Selecteer een pagina

Misschien wel de meest gestelde vraag: 

“Ik heb ’s nachts veel last van kramp in mijn kuiten, hoe kan dat en wat moet ik doen?”

Waar komt die kramp vandaan? Als je start met koolhydraatarm/keto eten kun je last hebben van kramp in je kuiten, zere of ‘slappe’ benen en spieren, of vermoeidheid. Dat komt doordat je veel vocht verliest en daarmee ook mineralen. Je kunt het heel eenvoudig oplossen door je mineralen aan te vullen. Je leest op deze pagina precies hoe je dat aanpakt!
(Gebruik je statines kijk dan even onderaan deze pagina!)

Mineralen aanvullen? Waarom eigenlijk?

Als je start met de koolhydraatarme/keto aanpak moet je extra mineralen nemen, zoals zout, magnesium en ook wat kalium. Je verliest namelijk erg veel vocht. Je kunt dit merken aan dat je vaker naar de wc moet en meer dorst hebt dan daarvoor. Doordat je meer vocht verliest, verlies je ook mineralen (ook wel: electrolyten).

Een tekort ligt op de loer en kan zorgen voor veel klachten, zeker in het begin. Klachten die hierbij passen zijn spierpijn, kramp, hoofdpijn, misselijkheid en moeheid. Iedereen die start met deze aanpak moet hier rekening mee houden en mineralen aanvullen. Heb je last van afkickverschijnselen omdat je bent gestopt met suikers/koolhydraten? Zout aanvullen kan heel goed helpen!

 

Hoe vul je je mineralen aan?

Het gaat vooral om zout en magnesium die je moet aanvullen. Er zijn geen uitzonderingen op deze regel: iedereen heeft magnesium en zout nodig! Dus ook als je een hoge bloeddruk hebt of andere gezondheidsproblemen (zie ook de info hier onder). Je kunt namelijk goed beroerd worden van te weinig mineralen.

Magnesium: Magnesium bestaat in verschillende vormen. Het is heel erg belangrijk dat je de juiste vorm magnesium gebruikt. Veel (vaak goedkopere) vormen zijn niet goed opneembaar, die kun je beter niet kopen want die doen niks (zoals magnesiumoxide), die ‘belanden ongebruikt in het toilet. Ook alleen magnesiumcitraat is geen goed idee, dat werkt niet. Bij de drogist vind je niet vaak een goede soort.

ONS ADVIES: Wij adviseren een combinatie van een aantal vormen. Malaat, bisglycinaat en citraat.  Helemaal perfect zijn deze tabletten Neem tijdens het afvallen 3x per dag 1 tablet, verspreid over de dag. Heb je last van kramp in de nacht neem dan de laatste vlak voor het slapen.

Als je klaar bent met afvallen kun je kijken of je minder nodig hebt of kan stoppen. Ben je bang dat je misschien teveel magnesium binnen krijgt? Dit is niet nodig. Drie tabletten per dag is niet teveel. Daarnaast: een overdosis magnesium is niet schadelijk: je spoelt het gewoon door de WC. 😉

Zout en kalium: Als het gaat om zout kan je het best kiezen voor een natuurlijke zeezout, bijvoorbeeld Himalayazout of Keltisch zeezout. Hier kan je lijf het meest mee, veel meer dan fabriekszout! Je kunt dus gewoon zout gebruiken in je eten en daarnaast adviseren we je om elke dag extra zout te nemen. Voeg aan een glas water 1/2 theelepel Himalayazout of Keltisch zeezout toe én 1/2 theelepel LoSalt jodium (supermarkt), daarmee vul je je kalium aan. Drink het glas in één keer of verdeeld over de dag leeg.

ONS ADVIES: 1 á 2 keer per dag een glas water met 1/2 tl zout en een 1/2 tl LoSalt Jodium (voor de kalium die niet in zout zit). ALLEEN ZOUT IS DUS NIET VOLDOENDE! Lees het stukje hieronder voor verdere toelichting.

Gebruik liever geen kalium supplementen. Naast dat dit veel duurder is dan LoSalt kan een teveel aan kalium gevaarlijk zijn. Liever niet dus.

Waarom pillen slikken als je juist gezonder gaat eten?

Kun je dat niet oplossen door méér magnesiumrijke voeding eten? Nee, dat gaat niet lukken om op die manier voldoende magnesium binnen te krijgen. Ook niet als je kiest voor voeding rijk aan magnesium… Bovendien blijkt ook nog eens dat onze voeding veel minder magnesium bevat dan vroeger. 

Tijdens het afvallen heb je bovendien juist magnesium extra hard nodig! Het ondersteunt zelfs het afvallen!

Je moet toch juist mínder zout eten?

En hoe zit dat met zout? Sommige mensen hebben jarenlang te horen gekregen dat zij minder zout moeten eten. Bijvoorbeeld omdat zij een hoge bloeddruk hebben. Zout is heel lang gezien als de oorzaak van allerlei problemen, waaronder deze hoge bloeddruk. Niks is minder waar!

Uit onderzoeken blijkt dat koolhydraten zorgen voor een hoge bloeddruk, en niet zout! Je zult merken dat wanneer je start met deze aanpak je bloeddruk snel lager wordt, ook als je extra zout toevoegt!

“Maar… Ik hou vocht vast, dan moet ik toch minder zout gaan eten?” Ook in dit geval: Nee! Je lichaam is heel goed in staat om te regelen hoeveel zout en vocht het vast houdt. Als je te weinig zout eet, kan je zelfs meer vocht gaan vasthouden als een soort ‘noodreactie’ van je lijf. De kans dat je vocht vasthoudt omdat het warm is groter dan de kans dat dit komt doordat je zout eet. Daarnaast kunnen hormonen ervoor zorgen dat je vocht vast gaat houden, vooral bij vrouwen.

Gebruik je statines?
Klachten van pijnlijke spieren, spierkrampen, vermoeide spieren is één van de veelvoorkomende bijwerking van statines. Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk stopt om verder schade te voorkomen. Overleg dit met je (huis)arts.

 

Verpleegkundige Lara SchalkHeb je nog vragen na het lezen van deze informatie?
Stuur me even een bericht.

Lara Schalk

Verpleegkundige bij TheNewFood