Selecteer een pagina
  1. TIPS & TRICKS
  2.  » 
  3. DE JUISTE PRODUCTEN KIEZEN
  4.  » Pas op met verpakte geraspte kaas!

Pas op met verpakte geraspte kaas!

Kaas past goed in een gezond koolhydraatarm/keto menu. Kaas is koolhydraatarm, eiwitrijk, en zit vol gezonde vetten, vitaminen en mineralen! Maar let op: in de winkel vind je ook ‘instinkers’ met meer koolhydraten dan je verwacht! Twee soorten waarbij je moet uitkijken zijn geraspte kaas en smeltkaas (‘nep cheddar’).

Verpakte geraspte kaas

Kaas bevat normaal maximaal 0,5 gram koolhydraten. Als je kaas raspt, bevat het natuurlijk niet ineens meer koolhydraten. Maar toch bevat geraspte kaas vaak meer koolhydraten. Dat komt: vers geraspte kaas kleeft makkelijk aan elkaar en dat willen fabrikanten voorkomen. Daarom wordt antiklontermiddel toegevoegd aan kaas in zakjes, meestal is dat zetmeel met veel koolhydraten.

VERPAKTE ZACHTE GERASPTE KAAS MET MAISZETMEEL NIET GESCHIKT
Vaak wordt maiszetmeel of andere zetmeel toegevoegd aan geraspte kaas in een zakje. Daardoor komt het totaal voor een zakje kaas al snel op 2 of zelfs 3 gram koolhydraten per 100 gram. Dat tikt heel snel aan op je dagtotaal als je onder de 25 gram koolhydraten wilt blijven.
Lees het etiket en let op! Staat (mais)zetmeel als tweede ingrediënt vermeld dan kan het nooit 0 gram kh zijn! Het etiket geeft dan verkeerde informatie.

VERPAKTE ZACHTE GERASPTE KAAS MET CALCIUMCARBONAAT WEL GESCHIKT
Soms wordt calciumcarbonaat gebruikt als antiklontermiddel. Dit is een onschuldige toevoeging die  géén koolhydraten bevat. Je vindt het helaas maar zelden, wij vonden een paar soorten die dus beter zijn.
– AH Biologische geraspte kaas (0 gram koolhydraten/100 gram) – AH
– Weerribben zuivel pittig geraspte kaas (0 gram koolhydraten/100 gram) – biowinkels en soms SPAR e.d.
– Grozette cheese sensation flakes (0 gram koolhydraten/100 gram) – AH

ZELF KAAS RASPEN WEL GESCHIKT
De allermakkelijkste oplossing die ook nog eens veel goedkoper is: rasp zelf je kaas! Ik koop zelf vaak grote stukken 48+ kaas in de aanbieding, en deze rasp ik op de grove rasp (dan klontert het minder) met behulp van de keukenmachine. Je kunt zelfgeraspte kaas zeker wel een week in een bakje,  bewaren in de koelkast. Koop je je kaas bij de kaasboer? Vaak kunnen zij de kaas vers voor je raspen!

ZELFGERASPTE KAAS INVRIEZEN WEL GESCHIKT
Om kaas langer te bewaren, verpak ik zelfgeraspte kaas in zakjes van zo’n 100 gram. Op het zakje schrijf ik met watervaste stift wat voor kaas het is: bijvoorbeeld jong of oud, en de datum. Vervolgens gaan ze de vriezer in. Je kunt ze ook in goed afsluitbare bewaardozen doen en steeds iets eruit halen en nog bevroren aan gerechten toevoegen.

VERPAKTE HARDE KAZEN WEL GESCHIKT
Aan geraspte ‘harde kazen’ wordt in principe geen zetmeel toegevoegd, want die klonteren niet. Dus kazen als Grana Padana,  Zanetti Parmigiano Reggiano of ‘strooikaas’ bevatten vrijwel altijd 0 gram koolhydraten. Maar let op: een heel enkele keer zit er toch zetmeel in dus lees het etiket!

LEES OOK:
Pas op met smeltkaas (nepcheddar)

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn
TheNewFood 
Verpleegkundige Lara Schalk Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto 
voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak.
Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of
 stuur Lara een bericht.

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.