Selecteer een pagina
  1. TIPS & TRICKS
  2.  » HELP! Ik val ineens niet meer af!

HELP! Ik val ineens niet meer af!

We zien het eigenlijk altijd: na het eerste snelle gewichtsverlies (dat kan één kilo zijn of misschien wel acht) gebeurt er ineens niets meer. Op de weegschaal althans, want je merkt wel dat je kleding bijvoorbeeld ruimer gaat zitten. Ik noem dat ook in de STARTGIDS. Die periode van stilstand zien we vaak ergens in de tweede/derde week inzetten. Het kan een paar dagen duren, maar ook weken.

Wat kan er aan de hand zijn?

Waarschijnlijk niets! Je lichaam is er altijd op uit om vetreserves op te slaan en te bewaren voor moeilijke tijden. Het staat nooit makkelijk de reserves af.  Je ziet vaak wel de centimeters omvang afnemen of je lichaam ‘veranderen’. Het duurt even voor je lichaam doorheeft dat het niet bang hoeft te zijn voor tekorten. Dat het voldoende gevoed wordt met je keto menu. Daarom is het zo belangrijk ook voldoende vet (brandstof) te eten! Je moet je lijf niet tekort doen!

En dan komt er vanzelf een moment dat je lichaam ‘de strijd opgeeft’ en de reserves loslaat. Je valt dan ineens weer af, soms zelfs ineens veel. Wanneer dat gebeurt daar valt niets over te zeggen. Dat verschilt. De één staat 2 dagen stil; de ander 6 weken. Een lichaam is geen machine en werkt bij iedereen anders.

Vaak wordt gesproken van het zogenaamde ‘Fat Woosh fenomeen’ als oorzaak van de stilstand.  Je lichaam zou tijdelijk lege vetcellen vullen met water, om ze zo paraat te houden voor als er weer nieuwe reserves aan komen. Vandaar dat de weegschaal niet zakt, maar het afslanken van de vetcellen wel opvalt.  

Dingen die mee kunnen spelen wanneer je minder snel afvalt

VETARME DIËTEN Wat een rol kan spelen is dat je voor je begon met keto een crashdieet (met weinig calorieën en weinig vet) hebt gedaan, misschien wel jarenlang. Je lichaam staat dan nog in een spaarstand en gaat nog zuiniger om met de energie om de reserves te sparen. Het kan maanden duren voordat dat weer wat herstelt. Je valt dan veel moeilijker af. Geduld en rustig doorgaan is het enige wat je kunt doen.

ZIEKTE En het kan ook zijn dat je lichaam uit balans is. Dat er gezondheidskwesties spelen. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld DIABETES, ONTSTEKINGEN en IMMUUNPROBLEMEN. Ook dan zal je lichaam erg z’n best doen om de reserves niet zomaar af te geven.

HORMONEN kunnen ook van grote invloed zijn op de resultaten, dat merken veel vrouwen rond en na de overgang. Daarom vallen mannen vaak veel sneller af dan vrouwen!

ZORGEN STRESS Ook stress kan een grote rol spelen. Denk bij stress aan veel onrust in je leven, veel ballen in de lucht houden, je zorgen maken of veel piekeren. Ook leuke, maar spannende dingen, zoals reizen, verhuizen of een feest wat je aan het organiseren bent. Zóveel dingen kunnen stress geven. En je lichaam reageert daarop door alle reserves vast te houden.  

PIJN STRESS Wanneer je regelmatig pijn hebt, kan dat ook veel stress geven aan je lichaam. In reactie hierop gaat het hormonen aanmaken die de bloedsuikers verhogen en de vetopslag bevorderen. Het kan zomaar zijn dat je niet afvalt, of heel langzaam. 

MEDICATIE Veel soorten medicatie vertragen het afvallen. Hier kun je niet altijd wat aan doen. Misschien kun je overleggen met je behandelaar of je een ander soort medicatie kunt gebruiken, of dat je de medicatie al kunt afbouwen. 

WEINIG RESERVES Tot slot maakt het natuurlijk veel verschil of je 50, 30, 20 of 8 kilo overgewicht hebt. Hoe minder overgewicht hoe langzamer het afvallen zal gaan.  Je lijf past goed op jou en je reserves en laat die niet zomaar gaan!!    

Moet je iets veranderen? 

Verander niets, ga liefst vooral gewoon door! Je hoeft niets anders te doen dan de STARTGIDS te blijven volgen (eventueel weer vanaf eerste week of ga door naar deel 2). Na de eerste weken neem je geen tussendoortjes meer en je blijft gewoon de weekmenu’s volgen, inclusief het aangegeven vet. Meer is er niet nodig, behalve geduld en vertrouwen in je lijf! De één valt nu eenmaal sneller af dan de ander, ieder heeft een eigen tempo. Ondertussen profiteer je al wel van dat je je beter gaat voelen en dat je lijf gezonder wordt. 

Ga vooral geen rare/ongezonde adviezen opvolgen zoals een dag veel koolhydraten eten, vetbommen of meer vet toevoegen of juist minder vet gaan eten. In de praktijk kunnen dit soort dingen juist tegen je gaan werken. Echt je hoeft NIETS te veranderen. Heb vertrouwen in deze aanpak.

Geef je lijf de tijd…

Weet je, het is allemaal niet erg. Je hoeft niet in één maand alle kilo’s van de afgelopen jaren kwijt. Geef je lijf alsjeblieft de tijd. Het wil alleen maar heel goed voor jou zorgen! Die suikers en koolhydraten hebben vaak zoveel stuk gemaakt en uit balans gebracht.  Je lijf heeft tijd nodig voor herstel en om in balans te komen.  Je lijf is daardoor mogelijk ook extra zuinig met de reserves. Je lijf moet leren dat het jou kan vertrouwen, dat je het vanaf nu voedt met voldoende en gezonde voeding.

Wat ik iedereen wil aanraden: Geniet van de reis, geniet van het lekkere eten en van alle gezondheidswinst die het je oplevert. Geniet van het feit dat JIJ dit hebt ontdekt en zoveel beter af bent dan al die anderen die nog geloven in mager eten en je lichaam tekort doen, uithongeren en het langzaam steeds verder afbreken.

En vergeet niet: je bent áltijd goed genoeg. Dikker of dunner, het maakt niet uit. Het geluk wacht niet op je aan het eind van die kilo’s, het staat gewoon al om de hoek te trappelen. Tot jij het toelaat. Stel je leven niet (steeds) uit tot je slank bent. Daarmee doe je jezelf zo ontzettend tekort. Leef NU! 

 

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? 
Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn  TheNewFood 

Wie is Lara Schalk?
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt bij deze aanpak, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. Stuur Lara een bericht.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.