Selecteer een pagina

RIAN BLOG 20 Oma

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG VIERENZESTIG DINSDAG

We staan vroeg op want mijn zoon en zijn gezin komen onze camper bewonderen. We zorgen dat alles aan kant is en zijn net klaar als ze komen aangefietst. Ze wonen een eindje verderop in dezelfde straat als waar onze camper bij een boerderij staat. De kleintjes verbazen zich erover dat dit huisje op wielen zo klein is, maar dat je er toch alles in hebt wat nodig is. Ze vinden het geweldig.

Oma

Het is weer mooi weer, dus het picknickkleed voor de camper op de grond en we drinken eerst even wat. Daarna gaan we voetballen. Jeetje, dat is lang geleden dat ik dit deed. We deden natuurlijk een wedstrijdje en mijn conditie was uitstekend. Geen ademtekort meer, geen hartkloppingen, bukken met gemak en geen verzuringen. Dat is lang geleden dat ik zo goed in m’n vel zat!

Helaas wonnen de kids van mijn zoon en mij, maar dat hoort natuurlijk zo. Om de overwinning te vieren krijgen ze elk een vlieger en een verrassingsei. Even laten winnen ze weer. “Oma, heb je nog een prijs?” Ik zou geen echte ‘verwenoma’ zijn als ik daar nee op zou moeten zeggen.

Lunch

Rond het middaguur fietsen we richting het huis van mijn zoon voor de lunch. Ik neem voor onszelf avocado en een blikje makreelfilet mee. Maar mijn zoon bleek ook rekening te hebben gehouden met onze keto eetstijl. Er is komkommer met tonijn en amandelboter en 100% pindakaas. “Dat is ook lekker op komkommer mam, en dat mag volgens mij ook’, zegt mijn zoon. Ze hebben zelfs de juiste mayonaise gehaald.

Strand

Na de lunch gaan we er met z’n allen op uit. De natuur hier is zo prachtig en we strijken neer bij een meertje met een strandje waar we even heerlijk kunnen bijkletsen. De kids vermaken zich in het zand. We maken nog een kleine wandeling en laten de kinderen nog even in een speeltuin spelen. Dan gaan we op weg naar het pannenkoekenhuis. Midden in het Dwingelerveld met een ruim en sfeervol terras.

Pannenkoeken

De kinderen nemen natuurlijk pannenkoeken, maar mijn zoon, schoondochter, Marja en ik kiezen voor iets anders. Marja heeft een salade met geitenkaas en walnoten, waar ook wat bieten in verwerkt zaten en ik kies voor een vissalade, die bestaat uit forel, zalm en gamba’s. Ik heb mijn eigen dressing meegenomen. De anderen nemen nog een toetje, maar wij laten dat aan ons voorbijgaan.

Marja neemt nog een kopje koffie, maar voor mij is het genoeg geweest. Ik had ook al cola bij het eten, dus ik ben dik tevreden. De kids krijgen een heerlijk ijsje, mijn zoon neemt een lekkere verse brownie bij zijn koffie en ik zie hen genieten en ik geniet mee. Dan is het tijd om naar huis te gaan. Marja en ik gaan direct richting onze camper. Zo kunnen de kids weer even helemaal tot rust komen voor ze naar bed gaan.

Thuis

We zijn op de e-bikes gekomen en zijn ook weer binnen een mum van tijd op onze camping. Daar hebben we een gevoel van thuiskomen. Zo vertrouwd voelt onze camper al. Marja is best wel moe en gaat direct douchen en drinkt even later nog even een mok koffie. Ik schrijf nog even in mijn dagboek en spoel daarna de dag van me af. Moe ben ik beslist niet, maar wel heel voldaan. Dit was een dag met een gouden randje.

DAG VIJFENZESTIG WOENSDAG

Om 9 uur ben ik klaarwakker en door het dakraam van de camper zie ik dat de zon al schijnt. Ik stap zachtjes mijn bed uit en ga in mijn nachthemd buiten voor de camper in het zonnetje zitten. Marja ligt nog heerlijk te slapen net als bijna iedereen hier op het kampeerterrein. Heerlijk rustig dus.

Plankenpadroute

Rond half 11 ontwaakt Marja en gaan we ontbijten. Daarna stappen we op de fiets richting Plankenpadroute. Daar aangekomen stallen we onze fietsen en drinkt Marja bij de kiosk eerst even een beker koffie. Dan starten we de wandeling van 6 kilometer, dwars door de schitterende en afwisselende natuur. We hebben er flink het tempo in.

Op 3/4 van de route gaat het bospad over in een heus plankenpad boven een moerassig gebied. Oeps, we moeten goed uitkijken hoe we onze voeten zetten. Het is vrij smal en de planken zijn ongelijk. Best inspannend, dus we maken daarna even een stop. We drinken water met een beetje siroop. Ik heb altijd water bij me en een miniflesje siroop. Al snel gaan we verder en niet lang daarna zijn we terug bij ons startpunt.

Carpaccio

We hebben zin in een terrasje. Dit is gelukkig vlakbij en even later zitten we beiden aan de cola Light en heb ik mezelf verwend met carpaccio met oude kaas. De toast die ze erbij serveren, raak ik niet aan. Het is een rare tijd om wat te eten, maar dat is geen punt. We gaan vanavond gewoon later eten en ik misschien wat minder dan anders. Heerlijk dat we geen enkele tijdsdruk hebben.

