Selecteer een pagina
  1. SUCCESVERHALEN
  2.  » 
  3. ZORGPROFESSIONALS
  4.  » Jeugdarts adviseert minder koolhydraten

Jeugdarts adviseert minder koolhydraten

Steeds meer artsen blijken, vaak al langere tijd, hun patiënten een koolhydraatarme/keto aanpak te adviseren. Wij willen deze artsen van over de hele wereld graag aan jullie voorstellen. In dit artikel maken we kennis met jeugdarts de Groot. Zelf eet ze gezond koolhydraatarm/keto en ze adviseert in haar werk om ook bij kinderen gezond en verstandig om te gaan met koolhydraten.

“Het is mijn missie om kinderen en hun ouders te helpen om overgewicht te bestrijden en ziekte in de toekomst zoveel mogelijk te beperken.”

Fitter, beter op gewicht en energiek door gezond koolhydraatarm/keto

“Ik ben al jaren bezig met voeding en op een gegeven moment begonnen met koolhydraatbeperkt eten en deelvasten om af te vallen. Dit leverde me wel iets op, maar ik wilde graag nog meer gewicht kwijt. Daarom ben ik na een poosje overgestapt op gezond koolhydraatarm/keto eten, omdat dat effectiever zou zijn. Ik ging de weekmenu’s en boeken van TheNewFood volgen. En het werkte; het leverde me 25 kilo gewichtsverlies op, ik kwam weer op een gezond gewicht. 

Maar dat was niet alles, ik voelde me weer veel fitter en energieker en kon ook het sporten beter volhouden. Ik ging het zelfs leuk vinden! Ik was zo onder de indruk van de resultaten dat ik me meer ben gaan verdiepen in deze gezonde aanpak. Dat heeft mijn visie op voeding veranderd.

Ik ben er zeker van dat gezond eten met minder (met name snelle) koolhydraten er ook voor zorgt dat kinderen gezonder opgroeien en ze minder risico lopen op gezondheidsproblemen in de toekomst. Je doet je kind er op langere termijn een groot plezier mee.

Minder koolhydraten voor kinderen

Ik ben van mening dat de hoeveelheid koolhydraten binnen menig voedingspatroon van kinderen te hoog is, met name uit sterk bewerkte voedingsmiddelen. Daarom adviseer ik nu (ook) binnen mijn werk als jeugdarts steeds vaker om de hoeveelheid koolhydraten te verminderen.

Ik werk voornamelijk op het consultatiebureau en met kinderen in de basisschoolleeftijd. Ook daar komt steeds meer overgewicht voor, en soms hebben kinderen zelfs al andere gezondheidsproblemen die veroorzaakt worden door insulineresistentie.  Ik hoor dan vaak van de ouders dat zij alles al geprobeerd hebben. Ouders doen hun best en denken dat ze goed bezig zijn.

Zo op het eerste oog lijkt het voedingspatroon van het kind ook prima, volgens de schijf van vijf. Met vooral veel koolhydraatrijke producten: brood, aardappelen, rijst, pasta… Sommige kinderen kunnen dat minder goed verwerken. Als ik met deze ouders en hun kind(eren) aan de slag ga, adviseer ik vaak om juist de koolhydraatrijke producten te minderen.”

Hier worden kinderen blij van: mayonaise mag!

“Ik adviseer om de hoeveelheid groenten flink te verhogen, de hoeveelheid koolhydraten te verlagen en meer vetten toe te voegen. Ze slaan vaak steil achterover als ik aangeef dat ze bijvoorbeeld mayonaise (géén fritessaus, daar zit veel suiker in) toe mogen voegen aan het menu van hun kinderen. Kinderen houden daarvan, en de vetten zijn een goede aanvulling, zeker als je minder koolhydraten gaat eten.

Ook uitleg over fruit is vaak een eye-opener. Veel ouders denken dat het gezond is om hun kinderen veel fruit te geven. Maar fruit bevat veel fruitsuiker. Ik denk dat kinderen wel sommig fruit kunnen eten en dan in de pure vorm, dus geen sapjes. Ik vertel welke fruitsoorten wel passen in het menu van hun kind, zoals rood fruit, appels en peren; fruitsoorten met minder fruitsuiker.”

