Selecteer een pagina

En dat allemaal vrij simpel: dat is het lowcarb-succesverhaal van Mark. Toen hij achter in de veertig was, leed hij aan obesitas en had hij een enorm hoge bloeddruk. Doordat hij minder koolhydraten ging eten (eerst een beetje en toen steeds rigoureuzer) raakte hij zo’n 25 kilo kwijt. Nu loopt hij halve marathons en inspireert hij anderen.

Tientallen kilo’s eraf, bergen energie erbij
In zijn blog vertelt Mark: ‘Ik belandde achter in de veertig zonder ooit te lijnen. Langzaamaan was ik zwaarder geworden, tot een gewicht van 97,5 kilo. Ik ben 1.75 lang, dus had ik een BMI van 30 – technisch gezien obesitas. Mijn bloeddruk was ook nog eens erg hoog, soms 170/105.’ (Voor een gezond persoon is een bovendruk van 120 en een onderdruk van 80 optimaal, red).

Heel weinig koolhydraten
Mark begon aan het ‘4 hour body’-dieet, waarbij hij zetmeel en zoetigheden (inclusief fruit en kunstmatige zoetstoffen) al van het menu schrapte. Daarmee raakte hij in vier maanden al ruim 13 kilo kwijt. Daarna kreeg hij de smaak te pakken en begon hij met een ketogeen dieet, waarbij hij nog minder koolhydraten at en de hoeveelheid eiwitten in zijn eetpatroon juist opschroefde. ‘Daardoor verloor ik nog eens ruim 11 kilo.’

De fitte Amerikaan beschrijft hoe hij nu ruim 72 kilo weegt, met een keurig BMI. ‘En dit jaar heb ik twee halve marathons gelopen, en het plan is om een hele marathon te lopen (en dat voor iemand die bijna 30 jaar lang niets aan beweging deed).’

Eenvoudig uit eten
Een fijne bijkomstigheid van Marks koolhydraatarme eetstijl: het kost hem geen moeite. ‘Het was erg makkelijk om vol te houden, zowel thuis (met de hulp en support van mijn vrouw) als bij het uit eten gaan – wat ik veel doe.’ Marks vrouw, die niet erg streng lowcarb eet, maar wel in de avonden en weekenden met Mark meedoet, is overigens ook al zo’n 7 kilo kwijt.

Mark heeft een duidelijke tip voor wie nog twijfelt over lowcarb te eten. ‘Wacht niet, begin morgen. Weeg jezelf elke dag, maar negeer kleine schommelingen; kijk naar de trend. En elk restaurant – van de McDonald’s tot de meest verfijnde – heeft voeding dat bij je dieet past: zorg ervoor dat je weet wat dat is.’

Bron: Alr.org