Selecteer een pagina

Wat eten de kinderen? – Deel 2

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt.

Buiten de deur

Vinz (11) en Senn (9) eten nu al ruim een half jaar keto met mij mee. Vorige week vertelde ik (in deel 1) wat ze hier thuis zoal eten. Deze week wil ik meer vertellen over hoe het buiten de deur gaat. Dus op school, als ze ergens anders spelen, bij het sporten of als we een dagje weg zijn naar bekenden of onbekenden, en in andere situaties. Ik krijg daar veel vragen over en deel graag mijn ervaring tot nu toe.

Keto eten op school

Ik wil beginnen met een algemeen advies. Door onwetendheid en onbegrip – op school, bij klasgenootjes en bij vriendjes – zullen er waarschijnlijk opmerkingen komen. Omdat Vinz en Senn ook weten waarom ze zo eten, was het meestal makkelijk hier antwoord op te geven. Soms ontstond een discussie. Ik heb de jongens mee gegeven: je hoeft de discussie niet aan te gaan, je hoeft je niet te verdedigen! Dit is onze keuze.

Senn vond de vragen en het gestaar naar zijn lunchtrommel lastig in het begin. Toen ik opmerkte dat dat gestaar vast kwam omdat hij altijd zulke lekkere dingen bij zich had, terwijl zij elke dag dezelfde saaie boterhammen mee hadden, werd hij er wat losser in. In het vervolg als er weer iemand naar zijn lunch zat te loeren, legde hij vol overgave uit wat hij mee had, hoe het smaakte en hoe ik dat had gemaakt. Dat hielp!

Eten op school en ‘schoolbeleid’

Er zijn vaak regels wat betreft snoep en drinken die geen probleem zijn. Gezonder dan keto kan bijna niet, dus dat zou moeten passen dacht ik … Maar er waren toch leerkrachten die er iets van vonden. Mijn tip: ga de discussie niet aan! Vooral wanneer het gaat over voeding en schoolbeleid. Doe het niet: verspilling van energie! Ik heb één keer uitgelegd waarom Vinz en Senn ook op deze manier eten en daar heb ik het bij gelaten.

Als ze daarna thuiskwamen met de mededeling dat een leerkracht weer een opmerking had gemaakt over de inhoud van de lunchtrommel, reageerde ik daarop door de dag erna iets wat nóg lekkerder was en vooral nóg meer buiten het beleid valt mee te geven, zoals frika’s. Op school hadden ze al snel door dat ze het ermee moesten doen en de opmerkingen van hun kant stopten vanzelf.

Tussendoortjes mee naar school

De tussendoortjes naar school zijn wat beperkt. Bij Vinz op school zijn ze vrij makkelijk, maar bij Senn houden ze écht vast aan ‘alleen groente of fruit’. Vinz en Senn zijn beiden gelukkig dol op snackgroente: van die kleine tomaten, paprika’s en komkommers. Ik combineer dat dan vaak met wat aardbeien, meloen, wortel en blauwe bessen. Om te drinken hebben ze altijd gewoon water bij zich en dat zijn ze ook gewend om te drinken.

Traktaties waren in het begin lastig voor de jongens: de verleiding was dan toch groot, of ze wilden niet ‘nee zeggen’. Maar ze merkten al snel dat ze zich minder fijn of zelfs ziek voelden na zo’n traktatie. Ze wilden het op een gegeven moment echt niet meer. Tegenwoordig hebben ze speciaal bifi-worstjes op school liggen voor de jongens, voor als er een keer getrakteerd wordt. 

Lunch mee naar school

De lunch is mijn favoriete maaltijd om te maken. Ik wil er wel duidelijk bij vermelden dat dit mijn/onze ervaringen zijn en niet ‘hoe het moet’. Zo houd ik ervan uitgebreid te koken, maar het hoeft niet. Je kunt de lunch ook heel simpel houden. Wat betreft de kosten ben ik goedkoper uit voor ons eten, sinds de jongens meedoen met keto. Dat zit hem vooral in alles wat je laat staan en dat we met minder eten sneller verzadigd zijn.

