Selecteer een pagina

BLOG 4 – Goed voor jezelf zorgen

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood en viel 60 kilo af (lees hier haar verhaal). Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens. Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

Hoe vertel ik het de jongens

Het tijd om de uitleg voor de jongens concreet te gaan maken. Ik lees mezelf eerst in, zodat ik alles weer goed helder heb. Wat ik wil overbrengen is een beknopte versie van wat op de site van TheNewFood staat, maar dan op zo’n manier dat Vinz en Senn het begrijpen. Ze vinden het visueel aangeboden krijgen van informatie fijn: dan komt het allemaal net wat duidelijker binnen. Ik wil dit ook niet ingewikkelder maken dan het is.

Ik kies ervoor om het een en ander te gaan uittekenen voor ze. Met daarin vooral ook het verschil tussen de voeding van vroeger en de voeding nu. Maar ook wat zijn suiker, koolhydraten en vetten en waarvoor dienen ze en wat doen ze met je als je er teveel van eet.

Blij!

Vol goede moed ga ik aan de slag; ik heb er plezier in en met een glimlach op mijn gezicht werk ik vol overgave aan mijn uitleg. Tijdens het maken van de uitleg krijg ik allerlei ideeën en stroomt mijn hoofd weer over op een positieve manier. Ik word hier blij van en kan niet wachten tot de jongens thuiskomen uit school. Het is vandaag vrijdag dus een ‘korte’ dag. De middag wilde ik aan mijn uitleg gaan besteden.

Niet de hele middag, maar we hebben verder geen afspraken, dus ook geen druk van zo laat moeten we klaar zijn. Als de jongens thuis zijn gaan we eerst samen lunchen en daarna gaan ze ieder even een boek lezen. Na een schooldag zijn ze moe en tanken ze vaak eerst even bij. En dan is het zover!!!!! We gaan samen achter aan de tafel zitten en met enige trots pak ik mijn uitleg erbij. 

Wauw mam!

De jongens zijn onder de indruk: “Wauw! Heb jij dat getekend”? Ja, dus! Nou dat is al een eerste goede binnenkomer. Ik begin mijn verhaal met mezelf en vraag aan hen of ze grote veranderingen bij mij hebben gezien. Senn geeft aan dat hij eerst niet in de gaten had dat ik best wel dik was. Maar als hij nu foto’s ziet, valt hem wel op dat ik er eerst anders uitzag.

Hij vindt me nu een leukere moeder omdat ik kan lopen en soms een beetje kan rennen. Omdat ik meer actief bezig ben met hem en mee van de kabelbaan ga. Vinz begint meteen over de achtbanen. Hij vertelt dat hij zo blij is dat ik nu met hem mee in de achtbaan kan: hij wist niet dat ik dat leuk vond. En ook dat onze toverland-uitjes nu nog leuker zijn geworden. Ze vinden ook dat ik geduldiger en rustiger ben geworden.

Goed voor jezelf zorgen

Ze raken me met wat ze vertellen. Ik spreek uit dat het me spijt dat ik er niet altijd volledig voor ze ben geweest. Maar dat ik nog veel dingen te leren had en te leren heb. Dat ik alles wat ik het afgelopen jaar heb geleerd ook zo graag hun wil doorgeven. Zodat zij ook leren hoe je goed voor jezelf kan zorgen. Het uitspreken van mijn spijt ten opzichte van hun doet me goed. Ik voelde me vaak schuldig naar ze.

Op die momenten kon ik niet anders en zat ik in een overlevingsmodus. Voor mij is het belangrijk dat ze weten dat het me spijt en dat ook ouders vaak nog veel te leren hebben. Er is geen goed of fout: op dat moment maak je keuzes waarvan je denkt dat het de beste keuzes zijn. Ik mag hier zonder oordeel over mijzelf te hebben naar kijken en om dit samen met mijn jongens te doen voelt goed.

Jagers en verzamelaars

Dan is het tijd om het echt over eten zelf te gaan hebben… Ik vertel over de jagers en verzamelaars, en daar weet Vinz al veel over te vertellen, ze hebben dit bij geschiedenis op school gehad: hij smult van geschiedenis. Voor ik het weet zijn we al een half uur verder. We vergelijken het eten van de jagers en verzamelaars met het eten wat er nu te koop is. Ik noem dit voor het gemak ‘fabriekseten’.

Welke verschillen zien ze in de bereiding hiervan? Nu het lastigste stuk, koolhydraten en suikers. Wat halen wij als mens uit voeding en waarvoor hebben we het nodig. Wat zijn onze brandstoffen en onze bouwstoffen. Ik merk op dat ik een belangrijk onderdeel vergeten ben en teken het er nog snel bij. De drukte die kan krijgen in je hoofd. Het is zo fijn om dit met ze te doen. Ze hebben zoveel interesse.

‘De vraag’

Om te testen of ze wat ik heb verteld ook echt begrijpen gaan we een spel spelen. Ik heb allerlei producten uit reclame folders geknipt en deze mogen ze gaan plakken bij de juiste categorie: goed of fout eten, echt eten of niet? Het gaat ze best makkelijk af. Gepaneerde schnitzels is lastiger, bij welke hoort deze thuis? Ik vraag of het bewerkt of onbewerkt is en ze plaatsen ze hem direct bij de goede categorie! 

Tijdens de uitleg kan ik de koppelingen maken naar mijn eigen proces en veranderingen. Het maakt dat ze het kunnen plaatsen. Wanneer de uitleg klaar is en ik heb gezien dat ze het begrijpen komt ‘de vraag’. Nou ja vraag, eigenlijk is het een mededeling 😅, maar omdat we het samen willen gaan doen, verpak ik het zorgvuldig in een vraag. “Wat zouden jullie ervan vinden om zelf ook zo te gaan eten?” 

VIND HIER MEER INFORMATIE OVER KINDEREN EN KETO

Delen