Selecteer een pagina

Wat eten de kinderen? – deel 1

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

De kinderen doen mee

Inmiddels eten Vinz (11) en Senn (9) al ruim een half jaar keto met mij mee. In principe eten ze helemaal volgens de gezonde koolhydraatarme/keto aanpak van TheNewFood. Ik vond het best spannend in het begin. Hoe haalbaar is het? Hoe moeilijk of lastig? En wát gaan ze dan eten? Wat vinden ze er zelf van? 

Allereerst: nu we al enige tijd onderweg zijn, merk ik juist dat het eigenlijk véél makkelijker is dan ik vooraf dacht. En het levert de jongens zoveel op: niet alleen qua gezondheid en gewicht, maar ook mentaal. Het is zó de moeite waard allemaal! Ze willen zelf ook nooit meer anders. Senn weet het heel zeker: “Ik wil nooit meer anders, ik wil me nooit meer voelen zoals eerst én later word ik keto-boer.”

En wát eten ze dan?

Voor wie ook overweegt deze stap te gaan zetten, heb ik een overzicht gemaakt van alles wat ze op dit moment eten. Dus waar ontbijten ze mee, wat nemen ze mee naar school, wat doen we voor het diner, wat eten ze tussendoor, wat drinken ze en hoe doen we het buiten de deur? Een inkijkje in het keto-leven van onze jongens… 

Omdat het een enorme hoeveelheid informatie is, hak ik het in twee stukken. Vandaag geef ik een inkijkje in ons keto-leven hier thuis met de jongens. Volgende week laat ik dan zien hoe we dat doen buiten de deur, dus als we op stap zijn, en wat de jongens meekrijgen naar school. 

Het ontbijt thuis

Ik maak elke week een weekmenu. De jongens kiezen elk per week één keer het avondeten en één keer de lunch op woensdag of in het weekend. Het ontbijt neem ik niet echt op in het weekmenu; veel dingen heb ik gewoon standaard in huis. Ze kunnen aangeven waar ze zelf zin in hebben. Afhankelijk van mijn tijd en wat er in huis is. Inmiddels hebben  Vinz en Senn veel favorieten. 

Vaak maak ik al de avond vooraf hun ontbijt… Een overzicht van ontbijtjes die op dit moment favoriet zijn bij de jongens: 

  • Griekse yoghurt met blauwe bessen, suikervrije limonadesiroop en slagroom
  • Uitsmijter gebakken eieren met vlees/kaas (meestal ‘wat op moet’)
  • Quiches uit de ontbijt & lunchspecial of startgids deel 2 (soms deels met ‘wat op moet’)
  • Snelle pitten/zaden crackers uit de startgids
  • Snel roerei met véél chorizo uit startgids deel 2
  • Pannenkoeken (startgids) met zelfgemaakte jam (thenewfood.nl/jam)
  • Pannenkoekenrol met chocoladeboter uit de startgids deel 2 (soms ook met de pudding)
  • Eiercake met slagroom en wat fruit, uit de startgids

Lunch thuis

Natuurlijk lunchen de jongens de meeste dagen op school: daar volgende week meer over. Voor de lunch thuis vind ik het soms leuk om er wat meer werk van te maken. Daarbij werk ik ook veel vooruit en vries veel dingen in, zodat ik met één keer koken meerdere keren een lunch kan maken. Vooral de woensdagmiddag maken we er graag een bijzondere lunch van, waar ze dan al naar uitkijken. We kiezen dan dingen als:

  • Gevulde paprika uit de ontbijt & lunchspecial
  • Spekbakjes met ei uit de ontbijt & lunchspecial
  • Warme gevulde tomaten uit de kerstspecial
  • Groentetaartjes uit de kerstspecial
  • Puddingbroodjes uit de kerstspecial
  • Italiaans ei met worst uit de kerstspecial
  • Kippenvleugeltjes of –kluifjes uit de vastenspecial
  • Pannenkoeken met een saus uit één van de boekjes, vaak heb ik deze dan nog over van de vorige avond
  • Soep (één van de vele soepen, warm of koud, uit de soepspecial)

Avondeten thuis

s’ Avonds eten de jongens gewoon ‘wat de pot schaft’. Meestal kook ik uit de boekjes van TheNewFood en soms flans ik zelf wat in elkaar. Een aantal favorieten op dit moment (dat kan over een paar weken heel anders zijn): shoarma en hamburger (Senn) en pizza en pompoenlasagne (Vinz). Ook de preischotel met brie (ovenspecial) en de snelle goulash en satéroerbak (beiden eenpanspecial) eten ze heel graag.

