Selecteer een pagina
  1. TIPS & TRICKS
  2.  » Snacken met (koolhydraatarm) lekkers…

Snacken met (koolhydraatarm) lekkers…

Een koekje bij de koffie, iets lekkers bij de thee, een ‘oppepper om vier uur’, snackjes bij de tv…  We vinden het allemaal heel normaal… Maar dat is het niet. Het is een ongezonde en onnatuurlijke manier van onszelf voeden (of eigenlijk ‘vullen’), waar we moeilijk mee kunnen stoppen. Niet omdat we honger hebben, maar omdat we ‘zin hebben’. Die eeuwige ‘trek’, daar maken bijvoorbeeld supermarkten ook graag gebruik van… 

Kijk naar Sinterklaas: al begin oktober, liggen de pepernoten en speculaasbrokken weer in de winkel. Grote verleidingen (die geur alleen al) waar veel mensen intrappen: ze beginnen er in oktober al mee. Dat, terwijl ons lijf niet gemaakt is voor elke dag taart, pepernoten en andere lekkernijen. Maar de winkel denkt niet aan wat gezond is voor ons lijf, de winkel denkt aan wat gezond is voor hun omzet.

Zij doen daarom hun best om mensen te verleiden de hele dag door te eten!  

Hoe ga je daarmee om als je koolhydraatarm/keto eet? 

Wanneer je strikt koolhydraatarm/keto eet dan hoef je daar gelukkig niet meer aan mee te doen. Dat snaaien en volproppen met lekkers en daarna dat duffe gevoel. Moe, misschien een beetje misselijk zelfs, of last van je buik of darmen, opgeblazen, plus al na een uurtje alweer honger in meer. Ging het bij jou ook zo ‘vroeger’? En dan ’s avond een verantwoorde maaltijd om het goed te maken…

Maar nu niet meer, nu je hebt gekozen voor puur en echt eten.  Je behoefte aan ‘snoepen en snacken’ neemt al snel af. JWant je voelt je voldaan, verzadigt, energiek en helder in je hoofd. Je lijf kan herstellen van de schade door ‘elke dag snoep en taart’. En toch… kan het regelmatig ‘kriebelen’ op die momenten dat je vroeger iets lekkers nam. Net als een ex-rokers terug kan verlangen naar dat sigaretje bij de koffie.

Is het een goed idee om al dat lekkers te vervangen door koolhydraatarme alternatieven?

Gelukkig zijn er koolhydraatarme alternatieven!  

Er zijn natuurlijk alternatieven! Je kunt zelf heerlijke koolhydraatarme baksels, taarten en koekjes maken. Zelfs koolhydraatarme kruidnootjes, speculaas en allerlei ander lekkers. Vaak met amandelmeel als basis. Recepten genoeg, even googelen en je kunt kiezen uit heel veel lekkers. Het is er allemaal. Zo kun jij ook elke dag allerlei heerlijks eten, voor je begon met koolhydraatarm eten.  Maar… is het een goed idee? 

Ik wil de pret niet bederven maar ik doe het toch. Het is geen goed idee. Als je je doelen wilt halen, zoals afvallen en gezonder worden en blijven of je bloedsuikers lager en stabiel wilt houden. En als je verhoogde bloedsuikers hebt of diabetes, dan is het geen goed idee om dit regelmatig te eten. Want je lijf reageert daar beslist op. 

Je lijf is ook niet gemaakt voor elke dag koolhydraatarme taart!

Maar het is toch koolhydraatarm? 

In de praktijk zien we vaak dat mensen er toch last van krijgen, vaak zonder dat ze dat zelf door hebben. Ze vallen minder goed af, blijven moe en hongerig en ook missen ze veel andere gezondheidsvoordelen die deze aanpak kan opleveren doordat je bloedsuikers stabiel en laag blijven. Ook houden ze vaak darm- en maagklachten, zoals het zuur of een opgeblazen gevoel. 

En dat zit hem denk ik vooral in deze twee dingen: 

1. Je houdt trek/cravings en eet meer dan nodig is
We zijn niet gemaakt voor elke dag gebak of koek, ook niet als het gemaakt is met bijvoorbeeld amandelmeel. Het verhoogt je bloedsuikers. Vaak krijg je er toch ook weer honger van of wil je meer en meer. Of je kunt het niet laten om tussendoor toch weer ‘even iets te pakken’. Dat is al een teken dat er iets niet goed gaat. Dat je bloedsuikers weer verhogen, dat je weer voedsel gaat opslaan in plaats van gebruiken als brandstof.

2. Je eet te vaak op een dag
We zijn ook niet gemaakt om zo vaak te eten op een dag! Deze aanpak verzadigt enorm, waardoor je genoeg hebt aan twee of drie hoofdmaaltijden. Dat levert je lijf heel veel op! Want in de periode dat je niet eet kan je lijf opruimen en herstellen. En ervoor zorgen dat je slank(er), sterk(er) en gezond(er) wordt. Zodra jij weer iets gaat eten stopt dat proces.  Dus eet je veel vaker op een dag dan loop je die winst mis!

Bewaar dat koolhydraatarme lekkers voor die enkele keer per jaar dat het echt feest is!

Een enkele keer dan? 

Ik hoop dat je nu begrijpt waarom elke dag koolhydraatarm lekkers geen goed idee is. En ook gewoon zonde. Je koos voor een zeer effectieve aanpak die je heel veel kan opleveren. En daar doe je heel erg je best voor. Ga dat niet frustreren door elke dag dingen te eten die dat moeilijker maken of ervoor zorgen dat je lijf niet optimaal kan profiteren van jouw geweldige inzet.  

Koolhydraatarme broodjes of koek als maaltijd?
In de ontbijt&lunch special vind je ook wat broodjes en bijvoorbeeld ontbijtkoek. Het staat ook in het boek: Eet dit soort dingen in ieder geval als maaltijd en niet tussendoor. En eet ze het liefst pas nadat je je doelen hebt gehaald. Maak er geen dagelijkse kost van. Misschien een keer op zondag voor bij een feestontbijtje. Lees ook de tips in dat boek.

Tussendoor: alleen als het echt feest is!
Het kan natuurlijk geen kwaad om heel af en toe wel koolhydraatarme baksels te eten. Maar met een enkele keer bedoel ik niet elke dag, of elke week. Ik bedoel echt een enkele keer. Dus als je jarig bent, op Sinterklaasavond, met kerst, of die ene andere keer dat het écht feest is. Dan geniet jij er des te meer van! Kies het liefst iets wat weinig invloed heeft op je bloedsuikers, zoals deze verwentaart.

Het allergezondste tussendoortje is GEEN tussendoortje!

Houd het (vanaf de vijfde week startgids) zoveel mogelijk bij maximaal drie hoofdmaaltijden per dag en daarnaast niets. Periodes waarin je niet eet gebruikt je lichaam om cellen op te ruimen, voor herstel en om de eigen reserves te gebruiken. Dat is precies wat je wilt. 

VERDER LEZEN

Dat ene koekje moet toch kunnen?

Tussendoortjes in je koolhydraatarme dieet

Pas op met ongezonde koolhydraatarme diëten!