Selecteer een pagina

ver zoetstoffen bestaan veel verschillende meningen. Uiteraard kies je zelf of je wel of geen zoetstof wilt gebruiken. Wil je zoetstof gebruiken en eet je koolhydraatarm/keto houd dan rekening met in hoeverre een bepaalde zoetstof de bloedsuikers verhoogt en of het je ketose beïnvloedt.

HOGERE BLOEDSUIKERS – Wanneer de bloedsuikers verhogen maakt je lichaam weer meer insuline aan die ervoor zorgt dat het teveel aan suiker uit het bloed gehaald wordt en wordt opgeslagen (als reserves) en dat is iets wat je niet wilt. Vaak wordt je snel daarna weer moe en hongerig.

MINDER IN KETOSE – Als je in ketose bent maakt je lichaam ketonen. Aan de hoeveelheid ketonen kun je meten hoe ‘diep’ je in ketose bent, dus in hoeverre je lichaam op vetten als energie draait. Neemt de hoeveelheid ketonen af dan ben je minder in ketose. 

TEST – invloed zoetstof op bloedsuikers en ketonen
Megha en Matt van ketoconnect.net eten beiden strikt koolhydraatarm/keto. Zij hebben verschillende zoetstoffen voor ons getest. Zij deden dit steeds op een nuchtere maag en ze testten één soort zoetstof per dag. Ze keken vooraf wat hun bloedsuikers en ketonenlevels waren en een half uur na het nemen van de zoetstof deden ze weer een meting. Dit is waar ze op hebben gelet:

BLOEDSUIKERS: Stijgen de bloedsuikers? / Komt er meer gucose in je bloed?
KETONEN: Daalt de hoeveelheid ketonen? / Raak je minder in ketose?
BUIKKLACHTEN: Buikkrampen en of diarree na het innemen?

Test resultaten
Ze kozen voor de meest gebruikte zoetstoffen. Ze reageerde niet altijd hetzelfde op de zoetstoffen maar ook weer niet heel verschillend. Je kunt aannemen dat de resultaten redelijk vergelijkbaar zullen zijn bij anderen. Dit zijn de gemiddelde testresultaten van beide:

1. SUIKER De resultaten van suiker gelden voor alles suikervarianten, ook natuurlijke suikers.
BLOEDSUIKERS: stijgen direct  KETONEN: dalen direct BUIKKLACHTEN: geen

2. STEVIA  (van blaadjes van steviaplant – vloeibaar of korrels) nasmaak kan bitter zijn
BLOEDSUIKERS: geen tot lichte stijging  KETONEN: geen effect BUIKKLACHTEN: geen

3. ALLULOSE  kunstmatige zoetstof (komt ook in natuur voor) – vergelijkbaar met suiker
BLOEDSUIKERS: geen effect KETONEN: geen effect BUIKKLACHTEN: geen

4. SUCRALOSE  kunstmatige zoetstof op basis van suiker – korrels of vloeibaar
BLOEDSUIKERS: geen effect KETONEN: geen effect BUIKKLACHTEN: geen

5. ERYTHRITOL (komt ook in natuur voor) suikeralcohol – meestal korrels
BLOEDSUIKERS: geen effect  KETONEN: geen effect BUIKKLACHTEN: geen tot mild

6. MONK FRUIT  van monnikfruit – vloeibaar
BLOEDSUIKERS: geen effect  KETONEN: geen effect BUIKKLACHTEN: geen

7. XYLITOL (komt ook in natuur voor) suikeralcohol – meestal korrels
BLOEDSUIKERS: flinke stijging KETONEN: flinke daling BUIKKLACHTEN: van mild tot ernstig

8. MALTITOL (komt ook in natuur voor) suikeralcohol – veel gebruikt in dieetvoeding
BLOEDSUIKERS:  sterke stijging  KETONEN: sterke daling BUIKKLACHTEN: ernstig

9. ASPARTAAM  kunstmatige zoetstof – veel gebruikt in ‘lightproducten’
BLOEDSUIKERS: geen effect KETONEN: geen effect BUIKKLACHTEN: geen

UPDATE
10. SACHARINE Zelf hebben we nog 4X Natrena vloeibaar getest. (VERGELIJKBAAR: vloeibaar zoet Kruidvat)
BLOEDSUIKERS: geen effect KETONEN: geen effect BUIKKLACHTEN: geen
 

Conclusie
Kijkend naar het effect op de bloedsuikers en het effect op ketose lijken stevia, erythritol, SACHARINE en monk fruit goede opties. Dit zijn wat mij betreft ook zeer acceptabele zoetstoffen qua gezondheid. Dat geldt ook voor Allulose, echter in NL is dit geen gangbare zoetstof.
Stevia kun je in verschillende soorten kopen, ieder heeft een eigen voorkeur qua smaak. Monk fruit is nog maar beperkt via Internet te krijgen. Erythritol kun je puur kopen of gemengd met stevia, bijvoorbeeld Sukrin+ (internet) of Sweet Like Sugar (Holland en Barret). Deze laatste 2 gebruik ik zelf meestal. Suikervrije siroop van Teisseire 0% is gezoet met sucralose en stevia en zou dus ook geen effect moeten hebben.

Echte afraders zijn xylitol en maltitol (komt veel voor in bijvoorbeeld Atkinsproducten) want dit verhoogt de bloedsuikers enorm. We zien ook vaak dat mensen slechter afvallen als ze deze producten gebruiken.
IN de STARTGIDS wordt jam van Cereal genoemd, gebruik daar maar weinig van of vervang door aardbei.

Aspartaam en Sucralose lijken weinig invloed te hebben maar qua gezondheid lijken deze zoetstoffen niet de beste keuze. Splenda (gemaakt van sucralose en maltodextrine) heeft wel een negatieve invloed op bloedsuikers/ketonen, dit wordt veroorzaakt door de maltodextrine.  Suiker is uiteraard nooit een optie, maar in de test meegenomen om te kunnen vergelijken.


Meer lezen / verder kijken
Uitgebreide informatie over de verschillende zoetstoffen door keto-connect.
Startproducten geschikte soorten

Het experimant van Keto connect op You Tube

 

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn
TheNewFood