Selecteer een pagina


Er blijkt nogal eens verwarring te zijn over de minimale hoeveelheid koolhydraten die je nodig hebt in een gezond koolhydraatarm/keto menu. Hier lees je er alles over.

Hoe zit dat ook alweer met koolhydraatarm/keto?

Als je overstapt op een gezond koolhydraatarme/keto menu dan ga je veel meer vetten eten en veel minder koolhydraten. Je dwingt je lichaam daardoor als het ware om een andere brandstof te gaan gebruiken. Namelijk vetten in plaats van koolhydraten.

Blijf je dat goed volhouden (dus niet af en toe wel meer koolhydraten eten) dan wordt Je lichaam steeds beter in vet gebruiken als brandstof. Als je lijf alleen vet gebruikt als brandstof dan ben je ‘in ketose’. En dat merk je ook want je voelt je al snel veel energieker en minder hongerig. 

Als ik het over koolhydraten heb bedoel ik trouwens álle koolhydraten dus niet alleen suikers. Want ook rijst, brood pasta en koolhydraten in fruit wordt direct omgezet in suikers in het lichaam. Koolhydraten en suikers is dus hetzelfde.

Hoeveel koolhydraten eet je maximaal?

Je lichaam wil het liefst koolhydraten gebruiken als brandstof, niet omdat dat beter is, maar omdat het daar minder werk van heeft. Het kost minder energie. Eet je dus net even teveel koolhydraten dan schakelt je lichaam snel weer terug en wordt het weer een koolhydratenverbrander. Je bent dan ‘uit ketose’.

Om ervoor te zorgen dat je een vetverbrander blijft is het dus belangrijk zo min mogelijk koolhydraten te eten. Wat vrijwel altijd werkt is maximaal 20 tot 25 gram koolhydraten per dag, dat is een ‘veilige grens’.
Er zijn mensen die ‘met iets meer koolhydraten toch in ketose blijven, maar dat zijn uitzonderingen.

Hoeveel koolhydraten eet je minimaal?

Over de minimale hoeveelheid koolhydraten die je moet eten bestaan veel misverstanden. Sommige mensen denken dat je die 20 tot 25 gram koolhydraten per dag móet eten. Maar dat is niet waar, je kunt gerust veel minder koolhydraten eten. Zo lang je maar voldoende vet blijft eten als brandstof, vet MOET!

Maar heeft je lichaam geen koolhydraten nodig?  Je hebt een heel klein beetje koolhydraten nodig voor bepaalde processen. Maar als dat beetje niet via je voeding binnenkomt dan maakt je lichaam die nodige koolhydraten gewoon zelf uit eiwitten. Zo slim is je lijf! Je kunt dus nooit te weinig koolhydraten eten!

Wat is er mis met koolhydraten als brandstof?

Op zich is er niets mis met koolhydraten als brandstof. Maar bij naar schatting meer dan 80% van de mensen werkt het systeem niet goed (meer). De brandstof die je lijf maakt uit koolhydraten (glucose) bereikt de cellen niet (meer) die brandstof nodig hebben. Je bent dan vaak moe en hebt weinig energie.

Eet je heel weinig koolhydraten en veel meer vetten dan gaat je lijf vet gebruiken als brandstof. Brandstof die wordt gemaakt uit vet (‘in ketose’) bereikt je cellen wel! En dat merk je al na 7 tot 10 dagen. Je bent niet meer steeds moe en hongerig maar energiek en je voelt je steeds verzadigd.

Kun je vetarm eten EN koolhydraatarm?

Heb je zelf nog genoeg ‘reservevet’, overgewicht dus, dan denk je misschien dat je geen extra vet hoeft te eten. Maar zo werkt het niet. Door extra vet te eten houd je namelijk de ververbrandingsmotor draaiende en voorkom je dat je lichaam in de spaarstand schiet en/of koolhydraten gaat maken uit eiwitten. 

De weekmenu’s in de startgids zijn zo samengesteld dat je de juiste hoeveelheid koolhydraten en vetten binnenkrijgt om effectief af te vallen en je bloedsuikers te verlagen. Is een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak nieuw voor jou of lukt het niet zo goed? Dan raad ik je aan de startgids te gebruiken.

LET OP Spelen bepaalde gezondheidskwesties bij jou? Dan kán het zijn dat jij beter wel een minimale hoeveelheid koolhydraten kunt eten. Kijk hier of dat voor jou van toepassing is.

VERDER LEZEN

Altijd aan de lijn en toch steeds zwaarder?
Pas op met ongezonde koolhydraatarme diëten!

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie?
Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn
TheNewFood