Selecteer een pagina

Vraagje: Ik heb een heel goede weegschaal…. Eentje die alles meet. Gewicht, vetpercentage, vochtgehalte, spiermassa, botmassa… Alles! Ik val af in gewicht, maar mijn vetpercentage neemt toe. Hoezo is koolhydraatarm eten effectief als mijn vetpercentage hoger wordt? Klopt dat wel?

Deze vraagt komt vaker dan eens per week naar voren. Mensen denken dat ze een fantastische aankoop gedaan hebben als ze een digitale weegschaal hebben gekocht met allemaal foefjes. Mis! Deze weegschalen zijn onwijs onnauwkeurig als het gaat om metingen anders dan je gewicht.

Hoe meet die weegschaal dat dan?
Hoe werken deze weegschalen dan? De weegschalen werken met elektrische stroompjes die door je lijf lopen. Deze stroompjes kiezen altijd de weg van de minste weerstand. Dit leidt direct naar reden één waarom de weegschalen niet betrouwbaar zijn. Je staat immers met je voeten op de strips. Het stroompje kiest de weg van de minste weerstand: ene been in – andere been uit. Het meet hoger dan dat helemaal niks. Maar als je verder leest, lees je waarom ook de weegschalen waarbij je iets vast moet houden (zoals op de sportschool) niet betrouwbaar zijn…

Vetpercentage neemt ’s nachts toe (volgens de weegschaal)
Je vochtgehalte en blaas- en darminhoud kan van dag tot dag namelijk enorm verschillen! Vocht zit vooral in spieren en wordt vaak bij de spiermassa gerekend. Heb je dus even flink gezweet dan heb je ineens veel minder spiermassa (en dus automatisch een hoger vetpercentage).

Ook na een nacht slapen kan je vetpercentage hoger uitvallen dan in de avond. Als je net gegeten hebt kan je vetpercentage ook veel hoger zijn, dit terwijl er in wezen in maximaal 30 minuten niks kan veranderen aan je vetpercentage. Daar doet je lichaam echt wel langer over. Apart, dat die weegschaal dat al wel kan! 😉

Het ene vet is het andere niet
Tot slot de derde reden: vet wordt gerekend in percentage… Een kort rekensommetje ter illustratie zou jullie uitleggen waar dit naartoe gaat: 30 kg vet kent een lager percentage als je 84 kg (35,7%) weegt dan wanneer je 82 kg (36,6%) weegt. Ook al is die 2 kg extra bijvoorbeeld vocht, daar wordt geen rekening mee gehouden. Het zegt dus niks over hoeveel kg vet je met je meedraagt. Nog belangrijker: het zegt ook niks over waar dit vet zit. Buikvet is namelijk schadelijker dan bijvoorbeeld stevige benen.

Kortom. Die weegschaal doet maar wat en vervolgens verbinden wij een conclusies aan: mijn vetpercentage is veel te hoog! Dat terwijl het niks zegt over hoe gezond, of ongezond, je bent! Ook niet als het de weegschaal op de sportschool is.

Pak een meetlint
Bespaar jezelf het geld en de frustratie en koop een gewone normale weegschaal zonder foefjes en functies. Wil je heel graag weten hoe het zit met vetverlies, pak dan gewoon een meetlint! Die zijn veel betrouwbaarder dan stroompjes die door je lijf lopen. 

Enne… Nog niet overtuigd? Ga eens op de weegschaal staan. Drink daarna minimaal 500 milliliter water en ga nogmaals op de weegschaal staan… 😉

 

Verpleegkundige Lara SchalkHeb je nog vragen na het lezen van deze informatie?
Stuur me even een bericht.

Lara Schalk
TheNewFood

 

 

Koolhydraatarm eten Zó doe je dat!

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

STARTGIDS

SOEPSPECIAL

OVENSPECIAL

STAMPPOTSPECIAL

EENPANSPECIAL

KERSTSPECIAL

VEGA-STARTGIDS

ZOMER & SALADES

ONTBIJT & LUNCH