Voor de lunch beleef er plezier aan om steeds weer nieuwe dingen te proberen. De ontbijt&lunchspecial is hierbij een fijne inspiratiebron waar ik bijna dagelijks recepten en tips uit haal. Alles is simpel en snel te maken. De jongens genieten van hun lunch en geven zelfs aan niet meer terug te willen naar elke dag boterhammen! Hieronder een lijstje van wat ik zoal meegeef. Ik maak vaak extra porties die ik invries (staat aangegeven).

  • Een simpele omelet of gebakken ei met kaas, opgerold en in stukken gesneden. Heel eenvoudig en voedzaam. Ook in te vriezen.
  • De tosti uit startgids deel 2 (meer maken en porties invriezen).
  • Eiwraps (ontbijt&lunchspecial), gevarieerd belegd: de ene keer met kruidenroomkaas, sla, kaas, ham en komkommer, een andere keer met kruidenroomkaas, rucola, salami en rode paprika, of bijvoorbeeld met citroenmayonaise, sla, tonijn en avocado.
  • Slawraps: vooral met warme dagen vinden ze deze heel lekker. We doen hier dan vleeswaren, kaas en komkommer in of we kiezen voor vis zoals zalm, tonijn of makreel.
  • Pannenkoeken komen hier zowel in het ontbijt als in de lunch terug. Voor de lunch kiezen we dan vaker voor een hartige pannenkoek met spek, kaas en champignons (meer maken en porties invriezen).
  • Bakje vol met daarin onder andere: kaas, worst, brie met walnoten, bockworst, rookworst, cervelaat, komkommer, tomaat, paprika en ei.
  • Kaaswafeltjes uit de vastenspecial met suikervrije tomatenketchup (Heinz 0%).  (ik bak er vaak meerdere tegelijk en vries ze per stuk in)
  • Fijne rundvleessalade uit de zomerspecial met daarbij ei, komkommer, tomaat en soms een augurk gewikkeld in vlees.
  • Komkommerbroodjes uit de ontbijt&lunchspecial.
  • Omelet met van alles erin wat ‘op’ moet.
  • Cheesecakejes uit de ontbijt&lunchspecial (ik bak er vaak meerdere tegelijk en vries ze per stuk in).
  • Quiches: broccoli-geitenkaasquiches, kaas-groentequiches, ham-preiquiches en kipquiches allemaal uit de ontbijt&lunchspecial. Ook maak ik vaak quiches van avondeten dat over is of van groenten die ‘op moeten’. Ik voeg hier simpelweg wat kaas, eieren, peper en zout aan toe.
  • Scones uit de ontbijt&lunchspecial, deze zijn echt een groot favoriet bij de heren, lekker met jam en mascarpone (meer maken en porties invriezen).
  • Ontbijtkoek uit de ontbijt&lunchspecial, met een dikke laag roomboter (meer maken en porties invriezen).
  • Gehaktbrood uit de ontbijt&lunchspecial (meer maken en porties invriezen).
  • Gehaktballetjes in diverse variaties: gehaktballetjes uit de ontbijt&lunchspecial, de gehaktballetjes die eigenlijk horen bij de spaghetti met balletjes in tomatensaus uit de vastenspecial of de Zweedse gehaktballetjes uit de stamppotspecial (meer maken en porties invriezen).
  • Kleine kipspiesjes (gebakken kipstukjes op een stokje) (meer maken en porties invriezen)..
  • En tot slot de absolute winnaar: frika’s! Ook koud erg lekker, het recept staat op de website van TheNewFood. Meer maken en porties invriezen!
  • Vaak doe ik er ook nog iets van een gekookte ei bij, plakjes worst, wat rauwkost, of wat nootjes.

Slim plannen!

De lunchtrommels van Vinz en Senn zien er dan misschien mooi uit, maar het is niet meer moeite als voorheen. Ik maak veel in het voren. Elke week plan ik een kookochtend of avond, net wanneer het uitkomt. Vandaag heb ik de ei tosti uit startgids deel 2 gemaakt. Ik heb er 10 gemaakt, dit is voor 5 dagen lunch. Ze krijgen deze twee dagen mee naar school er blijven er dan 6 over die ik invries.

Als avondeten hadden wij vandaag spaghetti met balletjes in tomatensaus uit de vastenspecial. Ik maak extra balletjes en die vries ik in. Als ze pannenkoeken mee naar school willen, maak ik dit ook voor 2 dagen. Vaak eten we zondags dan pannenkoeken en zorg ik dat er extra zijn om op maandag mee naar school te nemen. Kaaswafeltjes hetzelfde verhaal, als ik ze ga maken, maak ik er extra die we kunnen invriezen in porties.

