Selecteer een pagina
  1. TIPS & TRICKS
  2.  » Dat ene koekje dat moet toch kunnen?

Dat ene koekje dat moet toch kunnen?

Niet dus… Dat ene koekje is echt een heel slecht idee als je een strikt koolhydraatarme / keto aanpak volgt!  Misschien denk jij nu wel:  “Je kunt ook te ver gaan, het moet wel leuk blijven” of “Niemand is perfect” of “Je leeft maar één keer”… Maar ik raad het niet af om jouw leven minder leuk te maken; ik raad het juist af om het makkelijker te maken voor jou. 

Eén sigaretje als je gestopt bent met roken?

Stel je bent een ex-roker… We weten allemaal dat het voor een ex-roker heel gevaarlijk is om toch weer een sigaretje op te steken. Die ene sigaret dat worden er vaak toch weer meer en meer en meer… Voor je het weet ben je weer een roker. 

Hoe komt dat? Komt dat, omdat je een slappeling bent? Nee. Dat komt, doordat bepaalde stofjes in sigaretten ervoor zorgen dat je lijf gaat SCHREEUWEN om meer! Dat is niet iets in je hoofd, maar in je lijf.

Zo werkt het ook met koolhydraten

Als je eenmaal bent gestopt met veel koolhydraten eten, dan is ‘een keertje koolhydraten eten’ niet slim. Of zelfs ‘gevaarlijk’. Je bent en blijft namelijk verslaafd aan koolhydraten. Nee niet in je hoofd, het is geen kwestie van ‘willen’, maar in je lijf! Want je lijf is koolhydratenmoe, het wíl wel heel graag weer veel koolhydraten, maar het kan er niet mee omgaan. Hoe zit dat?

Nadat je  bijvoorbeeld een broodje hebt gegeten, gaat je lijf direct aan de slag om dat broodje om te zetten in glucose (=suiker). Zo doet je lijf dat met álle koolhydraten; dus ook met pasta of chips. Die suiker kan dan worden opgenomen door de cellen om als brandstof te gebruiken. Cellen moeten daarvoor ‘hun deur’ opendoen en daarvoor is een sleutel nodig. Die sleutel heet insuline.

Een práchtig systeem. Alleen het is bij veel mensen stuk gegaan doordat ze steeds ladingen koolhydraten hebben gegeten. Veel cellen zijn ‘koolhydratenmoe’ geworden. Ze hebben geen zin meer in nóg meer koolhydraten. Ze houden hun deur lekker dicht!

Je lijf schrééuwt om méér!  

Die sleutels (insuline) vinden dat maar niks. Ze willen de deuren open krijgen en maken er nóg meer sleutels bij! Het vervelende is: als je heel veel insuline-sleutels in je bloed hebt dan gaat je lichaam automatisch reageren, door te schreeuwen om meer koolhydraten. Nog meer broodjes, koekjes, chips of andere koolhydraten. Dat verslaafde gedrag is niet iets in je hoofd, maar iets in je lijf dus.

En zodra er weer veel sleutels in je bloed zijn schakelt je lijf ook weer over van een vetverbranding naar een koolhydratenverbranding. Je raakt dus ook meteen uit ketose. En veel insuline in je lijf betekent ook dat je brandstof gaat opslaan als reserves, in plaats van dat je het kunt gebruiken. Je merkt meteen dat je weer moe bent, slaperig en ook op de weegschaal zie je dat in de dagen erna… 

Dat allemaal door dat ene koekje…

‘Een beetje’ koolhydraatarm/keto eten?

Nu snap je misschien ook waarom ‘een beetje beginnen’ met koolhydraatarm/keto niet werkt. Dat werkt net zo goed niet als ‘een beetje stoppen met roken’. Zelf heb ik trouwens na 19 jaar nog steeds diezelfde reactie op koolhydraten, het is bij mij niet ‘minder’ geworden in de loop der jaren. Mijn lijf kan gewoon niet met veel koolhydraten omgaan. Net als een ex-roker nooit meer een sigaretje kan roken.

In feite is ‘cheaten’ dus nooit een goed idee als je koolhydratenmoe (insulineresistent) bent zoals ik, en zoals heel veel anderen. Jij ook waarschijnlijk. Niet voor niets waarschuw ik ervoor dat dat ene koekje of bonbonnetje ervoor kan zorgen dat je dagen stilstaat of zelfs weer aankomt.  

Maar dat schreeuwen om meer koolhydraten dat gaat jou niet gebeuren, want je weet nu hoe het werkt! Geef die schreeuwende sleutels geen kans, smokkel niet! Ook niet één keer…

Eén keer voor de gezelligheid?

Ook niet voor de gezelligheid, de gevolgen zijn namelijk helemaal niet ‘gezellig’. En trouwens, die vergelijking met een roker werkt ook goed als iemand je probeert over te halen om toch dat ene koekje te nemen. “Voor de gezelligheid…” 😅

En dan gaat het toch mis, hoe kan dat nou? En wat dan? Lees er hier meer over.
Is koolhydraatarm snacken een goed idee? Lees er hier meer over.
Kun je af en toe alcohol drinken? Lees er hier meer over.

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? 
Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn  TheNewFood 

Wie is Lara Schalk?
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt bij deze aanpak, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. Stuur Lara een bericht.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.