Selecteer een pagina

Al begin oktober, dus 2 maanden vóór Sinterklaas, liggen de pepernoten en speculaasbrokken in de winkel. Grote verleidingen (die geur alleen al) waar veel mensen intrappen: ze beginnen er in oktober al mee. Dat terwijl ons lijf niet gemaakt is voor elke dag taart, pepernoten en andere lekkernijen. Maar de winkel denkt niet aan wat gezond is voor ons lijf, de winkel denkt aan wat gezond is voor hun omzet.

Zij doen daarom hun best om mensen te verleiden de hele dag door te eten!  Koek bij de koffie, koekjes bij de thee, een ‘oppepper om vier uur’, snackje bij de tv…  Een ongezonde en onnatuurlijke manier van onszelf voeden (of eigenlijk ‘vullen’), die we met z’n allen heel normaal zijn gaan vinden.

Hoe ga je daarmee om als je koolhydraatarm/keto eet? 

Wanneer je strikt koolhydraatarm/keto eet dan hoef je daar gelukkig niet meer aan mee te doen. Dat snaaien en volproppen met lekkers en daarna dat duffe gevoel, moe, misschien een beetje misselijk zelfs, of last van je buik of darmen, opgeblazen, plus al na een uurtje alweer honger in meer.
En dan ’s avond een verantwoorde maaltijd om het goed te maken? Ging het bij jou ook zo ‘vroeger’?

Maar nu niet meer, nu je hebt gekozen voor puur en echt eten. Eten wat je bloedsuikers laag en stabiel houdt en wat jou verzadigt. Je behoefte aan ‘snoepen en snacken’ neemt snel af. Je voelt je voldaan, energiek en helder in je hoofd. Je lijf kan herstellen van de schade door ‘elke dag snoep en taart’.

Gelukkig zijn er koolhydraatarme alternatieven!  

Er zijn natuurlijk alternatieven! Je kunt zelf koolhydraatarme kruidnootjes, speculaas en allerlei andere heerlijke baksels, taarten, koekjes, snoep, bakken. Vaak met amandelmeel als basis. Recepten genoeg, even googelen en je kunt kiezen uit heel veel lekkers. Het is er allemaal. Zo kun jij ook elke dag allerlei heerlijks eten, voor je begon met koolhydraatarm eten.  Maar… is het een goed idee? 

Ik wil de pret niet bederven maar ik doe het toch. Als je je doelen wilt halen, zoals afvallen en gezonder worden en blijven of je bloedsuikers lager en stabiel wilt houden omdat je verhoogde bloedsuikers hebt of diabetes, dan is het geen goed idee om dit regelmatig te eten. Want je lijf reageert daar beslist op. 

Maar het is toch koolhydraatarm? 

In de praktijk zien we vaak dat mensen er toch last van krijgen, vaak zonder dat ze dat zelf door hebben. Ze vallen minder goed af, blijven moe en hongerig en ook missen ze veel andere gezondheidsvoordelen die deze aanpak kan opleveren doordat je bloedsuikers stabiel en laag blijven. Ook houden ze vaak darm- en maagklachten zoals het zuur of een opgeblazen gevoel. 

En dat zit hem denk ik vooral in deze twee dingen: 

1. Je houdt trek/cravings en eet meer dan nodig is
We zijn niet gemaakt voor elke dag gebak of koek, ook niet als het gemaakt is met amandelmeel. Het verhoogt je bloedsuikers. Vaak krijg je er toch ook weer honger van of wil je meer en meer. Of je kunt het niet laten om tussendoor toch weer ‘even iets te pakken’. Dat is al een teken dat er iets niet goed gaat. Dat je bloedsuikers weer verhogen, dat je weer voedsel gaat opslaan in plaats van gebruiken als brandstof.

2. Je eet te vaak op een dag
We zijn ook niet gemaakt om zo vaak te eten op een dag! Deze aanpak verzadigt enorm, waardoor je genoeg hebt aan twee of drie hoofdmaaltijden. Dat levert je lijf heel veel op! Want in de periode dat je niet eet kan je lijf opruimen en herstellen. En ervoor zorgen dat je slank(er), sterk(er) en gezond(er) wordt. Zodra jij weer iets gaat eten stopt dat proces.  Dus eet je veel vaker op een dag dan loop je die winst mis!

Een enkele keer dan? 

Ik hoop dat je nu begrijpt waarom elke dag koolhydraatarme pepernoten en ander lekkers geen goed idee is. En ook gewoon zonde. Je koos voor een zeer effectieve aanpak die je heel veel kan opleveren. Een slanker en gezonder lijf, meer energie en meer helderheid in je hoofd. 

En daar doe je heel erg je best voor. Ga dat niet frustreren door elke dag dingen te eten die dat moeilijker maken. Die ervoor zorgen dat je niet optimaal profiteert van jouw geweldige inzet.  

Koolhydraatarme broodjes of koek als maaltijd?
In de ontbijt en lunch special vind je ook wat broodjes en bijvoorbeeld ontbijtkoek. Ik waarschuw ook in dat boek uitgebreid. Eet dit soort dingen als maaltijd en niet tussendoor. En maak er geen dagelijkse kost van. Misschien op zondag voor bij een feestelijk ontbijtje. Eet de broodjes ruim belegd met roomboter, ei, vlees, vis, avocado, sla, tomaatje etc. Beleg met brood dus, niet andersom.

Tussendoor: alleen als het echt feest is!
Het kan natuurlijk geen kwaad om heel af en toe wel koolhydraatarme baksels te eten. Maar met een enkele keer bedoel ik echt een enkele keer. Dus op Sinterklaasavond, met kerst, of die ene keer dat het écht feest is. Dan geniet jij er des temeer van!

LET OP: Dit artikel gaat niet alleen over pepernoten. Maar over ALLE BAKSELS  en lekkers!

VERDER LEZEN

20 TIPS voor een optimaal resultaat
Pas op met ongezonde koolhydraatarme diëten!

 

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn
TheNewFood