Selecteer een pagina

Een koolhydraatarm, vetrijk dieet is minstens net zo effectief is als andere diëten voor gewichtsverlies, “met als extra voordeel dat dit dieet zeer verzadigend werkt, waardoor mensen spontaan minder calorieën gaan eten”, aldus de onderzoekers. Zij kwamen tot deze conclusie na een gedetailleerd review van een groot aantal wetenschappelijke studies naar de effecten, werkzaamheid en veiligheid van dit dieet.

De conclusie van de studie is dat een koolhydraatarm vetrijk dieet de standaard behandelmethode zou moeten worden bij insulineresistentie en gevolgen zoals overgewicht, hoge bloeddruk, type 2 diabetes, niet-alcoholisch levercirrose, verhoogd cholesterol.

Sterke afname risico op hart- en vaatziektes

De onderzoekers namen bij alle risicofactoren voor hart-en-vaatziektes zoals bloedsuiker, bloeddruk, insuline en de hoeveelheid triglyceriden (= slechte cholesterol) consistent een sterke verbetering waar.

Veilig en effectief dieet

De Canadese auteurs schrijven in het British Journal of Sports Medicine: ‘Het onderzoek laat duidelijk zien dat dit een veilige en effectieve dieetkeuze (behandelwijze) is die zeker moet worden overwogen’.
Als antwoord op de misvatting bij veel artsen en diëtisten dat ketose gevaarlijk zou zijn, zeggen de onderzoekers dat dit een normale reactie van de stofwisseling is op een koolhydraatarm, vetrijk dieet. ‘Het is niet alleen veilig, maar kan zelfs gezondheidsbevorderend zijn.’ De therapeutische toepassingen van ketose kunnen onder andere een rol spelen bij de behandeling van kanker, acne, polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS) en neurologische aandoeningen waaronder Alzheimer.

Geen hoger risico door meer vet en rood vlees

Wat betreft de gevolgen van een hoge inname van verzadigd vet en eiwit, geven de onderzoekers aan dat ‘er geen reden is tot zorg, omdat de risicofactoren voor hart-en-vaatziekten zo sterk verbeteren met een koolhydraatarm, vetrijk dieet’.
Ook wijzen ze erop dat populatiestudies slechts een zwakke of zelfs geen enkele associatie laten zien tussen de consumptie van rood vlees en het risico op darmkanker. Er is ook geen bewijs dat een gematigde vleesconsumptie een verhoogd risico op hart- en vaatziekten veroorzaakt.

Matty Barnhoorn
TheNewFood

Bron:
Dit artikel is gebaseerd op een samenvattende studie (afgerond in november 2016) van meerdere grote wetenschappelijke onderzoeken naar koolhydraatarme, vetrijke diëten. De auteurs bespreken de voordelen van dit dieet, ontkrachten veelgehoorde misvattingen en doen aanbevelingen voor de toepassing van dit dieet voor de behandeling van verschillende medische aandoeningen.
http://bjsm.bmj.com/content/51/2/133.full?hootPostID=a1694aa357576ac22987da411ac91576