Selecteer een pagina
  1. Blogs
  2.  » 
  3. Hetty van Dijk
  4.  » De weegschaal zakt weer!

De weegschaal zakt weer!

Deze week kwamen mijn kinderen weer eens eten. Ik had dat een poosje tegengehouden, omdat ik eerst zelf wilde wennen aan het koolhydraatarme koken. Nu durfde ik het aan. Tuna Melt ging het worden, uit de startgids. Een snel ovengerecht, dus ook snel op tafel. Ik had tevoren een fotootje gestuurd en alle ingrediënten gemeld, zodat niemand voor verrassingen kon zorgen.

Nu eten ze bijna alles en maken nooit complimenten, dus het bleef lang stil aan tafel. Toen ik er eindelijk naar vroeg, vond iedereen het lekker en voedzaam. “Net als anders”, was het commentaar en ik weet: dat is een compliment. Gefocust als ik was, had ik niet aan een toetje gedacht, dat zou het afgemaakt hebben. Dat komt dan een volgende keer. Dan maak ik de dubbele chocoladetoet uit de vastenspecial.

De weegschaal bleef al een poosje steken

Wat ik moet met de vastenspecial? Dat zit zo: Ik ben nu al bijna 3 maanden bezig met deze aanpak, maar mijn gewicht bleef al een poosje steken. “Zou je niet eens beginnen met maaltijden overslaan?” had Matty al eens geadviseerd, omdat dat veel kan opleveren, volgens haar.  Maar ik kon de moed eerder nog niet opbrengen. Ik genoot nog altijd zo van iedere maaltijd, dat ik me niet kon voorstellen er eentje te laten schieten. En hoewel mijn hongergevoel weg is sinds ik koolhydraatarm/keto eet, was ik bang dat dat weer terug zou komen als ik minder zou gaan eten. Ik vond het spannend.

Niet minder eten, maar minder vaak

Maar toen had ik de vastenspecial nog niet gelezen……  Met dat boek ging alweer een wereld voor me open. Ik leerde dat vasten niet betekent dat je minder gaat eten, maar dat je minder vaak gaat eten. En dat je beter niet met vasten kunt beginnen zonder goede voorbereiding. Die goede voorbereiding bestaat uit het liefst 8 weken koolhydraatarm/keto eten, dat kan heel goed met de weekmenu’s uit de startgidsen. 

Eindelijk begreep ik waarom minder vaak eten zo goed werkt om gezonder te worden. Dat komt door ‘autofagie’. Jezelf opeten betekent dat, letterlijk vertaald. Het is de naam voor een afval-opruimsysteem in de cel. Vasten bevordert de autofagie. Daarmee wordt beschadigde en onbruikbare “rommel” in onze cellen opgeruimd of gebruikt voor recycling. Zo is vasten een grote schoonmaak voor je lijf. Iets dat onze voorvaders al wisten, want vasten is al eeuwen oud. 

De weegschaal zakt weer!

En… je valt er ook weer beter door af, weet ik nu! Inmiddels eet ik alleen tussen 12 uur en 20 uur en daarbuiten dus niet. Moeilijk vind ik het niet, wel even vaker op de klok kijken. Honger? Nee, niks, net als anders. Ik ben gewoon blij als ik ga eten, omdat het lekker is. Omdat ik graag eet. Niet omdat ik honger heb.

Het opgewonden gevoel van het begin met de startgids is weer terug. Ik kàn het en het doet me goed. En de weegschaal? Die zakt weer gestaag…..