Terug bij de camper aangekomen, nemen we even rust. Het was best pittig qua bewegen vandaag. Het duurt niet lang voor we ons weer capabel voelen om wat klusjes te doen ter voorbereiding van ons vertrek morgen. Toilet legen, water bijvullen, luifel alvast in en afval wegbrengen.

Salade

Dat scheelt morgenochtend weer. Rond 20.00 u gaan we eten. Als het zulk lekker weer is, gaat onze voorkeur uit naar maaltijdsalade. Ik maak deze van ijsbergsla, avocado, een beetje fijn gesneden prei en een paar snacktomaatjes. Daar eten we kalkoenfilet bij. Daarna gaan we even heerlijk Netflixen en gaat onze blik op oneindig en verstand op nul. Het was een fijne actieve dag.

DAG ZESENZESTIG DONDERDAG

Het is weer vertrekdag. We gaan nog even bij de kinderen langs voor een kop koffie en vertrekken daarna richting Assen. Na al die dagen natuur, willen we gewoon even een stad bezoeken. En……. eigenlijk is het ook noodzaak, want de magnesium is op. Ik had een rekenfoutje gemaakt en dacht dat ik genoeg bij me had. Zonder wil ik eigenlijk niet zolang ik zoveel plas.

Omdat ik wat weerstand begon te krijgen tegen het vele plassen, heb ik dit ongemak maar een positieve draai gegeven. Ik plas mijn gewicht uit en reinig op die manier mijn lichaam. Dus…. ik plas me gezond. Tegelijkertijd plas ik ook mineralen uit en die wil ik dus aanvullen.

Uitsmijter

We hebben in Assen dus direct een doel. Het is weer lekker weer en we wandelen met plezier het centrum door, kopen magnesium, een lichtgewicht rugtas en vinden natuurlijk ook weer een gezellig terrasje. Het is lunchtijd en we doen ons tegoed aan een uitsmijter ham/kaas zonder brood. Natuurlijk bestellen we ook allebei een cola light.

We maken nog een stevige stadswandeling en gaan daarna onze boscamping in Norg opzoeken. Het is maar een kwartiertje rijden vanaf Assen en niet veel later staan we volledig gesetteld op een mooie plek midden in het bos. We zijn allebei wat moe en gaan even in het zonnetje liggen.

Alles kan

Wanneer ik daarna op mijn horloge kijk, zie ik dat het alweer 19.00 uur is en ga ik maar eens aan het eten beginnen. Het wordt een maaltijdomelet met spinazie brie en zalm. Het is wel de 2de keer dat we ei eten vandaag, maar dat vinden we niet erg. Ook de spinazie was deze keer niet vers, maar uit een blikje. Het smaakt ons prima.

Na het eten spring ik nog even op de fiets en blijft Marja in de caravan. Maar het is een frisse avond en daar ben ik niet op gekleed. Ik ben snel al weer terug. De rest van de avond oriënteren we ons op de omgeving en maken we wat plannen voor de komende dagen. Plannen die overigens altijd weer kunnen veranderen als dat beter uitkomt. Niks hoeft, alles kan.

DAG ZEVENENZESTIG VRIJDAG

Het is geweldig om wakker te worden met vogel- en natuurgeluiden. We ontbijten in alle rust en doen even wat kleine klusjes in en aan de camper. Daarna stappen we op de fiets om de omgeving te gaan verkennen. We rijden richting Veenhuizen, waar we het gevangenismuseum bezoeken. Dit is heel indrukwekkend.

Moeilijk

Daarna drinken we weer even wat op een terrasje. Hier heb ik het voor het eerst echt even moeilijk. Ze serveren speciaal Drenths gebak en verse warme wafels met aardbeien of kersen met slagroom. Dit was my guilty pleasure. Het ruikt er ook zo ontzettend lekker. Marja ziet dat ik twijfel. “Je mag best eens een keertje zondigen”, zegt ze. Maar nee, ik doe het niet! Deze verleiding weersta ik.

Eerst wil ik mijn eerste doel bereiken van 85 kg. Dan zal ik misschien wel eens durven toegeven aan zo’n verleiding. Maar wie weet, is mijn behoefte dan ook minder. Voor nu zet ik in mijn hoofd de knop om en geniet ik van mijn cola light. Op de weg terug naar de camping doen we nog even wat boodschappen bij de Coop. We kunnen niet teveel meenemen, want veel bagageruimte hebben we niet op de fiets.

Wijntje

Als we even later de boodschappen hebben uitgepakt, schenk ik voor Marja een rood wijntje in en voor mezelf een vanille cola zero. We nemen er wat geitenkaas bij. Het is al 18.00 uur geweest en we hebben best een beetje trek. Maar ik heb nog totaal geen zin om te gaan koken. Door deze stukjes kaas kunnen we nog wel een paar uurtje door.

Rond 20.00 uur sta ik dan eindelijk in onze minikeuken een heerlijke maaltijd te bereiden. Ik maak de roerbakschotel met gerookte kip. Ook dit smaakt weer goed. Het is 22.00 uur als we uiteindelijk onderuit zakken om even weg te zwijmelen bij een romantische film.