosolie
een scheut suikervrije citroenlimonade of zoetstof naar smaak

OPTIE: op het laatst doorkneden: 2 eetlepels gehakte noten zoals walnoten of pecannoten
OPTIE: pure chocolade 99% als laagje (zie onder OPTIE 2)

ZO MAAK JE HET

1. Maal alles fijn in de keukenmachine of een hakmolen tot een fijne massa, roer er eventueel de gehakte noten door.
2. Doe de massa in een magnetronbestendig bakje en verwarm 2 minuten op vol vermogen.
3. Roer heel goed door en verwarm nog 1 minuut en roer weer heel goed door. Blijf dit warmen en roeren herhalen tot je een dikke kleverige taaie korrelige massa hebt (bij mij duurde het bijna 6 minuten).
4. Laat de massa iets afkoelen en maak er balletjes van die je een paar uur of een nacht laat opstijven in de koelkast (heb je haast, dan in de diepvries!). Ze worden dan steviger.
5. Druk de balletjes plat. 
6. Bewaar de koekjes of reepjes in de vriezer. Laat ze 10 minuutjes ontdooien buiten de koelkast voor je ze eet. De volgende dag zijn ze nóg lekkerder!

 

TIP Heb je geen magnetron, verwarm dan de massa in een pan met dikke bodem en roer goed om, ook over de bodem tot de massa dikker en stevig is. De smaak is iets minder uitgesproken maar het kan zeker!

OPTIE 1: Je kunt de massa ook verdelen over siliconenvormpjes (ik had vierkantjes, druk de massa goed aan!!) of uitsmeren in een bakblik en er later zelf reepjes van snijden. 

OPTIE 2: Je kunt de koekjes bedekken met een chocoladelaagje (zie foto  rechts). Het is belangrijk dat je voor je dit gaat doen, je de koekjes of reepjes eerst goed laat bevriezen!

Verwarm dan het grootste deel van 150 gram 99% chocolade (zie tip hieronder) met 2 el kokosolie in de magnetron, roer en verwarm tot de chocola is opgelost. Roer er dan de achtergehouden chocolade door, je krijgt zo een mooie glanzende chocolade.

Bestrijk of bedruppel de bevroren koekjes met de chocola of doop ze één voor één in de chocola (zie foto). Laat ze afkoelen op een vel bakpapier of op een rooster.

Laat ze eventueel in de vriezer nog even opstijven tot de chocola goed hard is. Eet smakelijk!

 

DE BESTE CHOCOLADE TIP

Gebruik alleen 99% chocolade! (geen 85%, hier zit 15 gram suiker in per 100 gram!!) Lindt heeft onder andere repen 99% chocola. Deze zijn wel prijzig.

Zelf gebruik ik altijd Belgische 100% pure chocola van Callebaut. Dit is 100% cacaomassa in dragees en veel goedkoper dan losse repen!
Wel lastiger te krijgen (het is eigenlijk voor professionals). Ik koop het zelf online bij Nevejan of bij Bouwhuis.com

Ter vergelijking:
Een Lindt 99% reep kost per 100 gram ± € 4,50
Callabaut 100% dragees kosten per 100 gram ± € 1,05

Een zak bevat 2,5 kilo dragees, je kunt dus een flinke tijd vooruit! Bewaar ze afgesloten en koel. Invriezen kan ook.

Meer over geschikte chocola in je menu.