Selecteer een pagina

Op het moment dat ik dit schrijf heb ik al 158 uur ofwel iets meer dan 6 dagen niet gegeten. Een watervast, mijn systeem rust, wat winterspekjes kwijtraken, weer (tijdelijk) medicatievrij worden. 

Nu vraag je je misschien af:

Kun je wel intensief bewegen (of werken) als je vast??
Als je fat adapted bent (na minstens een aantal manden koolhydraatarm/keto eten) kan je prima bewegen als je aan het watervasten bent! Ik liep vanmorgen 18 km. In iets meer dan 3 uur. Wandelen dus, maar wel in stevig tempo. Niets langzamer dan wanneer ik eet. Tijdens het vasten kan je prima BEWEGEN.

Intensief sporten is misschien minder verstandig. Met name krachttraining kan je beter even laten. Je hebt namelijk geen ‘hersteleiwitten’. Spieropbouw zou dus niet plaatsvinden, spierafbraak wel. Tijdens het sporten maak je je spieren namelijk ‘stuk’, die herstellen als je daarna (of daarvoor, dat maakt niet zoveel uit) een goede maaltijd eet met genoeg eiwitten (aminozuren).

Met BEWEGEN, wandelen en fietsen, rustig zwemmen misschien, belast je je spieren minder, ze lopen minder schade op en hebben daardoor minder nodig om te herstellen.

Meer zout en mineralen bij intensieve beweging
Hou er wel rekening mee dat je na het bewegen OOK je elektrolyten goed aan moet vullen. Zeker tijdens het vasten. Enkel water drinken is echt NIET voldoende. Zorg dat je meer zouten neemt als je zoals ik 3 uur gewandeld hebt. Daarnaast… Ik spring zo onder de douche (die winterjas was echt overbodig) en smeer m’n benen daarna in met magnesiumolie. Want daar hebben ze ook EXTRA behoefte aan!

Kun je zomaar een paar dagen stoppen met eten?
Een meerdaagse vast MOET je opbouwen, daarnaast moet je lang genoeg koolhydraatarm/keto eten (minimaal 3 maanden). Ga niet van nooit vasten naar ineens 3 of meer dagen vasten. Je lijf snapt dat niet, raakt in de stress. Vasten schiet dan z’n doel voorbij.

Ik heb meermaals 24 uur gevast en enkele keren 72 uur gevast. Daarnaast probeer ik iedere 3 maanden een langere vast (5+ dagen) te doen, om mijn immuunsysteem rust te geven. Ik ben behoorlijk fat adapted na ruim 3 jaar koolhydraatarm/keto te eten. Mijn lijf functioneert perfect op ketonen.

Vanmorgen had ik een bloedsuiker van 3.4 mmol/L. Een HYPO? Nee hoor, mijn ketonen zijn skyhigh. Mijn lijf heeft voldoende energie, waardoor ik me NIET beroerd voel, niet draaierig, niet misselijk, niet slap, niet chagrijnig, gewoon perfect. Beter dan ‘ooit’ eigenlijk.

 

 

VERDER LEZEN
Vasten is gezond!
Vasten? Zo pak je het aan.

 

Verpleegkundige Lara SchalkHeb je nog vragen na het lezen van deze informatie?
Stuur me even een bericht.

Lara Schalk
TheNewFood

 

 

Koolhydraatarm eten Zó doe je dat!

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

STARTGIDS

SOEPSPECIAL

OVENSPECIAL

STAMPPOTSPECIAL

EENPANSPECIAL

KERSTSPECIAL

VEGA-STARTGIDS

ZOMER & SALADES

ONTBIJT & LUNCH