O, en niet te vergeten hun (en onze) allergrootste favoriet: de frika’s! Meestal maak ik er de rundvleessalade (zomerspecial), een groene salade of de röstirondjes uit de vastenspecial bij. Daar zijn ze ook echt dol op. Ik heb van zowel de frika’s als de röstirondjes altijd wel een voorraadje in de diepvries. Als toetjes eten ze graag yoghurt of rood fruit met slagroom.

Tussendoortjes thuis

Vroeger was er van alles en wilden ze van alles. Geen tussendoortjes was ondenkbaar en dat lieten ze dan ook horen! Ik had altijd veel in huis: chips, borrelnoten, mini-Marsjes, Snickers, ijs, popcorn, snoepjes etc. Nu eten ze niet alleen andere dingen, ze eten ook veel minder vaak iets tussendoor. Eigenlijk vragen ze echt zelden om iets tussendoor: ik merk dat er ook bij hen eetrust is!

De enkele keer dat ze wel wat tussendoor vragen is het vaak wat nootjes, wat rood fruit of wat rauwkost met een dipsausje uit de zomerspecial. Of gewoon iets wat ze normaal ook mee naar school krijgen. Meloen is ook erg in trek! Is er iets te vieren dan staat vaak de feesttaart uit de lentespecial op tafel. Inmiddels maakt Senn de taart zelfstandig! De eiercake met fruit en slagroom blijft ook een favoriete traktatie.

Weekend thuis

In het weekend aten we altijd ‘makkelijk’ en dat doe ik nog steeds nu we als gezin keto eten. Het is dan pizza (startgids deel 2 of ovenspecial), shoarmaplate of een hamburger in sla (beiden startgids). Nu met het mooie weer eten we vaak een stukje kip of vlees van de barbecue met een salade uit de zomerspecial. Ik heb ontdekt dat hoe kleiner ik alles voor de salade snijdt, hoe lekkerder ze het vinden. 

Op zaterdagavond hebben we bijna altijd een borrelplank op tafel staan. De ene keer met verschillende kaas- met worstsoorten en een andere keer gehaktballetjes (varianten uit de specials) of kipspiesjes. Ook rauwkost met dipsaus doet het goed. Na de borrelplank vaak nog een kop soep. Meestal maak ik voor het weekend een grote pan soep uit de soepspecial, ook handig voor de lunch!  

Drinken
De jongens drinken nu water (soms met gember of citroen) en thee (veel smaakjes, zoals groene thee, citroen, rooibos en gember). Ook thee van verse munt, eventueel met een kaneelstokje, valt erg in de smaak. En verder hebben we de hele reeks Teisseire limonadesiroop (0%) in huis. Ze maken hier zelf limonade van: steeds een andere smaak. Soms maken ze er een mix van. Vol overgave kunnen ze hiermee bezig zijn. 

Vooral in het weekend, dan maken ze vaak cassis van de cassis-siroop met spa rood. Ze vinden het lekkerder dan de echte cassis. Alleen al het feit dat ze zelf hun frisdrank kunnen en mogen maken geeft ze zoveel plezier en voldoening. Nu met het warme weer maken ze volop zelf waterijsjes van aangemaakte Teisseire limonade. Ook aardbeilimonade met klontjes ijs en stukjes aardbei maken ze graag (zie foto).

Kinderboek

De jongens slikken net als ik dagelijks de door TheNewFood aanbevolen magnesium, vitamine D3 en vitamine K2. Sinds dat hele gedoe met corona geef ik ze ook dagelijks vitamine C, al zou ik daar nu ook wel mee kunnen stoppen. Ze komen niets tekort, dat weet ik heel zeker. Ze zien er beter uit dan voor ze keto gingen eten. Ze zijn gezonder en fitter. Dit gun je ieder kind!

Toen we hiermee begonnen zei ik tegen Matty: misschien is het tijd voor een kinderboek. Maar inmiddels weet ik dat kinderen niet anders hoeven te eten dan wij. Ze eten alles met ons mee, hooguit eten ze wat meer noten en keto-fruit dan ik en vaker yoghurt. De jongens helpen graag met koken en de recepten zijn ook makkelijk door hen te begrijpen en te volgen. Ze kunnen het haast alleen! Keto is kinderlijk eenvoudig!

Volgende week zet ik op een rijtje hoe we het aanpakken buiten de deur. Dus op school, met ergens anders spelen en sporten en als we een dagje weg zijn naar bekenden of in andere situaties. 

Delen