Selecteer een pagina
  1. TIPS & TRICKS
  2.  » 
  3. GEZONDHEID
  4.  » Koolhydraatarm/keto bij nierfalen

Koolhydraatarm/keto bij nierfalen

Vroeger kregen mensen met nierfalen te horen dat zij strikt eiwitbeperkt moesten eten. Eiwitten zouden namelijk slecht zijn voor de nieren. Uit recent onderzoek blijkt dat sommige mensen juist meer eiwitten nodig hebben!

Soms juist meer eiwitten eten om gezond te blijven

Het nieuwe advies geldt vooral voor oudere mensen. Zij moeten namelijk vaak meer eiwitten eten om gezond te blijven. Het eten van te weinig eiwitten kan namelijk zorgen voor spierafbraak en ondervoeding. Iets waar oudere mensen vaak mee te maken krijgen.

Beiden vergroten het risico op vallen, wat weer kan leiden tot botbreuken. Met het nieuwe advies mogen zij ongeveer 25 tot 50% meer eiwitten binnenkrijgen dan voorheen. Hiermee komt er een einde aan de standaard eiwitbeperking die vaak wordt voorgeschreven!

Ook kaliumbeperking blijkt minder vaak nodig 

Ook blijkt het niet nodig om iedere nierpatiënt een kaliumbeperking voor te schrijven. Alleen wanneer iemand al hoge kaliumwaarden heeft is een kaliumbeperking nodig. Dit kan eenvoudig getest worden met een bloedtest. Dit komt erg goed uit, want eiwitrijke producten bevatten vaak ook meer kalium. 
 

Kun je starten met een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak? 

Uitgaande van recente onderzoeken en informatie van artsen die keto adviseren, kun je het volgende aanhouden:

Je nieren werken nog voor minstens 50 procent
Functioneren je nieren nog wel voor een groot deel, dus minstens 50 procent, dan kun je vaak zelfs aanzienlijke verbetering verwachten. Veel mensen met diabetes 2 en nierfalen zien verbetering bij deze koolhydraatarme / LCHF / keto aanpak.
Advies is om gewoon de startgids weekmenu’s te volgen, maar niet méér eiwitten te eten dan aangegeven in de weekmenu’s.

Je nieren werken voor minder dan 50 procent
Werken jouw nieren voor minder dan 50% dan is de kans dat veel herstel plaatsvindt door deze aanpak kleiner. Maar volgens artsen (zie bronnen) is wel enige verbetering mogelijk. In ieder geval kun je verdere beschadiging voorkomen!
Eet dan wel minder eiwitten, dan in de startgids menu’s staat aangegeven. Neem bijvoorbeeld de helft van de eiwitrijke producten, zoals kip, vis, vlees en ei, en voeg wat meer vet toe daarvoor in de plaats! 

Heb jij (andere) gezondheidsproblemen en overweeg je ook te starten? Hier vind je meer informatie.

BRONNEN BIJ DIT ARTIKEL

Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt mensen, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. 

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur een bericht.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.