Selecteer een pagina

 

BREEK DE DAG, TIK EEN EITJE… Ken je die slogan uit de jaren tachtig nog? Toen wisten we het al: eieren zijn heel gezond! Jammer genoeg hebben eieren de jaren daarna het etiket ‘ongezond’ gekregen, terwijl dat niet terecht is. Gelukkig keert het tij en mág het weer!

Dus in plaats van hooguit 3 keer per week mogen we weer iedere dag genieten van een gezond en voedzaam eitje, of twee. Of vijf. 

Waar komt die angst voor eieren dan vandaan?

Dertig jaar geleden waren wetenschappers overtuigd van een aantal fabels die ons bang hebben gemaakt voor eieren. Zo werden we gewaarschuwd dat eieren eten je cholesterol verhoogt omdat ze cholesterol bevatten én dat cholesterol ongezond is en je er dus zo min mogelijk van moet hebben.

Bovendien was men ervan overtuigd dat het slecht voor ons zou zijn om vet te eten: niet alleen vanwege cholesterol, maar je zou er ook dik van worden en diabetes of er andere nare ziekten door krijgen. Het advies was daarom om alleen het eiwit te eten en niet de vettere dooier, die veel voedingstoffen bevat.

Laten we eerst kijken of het eten van eieren je cholesterol verhoogt:

Je lichaam is een slimme ‘fabriek’

In eieren zit cholesterol. Vroeger werd aangenomen dat cholesterol uit voeding je cholesterol verhoogt, maar wetenschappers zijn er al lang achter dat het anders zit. Je lichaam maakt namelijk zélf cholesterol aan: zoveel het nodig heeft. Als jij voeding eet met cholesterol dan komt dat er niet ‘extra’ bij.

Je lichaam is namelijk een heel slimme ‘fabriek’, helemaal afgesteld om alles in evenwicht te krijgen en te houden. Eet je voeding die cholesterol bevat, dan past je lichaam zich aan en maakt het zelf minder cholesterol aan. Eieren verhogen je cholesterol dus niet.

Is het belangrijk om zo min mogelijk cholesterol te hebben?

Zonder cholesterol kun je niet leven. Nog geen dag!

Cholesterol is letterlijk van levensbelang: we gaan meteen dood zónder cholesterol. Cholesterol is een bouwstof voor onze cellen, is belangrijk bij herstel van cellen en speelt ook een grote rol bij hormonen, ontstekingen, infecties en bloedstolling (zie link onderaan artikel). Dertig jaar geleden wisten wetenschappers dat allemaal niet.

Toen werd cholesterol nog gezien als de grote boosdoener bij hart- en vaatziekten. Ten onrechte weten we nu, dertig jaar later. Nu is zelfs ontdekt dat het lichaam juist extra cholesterol aanmaakt bij beschadigingen van de vaten om de cellen te helpen repareren. 

Is vet de oorzaak van overgewicht, diabetes en andere ziekten?

Vet verhoogt de bloedsuikers niet!

Het is steeds duidelijker dat hoge bloedsuikers, te veel suiker in het bloed dus, de échte veroorzaker van overgewicht, diabetes en allerlei andere ziekten is: ook van hart- en vaatziekten. Steeds te hoge bloedsuikers richt dus veel schade aan in je lijf. Krijg je hoge bloedsuikers van vet eten?

Nee! Vet eten verhoogt de bloedsuikers niet. Vet is namelijk geen suiker en je lichaam kan er ook geen suiker van maken. Wat zorgt dan wel voor te veel suiker in je bloed? Koolhydraten! Alle koolhydraten die je eet, ook brood en rijst, worden namelijk direct omgezet in suiker die in je bloed terecht komt.

Waarom zijn we dan nog bang voor vet?

Hardnekkige fabels maken ons steeds zieker.

Veel mensen geloven nog steeds in de fabels van lang geleden. Dat is niet zo raar, want ze zijn ons met de paplepel ingegoten. Nog steeds halen fabrikanten het vet uit voedsel en voegen ze daarvoor in de plaats suiker en andere koolhydraten toe. Dus eten wat de natuur ons geeft daar halen ze het vet uit en stoppen ze suiker in. Klinkt dat logisch? 

En zo werd en wordt te hoge bloedsuikers een steeds groter probleem. Het is lastig om al die oude ‘waarheden’ los te laten en ruimte te maken voor de werkelijkheid. De werkelijkheid is dat we ziek en dik worden van te veel suikers en andere koolhydraten. Niet van vetten, niet van cholesterol en niet van eieren…  

Terug naar de eitjes…

Een ei zit vol gezonde voedingsstoffen!

Eieren zitten boordevol gezonde voedingsstoffen, niet alleen eiwit. Ze zijn rijk aan vitamine A, B2, B9 (beter bekend als foliumzuur), B12 en E. Ze bevatten veel mineralen zoals seleen, ijzer, fosfor, jodium en zink en veel gezonde vetten. Daarnaast zijn ze zeer voedzaam en zorgen ze voor gezonde verzadiging.

Eieren zijn perfect als vleesvervanger in een vegetarisch menu! Maar ook als je niet vegetarisch eet, zijn eieren een gezond onderdeel van je koolhydraatarme menu. Bovendien: recente studies onder ouderen tonen aan dat het consumeren van minimaal één ei per dag het niveau van antioxidanten verhoogt en preventief werkt bij macula degeneratie (netvliesveroudering). Ook nog eens goed voor je ogen dus!

Maakt het uit welke ei je kiest?

In Nederland kun je veel verschillende soorten eieren kopen: scharrel, maïs, meergranen, Rondeel, dubbeldooiers, biologische, met extra omega 3 verrijkt… keus genoeg! Soms heeft de naam iets te maken met het welzijn van de kip en soms met het voer dat de kip krijgt. Grofweg zijn er vier categorieën, aangeduid met een code die op het ei gestempeld is.

Biologisch begint met 0 en is het diervriendelijkst, kooi-eieren hebben code 3 en mogen hier niet meer verkocht worden. Wel worden ze nog verwerkt in o.a. koek, gebak, beschuit en pasta: etenswaren die je niet eet in een gezond koolhydraatarm/keto menu. Biologische eieren hebben verreweg de voorkeur. Scharreleieren van échte scharrelkippen (die hun maaltje bij elkaar scharrelen) zijn helemaal super!


Hoe vaak eieren eten?

Je kunt elke dag eieren eten; er is geen maximum aan het aantal eieren per dag. Eieren passen uitstekend in een gezond koolhydraatarm/keto menu! Je kunt ze heerlijk combineren met allerlei groenten, vlees en vis. De variatie is eindeloos: van een simpel zacht gekookt eitje tot een omelet of eiersalade.

Je zult ook merken dat je heel lang een voldaan gevoel hebt na een maaltijd met eieren. Een ontbijt met eieren is niet voor niets het beste begin van de dag! 

VERDER LEZEN
Meer over een gezond cholesterol.
Meer over de werkelijke oorzaak van hart- en vaatziekten.

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk (foto rechts). Lara is verpleegkundige en keto-expert. Ze is gespecialiseerd in voeding en gezondheid.

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie?
Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn
TheNewFood