Ook minder koolhydraten voor kinderen zonder overgewicht

“Ik zie natuurlijk ook kinderen zonder overgewicht of gezondheidsproblemen. Ik vind het erg belangrijk dat dit ook zo blijft, of in ieder geval dat het risico hierop zo veel mogelijk beperkt wordt. Voor alle kinderen is het een slecht idee om veel bewerkt voedsel, zoals grote hoeveelheden (wit)brood, pasta, koekjes, papjes en sapjes te eten.

Strikt koolhydraatarm/keto hoeft niet, kinderen gebruiken koolhydraten ook nog voor groeiprocessen. Volwassen mensen hoeven niet meer te groeien. Een koolhydratenbeperking door het weglaten van bewerkte voedingsmiddelen en toevoegen van extra vetten zijn wel verstandig.

Zo geef ik voor gezonde kinderen de voorkeur aan een menu met alleen langzame koolhydraten. Denk aan peulvruchten, groenten, vlees, kip, vis, volle zuivel, noten, gezonde vetten en fruit lager in fruitsuikers (zoals rood fruit, appels en peren). Liefst wat vaker vis op het menu.”

Meer gezonde vetten

Ik geef ouders ook het advies om meer gezonde vetten (roomboter, avocado(olie), olijfolie, kokosolie of MCT olie) toe te voegen aan het menu van hun kind(eren). Ieder kind heeft gezonde vetten nodig: vetten zijn zó belangrijk voor veel lichamelijke processen en de groei van kinderen.

Ik adviseer bijvoorbeeld om een extra eetlepel gezonde olie (avocado-olie, olijfolie, kokosolie of MCT olie) toe te voegen aan het groentehapje of een lepeltje mayonaise aan het avondeten toe te voegen. Bij voorkeur maak je de mayonaise zelf, zodat je gezonde vetten kunt gebruiken. En dan als toetje bijvoorbeeld een beetje Griekse yoghurt met 10% vet. “

Ook de ouders gaan vaak anders eten

“Het is erg fijn om te zien dat mijn adviezen ook iets uithalen in de praktijk. Ik heb al meerdere kinderen gezien die door mijn advies om minder koolhydraten en meer gezonde vetten te gaan eten, weer een normaal gewicht hebben gekregen. Ook kinderen die tegen het randje ondergewicht aan zaten, komen vaak beter in de groeicurve. Het mes snijdt dus aan twee kanten!

Ouders nemen vaak de adviezen die ik hen voor hun kind meegeef over. Zij minderen dan zelf ook met koolhydraten, waardoor ook zij gewicht verliezen en minder gezondheidsproblemen hebben. Dit is natuurlijk erg leuk om te zien! Zorgen voor je eigen lijf én dat van je kind. 

Maak het vooral leuk! Trakteer af en toe op iets extra’s, er zijn veel gezonde koolhydraatarme alternatieven. Kinderen zijn bijvoorbeeld vaak dol op rauwkost met een lekker dipsausje van mayonaise, yoghurt en wat kruiden.”

Ook samen met je kind(eren) starten met gezond koolhydraatarm/keto eten?

Je kunt op een gezonde en effectieve manier beginnen, door de weekmenu’s uit de STARTGIDSEN te volgen. Je kind kan met extra aanvulling gewoon met je mee-eten. Meer informatie over koolhydraatarm eten voor je kind vind je hier.

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

  • STARTGIDS Boek

    14,95
  • STARTGIDS DEEL 2 Boek

    14,95
  • VEGA-STARTGIDS Boek

    14,95
  • EENPANSPECIAL Boek

    14,95
  • OVENSPECIAL Boek

    14,95
  • ZOMERSPECIAL Boek

    14,95
  • ONTBIJT & LUNCHSPECIAL Boek

    14,95
  • SOEPSPECIAL Boek

    14,95
  • KERSTSPECIAL Boek

    14,95
  • STAMPPOTSPECIAL Boek

    14,95
  • VEGA-SPECIAL Boek

    14,95
  • VASTENSPECIAL Boek

    14,95