Op deze manier is er altijd voorraad wat makkelijk te pakken is. Vinz en Senn zijn goede eters, ze hebben er graag dan ook wat worstjes, kaasjes, komkommer, paprika of tomaatjes bij. Dit is snel klaargemaakt. Het is vooruit denken en plannen en juist dat geeft een chaoot als mij veel rust.

Op stap

Buiten de deur kun je veel te eten krijgen, maar vrijwel niets is keto. Voorbereiden is daarom heel belangrijk. Waar ga je heen, wat is daar te koop en wat neem je zelf mee? Feestjes waar wij als gezin heen gaan zijn makkelijk. Vinz en Senn weten wat ze wel en niet willen, ze weten ook dat er in mijn tas altijd iets voor ze in zit van nootjes of cheesepops. Vaak maak ik ook taart speciaal voor ons. Ze komen niks tekort.

Als ik met vriendinnen en kids weg ga dan sluit ik het vaak van tevoren kort. Wat doen jullie: ga je daar eten halen, of neem je wat mee… Dan kan ik mijn strategie hier op aanpassen. Maar al mijn vriendinnen weten inmiddels van ons eten. Tegenwoordig maak ik zelfs vaak voor iedereen de lunch, omdat de andere kinderen zaten ’te kwijlen’ bij Vinz en Senn hun lunch en dan ook geen eigen meegenomen boterhammen meer wilden.

Op bezoek 

Kinderfeestjes is lastiger: ik geef ze altijd iets lekkers mee wat binnen onze leefstijl past, zoals een opgerolde pannenkoek. Verder vertrouw ik inmiddels op mijn kinderen dat ze hierin een verstandige keus maken. Lukt ze het een keer niet, dan is dat jammer en de volgende keer beter. Zelf voelen ze al snel dat het niet verstandig was om dit te doen. Zie dit als leermoment voor iedereen. Het moet geen strijd en straf worden. 

Op bezoek bij familie en dan vooral de oudere generatie: dat blijft een uitdaging. Zij zien het vaak toch als ‘abnormaal’ en ‘zielig’. Regelmatig proberen ze de jongens iets ‘extra’s’ te geven, meestal snoep. Dat is in het begin regelmatig misgegaan, maar tegenwoordig bedanken ze er meestal zelf voor. We zijn natuurlijk supertrots op de jongens! Wie weet leren ze zo ook deze oudere generatie iets.

Sporten

Als er serieus gesport is, zoals na de voetbaltraining, dan heeft Senn honger. Hij krijgt niets mee, maar eenmaal thuis krijgt hij dan een smoothie voor wat extra proteïne. Ik houd als basis de smoothies aan uit de ontbijt&lunchspecial en varieer hier regelmatig mee. Vóór het sporten heeft hij niets speciaals nodig, geen extra koolhydraten dus. Op keto kun je juist heel goed presteren!

Als de jongens bijvoorbeeld naar het zwembad gaan dan zorg ik er altijd voor dat we zelf een lunch of tussendoortjes meenemen. Gewoon wat ze normaal ook mee naar school krijgen, niets bijzonders verder. Ze genieten er enorm van en klagen niet.

Denk in mogelijkheden!

Toen we hier pas mee begonnen wilde ik alles steeds vers koken. Maar daarmee maakte ik het mijzelf te moeilijk. Tegenwoordig bak ik vaak extra porties om in te vriezen. Heb ik dan bijvoorbeeld een dag geen zin of tijd om een lunchtrommel te maken, dan pak ik zo wat quiches of pannenkoekjes uit de diepvries. Extra porties maken en vooruit denken is belangrijk, zodat je niet voor verrassingen komt te staan!

Aan de andere kant: zo moeilijk hoeft het niet te zijn. De jongens zijn inmiddels helemaal gewend aan keto en dat betekent ook dat ze tussen de maaltijden door nauwelijks meer zin in eten hebben. Ik hoor ze nooit meer vragen om iets. Eten gaat bij ons allemaal dus steeds meer over voeding en niet meer over ‘vulling’. Zij weten en voelen – net als ik – dat dit veel gezonder voor ze is. En dat maakt het alle moeite waard!

Delen